Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 88

Ämne: Vintage alternativ till minimoog för basljud?

  1. #1
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Vintage alternativ till minimoog för basljud?

    Om man inte vill lägga ut massa slantar för en Minimoog, finns det då något Vintage alternativ för basljud?

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    ARP2600 mistas ofta för Minimoog (Thriller basen, JMJ etc).

  3. #3
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    ARP 2600 är, i mitt tycke, typ tio gånger så kul dessutom! Men kostar mer än en Minimoog.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Alltså, mini låter ju mini på det oklanderliga klassiska viset, men nästan vilken synt som helst man gräver ner sig i kan låta fett. Vintage-begreppet börjar bli luddigt i kanterna såhär 2023 tycker jag Gillar själv "egenvärdet" i att ha en 40+ år gammal synt (eller "två" ), men grejer från 90talet kallas också vintage nu så var mer specifik. VA-grejer kan ju vara minst lika feta.

  5. #5
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, mini låter ju mini på det oklanderliga klassiska viset, men nästan vilken synt som helst man gräver ner sig i kan låta fett. Vintage-begreppet börjar bli luddigt i kanterna såhär 2023 tycker jag Gillar själv "egenvärdet" i att ha en 40+ år gammal synt (eller "två" ), men grejer från 90talet kallas också vintage nu så var mer specifik. VA-grejer kan ju vara minst lika feta.
    Tack! 70-80 tal skulle jag säga då.

  6. #6
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Moog the Rogue eller Prodigy.

  7. #7
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Beror kanske på genre? SH-101, någon?

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Om vi pratar vintage så är det som sagt Prodigy och Rogue, samt MG-1 som gäller.
    Fortfarande två oscillatorer istället för tre dock. Men har liknande grundljud och är 100% sweetspot.
    Haft haft både prodigy och rogue och har minimoog.

  9. #9
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi pratar vintage så är det som sagt Prodigy och Rogue, samt MG-1 som gäller.
    Fortfarande två oscillatorer istället för tre dock. Men har liknande grundljud och är 100% sweetspot.
    Haft haft både prodigy och rogue och har minimoog.
    Bra, tack! Du säger liknande grundljud, vad är det som skiljer ljudmässigt skulle du säga?

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag tänker att du även kan överväga Behringer Model D. Om man bortser från priset för en vintage Moog eller Arp så är dom inte helt lätta att få tag på. I väntan på att en dyker upp så kan Model D vara en temporärlösning. Nej, den saknar kanske vintage fluff i ljudet men levererar analogfluff väldigt bra och låter mycket Moog. Inte heller har den samma byggkvalitet eller upplevelse att spela på som en Moog men den går att få tag i omedelbart för en ringa peng.

  11. #11
    MungoBBQ
    MungoBBQ är inte uppkopplad
    MungoBBQs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Måste det vara vintage då? Både Moog Minitaur och Vermona Lancet har asfeta basljud.

  12. #12
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Pro one är väl också en klassisk basmaskin. Men av alla synthar som passerat revy hos mig är fan ARP 2600 tonus ala Michael Jackson den bästa moog-basen Saknar den faktiskt lite...

  13. #13
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    "ARP 2600 tonus den bästa moog-basen"


  14. #14
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "ARP 2600 tonus den bästa moog-basen"
    Jag är helt seriös

  15. #15
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte vill lägga ut massa slantar för en Minimoog, finns det då något Vintage alternativ för basljud?
    Det går att krana fram finfina basljud på i stort sett samtliga vintagemaskiner. Moogar, Arp, Roland... rubbet. Pro-1 ska inte underskattas heller.

    Har dock inte fattat om du vill att det ska låta Moog specifikt eller om du bara vill ha ett fett basljud? Om det är det första så letar du bland andra modeller från Moog som ligger lägre i pris.

    Om du ska återskapa 80tals-soundet (vilket jag vid det här laget antar att du är ute efter), tänk då på att det var mer regel än undantag att man använde mer än en synth för att bygga upp soundet. Ofta en analog för fetma och djup i kombo med en DX-7 för snärt och stadga. Och ibland ännu fler. Inte sällan två Minimoogar på vissa högbudget-projekt á Michael Jackson.

    Allt det sagt så tycker jag att du slösar med pengar om du skaffar en dyr vintagesynth enbart för bas. Och det säger jag som ägare till ett fantastiskt välljudande exemplar av en vintage Minimoog, och andra fina maskiner. En Moog Minitaur kommer att ge dig allt det du behöver för en bråkdel av pengarna, dubba upp med en fm-synth eller två sen är du i hamn. Ingen jävel kommer att höra någon skillnad mot en vintagerigg.

    Men det är dina pengar så du gör vad du vill såklart

    Sen kan det så klart vara själva upplevelsen av skapandeprocessen, det kan jag fatta. Då får det kosta om pengarna finns. Där är jag själv fast i träsket.

  16. #16
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Ytterligare vintagealternativ är Moog Source, Multimoog, Roland System 100 (101), ARP Odyssey.

  17. #17
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Generellt skulle jag säga 2 VCO, 24dB/okt LPF och snabba envelopper.

    Specifikt Moog Prodigy.

  18. #18
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av MungoBBQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste det vara vintage då? Både Moog Minitaur och Vermona Lancet har asfeta basljud.
    Tackar för svar! Ja.

    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går att krana fram finfina basljud på i stort sett samtliga vintagemaskiner. Moogar, Arp, Roland... rubbet. Pro-1 ska inte underskattas heller.

    Har dock inte fattat om du vill att det ska låta Moog specifikt eller om du bara vill ha ett fett basljud? Om det är det första så letar du bland andra modeller från Moog som ligger lägre i pris.

    Om du ska återskapa 80tals-soundet (vilket jag vid det här laget antar att du är ute efter), tänk då på att det var mer regel än undantag att man använde mer än en synth för att bygga upp soundet. Ofta en analog för fetma och djup i kombo med en DX-7 för snärt och stadga. Och ibland ännu fler. Inte sällan två Minimoogar på vissa högbudget-projekt á Michael Jackson.

    Allt det sagt så tycker jag att du slösar med pengar om du skaffar en dyr vintagesynth enbart för bas. Och det säger jag som ägare till ett fantastiskt välljudande exemplar av en vintage Minimoog, och andra fina maskiner. En Moog Minitaur kommer att ge dig allt det du behöver för en bråkdel av pengarna, dubba upp med en fm-synth eller två sen är du i hamn. Ingen jävel kommer att höra någon skillnad mot en vintagerigg.

    Men det är dina pengar så du gör vad du vill såklart

    Sen kan det så klart vara själva upplevelsen av skapandeprocessen, det kan jag fatta. Då får det kosta om pengarna finns. Där är jag själv fast i träsket.
    Tackar!! Ja, det där träsket är ett speciellt ställe, Vintage träsket med dess mystik och mysigheter... Tack! Jo, jag vet att det var mycket synthar på varandra för att skapa olika ljud, spännande, rolig och intressant process.

  19. #19
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för alla svar!! Bugar och bockar!!! :-) Tyvärr kan jag inte svara alla, men mycket tacksam för alla svar som sagt. Charter Trend

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tycker inte alls det behöver vara 24dB för bra bas, själv älskar jag både SEM och Polivoks på bas. Just Polivoksen är fantastisk, och eftersom den inte kostar så monstruöst som annat vintage är det min rekommendation.

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Waldorf Pulse (1:an) är väl vintage nuförtiden? Den kan spela bas...

  22. #22
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Waldorf Pulse (1:an) är väl vintage nuförtiden? Den kan spela bas...
    Fantastisk basmaskin faktiskt.

  23. #23
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Moog Source är väl en klassisk disco-basmaskin, inte helt olik Minimoogen? Annars finns ju Behringer Model D, även om den inte är lika kul att ratta som MiniMoogen låter den kanon och låter princip identiskt med Minimoogen.

  24. #24
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Har ingen sagt MS20? DAF har väl ett av tidernas bästa bas-sound

  25. #25
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen sagt MS20? DAF har väl ett av tidernas bästa bas-sound
    Den inkluderades i min "rubbet" även om den inte nämndes specifikt vid namn

    Det går att krana fram finfina basljud på i stort sett samtliga vintagemaskiner. Moogar, Arp, Roland... rubbet.
    Den enklare frågan är väl snarare: Vilket vintagesynth är 100% omöjlig att krana fram ett bas-sound från?

    Mitt bidrag: Det finns säkert men jag kommer inte på någon.

  26. #26
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    VCS-3 är inte omöjlig att krana fram bas på men det är inte dess starka sida

    Casio VL-1 är också ganska obasig

  27. #27
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den enklare frågan är väl snarare: Vilket vintagesynth är 100% omöjlig att krana fram ett bas-sound från?

    Mitt bidrag: Det finns säkert men jag kommer inte på någon.
    Yamaha SY-1 och SY-2 peakar inte så högt på Richterskalan

  28. #28
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag uppfattade att det var bas à la Moog som efterfrågades och då säger jag igen att det är givet att kika efter Rogue eller Prodigy. Eller ja, MG-1 också såklart. Även om bas går att göra med väldigt många syntar, så är det ingen som gör Moogbasen lika bra som Moog, eller ens alls. Tre oscillatorer för bas är inte riktigt min grej heller om jag ska vara ärlig. Jag kan inte se hur en Prodigy kan falera om man är ute efter Moogig bas. Fantastisk synt.

    Sen är jag också inne på att om det är 80-talspoppigt sound man är ute efter så är det ju inte säkert att det är den typ av bas man söker, men skaparen på tråden har väl funderat på vilket sound hen är ute efter, gissar jag.

  29. #29
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Men om det inte är just Moog-soundet som sökes finns det massor av andra fina tips i tråden.

  30. #30
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Moog Grandmother bör nog nämnas här. Är nog den av de modernare moogarna som påminner mest om en gammal minimoog, både i sound och arkitektur.

  31. #31
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den enklare frågan är väl snarare: Vilket vintagesynth är 100% omöjlig att krana fram ett bas-sound från?
    Efter att ha ägt en JX3P i 30 år kan jag säga att den nog aldrig fick spela bas på någon enda låt. Köper man den som basmaskin behöver man köpa en EQ och kompressor också.

  32. #32
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter att ha ägt en JX3P i 30 år kan jag säga att den nog aldrig fick spela bas på någon enda låt. Köper man den som basmaskin behöver man köpa en EQ och kompressor också.
    Håller med, den är fin men ingen bas är inte styrkan direkt. Hade en MKS-30 ett tag.

    Casio VL-1, Yamaha SY-1 och SY-2, samt JX3P ska trådskaparen hålla sig borta från om det ska kranas bas.

  33. #33
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Men vad går väl upp mot en Moog om det är bas som gäller - allt annat är egentligen surrogat (undantaget 303) med Minimoog som outtalad referens.

  34. #34
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Spectral Audio Neptune?

  35. #35
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är helt seriös
    Yes, håller med. Här ”moogbas” som i själva verket är Tonus 2600 och en vit Odyssey.
    (Jag vet, man vill strypa keyboardisten i vit hatt)


    https://youtu.be/FeISAc9j0WE

  36. #36
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Jag vet, man vill strypa keyboardisten i vit hatt)
    Det var väl tur att ingen gjorde det, för det var han som skrev alla låtar och dessutom byggde ihop den där monstrositeten, som faktiskt funkade på riktigt och användes live.

    Men jo. Man vill strypa honom.

  37. #37
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var väl tur att ingen gjorde det, för det var han som skrev alla låtar och dessutom byggde ihop den där monstrositeten, som faktiskt funkade på riktigt och användes live.

    Men jo. Man vill strypa honom.
    Haha!
    Ok, jag trodde det var Georg Kajanus som skrev allt…där ser man.
    Men jag gick iallafall länge och trodde att det var Minimoog.

  38. #38
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Nej, du har rätt, jag har i alla år trott att den där i hatten var Kajanus, men det verkar ju inte så när jag bildgooglar nu. OK, men då är det bara att strypa på!

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag säger som Lackan: Klart grabben ska ha en Polivoks!

  40. #40
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra, tack! Du säger liknande grundljud, vad är det som skiljer ljudmässigt skulle du säga?
    En till oscillator ger lite mer värme och envelopen har ett unikt beteende, dist i VCAn etc.
    Den låter agressiv och stort helt enkelt.
    Men Prodigy och Rogue är mycket nära i beteende.
    Även micromoogen låter sjukt bra på bas trots en oscillator.
    Helt ärligt så kör jag oftast ”moogbas” på min Prophet 5 rev4 numera, om ej minin är uppkopplad med cv/gate. Kört minimoogen vid studioinspelning mest.

    Vi pratar små skillnader och hur man rattar in dem är grejen.
    Jag kör ”moogbas” på många olika syntar på min yt kanal här:

    https://youtu.be/2Rdb_R0g0Yg
    Senast redigerat av theVOID den 2023-06-20 klockan 23:54.

  41. #41
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Haha, det samlade svaret är alltså:

    ”Det spelar ingen roll, köp vilken jävla synt som helst!”

    Oväntat på 99 ändå, men jag gillar det! Nästan som att idéer, handhavande, hantverk och konstnärlig ådra skulle vara viktigare än prylar!

  42. #42
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte vill lägga ut massa slantar för en Minimoog, finns det då något Vintage alternativ för basljud?
    Förvisso inte vintage, men grym Moog-bas (tycker jag) och superskön att ratta: Moog Subsequent 37

    https://www.perfectcircuit.com/signa...-subsequent-37

  43. #43
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En till oscillator ger lite mer värme och envelopen har ett unikt beteende, dist i VCAn etc.
    Den låter agressiv och stort helt enkelt.
    Men Prodigy och Rogue är mycket nära i beteende.
    Även micromoogen låter sjukt bra på bas trots en oscillator.
    Helt ärligt så kör jag oftast ”moogbas” på min Prophet 5 rev4 numera, om ej minin är uppkopplad med cv/gate. Kört minimoogen vid studioinspelning mest.

    Vi pratar små skillnader och hur man rattar in dem är grejen.
    Jag kör ”moogbas” på många olika syntar på min yt kanal här:

    https://youtu.be/2Rdb_R0g0Yg
    Trevlig video!

  44. #44
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Jag vet, man vill strypa keyboardisten i vit hatt)
    Före eller efter de övriga?

  45. #45
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästan som att idéer, handhavande, hantverk och konstnärlig ådra skulle vara viktigare än prylar!
    Nejdå. Då tror jag att du tolkar hela tråden fel.

    Man ska ha ALLA prylar. Först kan man göra musik.

  46. #46
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om jag ville ha en fet mull(r)ig bas från någon av mina syntar så hade jag lätt plockat Roland SH-5. Räknar inte in modularen här.

  47. #47
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nejdå. Då tror jag att du tolkar hela tråden fel.

    Man ska ha ALLA prylar. Först kan man göra musik.
    Ahhh, såklart! Silly me.

    —-

    Jag har tappat bort mig i diskussionen känner jag. Delvis för att jag inser att det jag ser som karaktäristiskt för Moog som basinstrument är beroende på hur just jag jobbar. Hur jag interagerar med instrumentets karaktär och beteende. För mig går det inte att ersätta Prodigyn med t ex en MS-20 eller en Oddy. De beter sig olika och har olika karaktärer. Tvärtom gäller också och jag kombinerar gärna två olika. Förstår att många tänker synthbas som i Voids video när de tänker på Moogbas, men det är en bra bit från mina tankar. Jag är för lite synth.

    Vilket väl gör mig irrelevant i den här tråden.

  48. #48
    deleted user
    Casio portasound kan inte gör bas. Det är som att mura husgrund av maräng.

    Även om man dubbar så blir det bara ett diffust dovt brus. Som en dålig, impotent dröm.
    Senast redigerat av deleted user den 2023-06-21 klockan 11:41.

  49. #49
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahhh, såklart! Silly me.

    —-

    Jag har tappat bort mig i diskussionen känner jag. Delvis för att jag inser att det jag ser som karaktäristiskt för Moog som basinstrument är beroende på hur just jag jobbar. Hur jag interagerar med instrumentets karaktär och beteende. För mig går det inte att ersätta Prodigyn med t ex en MS-20 eller en Oddy. De beter sig olika och har olika karaktärer. Tvärtom gäller också och jag kombinerar gärna två olika. Förstår att många tänker synthbas som i Voids video när de tänker på Moogbas, men det är en bra bit från mina tankar. Jag är för lite synth.

    Vilket väl gör mig irrelevant i den här tråden.
    Jag får erkänna att när folk säger Moogbas tänker jag Taurus och mantelförsedda och långhåriga 70-talsrockers.

  50. #50
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får erkänna att när folk säger Moogbas tänker jag Taurus och mantelförsedda och långhåriga 70-talsrockers.
    Ingen aning om detta är moog i praktiken (kanske en ARP 2600??? - men jag får alltid DEVO vibbar när jag tänker moog-bas


    https://youtu.be/uFs8zhswJZs

    Man borde kanske ha tidig Gary Numan som referens istället. Han brukar ju hävda det var minimoogen som gjorde hans punk-jag till synthnisse

  51. #51
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, det samlade svaret är alltså:

    ”Det spelar ingen roll, köp vilken jävla synt som helst!”
    Ha ha Men faktum är att det är sant. kan man inte krana fram en jävla sketen bas ur (nästan!!!) vilken synth som helst så ska man kanske se sig om efter ett annat jobb

    Oväntat på 99 ändå, men jag gillar det! Nästan som att idéer, handhavande, hantverk och konstnärlig ådra skulle vara viktigare än prylar!
    Nä vänta, nu ska vi inte gå för långt här. Prylarna är så klart viktigast men ännu viktigare är att: prylarna är dyra, vintage och/eller sällsynta. Och snygga. Nytillverkat kan funka, möjligen, men då bör det vara limited edition, plus att man fått sitt special-lackerade och numrerade exemplar minst ett halvår tidigare än pöbeln.

    Annars blir det inte musik liksom.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nejdå. Då tror jag att du tolkar hela tråden fel.

    Man ska ha ALLA prylar. Först kan man göra musik.
    Så är det. Då kan prylarna bilda en backdrop till ens (dyra) minimalistiska setup. Se till att ha ett dyrt objektiv bara så att du får till en snygg bakgrundsoskärpa.

    Vad är förresten det här "göra musik" som jag ser dyker upp emellanåt här i trådarna? Tycker faktiskt det stör lite i den ständigt pågående kavalkaden av uppräknade synthar som utgör forumets livsnerv.

  52. #52
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man borde kanske ha tidig Gary Numan som referens istället. Han brukar ju hävda det var minimoogen som gjorde hans punk-jag till synthnisse
    Numan hade alltid basist. Alla tidiga spår vilar på traditionell band-setup med akustiska trummor och elbas. Minimoogen och Polymoogen var "bara" garnering på tårtan. Det är delvis därför spåren håller att lyssna på än idag (hävdar jag).

  53. #53
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha Men faktum är att det är sant. kan man inte krana fram en jävla sketen bas ur (nästan!!!) vilken synth som helst så ska man kanske se sig om efter ett annat jobb
    Jojo men… jag är visserligen inkompetent, men det finns väl olika basljud?

    Men som sagt, jag gillar ”alla syntar funkar”! Klart att det går att göra bas med de flesta. Åtminstone analoga monofoner.

  54. #54
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha Men faktum är att det är sant. kan man inte krana fram en jävla sketen bas ur (nästan!!!) vilken synth som helst så ska man kanske se sig om efter ett annat jobb



    Nä vänta, nu ska vi inte gå för långt här. Prylarna är så klart viktigast men ännu viktigare är att: prylarna är dyra, vintage och/eller sällsynta. Och snygga. Nytillverkat kan funka, möjligen, men då bör det vara limited edition, plus att man fått sitt special-lackerade och numrerade exemplar minst ett halvår tidigare än pöbeln.

    Annars blir det inte musik liksom.



    Så är det. Då kan prylarna bilda en backdrop till ens (dyra) minimalistiska setup. Se till att ha ett dyrt objektiv bara så att du får till en snygg bakgrundsoskärpa.

    Vad är förresten det här "göra musik" som jag ser dyker upp emellanåt här i trådarna? Tycker faktiskt det stör lite i den ständigt pågående kavalkaden av uppräknade synthar som utgör forumets livsnerv.

    Haha!!! Jätteroligt! Tack! :-) :-)

  55. #55
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jojo men… jag är visserligen inkompetent, men det finns väl olika basljud?

    Men som sagt, jag gillar ”alla syntar funkar”! Klart att det går att göra bas med de flesta. Åtminstone analoga monofoner.
    Jodå, absolut, jag raljerade lite bara

    Vad jag menar mer specifikt, och jag tror att du instämmer, är att det inte behövs en dyr vintage för att göra jobbet. En Minitaur och en Korg Odyssey, kanske en Waldorf Pulse2. Där täcker du in 97% eller mer av alla basbehov för ett lägre pris än en fjärdedels vintage minimoog.

    Så varför sitter jag och harvar om detta när jag har en vintage Minimoog i min setup? Svar: därför att jag köpte den för ett par futtiga tusenlappar för en herrans massa år sedan. Tror faktiskt att jag gav mindre för den än för Minitauren ha ha

  56. #56
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, ska göra en hemsk bekännelse. 90% av mina basar görs på DIVA. Fast jag har både moogar, modularer, propheter och MS20. Varför? Det är snabbare och enklare

    Får jag spö nu? Avstängd 6mån?

  57. #57
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ska göra en hemsk bekännelse. 90% av mina basar görs på DIVA. Fast jag har både moogar, modularer, propheter och MS20. Varför? Det är snabbare och enklare

    Får jag spö nu? Avstängd 6mån?
    Ha ha

    Min bekännelse är nog ännu värre. Jag gör numera 90% av alla basar i IK-multimedia Mondobas 2, en physical modelling-plug som gör akustisk bas. Jag har också en rejäl hög med fina hårdvarusynthar.

    Så varför?

    Jo, det är enklare, det går att spela hundra gånger mer uttrycksfullt och basen sitter 100% rätt i mixen direkt, utan en massa drastisk eq och annat.

    Ohh ... the ban hammer is on its way

  58. #58
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, absolut, jag raljerade lite bara

    Vad jag menar mer specifikt, och jag tror att du instämmer, är att det inte behövs en dyr vintage för att göra jobbet. En Minitaur och en Korg Odyssey, kanske en Waldorf Pulse2. Där täcker du in 97% eller mer av alla basbehov för ett lägre pris än en fjärdedels vintage minimoog.

    Så varför sitter jag och harvar om detta när jag har en vintage Minimoog i min setup? Svar: därför att jag köpte den för ett par futtiga tusenlappar för en herrans massa år sedan. Tror faktiskt att jag gav mindre för den än för Minitauren ha ha
    Ja men jag håller med ungefär. Det där med procent är svårt. För mig är kombon Prodigy, Oddy, elbas och Korg CX-3 numera mina huvudverktyg för bas. Oftast i kombinationer och med stärkare och fx inblandat. Ja jag vet att jag är lite omständig med det men jag gillar det . Jag hade (och har) klarat mig med andra kombinationer, men det blir lite annorlunda.

    Men absolut. Jag hade klarat mig med bara min Nord Lead A1 till det mesta också. Det hade blivit musik då med.

  59. #59
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Man kan ju kika efter ARP 4072 filtret i olika synthar.
    Hade en TTSH men har nu endast Börringe Arpen kvar med Steffcorp Oscillatorer och det ARP 4072 härmande
    STG Soundlab Post-lawsuite filtret.

    Kan dock erkänna att jag på senaste använt mest Moog Voyager, SH-101 och 303an… pga SH-101 kul att sequenca och leka med live. Samma med 303… och Voyagern för att den är fet, träig och flexibel i modulationen. Kanske inte lika krämig som minimoog men fet och flexibel!

  60. #60
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har nog bara använt ”moogbas” från minimoogen, enligt min egna video, på en enda låt
    Kör ju ofta elbas, odyssey, P5. Nordlead, micromoog etc.
    Men gillar de där supersnabba robotaktiga basarna från minimoogen och när man
    styr filtret i steg per not. Det är hur jag ofta använder den

Liknande ämnen

  1. Alternativ till stativ/väggställ för klaviaturinstrument
    Av särkvark i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-05-26, 10:59
  2. Waldorf Pulse för basljud
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-12-05, 09:42
  3. Minimoog, alternativ?
    Av axtelius i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2015-03-23, 19:26
  4. Alternativ till Audio Hijack Pro för 10.9?
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 00:47
  5. alternativ till minimoog
    Av imported_hammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •