Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Strandberg släpper ny batch av RESQ:D 20/6, 2023

  1. #1
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran

    Strandberg släpper ny batch av RESQ:D 20/6, 2023

    Den rosa varianten är slut. Ny färg kommer. Fin chans att spara pengar på en modern svensk produkt. Det verkar ha hänt lite sedan min Tele föddes ...

    https://strandbergguitars.com/eu/product/boden-resqd-coral-pink/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	strandberg-boden-resqd-coral-pink-headless-guitar-9.png 
Visningar:	40 
Storlek:	1,48 MB 
Id:	113488

    Senast redigerat av Marlowes den 2023-06-16 klockan 11:45.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    När jag ser den önskar jag att jag var bättre på att spela gitarr!

  3. #3
    rogerlinn
    rogerlinn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ful, snygg eller fulsnygg?

  4. #4
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    En modern svensk produkt som tillverkas i Indonesia dock… (i Cort fabriken men Cort gitarrer från samma fabrik kostar cirka 10-12 tussen kr så Boden får en bra slant för varje såld gitarr).

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Philiasis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En modern svensk produkt som tillverkas i Indonesia dock… (i Cort fabriken men Cort gitarrer från samma fabrik kostar cirka 10-12 tussen kr så Boden får en bra slant för varje såld gitarr).
    Haha det var krasst Cort's fabrik är bra och levererar med god kvalitet gitarrer åt de flesta boutique-märkenas låg- och mellanpris-modeller och en del high end. Det egna märket är tyvärr lite hit'n'miss fortfarande, ungefär som Ibanez på 70-talet.

    Strandberg utvecklas. samt kvalitetskontrolleras och injusteras i Uppsala och varenda detalj utom någon enstaka skruv är unik till Strandbergs modeller - flera av koncepten är patenterade. Tillverkningen har flyttats från Sverige (Custom) via Japan och Korea till Indonesien allteftersom tillverkningen har kunnat rationaliseras.

    /FanBoi for a reason...

  6. #6
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Vill ha… jag åker förbi deras lokal titt som tätt. Vi har replokal där i krokarna. Jag har alltid undrat hur det ser ut inuti.

  7. #7
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Fast Cort gitarrer från Korea är faktiskt mycket bra, från Indonesia och Kina mer varierande. Samtidigt har jag inte så länge sedan skaffat en Solar (made in Indonesia så klart) och förutom omgående behov av service (Evertune stall var ur funktion) så är den mycket bra gjort.
    Jag har länge funderat på att köpa en Strandberg men är osäker om jag vill betala 30.000 för gitarr som är egentligen massproducerad. Kanske lägga till mindre slant och köpa en custom made Mayones Hydra istället?


    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha det var krasst Cort's fabrik är bra och levererar med god kvalitet gitarrer åt de flesta boutique-märkenas låg- och mellanpris-modeller och en del high end. Det egna märket är tyvärr lite hit'n'miss fortfarande, ungefär som Ibanez på 70-talet.

    Strandberg utvecklas. samt kvalitetskontrolleras och injusteras i Uppsala och varenda detalj utom någon enstaka skruv är unik till Strandbergs modeller - flera av koncepten är patenterade. Tillverkningen har flyttats från Sverige (Custom) via Japan och Korea till Indonesien allteftersom tillverkningen har kunnat rationaliseras.

    /FanBoi for a reason...

  8. #8
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    @Phillasis: "är osäker om jag vill betala 30.000" ... RESQ.D-serien kostar mellan 16.5 och 18.5 kSEK - kolla specen på deras websajt?

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Philiasis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast Cort gitarrer från Korea är faktiskt mycket bra, från Indonesia och Kina mer varierande. Samtidigt har jag inte så länge sedan skaffat en Solar (made in Indonesia så klart) och förutom omgående behov av service (Evertune stall var ur funktion) så är den mycket bra gjort.

    Jag har länge funderat på att köpa en Strandberg men är osäker om jag vill betala 30.000 för gitarr som är egentligen massproducerad. Kanske lägga till mindre slant och köpa en custom made Mayones Hydra istället?
    AFAIK blev jJapan/Korea-modellerna för dyra med tanke på att de är så mycket special med Uppsala-gurorna. En Strandberg är så mycket med än huvudlösa, med mängder av andra innovationer med målet att maximera ergonomin snarare än BC Rich-faktorn.

    Tyngd (eller lätthet snarare), liten storlek utan kompromiss samt form som passar sittande i flera positioner, bra balans i strap, Den speciella halsformen som för mig (och många) innebär att bli av med värk i grepp-handen vid idogt spelande. Dessutom fjäderlätt ultrastabilt tremolo, extremt stabil stämning... etc.

    Majonäserna är riktigt fina, dock med många (iofs bra) generiska komponenter och finare (tyngre) träslag. Kiesel sammalunda, liksom Ibanez. Sedan har custom-byggen med val av träslag, mikar etc en klar appeal estetiskt. Där är Strandberg lite stelbenta. Det första jag gjorde på Prog-7:an var att slänga ut de hiskeliga (Fishman Fluence) Moderns-mikarna och ersätta med D:o Xavier Reyes Signature för bra mycket mer nyanserade klanger. De nyare har egna (OEM) passiva mikar på de flesta modellerna.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2023-06-15 klockan 18:13.

  10. #10
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Funderar på om majonäser är en vedertagen gitarrterm som jag har missat 🤔

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på om majonäser är en vedertagen gitarrterm som jag har missat ��
    https://mayones.com/

  12. #12
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    yes, men ”sold out”… så det blir svårt att köpa för det priset och andra modeller ligger runt 30.000

    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Phillasis: "är osäker om jag vill betala 30.000" ... RESQ.D-serien kostar mellan 16.5 och 18.5 kSEK - kolla specen på deras websajt?

  13. #13
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    ändå sugen på en Strandberg

  14. #14
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Men varför bara i hudfärg? (Don’t judge!) Ja, det var väl kanske lika bra. Nästan vilken annan färg som helst så hade jag fått svårt att sova i natt.

  15. #15
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    @Phillasis: "sold out" ... det är just vad denna tråden informerar om - det kommer en ny färg på tisdag och möjlighet att beställa, förhoppningsvis till ett lika bra pris som de tidigare pink! Allt enligt supporten i Uppsala.

    De kommer då också att ha greppbräda i "plast" och OEM-pickups, men det borde kännas OK att spela på dem och betyder dyra pickups något i en mix eller på en scen? Priset blir ju bra ...

    Den här arge metal-snubben har sin bestämda åsikt efter en rad med metal-tester!

    https://youtu.be/zvKRM0NljNU
    Senast redigerat av Marlowes den 2023-06-16 klockan 11:15.

  16. #16
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Phillasis: "sold out" ... det är just vad denna tråden informerar om - det kommer en ny färg på tisdag och möjlighet att beställa, förhoppningsvis till ett lika bra pris som de tidigare pink! Allt enligt supporten i Uppsala.
    Ja just det. Läste inte.

    Va! Nej!

  17. #17
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det kommer en ny färg på tisdag och möjlighet att beställa, förhoppningsvis till ett lika bra pris som de tidigare pink! Allt enligt supporten i Uppsala.
    funderar, funderar… tack för påpekandet, Marlowes

  18. #18
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Jag uppskattar alla gitarrtillverkare som har rosa som färgval men har tyvärr svårt med övriga utseendet på gitarren. Men kul att det verkar gå bra för Strandberg. Tycker mig se ganska många gitarrister som använder det märket.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kul att det verkar gå bra för Strandberg. Tycker mig se ganska många gitarrister som använder det märket.
    Den är liten verkligen... När jag såg den första gången live, trakterad av hyfsat bastanta Charlie Griffith i Haken, kunde man tro att han skulle spela Guitar Hero

  20. #20
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	topaz.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	2,27 MB 
Id:	113537

    PANIK! Modellen släpptes kl 15 och så kraschade deras ordersystem...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	krasch.png 
Visningar:	17 
Storlek:	45,7 KB 
Id:	113538

  21. #21
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    ... efter 1.5h väntetid kunde jag lägga min order och få den bekräftad. Svettigt!!!

  22. #22
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Aaaaah! Nej! Jag blockar dig nu! ;-)

    (Grattis!)

  23. #23
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bd6tct-02r-l-s-06-2.png 
Visningar:	18 
Storlek:	170,9 KB 
Id:	113541

    En Fusion men med OEM-pickups och greppbräda i "plast" för 17.5' ... men annars skulle den kostat 32'. Så det hoppas jag kunna leva med. Det var bara 9 st sådana här listade ännu. Jag lyckades efter en svettig eftermiddag norpa en.

    Kommer nu Telen och Strattan att pensioneras?

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag hade nog köpt den också. Ska man ha en sportgitarr borde den väl ha svaj? Även om min enda gitarr med svaj (lite sportig, Ibanez SA) har svajet spärrat. Men så spelar jag grind på den?

    Oavsett fin färg, tur att den inte var för fin för då hade jag besvärats av att inte ha råd. Lite smart av dem att ha udda färger på de här "räddade". Överlag trött på bursts och flames och skit, har gått inflation i sånt.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Strandberg har ju skippat ebenholz till förmån för richlite i greppbrädan, så det är ingen kompromiss direkt...

  26. #26
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Den känns hur bra som helst!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4436.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	1,09 MB 
Id:	113706

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Grattis!

  28. #28
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    <3

  29. #29
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Snygg som tusan, inte utan att man blir lite avis.

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://strandbergguitars.com/eu/pro...n-resqd-black/

    fuck. svarta med lönnhals, H/H, tremolo. Det är ju perfekt.

Liknande ämnen

  1. Apple släpper nya hörlurar
    Av damaskrose i forum Nyheter
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2020-12-17, 21:28
  2. Roland släpper 14 nya produkter
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 205
    Senaste inlägg: 2017-11-06, 23:25
  3. PreSonus släpper nya produkter
    Av false messiah i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 01:50
  4. PreSonus släpper nya produkter
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 00:35
  5. Apple släpper nya PowerMacar...
    Av jontolof i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •