Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Plugdata

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    Plugdata

    https://plugdata.org/

    Fan det här ser ju helt klockrent ut? Om detta får lite fart så är det ju utan tvekan ett mycket mer clean alternativ till max msp. Plugdata verkar ju kunna göra mycket av det som RNBO och max4live gör, fast i vilken daw som helst och helt gratis. Och dessutom är det mycket mer clean interface än vanliga pure data

  2. #2
    majkol
    majkol är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Coolt, tack för tips!

  3. #3
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Instämmer! Intressant grej att kika på.

  4. #4
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Värt att notera att det bara är en alpha build dock... Så man kan till exempel förvänta sig att något som funkar ena dan kanske inte funkar nästkommande dag. Men ändå, det ser ju ut som ett riktigt schysst projekt som förtjänar mer uppmärksamhet!

  5. #5
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Testar lite idag, och kan glatt rapportera att det drar oerhört lite cpu!

    Med det sagt märker man även att hela grejen är ganska långt från färdig, så det kanske inte riktigt är en max-utmanare i detta stadiet. Det är lätt att göra grejer och lira för egen underhållning, men många features som står på hemsidan existerar inte i nuläget. Men projektet verkar aktivt, så kommer definitivt hålla ett öga på dess utveckling
    Senast redigerat av mono den 2023-06-12 klockan 13:08.

  6. #6
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    användargränssnittet är dock sjukt gött, minimalistiskt men ändå lätt att förstå

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    coolt. Har den något motsvarande gen~?

  8. #8
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    coolt. Har den något motsvarande gen~?
    Inte såvitt jag kan se... Men PD är ju så öppet och fritt att man kan la alltid hitta nåt sätt att göra saker på

    Hur som helst, efter lite mer lekande så började plugdata krascha å jävlas så jag avvaktar nog lite tills de har nån sorts mer färdig produkt att erbjuda

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte såvitt jag kan se... Men PD är ju så öppet och fritt att man kan la alltid hitta nåt sätt att göra saker på

    Hur som helst, efter lite mer lekande så började plugdata krascha å jävlas så jag avvaktar nog lite tills de har nån sorts mer färdig produkt att erbjuda
    ok. grejen med gen är ju att det har en sample vektorstorlek, bra om man gör egna oscillatorer osv.

  10. #10
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Listade ut vad som fick det att krascha: Auto-align i kombination med undo/redo. Så länge man tar det lite varligt med dom grejerna så går det bra!

    Gjorde en liten VA:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plugdata synth test1.PNG 
Visningar:	22 
Storlek:	92,4 KB 
Id:	113461

    Snackade lite med skaparna av Plugdata, de planerar att fixa plugin-export som inkluderar UI:t som man skapar i PD. Så jag skulle då teoretiskt kunna göra synthen ovan till en VST som ser ut precis så . Om de ordnar det på nåt smidigt sätt så blir det ju ett väldigt tillgängligt sätt för gemene man att göra vst/au/clap etc.!

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har installerat och kört lite kort nu. Känns väldigt lovande, mitt sug efter Max är nästan borta. Mina gamla patchar kan jag ju köra i 8 runtime eller om det krisar på min gamla dator

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •