Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Behringer X-Touch till Logic Pro X

  1. #1
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior

    Behringer X-Touch till Logic Pro X

    Jag skrev i en reason-tråd om min Behringer X-Touch, men tänkte att jag skulle skriva litet här på rätt plats också.

    Jag köpte en begagnad Behringer X-Touch i gott skick för ett tag sedan och hade litet pyssel med den.

    Jag kör en Macbook Pro M2 och det visade sig att jag inte kunde använda den rekommenderade mjukvaran för att uppdatera X-Touchen, som tur var hade jag en gammal Intelburk och genom den kunde jag uppdatera firmware, och när jag gjort det fungerade den som den skall. Jag skulle gissa att det finns annan mjukvara som rullar med Apples nya burkar, men det var lättare att ta fram min gamla burk än att leta.

    Jag kör också en Nektar Panorama T6, och det visade sig att allting utom klaviaturet slutade att fungera med Logic, vilket var en besvikelse. Jag sitter framför X-Touch, men står när jag spelar MIDI-klaviatur, och har använt transport och rattar på Panoramat.

    Turligt nog visade det sig, att om jag har Panoramat i gång innan jag startar Logic, så funkar båda parallellt. Om jag däremot skulle glömma det, måste jag slänga prefsfilen, och bli av programmeringen av funktionsknapparna på X-Touch, så nu har jag som rutin att slå på Panoramat innan jag slår på ljudkort och allt annat.

    Ja, funktionsknapparna, ja. Där har jag börjat lägga in funktioner. De första var Öppna och stäng track stack, och slå på och av Input Monitoring (båda på valt spår) och det känns som att det kommer att fungera bra.

    Jag skall se om jag hittar en begagnad Extender, då med 8 spår till, kanske mindre för att ha 16 reglar (+Main) än för att ha 16 rattar uppe till plugins, så att det blir lättare att lära sig dem.

    Jag gillar verkligen att jag tittar mindre på skärmen och att jag kan balansera två spår mot varandra samtidigt, utan att behöva använda musen och ögonen, men jag är fortfarande inte 100% säker på att jag kommer att behålla X-Touch, det beror på hur bra jag blir på att använda den med plugins, och därför har jag beslutat att köpa begagnat så att jag inte blir av med för mycket om jag skulle ångra mig, och får se hur det blir när jag får en Extender till den, och 16 rattar.

    Vänligen, Ylan

  2. #2
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Alltid kul när man är på krigsstigen och grottar ner sig i något som får positiva konsekvenser!

  3. #3
    Batteristen
    Batteristen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag gav upp med min X-touch till logic pro och köpte mig en x32 istället. Lite overkill att ha hemma men den är kanon

  4. #4
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Jag kör också en Nektar Panorama T6, och det visade sig att allting utom klaviaturet slutade att fungera med Logic, vilket var en besvikelse. Jag sitter framför X-Touch, men står när jag spelar MIDI-klaviatur, och har använt transport och rattar på Panoramat.

    Turligt nog visade det sig, att om jag har Panoramat i gång innan jag startar Logic, så funkar båda parallellt. Om jag däremot skulle glömma det, måste jag slänga prefsfilen, och bli av programmeringen av funktionsknapparna på X-Touch, så nu har jag som rutin att slå på Panoramat innan jag slår på ljudkort och allt annat.
    ...
    Jag har ännu inte bytt till Apple Silicon men har också en Panorama (men P6), det där låter ju oerhört konstigt. Det låter ju som att den glömmer/förstör sina (automatinstallerade?) controller assignments vid stängning. Så skall det ju inte vara. Men det där kapitlet i Logic är ju ett välbekant sorgebarn. Att de aldrig kan få ordning på det.

    Citat Ursprungligen postat av Batteristen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gav upp med min X-touch till logic pro och köpte mig en x32 istället. Lite overkill att ha hemma men den är kanon
    Menar du X32 som controller till Logic eller som traditionell mixer?

  5. #5
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ännu inte bytt till Apple Silicon men har också en Panorama (men P6), det där låter ju oerhört konstigt. Det låter ju som att den glömmer/förstör sina (automatinstallerade?) controller assignments vid stängning. Så skall det ju inte vara. Men det där kapitlet i Logic är ju ett välbekant sorgebarn. Att de aldrig kan få ordning på det.
    Och intressant nog bara när jag kör X-Touch, men jag har en lösning och hoppas bara på att inte glömma att slå på Panoramat. Om det sker igen får jag väl börja att inte stänga av det. Jag har strömbrytare till ljudkort, högtalare, synthar och X-Touch, men Panoramat får ström från USB.

    Vänligen, Ylan

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och intressant nog bara när jag kör X-Touch, men jag har en lösning och hoppas bara på att inte glömma att slå på Panoramat. Om det sker igen får jag väl börja att inte stänga av det. Jag har strömbrytare till ljudkort, högtalare, synthar och X-Touch, men Panoramat får ström från USB.

    Vänligen, Ylan
    Det går inte att kopiera preferencefilen när allt funkar och sedan slänga tillbaka den när du stängt ner och det funkar nästa gång? Nä, troligen inte eller...?
    Jag hade själv sådan där problematik nyligen, då hade den där jäkla Controller Assignment-menyn självsvåldigt ställt om midiport till en controller till en port som inte fanns, men varit inkopplad tidigare - till en annan controller. Och det finns ju inget enkelt sätt att ställa tillbaks.

  7. #7
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går inte att kopiera preferencefilen när allt funkar och sedan slänga tillbaka den när du stängt ner och det funkar nästa gång? Nä, troligen inte eller...?
    Jag hade själv sådan där problematik nyligen, då hade den där jäkla Controller Assignment-menyn självsvåldigt ställt om midiport till en controller till en port som inte fanns, men varit inkopplad tidigare - till en annan controller. Och det finns ju inget enkelt sätt att ställa tillbaks.
    Jag har inte provat, men eftersom alla inställningar till X-Touch är work in progress, har jag inte brytt mig om det än. När jag gjort fler inställningar skall jag testa att backa upp.

    Vänligen, Ylan

  8. #8
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior

    Färgkodad kladdremsa (scribble strip)

    X-Touch har blivit bättre.

    Jag var litet tveksam till den ett tag, men nu när Logic Pro X 10.8 medförde färgkodade kanalstrippar känns det verkligen mycket bättre. Inte alls så besvärligt att hoppa mellan fader bankar. Det gäller bara att vara konsekvent med färgkodning.

    Jag kan säga att Logic Pro X tydligen har gjort så att kladdremsorna på X-Touch Extender slutat fungera helt, vilket fick mig att avstå köp nu.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X-Touch, clr.png 
Visningar:	25 
Storlek:	4,55 MB 
Id:	115768

    Vänligen, Ylan

  9. #9
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan säga att Logic Pro X tydligen har gjort så att kladdremsorna på X-Touch Extender slutat fungera helt, vilket fick mig att avstå köp nu.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X-Touch, clr.png 
Visningar:	25 
Storlek:	4,55 MB 
Id:	115768
    Vilket nu lär vara fixat.

    Vänligen, Ylan

  10. #10
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Jag är helt såld på X-Touch (& Logic)! Använder 4-5 knappar hela tiden, inte alla, men de är viktigast. Och ... hjulet är ett måste då jag sätter ljud i full synk till filmklipp (student, ej proffs)!!!

    Köpte en beg med bara en regel men den får lätt plats på mitt "skriv"-bord.

Liknande ämnen

  1. Uppdatering Logic Pro X till 10.7.4
    Av Ylan i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-04-28, 13:47
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2022-01-09, 15:39
  3. Uppdatera Logic Pro 8 till 9?
    Av Nicko35 i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 14:15
  4. Vocoder till Logic Pro ?
    Av Nifo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •