Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: I Recorded Drums to TAPE... Can You Hear the Difference?

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    I Recorded Drums to TAPE... Can You Hear the Difference?


  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Utan att ha lyssnat: Beror på hur hett han körde. Men gissningsvis ja.

    Och hur mycket youtube komprimerade slutresultatet

  3. #3
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag hör skillnad, men bara på KICK & SNARE-exemplet. Otroligt ovärt.

  4. #4
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Tack Hasse den var intressant. Man hör ju (eller tror sig höra) att det svajar och blir lite fylligare på tape, men jag vetefan om jag hade klarat ett blindtest. Förmodligen inte.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag lyssnade trots att jag ogillar hur mycket faktafel och vridna jämförelser grabben fortfarande har i sina videos. (Edit: Jag nämner det mest för att jag rekommenderar att sällan ta hans ord eller åsikter seriöst OM ni verkligen är intresserade av ljud)

    Men ja, tape-versionen låter lite bättre på flera olika sätt än den digitala. Speciellt stor skillnad i de färdiga mixarna TROTS att jag tycker att han gjorde ett lite bättre jobb med att mixa de digitala kick och virvel-spåren. Det var ändå rätt intressant att höra.

    Men nej, det är inte värt skillnaden för de flesta band. Men för en del andra.. helt klart.
    Senast redigerat av Volantiz den 2023-05-16 klockan 16:08.

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hör skillnad, men bara på KICK & SNARE-exemplet. Otroligt ovärt.
    Där är de största skillnaderna hur transienterna låter och att virveln blev lite skönare att lyssna på tack vare roll-off och bandkompressionen. Det är lite mer uppenbara skillnader jämfört mot de andra.

    På de andra spåren så kan du höra tydligare skillnader om du lyssnar efter detaljer som "rum/rymd" och att det låter lite mer "levande". Det går att hitta ännu fler skillnader om du lyssnar efter flera olika detaljer.

  7. #7
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På de andra spåren så kan du höra tydligare skillnader om du lyssnar efter detaljer som "rum/rymd" och att det låter lite mer "levande". Det går att hitta ännu fler skillnader om du lyssnar efter flera olika detaljer.
    I vintras när jag grindade en mixkurs med "mixingwithmike" gick det äntligen upp för mig vad man menar med levande (och hur man lyssnar efter det). Och ja, jag hör nu när jag lyssnar igen, men väldigt subtilt ändå för mig.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tycker att även cymbaler får en lite rundare klang. Om man slänger in tape pluggar i leken så kan jag tycka att det är inte alls värt allt bök och höga kostnader om man bara ska gå på videon. Däremot att jobba med begränsningen av en tagning utan att kunna redigera och bara 24 spår etc kan ju också vara en styrka.

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    För det mesta låter digitalt-proffsband-digitalt så jävla bra idag för att vi inte MÅSTE jobba med band hela tiden, inte kompensera för nåt i nästa led.
    IMM är en transfer via rödblinkande kassettinspelning på CrO2 mycket mer givande i värme och rundhet.

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag lärde mig inspelningsteknik på en 24-spårs Ampeg på en studio i Lund! Det lät bra men jag vill absolut inte gå tillbaka till allt strul utan älskar den digitala tekniken med allt i datorn. Ja, instrumenten ska ju helst vara analoga... ;o)

  11. #11

    Veteran
    Ballare om man trycker på ordentligt.
    Hade varit roligt om de hade exempel där man tog i också så det blir uppenbart vad tape kan göra med trummor till exempel.
    En bra Otari av senaste snitt med rätt tape och snällt inspelat låter som en digital inspelning.
    Skönt med tape, men det skall vara hetare inspelning på trummorna!

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ingen superskillnad i soundet i videon, som inte skulle kunna nås på andra sätt kanske?

    Är inte en del av "nyttan" med att banda trumsetet att det såattsäga inte finns nåt tak, så att man istället för att med kompressor mosa upp sin digitala inspelning mot en brickwall kan låta signalen mosa sig själv på magnetbandet och få en friare fetare grundinspelning? Så har jag tänkt på det iallafall, och försöker (eftersom jag hittills inte pallat integrera nån bandare i min process trots att jag har ungefär tre gamla kvartstummare ) emulera det i mina DAWinspelningar med diverse dist/overdrive/rör-pluggar snarare än att platta spåret "diskret" med kompressor. Är jag ute och cyklar?

  13. #13
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Vissa hävdar ett float32 löser det problemet.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast det blir väl inte det där specialmysiga takmoset med 32bit float? Om det nu är det som blir

  15. #15
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag förstår inte att någon skulle gå tillbaka till att tracka trummor till band med alla nackdelar jämfört med digitalt. Skillnaden i hans exempel är väl kanske hörbart men inget som inte skulle gå att reproducera digitalt.

  16. #16
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte att någon skulle gå tillbaka till att tracka trummor till band med alla nackdelar jämfört med digitalt. Skillnaden i hans exempel är väl kanske hörbart men inget som inte skulle gå att reproducera digitalt.
    Känslan Steffe, känslan går aldrig att reproducera digitalt.❤️
    😉

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Alltså, det kan ju vara roligt i sig att göra det. Kanske inte på 1tums bandare för nåt sexsiffrigt, men att ha en hyfsad kvartstummare stående färdig att bara plugga in sitt lilla mixerbord i istället för ljudkortet när andan faller på är ju egentligen varken svårt eller superdyrt. Eller vad kostar en rulle ny idag? Oavsett, det finns mycket som är dyrt jag väljer bort på rena smakgrunder hela tiden, så att lägga vad tejpen kostar i det stora hela kan vara värt det.

    Med det sagt, jag HAR en fungerande bandare stående just för att jag tänkt såhär, men har hittills inte gjort det

  18. #18
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det blir väl inte det där specialmysiga takmoset med 32bit float? Om det nu är det som blir
    Nej, det blir det inte. Men man har en enorm dynamisk range som man sedan kan mosa med plugins eller "retracka" via band. Datanörd som jag är ser jag även nackdelar, men jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra om de spelar någon roll.

  19. #19
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känslan Steffe, känslan går aldrig att reproducera digitalt.❤️
    ��
    Känslan Mike Oldfield fick när han insåg att han slitit ut bandet med Ommadawn, efter hundratals omtagningar - och fick början om med ett nytt tomt band... den känslan.

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känslan Mike Oldfield fick när han insåg att han slitit ut bandet med Ommadawn, efter hundratals omtagningar - och fick början om med ett nytt tomt band... den känslan.
    Tror det hände Queen också...nästan iallafall. Dom hann att kopiera till ett nytt band när dom såg det mekaniska slitaget.
    Senast redigerat av charliecrash den 2023-05-17 klockan 17:42.

  21. #21
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen superskillnad i soundet i videon, som inte skulle kunna nås på andra sätt kanske?

    Är inte en del av "nyttan" med att banda trumsetet att det såattsäga inte finns nåt tak, så att man istället för att med kompressor mosa upp sin digitala inspelning mot en brickwall kan låta signalen mosa sig själv på magnetbandet och få en friare fetare grundinspelning? Så har jag tänkt på det iallafall, och försöker (eftersom jag hittills inte pallat integrera nån bandare i min process trots att jag har ungefär tre gamla kvartstummare ) emulera det i mina DAWinspelningar med diverse dist/overdrive/rör-pluggar snarare än att platta spåret "diskret" med kompressor. Är jag ute och cyklar?
    Jo det finns absolut ett tak. Men taket är mjukt på ett "band karaktäristiskt" vis. Det blir som en limiter typ.
    Pressa för hårt så blir det dist dock.

  22. #22
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ljudmässigt är det svårt för mig med att se poängen idag, men jag respekterar fullt ut de som gör det. Vissa gör det för processen och begränsningen också, och ett sätt att se på lagringen över tid. Alltså om vi ser förbi rätt och fel här, bara olika synsätt, tycker att det är intressanta argument.

    https://www.audiotechnology.com/feat...albini-on-tape
    Senast redigerat av kotten den 2023-05-17 klockan 14:19.

  23. #23
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känslan Mike Oldfield fick när han insåg att han slitit ut bandet med Ommadawn, efter hundratals omtagningar - och fick början om med ett nytt tomt band... den känslan.
    Nä, den känslan går ju att reproducera digitalt.
    Hårddiskkrash eller råkat raderat filer.

  24. #24
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Kul jämförelse. Mycket subtila skillnader i mina otränade öron, men ändå hörbart. Mest på virveln, där det till och med går att se på vågformen att den bottnar i transienten. Tycker också att tonen i virveln kommer fram lite mer på tape än i det digitala.

    Som han säger på slutet också, att största skillnaden ändå ligger i arbetssättet att behöva commita eq:a och komprimering innan inspelning.

    Sen ska man väl ta i beaktande att han spelar in på en tvåtumsbandare som säkert både kostar och väger multum, och som dessutom rengörs och justeras in perfekt innan sessionen. På ett nytt band dessutom. En genomsnittligt rengjord hobbybandare med halvslitna band ger nog ett helt annat resultat med mycket större skillnad, på gott och ont.

  25. #25
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känslan Steffe, känslan går aldrig att reproducera digitalt.❤️
    ��
    Exakt, haha! Allt digitalt saknar alltid känslan...glömde det.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kul att ämnet engagerar

    Idén att använda band som kompression kom någon gång på mitten 80-talet (i vart fall då jag stötte på det först) när framför allt hårdrockare och metallurger hade svårt att få till det rätta soundet på trummor med digitala bandare, trots tillgång till alla anno dazumal kompressorer och limiters. Specifikt gör bandkompression att trummor (och mix) upplevs starkare, helt utan problemen som kompressorer/limiters har - subtilt eller extremt, i kombination med "rätt" roll-off...

    Som loopdoktorn är inne på - om man pressar på och balanserar mellan kompression och dist. Spelar man in som tänkt, med en medelnivå inte högre än -20 dBVU så är analogtape lika linjärt som digitalt i frekvensomfång och dynamik. Minns en studio som främst spelade in jazz, där det gällde att mätarna knappt rörde sig på något spår (de hade Dolby A iofs) för det perfekta audiofila resultatet.

    Sedan, ett gäng transformatorer i serie med tape så är det riktig överdosering av mumsig lönnsirap

    Ett problem dock med att flytta ut och flytta tillbaka enstaka instrument - speciellt trummor - till/från tape, är att det aldrig någonsin går att lägga tillbaka i perfekt synk med andra instrument.

  27. #27
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om du låter 8 spår gå ut från ljudkort, via band, och spelar in dom igen från tape monitor till 8 nya spår, så handlar det väl bara om att flytta de 8 nya spåren mot den latency som uppstod exakt mot de digitala spåren? Kan inte tänka mig att det hinns bli nåt större problem om man gör så, trots svaj o sånt.

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det finns inte så exakta analoga bandare att du kan hålla synk en längre tid... Med tidkodssynk på ett analogspår kan det gå hyfsat men inte speciellt bra med transienter som behöver hålla ihop.

    När vi synkade 2 st 24-spårs analoga så placerade vi alltid trummor, percussion samt även andra flermikrofonstagningar på den ena bandaren.

    Testa själv när/om ni har möjlighet

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inte så exakta analoga bandare att du kan hålla synk en längre tid... Med tidkodssynk på ett analogspår kan det gå hyfsat men inte speciellt bra med transienter som behöver hålla ihop.

    När vi synkade 2 st 24-spårs analoga så placerade vi alltid trummor, percussion samt även andra flermikrofonstagningar på den ena bandaren.

    Testa själv när/om ni har möjlighet

    FYI! Jag är Adam Smith Z3 ninja! (Den som vet, vet)

  30. #30
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inte så exakta analoga bandare att du kan hålla synk en längre tid... Med tidkodssynk på ett analogspår kan det gå hyfsat men inte speciellt bra med transienter som behöver hålla ihop.

    När vi synkade 2 st 24-spårs analoga så placerade vi alltid trummor, percussion samt även andra flermikrofonstagningar på den ena bandaren.

    Testa själv när/om ni har möjlighet
    Min fråga behöver inte synkning om allt händer i realtid, och det enda man behöver är att kompensera för tiden mellan rec och playhead...om jag inte gravt missuppfattat nåt

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min fråga behöver inte synkning om allt händer i realtid, och det enda man behöver är att kompensera för tiden mellan rec och playhead...om jag inte gravt missuppfattat nåt
    Läste frågan bättre - det går absolut! Man missar lite av den "snygga" diskantreduceringen dock.

  32. #32
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste frågan bättre - det går absolut! Man missar lite av den "snygga" diskantreduceringen dock.
    Du får nog förklara skillnaden mellan tape monitor och att spela upp bandet efter tillbakaspolning lite närmare. Är det olika kretsar man hör?

  33. #33

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får nog förklara skillnaden mellan tape monitor och att spela upp bandet efter tillbakaspolning lite närmare. Är det olika kretsar man hör?
    När man spelar in lyssnar man från inspelningshuvudet och de kanaler man spelar in lyssnar man inte via tape utan som ”direct monitoring” på ett ljudkort.
    Vill man lyssna på tapen under det att man spelar in så är den fördröjd jämfört med inpelningshuvudet, 10ms eller mer. (gissning och beror på konstruktion samt tape hastighet)
    Det fina i kråksången är att man kan lyssna från ”uppspelningshuvudet” och det är en konstant fördröjning så det går att använda multibandaren för att få tapekompression till sin DAW, man får kompensera för fördröjningen i sin DAW bara. Däremot blir det inte så mycket svaj, om man nu vill ha det.

    Och ja det är olika kretsar så det kan skilja sig lite ljudmässigt.

    Du tänker rätt cc!
    Senast redigerat av drloop den 2023-05-18 klockan 11:17.

  34. #34
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tack
    Jag använder ju ett 3head kassettdeck på samma sätt. Skickar ut från ljudkort, till rec input, sen låter bandet spela in medan jag spelar in utgående tape monitor. Låter ju exakt som vanlig banduppspelning, men synken i DAW är betydligt mer linjär än att vänta till man spolat och spelar upp igen. Ljudet/brusgolvet/kompressionen är dock identisk.
    Om man inte får själva bandkompressionen kan det helt kvitta att gå den vägen, IMM.

Liknande ämnen

  1. Splicing tape + göra tape loop
    Av GOAB i forum Effekter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 11:03
  2. Tape emulerings plugin som ger tape svaj ?
    Av Firechild i forum Övrig mjukvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •