Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Gör ni demos?

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    Gör ni demos?

    Snubblade in på tubklipp där Damon Albarn pratar om hur han gör enkla GarageBand-demos på alla låtar, ofta i en väldigt ruff form, som i stil och arr kan skilja sig väldigt mycket från slutresultatet.

    Och då slog det mig att jag slutade jobba på det sättet för väldigt, väldigt länge sen. Egentligen nog så snart jag hade tillgång till grejer som gjorde det möjligt att producera ett färdigt slutresultat direkt. Låtskrivandet, arrangerandet och producerandet blev till en enda process och det tyckte jag var väldigt trevligt. Samtidigt inser jag att jag producerade mycket mer på den tiden jag gjorde enkla demos först. Men det kan förstås bero på massa andra saker.

    Hursomhelst, hur gör ni? Och varför gör ni som ni gör?

    (Ja, jag vet, Spraknamnden och Akademin tycker att det heter demor. Det tycker nog jag också egentligen. Men ingen säger ju det. Så jag föll för grupptrycket. )

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Med fungerande sequencer och som enmansband händer det att jag gör en "roughmix" som väl har samma funktion som demon ungefär, men det är väl mest för att minnas solon och skissa text/avgöra längd etc.

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Själv brukar jag göra det, främst för att mitt generella sätt att jobba är att repa in grejer och sen spela in så mycket som möjligt i en tagning. Därför brukar jag ibland spela in en demoversion för att kunna lyssna och klura innan jag spelar in den riktiga versionen.
    Med bandet gör vi det i högsta grad, om än inte så uttalat. Vi jammar fram något, spelar in det, jobbar om det, osv.

  4. #4
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Mindre och mindre, främst för att de jag spelar med vill vara med och arra.

    Men jag kan ha väldigt svårt att avgöra om en låtidé håller innan jag gjort en enkel demo. Oftast bara en vers och refräng, superenkelt instrumenterat.

    Har väldigt lätt att fastna i demosjukan längre fram annars...

  5. #5
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen nog så snart jag hade tillgång till grejer som gjorde det möjligt att producera ett färdigt slutresultat direkt. Låtskrivandet, arrangerandet och producerandet blev till en enda process och det tyckte jag var väldigt trevligt. Samtidigt inser jag att jag producerade mycket mer på den tiden jag gjorde enkla demos först. Men det kan förstås bero på massa andra saker.
    Kom att tänka på denna när jag läste detta.


    https://youtu.be/ImV7_-96tKk

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tillbaka till akustisk gitarr och piano/elpiano och det hjälper verkligen mig.
    Får mer fokus på att skriva melodier också, snarare än bara ackord/sång/rytmik.

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom att tänka på denna när jag läste detta.


    https://youtu.be/ImV7_-96tKk
    Den där hade jag faktiskt sett. Jag håller inte med om allt i hans hierarki, men visst kan det vara ett problem om man börjar mixa sina första fyra takter, istället för att skriva fyra takter till.

    Å andra sidan så finns det framgångsrika producenter som gör så alldeles medvetet, för att s.a.s. stänga dörrar till valmöjligheter så tidigt som möjligt, för att undvika option paralysis. Och det är väl så jag har sett på det också. Dessutom finns det ju musik som i huvudsak bygger på arrangemanget eller produktionen, t.ex. väldigt mycket elektronisk dansmusik och då skulle nog separationen av processen mest bli krystad.

    Men jag blev ändå lite sugen. Kanske jag bara romantiserar en porta + en trummaskins-tiden, men kanske är det värt att testa ändå. Damon Albarn använder GarageBand. Själv tänker jag att det nästan är för avancerat för att jag skulle kunna låta bli att bygga arr etc. Nåt i stil med ReBirth fast med en begriplig sequencer kanske vore nåt.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hade jag skrivit traditionella låtar så hade jag nog försökt hålla dem som demos så länge som möjligt, dvs inte gå in i produktion/arr innan det är klart. Dock så kan något som låter mer färdigt också sätta igång huvudet på vad som kommer härnäst, så jag skulle inte utesluta det om jag kört helt fast med låten, då kan räddningen vara att börja producera den istället.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Beror på projekt kanske, men mina gitarrgrejer bygger på rätt slarvigt spelade skisser som jag använder för att skriva låtarna. Skönt att kunna flytt runt ljud och flytta riff mellan låtar med olika tempo och man ändå kan höra musiken.

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag gör demos fast jag tror vid tillfället att de är färdiga låtar.

    Sedan går det 5-10 år, och jag tänker "den låten var ju ok i grunden men borde gjorts på ett helt annat sätt" så gör jag en ny variant som ofta är ganska annorlunda.

    Oklart om inte det är demo#2 iofs...

  11. #11
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Jag har aldrig gjort en demo till en låt med sång. Jag skriver grunden till låten i en "pianoklinkande" miljö, sedan går jag direkt till programmering. När låten är ca 80% färdig, sjunger jag demosång på den och skickar till sångare. När jag väl har den färdiga sången, programmerar jag med nyvunnen inspiration eller besvikelse de sista 20%.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig gjort en demo till en låt med sång. Jag skriver grunden till låten i en "pianoklinkande" miljö, sedan går jag direkt till programmering. När låten är ca 80% färdig, sjunger jag demosång på den och skickar till sångare. När jag väl har den färdiga sången, programmerar jag med nyvunnen inspiration eller besvikelse de sista 20%.
    Typ så!

    Lämnade det traditionella demoinspelningarna bakom mig för ca 35 år sedan, när det gick att själv göra allt mer eller mindre klart med sequencer och bandare när/hur man ville. Jag hör vad jag vill först i huvudet och drar ned det, med ytterligare inspiration när det mer eller mindre färdiga soundet sporrar till ytterligare utveckling - jag kan ha en del eller delar av ett stycke nästan klart utan att mer än en aning vad som kommer före eller (oftast) efter...

  13. #13
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där hade jag faktiskt sett. ... men visst kan det vara ett problem om man börjar mixa sina första fyra takter, istället för att skriva fyra takter till.
    Här fastnar alltid jag. Fyra takter, sen på med EQ och compressor för att få trummorna att slå riktigt gott.


    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag blev ändå lite sugen. Kanske jag bara romantiserar en porta + en trummaskins-tiden, men kanske är det värt att testa ändå. Damon Albarn använder GarageBand. Själv tänker jag att det nästan är för avancerat för att jag skulle kunna låta bli att bygga arr etc. Nåt i stil med ReBirth fast med en begriplig sequencer kanske vore nåt.
    Därför har jag installerat Reason 5 på datorn igen. Jag ska inte på något vis tro att jag blir mer produktiv för detta, men skalar bort lite av "ångesten" vilken plugg/ RE som ska användas denna gången. Thor och NN-XT, that's it!

  14. #14
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig gjort en demo till en låt med sång. Jag skriver grunden till låten i en "pianoklinkande" miljö, sedan går jag direkt till programmering. När låten är ca 80% färdig, sjunger jag demosång på den och skickar till sångare. När jag väl har den färdiga sången, programmerar jag med nyvunnen inspiration eller besvikelse de sista 20%.
    Kloon, kul att vi har liknande arbetssätt. Jag sitter i vardagsrummet med ett Roland piano och skriver låten, ackord, melodi och text. Sedan tar jag denna skiss till studion, testar arrangemang, försöker hitta andra liknande låtar för inspiration. När grunden är klar spelar jag in demosång och letar reda på någon som kan sjunga. När sången är inspelad, justerar jag arrangemanget, gör en grov mixning och skickar sedan ofta låten vidare för slutproduktion och mixning/mastring.

    Då jag inte kan skriva/läsa noter (precis som Björn och Benny, det funkade bra för dem ändå), håller jag det mesta i huvudet, texten skriver jag ned med lite anteckningar om ackorden. Någon egentlig demo kan man inte prata om, det är en flytade och iterativ process jag arbetar med tills jag har ett resultat som jag anser bra nog att ge ut.
    Senast redigerat av depulse den 2023-08-22 klockan 12:46.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har aldrig direkt gjort demos (bortsett från kanske 94-96 då man fortfarande skickade kassetter till bolag...). Jag har 2-3 låtar som jag gett mig på nystart flera gånger under åren men som aldrig riktigt blir.

    Nuförtiden, med DAW och allt, så ser jag det som att demo-stadiet mer hamnar på spårnivå. Jag kanske lägger en slaskig elgitarr som test på en låt. Gillar jag vibben lägger jag om den "snyggt" om det behövs. Att däremot slaska ihop en hel låt med alla instrument känns i min kreativitet bara som slöseri med tid Hursomhelst så gillar jag förstatagningar, så det är inte sällan som slaskspåret plockas fram igen efter typ 4 städade försök och visar sig vara bäst.

    Jag jobbar mestadels utifrån två sätt kan man säga. Det ena är helt improviserat eller bygger på nåt groove jag råkat komma på. Det spelas in, läggs på, klipps till, tas bort och blir till slut en låt. Denna process kan inte göras demo av riktigt. Det andra sättet är att jag redan suttit och kommit på hela låten med nåt stränginstrument, skrivit ner ackordföljden, arret och ofta texten, och redan har en god idé om vilken instrumentering som ska användas. Även här är demoinspelning inget för mig, för jag har receptet s.a.s. Sen KAN det ju hända att det blir en dålig låt i slutändan Och då kan det hända att jag försöker igen from scratch. Men ser inte första försöket som "demo" för det.

    Men då är det ju bara jag i mitt "band". Skulle jag presentera ett arr för nån orkester av något slag så SKULLE jag nog göra en demo faktiskt. Särskilt om det rörde sig om folk jag inte kände innan.

  16. #16
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Inga demos bara skisser. 1-3 spår i ableton som jag sen improviserar lite "sång" över för att höra om det låter som en låt eller inte

  17. #17
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga demos bara skisser. 1-3 spår i ableton som jag sen improviserar lite "sång" över för att höra om det låter som en låt eller inte
    Fast nu i somras blev det 3-4 tracks utan sång då man var på semester med laptop vilket gjorde att en del låtar blev i allt för svåra tonarter

Liknande ämnen

  1. Demos by Lazzarus (one synth demos)
    Av Phat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 23:46
  2. Yamaha SY1 - varför gör folk denna typen av demos?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 13:18
  3. Minimax demos
    Av synthetic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •