Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 'Smarta' pluggar

  1. #1
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    'Smarta' pluggar

    (Drar mig för att använda bokstäverna A och I, vill inte mata hypen...)

    Letade efter en bra gate för trummor, och typ samma dag släppte Sonible smart:gate. Testade några dagar, och tyckte den var väldigt snabbjobbad och effektiv. När jag skulle köpa den så blev det hela deras smart-bundle av bara farten, mest av nyfikenhet.

    Har börjat experimentera främst med smart:eq2, och var lite av en ögonöppnare. På fem minuter löste den de största problemen jag hade i en mix, plötsligt fanns det lite luft, och var inte vasst och jobbigt i vissa miljöer längre. Där jag såg att den gjort stora ingrepp så slängde jag på en egen eq innan och kompenserade, främst för att internalisera vad den gjorde, och lära mig till nästa gång. Så mitt främsta användningsområde initialt kommer helt klart att vara som en vägvisare, vad behövs det här för att få min mix tydligare?

    Har känt lite på kompressorn också, väldigt transparent är första intrycket. Inte testat sidechaina den med annan signal än, men känns spontant användbart (jag har använt Soothe på liknande vis tidigare). Reverbet och limitern har jag bara laddat som hastigast, ser fram emot att utforska mer.

    Tänkte det kunde vara kul att höra vad andra har för erfarenheter, hur det använts, andra tillverkare, osv.

  2. #2
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Det här är intressant. Jag skulle verkligen behöva hjälp på vägen när det kommer till mixning. Dels pga jag inte är så bra på det, men kanske framförallt för att jag inte har den bästa lyssningen så jag har dålig tillit till mina val.

    Har kollat upp smart:eq och den ser verkligen grym ut. Det jag funderar på är bara ... När man har ett specifikt sound man är ute efter... T.ex. med spraket jag gör som Frönäs så är min idealbild att det ska låta som att ljuden är de sista som grejerna får ur sig innan de skär ihop och går sönder. "Förfallet sound", är jag alltid ute efter. Jag har inte testat de här pluggarna, men det känns inte som att förfallet är ett sound de förstår riktigt, utan allt blir väldigt krisp. Hade ju varit skönt att bara kunna tjoffa in typ Tim Heckers "They Call Me Jimmy" och säga "ok, det här är referensen, make it happen".

    Men som du säger, som en vägvisare för att förstå mixen mer så ser det mkt imponerande ut. Också om man behöver få ihop en snabb mix som referenslyssning om man proddar musik som inte ska vara förfallet (typ gör en signaturmelodi på beställning eller likn)

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Vill man ha ett specifikt sound får man vara beredd att argumentera märker jag. Vill oftast ha ganska distat och lite telefonigt på sång tex, det försvinner direkt om smart eq får fria händer. Blir hängmatta på allt. Men enkelt att avgränsa vilket frekvensområde den jobbar i, så lätt löst.

    Men just att hitta tydlighet i ljud verkar funka ganska generellt, även på rätt flippiga synthljud. Även flerspårsfunktionen borde vara användbar i många scenarion, uppfattar som att den jobbar mest med att hitta konflikter, och det är ju detsamma oavsett ljudbild i övrigt.

  4. #4
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag har använt smart:limit i säkert ett år nu. Den är hur grym som helst. Den ersätter inte Volle, men den får mig att snabbt och gratis kunna studsa ut en låt som låter bra i demo-syfte och i många fall _good enough_ för släpp. "Bobbing Head Syndrome" som Rydan och jag släppte på alla streaming siter är "mastrad" med den. Det finns en version av låten som är släppt på Space Sound Christmas Holiday -- den versionen har skivbolaget själva mastrat, och... jaa.. jag tycker att den version jag mastrade med smart:limit låter bättre.

    Men klart kul att du gillar smart:eq2, den måste jag kolla närmare på! Tack för tipset! Borde kunna skriva av den som utbildningsmaterial om inte annat

    Edit. Smart EQ3 finns här:
    https://www.sonible.com/smarteq3/

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har nog de flesta AI-pluggar som kommit ut hittills . Flera av Sonibles pluggar har verkligen bra ljud som absolut kan konkurrera mot vissa dyrare pluggar. T ex Smart:Limit som Rizzo nämnde tycker jag låter bättre på ~allt än den mer populära FabFilter Pro-L2. Även de övriga Sonible-pluggarna tycker jag låter fullt acceptabelt till mix!

    AI-delen av dem kan vara bra som en second opinion på olika individuella kanaler vid mix, men det är nog ändå rätt sällan som jag inte petat vidare. Trots det så har jag ändå sparat en del tid på att använda dem de få gånger som jag mixat något de senaste åren. Samtidigt så känner jag att om jag skulle mixa mer regelbundet så tror jag verkligen inte att jag skulle ha alls lika mycket användning av dem.

    Värt att nämna Focusrite FAST-serien också. Även de utvecklade av Sonible.

    Det har även dykt upp en del plugins som använder sig av AI för att lära sig hur t ex olika hårda burkar beter sig och bygger en modell baserat på det. Den teknologin börjar också gå mot att bli användbar.

    Ett annat väldigt intressant användningsområde är för att städa t ex röstinspelningar från oljud! T ex pluggar från Accentize. De tillsammans med gamla hederliga iZotope RX Advanced kan göra underverk!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ersätter inte Volle

  6. #6
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    …Även flerspårsfunktionen borde vara användbar i många scenarion, uppfattar som att den jobbar mest med att hitta konflikter, och det är ju detsamma oavsett ljudbild i övrigt.
    Jag tänker mig att man måste ha ett flerspårsläge för att verkligen lösa själva mixandet. Annars blir det ju som att ha en mixare till varje kanal men ingen får lyssna på vad de andra gör.

    Har inte haft tid att testa sådant här men är generellt intresserad av A1 eller vad det heter…
    Men man placerar en plugin på mixbussen som håller reda på de andra kanalerna eller? Jobbar den dynamiskt och ändrar eq kontinuerligt eller har den något slags stoppläge?

    Sooth är för övrigt intressant som idé men oj vad man får passa sig för detta att ta bort allt ”jobbigt”. Jag hörde sooth på något klassiskt musikexempel och det var nog det dödaste och tråkigaste ljud på en fiol jag någonsin hört. Kanske gjort av en person med fel genrekunskaper i och för sig. Men ändå, tar man bort alla peakar blir det inget kvar av en fiols ljudkropp. Gäller många instrument.

  7. #7
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    En okunnig fråga: vad är det som är "intelligent" med dessa pluggar? Lär de sig något av hur den individuella användaren vill ha det? Eller är det mer det att de försöker få all musik att låta likadant för att uttrycka sig lite vanvördigt?

  8. #8
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En okunnig fråga: vad är det som är "intelligent" med dessa pluggar? Lär de sig något av hur den individuella användaren vill ha det? Eller är det mer det att de försöker få all musik att låta likadant för att uttrycka sig lite vanvördigt?
    Det senare gissningsvis.

    För oss som inte enbart jobbar med ljud i form av hobby och/eller stor fulländad och helt unik konst är det bara att konstatera att det, precis som i många andra fall där AI kan vara aktuellt, även inom t.ex. broadcast, liveljud och mediaproduktion är mycket som man måste göra om gång på gång ungefär likadant hela tiden och snabbt skall det gå. Kan man automatisera sådant kan man lägga kraften på annat, starta finslipandet snabbare e.t.c.

    Men jag har inte använt några särskilt bra AI-verktyg ännu med det jag jobbar med och det är svårt att få in i produktionsflöden särskilt snabbt men det kommer definitivt att komma. Hade jag tid skulle jag görna utveckla AI-verktyg för ljud. För jobbgrejer vet jag väldigt väl var jag skulle vilja ha knappen ”fixa det här tråkiga grejset åt mig så det blir ok så tar jag över sen”.

    Men inte verktyg som jag skulle använda när 99mössan är på (=kreativ hemma) - de grejerna är ju roliga

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag ser det som bra hjälpmedel att få tips på vad som kan göras, inte en absolut sanning. Exemplet med "soothe" på fiolen är ett sådant, människan måste helt enkelt avgöra om det är bra förslag eller inte.

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sooth är för övrigt intressant som idé men oj vad man får passa sig för detta att ta bort allt ”jobbigt”. Jag hörde sooth på något klassiskt musikexempel och det var nog det dödaste och tråkigaste ljud på en fiol jag någonsin hört.
    Soothe har blivit en sådan där plugg som verkligen jättemånga använder helt utan någon känsla för de negativa aspekter den tillför. Just att den kan ta bort "livet" ut ljud är ett av de främsta symptomen den kan ge. Jag upplever liknande issues med t ex Gullfoss som egentligen är en helt annan typ av plugg.

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En okunnig fråga: vad är det som är "intelligent" med dessa pluggar? Lär de sig något av hur den individuella användaren vill ha det? Eller är det mer det att de försöker få all musik att låta likadant för att uttrycka sig lite vanvördigt?
    Nu finns det ju rätt många olika "AI-pluggar" och vissa fungera på lite olika sätt, men rätt grovt så kan man väl säga att de flesta som nämnts här har en målbild av hur de vill att resultatet ska låta. I nästan alla dessa pluggar så kan man på ett eller annat sätt ändra denna målbild för att få det resultat man vill ha. Utöver det så kan man ofta även ändra på parametrar själv efter att AI-delen gjort sitt. Men en del andra "AI-pluggar" fungerar helt annorlunda och där kommer inte alltid smak in på samma sätt.

  12. #12
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värt att nämna Focusrite FAST-serien också. Även de utvecklade av Sonible.
    Hoppsan, tack för det tipset! Som registrerad Focusrite-användare så finns just nu ett erbjudande om glada 85% rabatt på FAST bundle, dvs. Balancer, Compressor, Equalizer, Limiter, Reveal och Reverb. För bara €53, ink svensk moms! Är generellt skeptisk till pluggar som ska fixa ljudet automagiskt åt en, men för det här priset var det ju väl värt att testa!

  13. #13
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Testade den här idag: https://www.blacksaltaudio.com/silencer-trial/ (släpps imorgon, men trial finns ute nu).

    På virvel var den faktiskt helt sanslöst bra. Cymballäck helt borta. Klart godkänd på kick (men där blev det kvar lite skrammel för yttre mick på de inspelningar jag håller på med), ungefär i klass med smart:gate på pukor. Nämner inte AI eller dylikt någonstans, men processen känns väldigt likartad. Jämfört med en traditionell gate känns det nästan som magi...

  14. #14
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Jädrar, det kommer mycket nu.
    Och Chat GPT.... undrar hur läget ser ut om 5-10 år....

  15. #15
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Den här kändes kanske inte helt hundra, på något plan (bland det fulaste jag sett till att börja med):
    https://philspeiser.com/product/the_strip/

  16. #16
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här kändes kanske inte helt hundra, på något plan (bland det fulaste jag sett till att börja med):
    https://philspeiser.com/product/the_strip/
    Redan efter en minut börjar han manuellt jobba ljudtekniskt på materialet så särskilt intelligent i meningen som en ljudtekniker är det då inte. Men detta är naturligtvis bara början på något...

Liknande ämnen

  1. Smarta köp
    Av tinybox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-11-15, 08:58
  2. Smarta synthställ som tar liten plats...?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 13:12
  3. Smarta har bättre taktkänsla
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 08:22
  4. Program för smarta performancelösningar
    Av DanAbnormal i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •