Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Cubase, vilka tillbehör behövs.

  1. #1
    Neuman
    Neuman är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Cubase, vilka tillbehör behövs.

    Jag höll på med cubase i Atari och en massa trevliga samplers, analog och digitalsyntar på 90-talet men sålde rubbet och har inte hållit på med musik sedan dess.
    Nu funderar jag på att köpa på mig lite syntar från den senaste generationen typ ob8x, Prophet 10, pro 3 och vintagesamplers etc igen och köra det på cubase men har ingen koll på dagens teknik.
    Vilket ljudkort funkar om man vill ha typ 8 syntar för hårddiskinspelning i cubase tex.
    Är det någon vits att ha ett vanligt mixerbord med vanliga effektburkar eller går det lika bra att köra allt in i cubase och dra nytta av alla VSTs som finns?
    Tacksam för alla tips jag kan få.

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag säger som alltid: valfritt ljudkort från RME, så kan du inte gå helt fel. Även beg.
    Sen beroende på vad du skaffat, så kan du behöva en enkel analog mixer, eller en ADA8200, för att öka på kanalantalet. Lite olika arbetssätt såklart.
    Jag hade börjat med mix och effekter i burken. Finns inte mycket anledning att gå outbord tills man vet vad man längtar efter.

  3. #3
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    jag säger som charlie

  4. #4
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja jag håller med, det går bra att bara ha tillräckligt med ingångar i ljudkortet och ja, RME har rejält track record av att ha koll och göra stabila grejer. Och ja pluggar idag är hur bra som helst, kika efter ett paket från en och samma tillverkare som täcker upp det du behöver skulle jag säga.. Soundtoys kan va ett tips, eller Fabfilter, Sonible osv osv eller ja.. det är en smaksak men hett tips är att inte börja skaffa en massa från olika tillverkare. Förmodligen smartast att bara börja med de som är inbyggda i programmet också dom är rätt bra idag.

    OM man gärna vill ha grejerna genom en mixer pga gammal vana, eller kanske enkelt spela lite utan att datorn igång ibland är på så finns det analoga mixers som är kombinerade ljudkort. Jag har en billig lösning i form av ett Soundcraft MTK 12, lite klent med kanaler och inga inserts eller separata utgångar utöver ett par auxar, men en himla smidig lösning ändå. Det finns ett större 22 kanaler också, eller Tascam har ett presonus och äve SSL tror jag.

    Alltså, många ljudkort kan agera mixer av sig självt utan att datorn är på så det behövs inte, och för mixning tycker jag personligen att det är ganska meningslöst, men jag tycker att det är trevligt att ha allt på reglar.

    Sen om du inte kört Cubase sedan Ataritiden så kan det vara värt att kolla alternativ, det är absolut ett kompetent program men långt ifrån det smidigaste att jobba med idag kan jag tycka särskilt med hanteringen av plugins. Jag har alltid tyckt att Studio One verkar rent och smidigt, hade jag Mac hade jag nog satsat på Logic... https://www.musicradar.com/news/the-...for-pc-and-mac

  5. #5
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Håller med om RME och eftersom de är erkänt bra på att supporta gamla kort kan man t.ex. köra ett gammalt Fireface800 så länge. Sedan om man gillar hands on mixerfunktioner så kan det vara värt att kolla på Softubes kontrollytor Consol eftersom de fungerar extremt smidigt mot mjukvara och deras mixeremuleringar känns superbra och trevliga.

Liknande ämnen

  1. Behövs utility-prylar, och vilka?
    Av Light Head i forum Modularer & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-03-26, 13:25
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 15:06
  3. Vilka synthar/etc har balanserade utgångar? Vilka har det inte?
    Av bmeeks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 17:48
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-01-15, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •