Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Roland Red Gllue problem

  1. #1
    jupiterdream
    jupiterdream är inte uppkopplad

    Senior

    Roland Red Gllue problem

    Hej!

    Jag undrar om det finns någon lista på vilka Rolandmodeller som har problemet med smältande lim i tangenterna?

    Vad jag förstått är det JD800. Men är det fler modeller? Kommer alla att drabbas med tiden eller finns det fler parametrar som spelar in, t ex omgivningstemperatur, luftfuktighet osv?

  2. #2
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag har en Rhodes 660 (Roland U20) som ska fixas. Men med tanke på det ringa värdet är det oklart om jag orkar...

  3. #3
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Även XP-80, JV-80
    Det är om man har fastlimmade vikter under tangenterna från en viss era (tidigt 90-tal)

    Men det beror nog på hur den blivit lagrad som sagt.
    Har en JD-800 med orig klav som inte har en tillstymmelse av red glue, men det är säkert bara en tidsfråga.

  4. #4
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jupiterdream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!

    Jag undrar om det finns någon lista på vilka Rolandmodeller som har problemet med smältande lim i tangenterna?

    Vad jag förstått är det JD800. Men är det fler modeller? Kommer alla att drabbas med tiden eller finns det fler parametrar som spelar in, t ex omgivningstemperatur, luftfuktighet osv?
    Har en länk till en lista någonstans, men från minnet är D-70, JV-80 och U-20 förutom JD-800, de vanligaste modellerna med problem.

    Jag har några JD-800 där jag håller på att ta bort klistret mestadels i preventivt syfte, dödstråkigt projekt... köpte en defekt U-20 för att sno tangenterna därifrån och ersätta några skadade (U-20 hade svart klister konstigt nog).

    Använder Grumme Såpa för att lösa upp klistret utan att skada tangenterna, funkar OK, men det behövs lite handarbete för att skrapa bort de sista resterna.

    ingen av de fyra jag har/har ägt har egentligen haft problem med klistret, så jag ångrar lite att jag började att pilla med det.
    Problemet verkar vara större i länder med varmare klimat, men det börjar vi ju få här också (bor i Skåne), så det är väl bara en tidsfråga.

    Tyvärr har klaviaturerna på JD-800 andra problem som inte har med Red Glue att göra, antingen triggar några tangenter (utspritt på klaviaturen) på full velocity eller inte alls, så jag har köpt in lite reservdelar för att fixa det också när tid ges... zzznark .

    Men om du inte har några problem med klaviaturen, är det nog bättre att låta den vara.
    Förvara den upp och ner vid långtidslagring så händer inget även om klistret börjar rinna.
    Senast redigerat av elysian den 2023-09-11 klockan 15:56.

  5. #5
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    XP-80 som dreglat lim alltför länge och är nu alltså på operationsbordet:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20231030_124145.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	3,14 MB 
Id:	115363
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20231030_124135.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	3,21 MB 
Id:	115364

    Allt detta skrapades av från chassit och keyboardramen:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20231030_124125.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	3,53 MB 
Id:	115365

    Räddaren som tog hand om epoxyn på alla tangenterna (finns på Biltema):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20231030_124208.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	3,49 MB 
Id:	115366

    Någon som har 12st tangentvikter till vita tangenter, som syns på den andra bilden?
    Alternativt om man av ngn kan få köpa tolv stycken random vita Roland tangenter med vikterna kvar (skick ointressant)?
    Senast redigerat av musicman den 2023-10-30 klockan 15:00.

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ett alternativ kan vara att försöka ragga upp självhäftande däckbly hos någon däckbytarfirma.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Biltema köpte jag vikter på, billigt och bra.

Liknande ämnen

  1. Problem Roland SuperJX
    Av cloffe i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-01-05, 18:26
  2. Problem med Roland TR-727
    Av konfisK i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 22:52
  3. Roland 909 problem?
    Av Borderroad10 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 22:13
  4. Roland JX-305 problem/haveri
    Av Storebror i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 08:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •