Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Multimaximizer - bas vobblar sönder min mid-high - hjälp, råd?

  1. #1
    gufv
    gufv är inte uppkopplad
    gufvs avatar
    Senior
    Hej 99musik,

    Har inte skrivit här på 13 år, men nu är jag tillbaka.

    Då jag stundtals använder mastering som konstnärligt medium brukar jag ibland stå för detta jobb själv. Jag håller nu på att mastra en singel och det börjar dra ihop sig tidsmässigt. Och just nu sitter jag fast!

    Kort sammanfattning: Basens limitering vobblar stundtals sönder resten av frekvensområdet, trots att jag ökar flera bands prioritet (dvs. limitering sänks) framförallt lågband upp till 63hz i L3-LL Multimaximizer. Använder jag deras L2 stereomaximizer kvarstår mitt problem. Jag vill helst inte lätta för mycket på thresholden. Jag är nöjd med min mix i sin helhet, basens dynamik (runt 25hz) i denna låt har högsta prio för att få rätt tryck. Någon som arbetat i L3-LL Multimaximizer och har lust att hjälpa mig, lyssna på mixen respektive masteringen och har några råd? Eller annan feedback. Tack.

    Mix:
    https://drive.google.com/file/d/1Ssy...usp=drive_link

    Master:
    https://drive.google.com/file/d/1_sl...usp=drive_link

    mvh,
    Gustaf

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fiktion_l3ll_subjektiv_mastering.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	472,4 KB 
Id:	114072
    Senast redigerat av gufv den 2023-07-31 klockan 16:39.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Lås gärna upp filerna så att jag kan ladda ner och lyssna

  3. #3
    gufv
    gufv är inte uppkopplad
    gufvs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lås gärna upp filerna så att jag kan ladda ner och lyssna
    Sådär! Sorry!

  4. #4
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Aldrig använt pluggen, men om högre prioritet innebär mindre limitering, då är det väl rakt tvärtom du ska göra? Högre prioritet på suben borde ju i teorin innebära att de andra banden får ge vika när suben kliver fram, och det är ju exakt det du inte vill om jag fattade rätt?

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag lyssnade precis lite i början och antar att det mest uppenbara problemet jag hör där är det som det frågas om.

    Jag rekommenderar starkt att köra med en multibandskompressor före limitern och enbart aktivera ett lägsta band upp till runt 120 Hz som kan lugna ner volymsvängningarna rätt ordentligt. Limitern kan antagligen inte hantera det som händer där nere på ett bra sätt utan hjälp.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skön musik måste jag säga! Tog en liten kik, den omastrade versionen kontra den som du mastrat.

    Den omastrade har en hel del olika nivåer i olika delar av låten, och en rejäl peak vid 0:39, sedan ligger den lågt fram till slutet (sådär 3:45 och framåt) där det blir pampigt och fyller ut.

    I den mastrade så är det samma nivå på allt istället. Om det är vad du vill ha ut så skulle jag nog börja med mixningen istället för att mosa det med limiter på slutet.

    Om du har tillgång till separata spår så jobba med dem, om inte så ta det i flera steg och hantera ett problem i taget. Automatisera nivån låten igenom så att det låter så likt det du vill innan det är dags för mastringen.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gjorde en snabb rattning här: https://drive.google.com/file/d/1Fzk...ew?usp=sharing

    1. Två band för kompression, ett för bas (allt under 130 råkade det bli) och ett för resten
    2. Styr upp basen så att den komprimeras när den kommer upp i nivå samt limitering när den är på topp
    3. Lägg en kompression på resten också, fast med låg ratio (1,2:1) och kompensera för volymtappet
    4. Limiter/maximizer på slutet som får ta 1-2dB på slutresultatet


    Wobblar det lika hårt i basen? I sådana fall så skulle jag bara öka releasen på lägre registrets kompression.

  8. #8
    gufv
    gufv är inte uppkopplad
    gufvs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gjorde en snabb rattning här: https://drive.google.com/file/d/1Fzk...ew?usp=sharing

    1. Två band för kompression, ett för bas (allt under 130 råkade det bli) och ett för resten
    2. Styr upp basen så att den komprimeras när den kommer upp i nivå samt limitering när den är på topp
    3. Lägg en kompression på resten också, fast med låg ratio (1,2:1) och kompensera för volymtappet
    4. Limiter/maximizer på slutet som får ta 1-2dB på slutresultatet


    Wobblar det lika hårt i basen? I sådana fall så skulle jag bara öka releasen på lägre registrets kompression.
    fint rattat!

    återkommer, tack o kul att du tyckte om den!

  9. #9
    gufv
    gufv är inte uppkopplad
    gufvs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gjorde en snabb rattning här: https://drive.google.com/file/d/1Fzk...ew?usp=sharing

    1. Två band för kompression, ett för bas (allt under 130 råkade det bli) och ett för resten
    2. Styr upp basen så att den komprimeras när den kommer upp i nivå samt limitering när den är på topp
    3. Lägg en kompression på resten också, fast med låg ratio (1,2:1) och kompensera för volymtappet
    4. Limiter/maximizer på slutet som får ta 1-2dB på slutresultatet


    Wobblar det lika hårt i basen? I sådana fall så skulle jag bara öka releasen på lägre registrets kompression.
    Tror jag kommer runt problemet nu! Med din hjälp =D
    https://drive.google.com/file/d/19P6...usp=drive_link

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kul att det hjälpte! Nu vet jag inte vad du har ändrat på, men det finns mer dynamik nu, även om det fortfaranade är rätt hårt pressat. Kommer att bli "straffat" med volymsänkning på alla streamingtjänster. Partiet på slutet (i originalfilen) ligger rätt högt där.

    Berätta, vad gjorde du?

  11. #11
    gufv
    gufv är inte uppkopplad
    gufvs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att det hjälpte! Nu vet jag inte vad du har ändrat på, men det finns mer dynamik nu, även om det fortfaranade är rätt hårt pressat. Kommer att bli "straffat" med volymsänkning på alla streamingtjänster. Partiet på slutet (i originalfilen) ligger rätt högt där. Hade kvar högsta prioritet (minsta alltså) på low end i L3-LL.

    Berätta, vad gjorde du?
    Jag kompressade basen i grundmixen mjukt med relativt lång release o sänkte några leads i det kulminerade klimaxet, samt sänkte en global saturator framförallt i low end. Är nog fortfarande lite hårt pressat, du har rätt, inte minst i klimaxet och då har jag trots det minskat limiterns threshold med automation under det partiet.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Utan att studera närmare tänkte jag direkt på hur EQ-kurvan ser ut på själva basspåret. Skära där i den "ohörbara" botten reducerar ju problem i helheten.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 09:15
  2. Hjälp! Tog sönder Roland Mobile Cube
    Av pnuts i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 00:26
  3. Min kära Juno 106´a gick nog sönder idag?
    Av gleb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 09:01
  4. Hjälp ! Är mina monitorer sönder !?!
    Av J3000 i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-04, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •