Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Verktyg för att lossa ringen från eurorack-jack

  1. #1
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior

    Verktyg för att lossa ringen från eurorack-jack

    Ni vet den där ringen runt 3,5 mm-jacket i euro-rack. Den har två små skåror på var sin sida om hålet som verkar som om det borde finnas ett verktyg som passar och som gör att det är lättare att dra åt dem än när man petar med naglarna eller med en liten flacktång.

    Vet ni vilken sorts verktyg jag far efter?

    Finns det ett sådant? Och om det gör det, var kan jag köpa det?

    Jag ska byta panel på en euro-pryl och det är grymt många ringar att peta på och jag bara orkar inte trixa med en tång och råka repa panelen.

  2. #2
    zordid
    zordid är uppkopplad nu
    zordids avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tror du letar efter en Knurled Nut Driver.

    https://www.ctrl-mod.com/products/knurled-nut-driver

    har inte letat så noga om det går att få tag på i europa / sverige...

  3. #3
    zordid
    zordid är uppkopplad nu
    zordids avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    https://github.com/4b11b4/knurled-nut-driver

    stl fil om du har tillgång till 3dprinter..

  4. #4
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Man kan även ta en spårskruv-bit av lämplig storlek och slipa ur mitten. Har jag gjort för att dra ur ett gäng liknande variant av skruv som var "tamper-proof" med upphöjning i mitten. Men det är ju klart enklare om man hittar en färdig...

    (Men i o m att det i grunden är en variant av spårskruv känns det som att man oavsett måste vara försiktig för att inte slinta, men det kanske man inte måste om man har helt rätt verktyg...)

  5. #5
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zordid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://github.com/4b11b4/knurled-nut-driver

    stl fil om du har tillgång till 3dprinter..
    Den där gillade jag! Jag har en kompis med en 3D-printer och han kan nog tänka sig printa en sådan. Jag bad honom göra ett ställ till mitt Intellijel-case så det får en bra lutning och han var så nöjd att få printa något "på riktigt" och inte bara leka…

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan även ta en spårskruv-bit av lämplig storlek och slipa ur mitten. Har jag gjort för att dra ur ett gäng liknande variant av skruv som var "tamper-proof" med upphöjning i mitten. Men det är ju klart enklare om man hittar en färdig...

    (Men i o m att det i grunden är en variant av spårskruv känns det som att man oavsett måste vara försiktig för att inte slinta, men det kanske man inte måste om man har helt rätt verktyg...)
    Hm. Här krävs det händighet, precision och verktyg -- tre av tre som jag saknar…

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av zordid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du letar efter en Knurled Nut Driver.

    https://www.ctrl-mod.com/products/knurled-nut-driver

    har inte letat så noga om det går att få tag på i europa / sverige...
    Ska googla lite. Tack!

  6. #6
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan även ta en spårskruv-bit av lämplig storlek och slipa ur mitten. Har jag gjort för att dra ur ett gäng liknande variant av skruv som var "tamper-proof" med upphöjning i mitten. Men det är ju klart enklare om man hittar en färdig...

    (Men i o m att det i grunden är en variant av spårskruv känns det som att man oavsett måste vara försiktig för att inte slinta, men det kanske man inte måste om man har helt rätt verktyg...)
    Har man en Dremel, så är detta billigaste alternativet. Finns drivor av vanliga spår-mejslar på olika loppisar för inga pengar alls. 3D-printade hylsor, nycklar och mejslar har inte så lång livslängd har jag märkt.

  7. #7
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Här finns också några varianter:
    https://www.exploding-shed.com/shop-catalogue/tools/

    Skulle vilja ha en men har inte testat dom.

  8. #8
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har haft en utskriven, den höll inte så länge och var allmänt jobbig att använda. En sån där som ctrl-mod där vill jag ha, fast helst från här i eu då. Får leta när jag sitter med datorn sen.

  9. #9
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av cybix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här finns också några varianter:
    https://www.exploding-shed.com/shop-catalogue/tools/

    Skulle vilja ha en men har inte testat dom.
    Beställde just en Knurled Nut Tool Pro. Återkommer med omdöme.

  10. #10
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Jävlar vilket pris.. för en bits... Men man kanske bara köper en i livet iofs. Själv märkte jag att en oanvänd grill-galler-skrapa i metall från biltema hade en del som funkade ganska bra som slotted-nut-tool

  11. #11
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställde just en Knurled Nut Tool Pro. Återkommer med omdöme.
    Jag köpte bit+skaft och det var nog bra. Måste vara bra modig för att sätta en sådan där bit på en skruvdragare och köra igång. Det är säkert gott och väl om man massproducerar och har satt vridmomentet rätt men annars lär man dra sönder något, verktyget eller kontakten.

    Omdömet är att detta är en bra lösning för mig som vill byta faceplate på några moduler. Svårt att avgöra hur stryktålig den är men materialet känns bra, passformen är mycket god och finishen bra. En detalj är att mittenpiggen är lös så när man försöker ta bort biten från skaftet får man plastdelen i handen medan piggen är kvar. I det korta perspektivet är det inget problem men med tiden kanske det bli lite glapp mellan plastdetaljen och piggen och då är risken att plastdelen trillar av under arbete. Inget som inte går att ordna med lite blixtlim och inget jag kommer förlora sömn över men värt att nämna, nu när jag ändå ger någon form av recension.

    Jag ska se om jag kan få till en sådan där 3D-grej också men det hänger på att min kompis vill printa en åt mig. När detta sker kan jag återkomma med en jämförelse.

  12. #12
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för recensionen!

    Då blir det beställning på en sån vid nästa tillfälle!

  13. #13
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte bit+skaft och det var nog bra. Måste vara bra modig för att sätta en sådan där bit på en skruvdragare och köra igång. Det är säkert gott och väl om man massproducerar och har satt vridmomentet rätt men annars lär man dra sönder något, verktyget eller kontakten.

    Omdömet är att detta är en bra lösning för mig som vill byta faceplate på några moduler. Svårt att avgöra hur stryktålig den är men materialet känns bra, passformen är mycket god och finishen bra. En detalj är att mittenpiggen är lös så när man försöker ta bort biten från skaftet får man plastdelen i handen medan piggen är kvar. I det korta perspektivet är det inget problem men med tiden kanske det bli lite glapp mellan plastdetaljen och piggen och då är risken att plastdelen trillar av under arbete. Inget som inte går att ordna med lite blixtlim och inget jag kommer förlora sömn över men värt att nämna, nu när jag ändå ger någon form av recension.

    Jag ska se om jag kan få till en sådan där 3D-grej också men det hänger på att min kompis vill printa en åt mig. När detta sker kan jag återkomma med en jämförelse.
    Efter att ha kollat lite mer noggrant ser jag att piggen sitter fast med en o-ring. En bra lösning som inte lär glappa mer och alltså inte fordrar blixtlim. Ett minus som blev ett plus, med andra ord.

  14. #14
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-04-05, 17:00
  2. Medel för att rengöra kontakter, jack...
    Av Torroidal i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-03-04, 20:09
  3. Verktyg för att komma igång med DIY [Nybörjare se hit!]
    Av aabbcc i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2018-08-12, 23:20
  4. Tips på verktyg för en synskadad
    Av LEE Cordon Bleu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •