Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Kära gamla förstärkare!

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Kära gamla förstärkare!

    Ville bara säga det, i dessa tider av riktigt bra emuleringsmjukvara Så jävla skönt att ha några trevliga förstärkare för bas och gitarr och annat spontant! Man vet hur de funkar, och ställer ungefär rätt mikrofon framför och så blir det så jävla bra, på en gång. Innan jag hittade (japp, bokstavligen hittade) min basstärkare körde jag rätt in och fixade och trixade, och det blev ofta bra. Men stärkaren skruvar jag på tills låtens sound uppnåtts, ställer en stormembranare framför och det blir asbra. Direkt. Och gitarr ännu mer. Skruva fram ljudet, rikta en dynamisk (typ vilken skit som helst nästan...) mot konen så nära som möjligt, och man får det klassiska sound man vill ha. Nästan varje gång.

    Flera av de producenter jag respekterar som har tubkanaler talar sig varma för nya mjukvaror som både processar och emulerar bas och gitarr, och resultaten är det verkligen inga fel på. Men det ÄR fan simplare att ställa en mick framför en stärkare och få bra ljud

    (Opponenter? Utrymme, elkostnader, grannsämja kanske? Jag vet inte )

  2. #2
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Grannsämjan hindrar mig, men håller med om att det är roligare att spela in rummet, man anpassar ju spelandet efter hur rummet svarar och det får man inte när man t ex reampar i efterhand med enuleringar.

Liknande ämnen

  1. Glad 3/03 2019 alla kära!
    Av HZA i forum Nyheter
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-03-05, 14:16
  2. Min kära Juno 106´a gick nog sönder idag?
    Av gleb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •