Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: Var mixerborden bättre förr och räcker det med 32 kanaler?

  1. #61
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nej, mixerborden var inte bättre förr, klart bättre nu. Detta utan att ge mig in i diskussionen om vad "bättre" innebär. 32 kanaler räcker gott och väl för att prodda demos hemma.

  2. #62
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Ja om det ändå ska spelas in på riktigt i en "riktig" studio sedan, varför inte bara köpa en lagomt (utifrån antal instrument) stor mixer till rätt pris oavsett ålder?

  3. #63
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja om det ändå ska spelas in på riktigt i en "riktig" studio sedan, varför inte bara köpa en lagomt (utifrån antal instrument) stor mixer till rätt pris oavsett ålder?
    Exakt. Det är det här jag inte fattar. Vad är det för vits att jaga rätt på ett halvruttet/medelruttet bord från 80-talet som lär kosta på tok för mycket pengar för vad man får och kosta en massa i underhåll och el? Med skrapande reglar och undermålig eq.

    Om man skaffar ett modernt bra bord så finns ju faktiskt möjligheten att använda det man spelat in hemma även i proffs-studion om det nu är så att man råkat få till någon slags "magi" redan på demostadiet. Använder man ett gammalt sunkbord från 80-talet för att spela in grunderna så har man antagligen dribblat bort det möjligheten.

    Om man nu inte är ute efter att det ska vara lo-fi, men trådskaparen har ju Modern Talking som referens och det var verkligen inte lo-fi utan synnerligen polerat och high end med 80tals-mått mätt.

  4. #64
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tycker tråden är bra på att lyfta fram argument fram och tillbaka. Antar det var det TS ville ha? Att bara skriva "kör i burken - den är bäst" blir ju inte mycket till argumentation. Jag gillar verkligen min mixer - men av olika anledningar fungerar den inte i min miljö just nu. Men förstår verkligen TS förfrågan - det är en trevlig resa att gå old school och gå så nära originalet som möjligt. Varför använder annars folk fortfarande rullband? Har man budgeten ska man verkligen köpa sig ett äldre mixerbord! Men man måste ha koll på att det tillkommer vanligtvis en hel del jobb med det beslutet

  5. #65
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jo absolut. Jag kör mycket old school gear själv så det är inte det. Men jag får en känsla av att TS bygger en väg som kan leda till besvikelse och kommer att lägga onödiga pengar på resan. Det går liksom inte att jaga Modern Talkings sound genom att botanisera bland halvdyra mid-prylar från 80talet. De låg helt enkelt inte på den nivån. Det enkla svaret, vill du sträva mot det soundet, skaffa ett vintage bord av typ prisklass Neotek eller Harrison (minst), eller gå hela vägen till ett SSL, en topptrimmad 24kanals analog bandare med Dolby SR, en packe nya 2" band till denna, några burkar från Lexicon och AMS för reverb, en klump med Urei 1176 och La2a och DBX för kompression. Plus en Neumann U47 att sätta sången med. Där har vi väl grundriggen på ett ungefär. Ja, förutom den lilla detaljen att vi ska ha ett rum att spela in i som gör utrustningen rättvisa

    Sen fattas ändå den viktigaste ingrediensen, att vara Thomas Anders och Dieter Bohlen.

  6. #66
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Här finns ett Neotek på Vend för 75 000:- https://vend.se/654516-vintage-neote...h-inline-mixer

    Typiskt 80talsbord. Bra nog för att spela in saker på proffsnivå alla dagar i veckan om man vet hur reglarna ska dras.

    Bara att hämta. OBS! Kräver tydligen minst 4 personer för att kunna flyttas.

    Ett bonustips är att lägga undan en extraslant till elräkningen under vinterhalvåret

  7. #67
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Finns väl bara en väg att inse att det inte är prylarna som gör det! Köpa något dyrt som du tror kommer påverka positivt - och inse - prylar gör inte musiken av sig själv Och verkligen inte ett mixerbord Så håller med dig helt Ulven!
    (min första besvikelse var när jag köpte min pro one och insåg allt inte direkt lät Vince Clarke hehe).

  8. #68
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns väl bara en väg att inse att det inte är prylarna som gör det! Köpa något dyrt som du tror kommer påverka positivt - och inse - prylar gör inte musiken av sig själv Och verkligen inte ett mixerbord Så håller med dig helt Ulven!
    (min första besvikelse var när jag köpte min pro one och insåg allt inte direkt lät Vince Clarke hehe).
    Det du skriver här är EXAKT det jag är ute efter att förmedla. Men du gjorde det på några få eleganta rader till skillnad från mina smått raljanta textväggar

  9. #69
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Jag har kört genom mixer (SSL Matrix) fram tills ett par månader sedan. Jag mixade inte genom det men hade för att kunna köra mina syntar utan DAW, för summering, för att tracka utan latency och med bra monitorkontroll och för att skapa ett sound. Men det tar för stor plats i min lilla studio så nu testar jag att köra rakt in i ljudkortet och hittills har jag inte känt att jag behöver ställa tillbaks mixern för arbetsflödet skull.

  10. #70
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har inte lyckats ta reda på var Modern Talking spelade in sina första plattor, det verkar inte finnas specat på skivorna. Men eftersom de gavs ut på Hansa så är det kanske inte helt långsökt att tänka sig att de spelades in i Hansa studios i Berlin.

    Studion finns kvar. Har säkert hänt lite sen 80talet men faktum är att studion verkar hänga kvar vid en ganska klassisk stil, så jag tror faktiskt att det utrustningsmässigt kan ha sett ut så här, eller klart nära, redan 1985.

    Gearlist:

    https://hansastudios.de/en/studios-2/equipment/

    Bilder, bara att bläddra:
    https://hansastudios.de/en/home/

    Precis som jag trodde och skrev tidigare, SSL, AMS och Lexicon, 24ch Rullbandare, Urei 1176or, Neumann U47or, bla bla bla, klassisk high end gear helt enkelt. Och flera välljudande rum såklart.

  11. #71
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns väl bara en väg att inse att det inte är prylarna som gör det! Köpa något dyrt som du tror kommer påverka positivt - och inse - prylar gör inte musiken av sig själv Och verkligen inte ett mixerbord Så håller med dig helt Ulven!
    (min första besvikelse var när jag köpte min pro one och insåg allt inte direkt lät Vince Clarke hehe).
    Jag tror att de flesta av oss gjort den resan

    Sen är det frågan om hur mycket pengar man hinner bränna på vägen ho ho

    I bästa fall, och det är väl förhoppningsvis där det landar för de flesta, så hittar man sin egen unika röst på resan och inser att det är en bra mycket mer inspirerande och givande väg att gå. Det innebär ju inte att man bränner mindre pengar på prylar ha ha men kanske att inköpen görs på ett något mer genomtänkt sätt. Kanske

  12. #72
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har varit på semester och kom hem nu i går, verkligen kul och tacksam för alla era svar och kommentarer.
    Min tanke med tråden var att jag ville veta mer om hur nutida och vintage mixerbord skiljer sig åt och jag tycker att jag som
    sagt har fått många bra svar. Kul!!! Som jag skrev tidigare ska jag inte göra slutproduktionen på ett nid range bord utan det ska vara på ett high end. Men tycker ändå att det skulle vara soundmässigt trevligt att ha ett vintage analogt under demoresan, men ska även kolla era alternativ ni tipsat om. Jag är inte ute efter Modern Talking sound, utan det är ett exempel, men jag gillar deras produktioner.

  13. #73
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kör själv APB H1020 - https://apb-dynasonics.com/product/prorack-house-h1020/

    en mixer i kategorin kompakt arbetshäst extra allt
    Den verkar riktigt schysst! Tackar!!

  14. #74
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att de flesta av oss gjort den resan

    Sen är det frågan om hur mycket pengar man hinner bränna på vägen ho ho

    I bästa fall, och det är väl förhoppningsvis där det landar för de flesta, så hittar man sin egen unika röst på resan och inser att det är en bra mycket mer inspirerande och givande väg att gå. Det innebär ju inte att man bränner mindre pengar på prylar ha ha men kanske att inköpen görs på ett något mer genomtänkt sätt. Kanske

    Yes!! Tack!!!

  15. #75
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, det börjar luta åt ett nytt/nyare analogt bord efter era tips och erfarenheter tack för dessa, verkligen tacksam!!!

  16. #76
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Jag tycker en del äldre bord och preamps låter helt magiskt bra. Speciellt ihop med riktigt bra mickar. Men oftast kanske litet dyrare prylar, studer/neve tex. Har gått igenom en hel del olika bord och det är stor skillnad. Köp eller låna och lyssna. Bland nyare billigare mixerbord tycker jag exempelvis Soundcraft står sig ganska bra.

  17. #77
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Sent in här, men, jag undrar om du inte förväxlar "det gamla ljudet" med bandkompression och Dolby brusreducering. Mixerbord tenderar att vara ganska transparenta. Visst, trafos in och ut gör något men de är ju snarare designade för att INTE förvränga något. Testa en channelstrip med trafos och lyssna. Chansen/risken är att det kommer låta cleant som tusan och det låter i mina öron som du snarare letar efter ett ganska tydligt sound? Då tror jag du hellre ska printa dina spår på en 16-kanalig bandare med brusreduceringen aktiverad.

Liknande ämnen

  1. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2020-01-16, 12:56
  2. B1 och Emu 0202 - räcker det?
    Av deadbeat i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •