Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 182

Ämne: Ableton Push 3

  1. #121
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Samma modell? Då har den väl något chipset som inte stöds.

  2. #122
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det måste inte vara en Apple USB Adapter men om det ska funka med vad som helst måste dhcpd vara igång på laptop så att push får ip/subnät etc. Alternativt att man installerar samma på push3's linux ( om man inte gillar garanti ). Varför det funkar ändå med Apples är för att den e gammal och gör link detect direct så både push och dator får "self assigned ip" och det räcker för Ableton använder typ avahi eller liknande tjänst för att hitta pushen.

  3. #123
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sheepresearch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det måste inte vara en Apple USB Adapter men om det ska funka med vad som helst måste dhcpd vara igång på laptop så att push får ip/subnät etc. Alternativt att man installerar samma på push3's linux ( om man inte gillar garanti ). Varför det funkar ändå med Apples är för att den e gammal och gör link detect direct så både push och dator får "self assigned ip" och det räcker för Ableton använder typ avahi eller liknande tjänst för att hitta pushen.
    Haha, jag höll på att kopiera din text här för att skicka till dig via vår vanliga kommunikationsväg. Sen såg jag användarnamnet. Doh!
    Tack för hjälpen, ölen och hänget som alltid de senaste 30+ åren!

  4. #124
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  5. #125
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Hur är vibben så här några veckor in Outshape? Börjar bli sugen igen efter att tappat GAS helt efter ca 30 youtube-videos tidigare. Berg o dalbana hittills i mitt intresse, gått från sval till supersugen till sval och nu sugen igen.

  6. #126
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag är nyfiken på hur den inbyggda datorn presterar? Orkar den 16 kanaler blandat pluggar och samplingar med 2-3 inserteffekter per kanal eller börjar den lägga och hacka?

  7. #127
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nyfiken på hur den inbyggda datorn presterar? Orkar den 16 kanaler blandat pluggar och samplingar med 2-3 inserteffekter per kanal eller börjar den lägga och hacka?
    nu har jag inte testat den men tror den klarar betydligt mer än så. Folk har väl gjort tester med demoprojekten som är betydligt tyngre?

  8. #128
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag har försökt hitta på youtube men ingen typisk situation som demonstrerats utan mest 40 instanser av samma monofoniska patch utan effekter. Har någon tips på en mer realistisk stress-test?

  9. #129
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har ssh påslaget på min och kan kolla exakt cpu/minnes använding så om någon postar ett projekt de "inte" tror Push3 klarar så kan jag testa och ge data tillbaka?

    Men kollar vi med de bundlade exemplen: Ninajirachi - In The Rain (Live 11 Suite Demo).als

    Mac mini m2pro 16gb
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mac-mini-m2.png 
Visningar:	39 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	114838


    Push 3 Standalone i3 8Gb
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	push3-standalone.png 
Visningar:	40 
Storlek:	88,2 KB 
Id:	114839

    MainThread är ju själva live applikationen och Push 3 bihängs-progammet som renderar grafik till push display

    ( förtydligande: CPU procent mäts relativt till 1 kärna. så 189% betyder 1.9 kärnor )
    lent och fint. inga hack eller artefakter
    Senast redigerat av sheepresearch den 2023-09-19 klockan 14:03.

  10. #130
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Finns det info någonstans om vilka devices demo-låtarna kör parallellt? Svårt att höra om det är samplingar eller pluggar.

  11. #131
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vi kan nog utgå från att det är så optimerat som möjligt. Kan inte tänka mig att Ableton tar risker med det.

  12. #132
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Länge sen det hördes något här. Hur många kör den nu? Har det kommit några uppdateringar? Är barnsjukdomarna lösta?

    Två saker håller mig tillbaka:
    1. Vad jag förstått finns inget sätt att ställa in att kanal i fokus inte skiftar om jag triggar ett clip. Stämmer det? På Push 2 har jag 80% en kanal i fokus men triggar klipp på flera olika kanaler och vill då inte flytta fokus.
    2. När den släpptes var det mycket snack på nätet om diverse rätt jobbiga buggar och problem. Och funktionaliteten men den känner jag mig inte orolig över. Däremot känns det som att snacket kring buggar och problem nästan dött på nätet. Betyder det att den är hyggligt stabil eller betyder det att Ableton inte löst det än?

    Mitt användningsområde skulle vara som instrument, både i studio och live. Stabilitet är mao A och O.

  13. #133
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Bumpar denna! Föregående postare beskriver ganska bra det jag funderar på också. Dom har ju lagt ut ett vidrigt lockbete i prissänkning nu. Ska man hugga? Är den najs? Vad händer?

  14. #134
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bumpar denna! Föregående postare beskriver ganska bra det jag funderar på också. Dom har ju lagt ut ett vidrigt lockbete i prissänkning nu. Ska man hugga? Är den najs? Vad händer?
    kunde inte sagt det bättre. Så nära att klicka hem en nu.

  15. #135
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Trillade dit. Ser fram mot att få testa den!

  16. #136
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Still on the fence. Cirklon eller Push?

    Någon liten ängel på axeln viskar att man ska vänta en generation.

  17. #137
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Still on the fence. Cirklon eller Push?

    Någon liten ängel på axeln viskar att man ska vänta en generation.
    Push 4?

  18. #138
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon liten ängel på axeln viskar att man ska vänta en generation.
    Nu blir man väldigt nyfiken!

  19. #139
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Still on the fence. Cirklon eller Push?

    Någon liten ängel på axeln viskar att man ska vänta en generation.
    Det var min spontana känsla när den kom. Sedan vet jag inte hur många barnsjukdomar de hunnit slipa bort. Men jag återkommer nog om ett år eller så.

  20. #140
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har kanske haft tur, men jag har haft noll problem med min (köpt till fullpris, ingen spons).

  21. #141
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kanske haft tur, men jag har haft noll problem med min (köpt till fullpris, ingen spons).
    Har du kört cv-utgångarna något? Funkar det bra? Sugen på att trigga mc202 från dem.

  22. #142
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du kört cv-utgångarna något? Funkar det bra? Sugen på att trigga mc202 från dem.
    Jag beställde även cv-adaptrar så jag kan rapportera när jag testat.

  23. #143
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag beställde även cv-adaptrar så jag kan rapportera när jag testat.
    Fint, kommer med sannolikhet också beställa nu. Slänger med cv-kablarna för säkerhetsskull.

  24. #144
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du kört cv-utgångarna något? Funkar det bra? Sugen på att trigga mc202 från dem.
    Jag har triggat Syncussion med framgång och spelat in audioclips tillbaka till Push (genom Eventide H90).

  25. #145
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har triggat Syncussion med framgång och spelat in audioclips tillbaka till Push (genom Eventide H90).
    Det låter nästan som fusk!

    ....

    Det som håller mig tillbaka. (Och snälla övertyga mig om att jag har fel så jag jag för spendera lite pengar.)

    -Lång boot-tid. Tycker det är så osexigt och skapar det där lilla extra motståndet som gör att jag tar upp en annan burk.
    -Blir varm som attan. Varför inte en motsvarighet till Apple's tech med mindre värmeutveckling?
    -Snålt med RAM. Kanske inte begränsar alls iom custom software. Men 8 gb 2023?
    -Snålt med HD-utrymme. Se föregående punkt. Varför inte bara några hundringar till och en TB åtminstone.
    -Batteritiden. Kom igen, 2023. Hänger ihop med att den blir varm såklart.

    Så svårt att tänka sig att inte det mesta eller allt ovan kommer adresseras nästa gång.

  26. #146
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Ullrich - Det enda jag verkligen håller med om där är batteritiden. Shit, vad fint om den höll fyra fem timmar.
    Jag har haft min sedan veckan den släpptes och har fortfarande bara nyttjat ett par GB av hårddisken.
    Sälde Akai Force för denna. Force har 2GB RAM där det mesta äts upp av OS (om jag inte blandar ihop det med MPC Live). 8GB är lyx!

  27. #147
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Den verkar ju ladda över usb-c så kanske kan drift tiden förlängas något med batteripack men jag har inte testat.

  28. #148
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Fått min nu. Smidigt att installera och komma igång. Lite meckigt att installera alla paket ett och ett men det är ju bara nu i början.
    Suttit och lekt med en snabbt ihopsatt dronig synthkedja och wow, MPE är helt underbart. Otroligt dynamisk och kul att spela på! Tror det kommer bli väldigt spännande att utforska. Får återkomma med mer tankar om ett tag

  29. #149
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Ja, vill höra mer!

  30. #150
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Testade lite mer inder kvällen. För allt jag testade kändes den stabil. Inga konstiga kraschar eller buggar. Testade att föytta grejer från Live via wifi vilket funkade felfritt. En egen M4L-plugg jag använder mycket funkade inte vilket visade sig bero på att jag använde en onödig external som enkelt kunde bytas ut och nu funkar den perfekt.
    Fortfarande smått golvad av MPE. Det är verkligen uttrycksfullt. Ska bli kul att lära sig och använda det! Däremot slås jag där direkt av det något opraktiska i att om man spelar ett instrument med padsen är man också låst till att eeitera det. Hade t ex gärna spelat lead på padsen medan jag kunde ratta en sequencad bas. Trigga scener med jog-hjulet jhjälper spelbarheten lite men hade väldigt gärna kunnat låsa notemode till ett track och låte allt annat vara fristående. På samma sätt så dödas session-mode lite för mig iom att track focus alltid hänger med till kanalen man triggat clip på. Hade blivit förvånad om just detta inte löser sig i framtiden dock då det är en rätt basic inställning i Live. Tillgång till clip-inställningarna hade tacksamt tagits emot också.

    Jag inser att jag måste lära mig att göra egna pad-layouter för M4L. Det går uppenbarligen att göra men verkar inte alls lika straight forward som live.banks. Det ökar maskinens flexibilitet enormt! På samma vis undrar jag om man i M4L kan få tillgång till övre raden knappar för att styra binära parametrar?

  31. #151
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade lite mer inder kvällen. För allt jag testade kändes den stabil. Inga konstiga kraschar eller buggar. Testade att föytta grejer från Live via wifi vilket funkade felfritt. En egen M4L-plugg jag använder mycket funkade inte vilket visade sig bero på att jag använde en onödig external som enkelt kunde bytas ut och nu funkar den perfekt.
    Fortfarande smått golvad av MPE. Det är verkligen uttrycksfullt. Ska bli kul att lära sig och använda det! Däremot slås jag där direkt av det något opraktiska i att om man spelar ett instrument med padsen är man också låst till att eeitera det. Hade t ex gärna spelat lead på padsen medan jag kunde ratta en sequencad bas. Trigga scener med jog-hjulet jhjälper spelbarheten lite men hade väldigt gärna kunnat låsa notemode till ett track och låte allt annat vara fristående. På samma sätt så dödas session-mode lite för mig iom att track focus alltid hänger med till kanalen man triggat clip på. Hade blivit förvånad om just detta inte löser sig i framtiden dock då det är en rätt basic inställning i Live. Tillgång till clip-inställningarna hade tacksamt tagits emot också.

    Jag inser att jag måste lära mig att göra egna pad-layouter för M4L. Det går uppenbarligen att göra men verkar inte alls lika straight forward som live.banks. Det ökar maskinens flexibilitet enormt! På samma vis undrar jag om man i M4L kan få tillgång till övre raden knappar för att styra binära parametrar?
    Kul att läsa intrycket. Min ligger på postkontoret efter att hopplösa UPS misslyckats dela ut den två gågner. Ska hämta den ikväll!

  32. #152
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att läsa intrycket. Min ligger på postkontoret efter att hopplösa UPS misslyckats dela ut den två gågner. Ska hämta den ikväll!
    Samma gällde min, men bara ett misslyckat försök. Jobbade hemma för att kunna ta emot, uppdaterade sidan typ var 10e minut, plötsligt stod det att de försökt men inte kunde. Inget vidare försök.

  33. #153
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma gällde min, men bara ett misslyckat försök. Jobbade hemma för att kunna ta emot, uppdaterade sidan typ var 10e minut, plötsligt stod det att de försökt men inte kunde. Inget vidare försök.
    De är värdelösa. Fick ofta vinyl levererat från dem i min ungdom. Fick alltid vakta eller jaga dem. Upplever att de är ännu sämre nu, gjorde inte ens försök hos mig utan planerade bara om tiden.
    Fedex har i min erfarenhet varit mkt bättre

  34. #154
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Okej, råkade också få hem en Push-standalone här och vill bidra till tråden. Såvitt jag kan bedöma är den helt defekt. Får inget ljud ur den alls i stand-alone-mode. Provat både main out och hörlur. Tycker också den betett sig konstig visuellt, laggig respons från ledsen i padsen etc. Provade nu även att styra datorn och att använda den som controller och ljudkort - inte ett pip ur utgångarna. Konstigt trasig. Provat fabriksåterställning och uppdatering. Kan jag gjort ett idiotfel? Om inte det löser sig så är det superkonstigt att det inte upptäckts innan de skickade ut den. Eller?

  35. #155
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, råkade också få hem en Push-standalone här och vill bidra till tråden. Såvitt jag kan bedöma är den helt defekt. Får inget ljud ur den alls i stand-alone-mode. Provat både main out och hörlur. Tycker också den betett sig konstig visuellt, laggig respons från ledsen i padsen etc. Provade nu även att styra datorn och att använda den som controller och ljudkort - inte ett pip ur utgångarna. Konstigt trasig. Provat fabriksåterställning och uppdatering. Kan jag gjort ett idiotfel? Om inte det löser sig så är det superkonstigt att det inte upptäckts innan de skickade ut den. Eller?
    Låter konstigt! Jag har bara slått på min och jamat med hörlurar. Så långt inga problem alls

  36. #156
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter konstigt! Jag har bara slått på min och jamat med hörlurar. Så långt inga problem alls
    samma här. Slår på och kör, inga problem alls. Låter helt klart, tyvärr, som att din är defekt Ullrich. Tråkigt att höra!

  37. #157
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Tack för input. Den är helt klart kaputt! Kanske är det ödet som tyckte push inte va för mig.

  38. #158
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hur gick det för dig Ullrich?

    Fick idag äntligen lite tid att koppla ihop den med resten av mina prylar. Summerar delarna nedan:
    - ADAT. Kör nu mitt MOTU 828 mkII som ADAT-omvandlare. Hade bara en toslink-kabel och ville ha input men release-versionen av mjukvaran kan idag inte synkas mot från extern ADAT så det blev ett bra tillfälle att installera beta-versionen där det är möjligt. Efter det funkar det hur fint som helst. Allt kommer in som väntat! Enda störande grejen är att sync-inställningen inte sparas vid avstängning och därmed måste ställas in varje gång man startar.
    - MIDI. Har kört MIDI in/ut via båda vanliga in/ut och USB. MIDI-noter funkar utmärkt. Klocksynk däremot lämnar en hel del att önska, i bägga riktningarna (bara testat över USB). Det finns lite olika problem som dyker upp. Kör jag min Analog Four som master så laggar Pushen efter emmellanåt, något som inga andra prylar gör klockade till den. Vänder jag på det och kör Push som master så verkar det svaja en del för temposynkade ekon svajar i pitch, något som jag inte upplevt tidigare med andra masters. Dessutom så verkar den efter ett tag lagga efter och tappa sync och då får man starta om den. Har sett andra rapporterat detta så får hoppas det löser sig med uppdateringar.
    - CV. Gjorde ett snabbt test att köra klocka ut till mitt eurocase. Funkade felfritt.

    Utöver detta har jag satt upp ett template via datorn som går att ladda som nytt projekt på Pushen. Skulle dock önska att det gick att sätta som default.

    I stora drag funkar den (förutom midisyncen) precis som jag vill. Kan använda den mer eller mindre exakt som jag tidigare i år kört dator och Push, fast utan dator Och såklart med en trevlig MPE-controller.

  39. #159
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Nice att det fungerar med så gammal HW som 828mk2. Kan du ställa in allt direkt från push eller måste du ta hjälp av dator?

  40. #160
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice att det fungerar med så gammal HW som 828mk2. Kan du ställa in allt direkt från push eller måste du ta hjälp av dator?
    Man behöver konfigurera MOTUt så att kanelrna går till ADAT. Det går att göra via frontpanelen men var lättast att göra över firewire. Efter set var det praktiskt taget noll konfig. Koppla från ADAT ut på MOTUt till ADAT in på Push, välj att köra extern sync på Push (kräver beta) och sen är kanalerna tillgängliga och tar emot.
    Tog en stund att fatta det här med stnc. Har inte jobbat mycket med ADAT tidigare. Efter det noll problem, minimum konfig.

  41. #161
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Toppen, tack! Får leta upp en gammal Motu då bara. Går ju o fynda ibland

  42. #162
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Toppen, tack! Får leta upp en gammal Motu då bara. Går ju o fynda ibland
    Finns diverse ollka ljudkort som nog duger. Köpte mitt 828mkii för några år sen för 1000kr och har recappat det och bytt ut preamp-potentiometrarna. Funkar toppen nu! Känns som det lättaste sättat att fixa ADAT-expander, även om jag önskat att det fanns fler små expanders med bara 8 line in/ut. Eller att Boredbrain släppte sin nya version av OptX.

  43. #163
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Ja 828 känns solklar. Inland stöter man ju även på gamla rme till fyndpris

  44. #164
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Ja, hur gick det?

    Helt kaputt och skickat mess till supporten utan respons på en vecka. Heja Ableton. Blir nästan orolig att företaget är i gungning?

  45. #165
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, hur gick det?

    Helt kaputt och skickat mess till supporten utan respons på en vecka. Heja Ableton. Blir nästan orolig att företaget är i gungning?
    Eller har fullt upp med Live 12? Ingen ursäkt för att ignorera dig såklart, men det skulle ju kunna ha med det att göra.

  46. #166
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, hur gick det?

    Helt kaputt och skickat mess till supporten utan respons på en vecka. Heja Ableton. Blir nästan orolig att företaget är i gungning?
    Verkar tyvärr ha varit så genomgående sen Push 3 släpptes. Live 12 kan säkert ha viss inverkan men kan tycka att det inte borde påverka supporten primärt.

  47. #167
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Hoppas jag har fel såklart. Men tröttsamt med ett så oerhört stort företag med så dålig kapacitet i supporten.

  48. #168
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas jag har fel såklart. Men tröttsamt med ett så oerhört stort företag med så dålig kapacitet i supporten.
    Släppa en sådan game changer som Push 3 Standalone verkar vara för många blir nog snabbt rätt jobbigt om inte alla enheter funkar perfekt.

  49. #169
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Min hade inte varit påslagen på fabrik alt. gått sönder i frakt. Vet inte vad som är värst.

  50. #170
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Grymt bra maskin! Dock undrar jag om ni vet var parametern feedback för Operator finns? Om en operator inte moduleras av en annan modulator i sen valda algoritmen så ska den finnas tillgänglig, men jag hittar den inte på Push.

  51. #171
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Läste igenom lite kommentarer igår på YouTube. Fattar inte riktigt kritiken folk har om Push 3. Ena stunden säger alla att Push 2 är nästan perfekt men att standalone skulle göra den helt perfekt. Sen när Push 3 kommer och är standalone så klagar folk på det, hur ovärt det är eller att man kan göra samma sak med en dator. Såg även kommentarer som att andra "grooveboxes" skulle vara kapabel till mer. Det finns väl ingen "groovebox" (om Push ens ska graderas ner till den etiketten) som är kapabel till så mycket och som också är kapabel till det på ett så genomarbetat sätt som Push? Blir så otroligt less på folk ibland.

    Har inte hängt med i eventuella barnsjukdomar eller så. Och att supporten är sega på att svara har jag själv drabbats av för några veckor sedan gällande något helt annat. Det är ju tråkigt i sådana fall, så klart. Men som produkt sedd, efter några firmwareuppdateringar, så känns ju YouTube-snacket bara bortskämt och ibland helt världsfrånvänt.

  52. #172
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Lite OT och nämnde detta i en annan tråd, men upptäckte igår när jag körde Live 12-betan med Push 2 att det numera går att spara och öppna set även med Push 2. Vet inte om det skedde i samband med att Push 3 släpptes eller om det är en del av Live 12-betans firmware, men nice oavsett!

  53. #173
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Håller med. Tråkigt såklart med barnsjukdommar och kvalitetskontroll som brister, men för min del har allt fungerat toppen så långt.
    Tycker också kritiken och jämförelse med datorversionen är bisarr. Såklart kommer det inte vara hela Live i en låda, vem vill egentligen ha det? Tycker det blev tydligt med Mpc live hur trist hur knöligt det blir att försöka göra DAW i låda.

    För mig känns Pus 3 som den ultimata grooveboxen/workstation ala ASR 10/MPC. En MPC för 2020-talet.

  54. #174
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen när Push 3 kommer och är standalone så klagar folk på det, hur ovärt det är eller att man kan göra samma sak med en dator.
    Jag minns att det var samma visa när Octatrack kom –."vaddå, den kan ju mindre än Ableton”. Men alla vi som helt enkelt tycker det är rätt tråkigt att göra musik på dator då? Obs inte producera, det är nästa steg. Men jamma osv.

    Det är naturligtvis HELT individuellt, tycke och smak osv, men jag tycker åtminstone det är hämmande för kreativiteten att sitta och flytta en mus på en skärm och jobbar mycket hellre med standalone.

    Med det sagt gillar jag Ableton mycket och Push 2 (senaste jag testat) är en finfin kontrollyta, det är inte det. Bara att jag har så svårt för att jämföra digitala maskiner med en CPU inuti med min dator. Fast den är snabbare, kan mer osv.
    Senast redigerat av DanielW den 2023-12-18 klockan 17:57.

  55. #175
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker också kritiken och jämförelse med datorversionen är bisarr. Såklart kommer det inte vara hela Live i en låda, vem vill egentligen ha det? Tycker det blev tydligt med Mpc live hur trist hur knöligt det blir att försöka göra DAW i låda.
    Medhåll på det. Jag tröttnade snabbt på MPC Live, fast det objektivt är en maskin med helt fantastiska möjligheter.

  56. #176
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker också kritiken och jämförelse med datorversionen är bisarr. Såklart kommer det inte vara hela Live i en låda, vem vill egentligen ha det? Tycker det blev tydligt med Mpc live hur trist hur knöligt det blir att försöka göra DAW i låda.
    Tror i huvudsak att det handlar om att man bara kan använda devices och inte plugins. Men till skillnad från vilken annan groovebox? Alla tillverkare kör ju med sina inbyggda effekter av olika slag och om det är några "inbyggda effekter" som jag hade velat ha i en groovebox så är det ändå Abletons i min bok. Självklart ett plus om VST:s hade varit möjliga, men lever hellre med ett brett utbud av allt man egentligen behöver on the go i form av skräddarsydda devices som är sammanvävda med produkten och som förmodligen kommer optimeras löpande av tillverkaren själv än att jag ska kunna dra igång typ Rave Generator 2.

    Visst, tekniskt sett hade det förmodligen gått att köra VST:s och det är väl där folks frustration över begränsningen kommer ifrån. Men personligen har jag inget problem med en sån begränsning om det gör användsupplevelsen bättre. Skönare att veta att processortaket inte nås lika lätt med den begränsningen än att det ska bli upp till mig själv.

  57. #177
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror i huvudsak att det handlar om att man bara kan använda devices och inte plugins. Men till skillnad från vilken annan groovebox? Alla tillverkare kör ju med sina inbyggda effekter av olika slag och om det är några "inbyggda effekter" som jag hade velat ha i en groovebox så är det ändå Abletons i min bok. Självklart ett plus om VST:s ……
    ….Visst, tekniskt sett hade det förmodligen gått att köra VST:s och det är väl där folks frustration över begränsningen kommer ifrån. Men personligen har jag inget problem med en sån begränsning om det gör användsupplevelsen bättre. Skönare att veta att processortaket inte nås lika lätt med den begränsningen än att det ska bli upp till mig själv.

    Samma här. Hoppas de aldrig ger VST-support utan bara förfinar det den redan gör. Någon sorts arrangerview kan de dock få lägga till

  58. #178
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag klagar inte men jöööses vad tid push3s behöver för att boota, (40sek) visst Machine+ tar nästan lika lång tid, Akai MPC är klar några få sekunder innan. Det enda jag har som bootar långsammare är Kurzweil Forte 7 ( 50 sek, men det är nått slags elakt skämt ).

    Riktiga samplers har os på rom och har bootat innan bakgrundsbelysningen på lcdn vaknat

    Och push har ju batteri så varför inte hibernate istället så den inte behöver kall-boota varenda gång den startar eller switchar mellan standalone / controller.

  59. #179
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här. Hoppas de aldrig ger VST-support utan bara förfinar det den redan gör. Någon sorts arrangerview kan de dock få lägga till
    Blir inte tredjepart enormt mycket krångligare än att enbart optimera för Ableton och MFL?

  60. #180
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Kan någon med Standalone kika om det går att lägga till exempelvis filter cutoff i Wavetable i modulations-matrixen? Har 12 beta på min och kan inte minnas om jag testat det men det funkar iaf inte nu. Enda parametern i Wavetable jag kan lägga till är pitch på oscillatorerna. Lite frustrerande när det känns som att hela Wavetable bygger på modulation.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-05-24, 15:28
  2. Ableton Push - Ableton släpper en controller
    Av Katzenjammer i forum Ableton
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •