Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Erica Synths Steampipe

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

Erica Synths Steampipe

Erica Synths presenterade en ny synth på SuperBooth med namnet Steampipe och den något udda texten "No oscillators, 8 voice polyphony." En physical modelling synth.

he Steampipe is a true physical modelling synthesizer developed in close collaboration with Dutch company 112.dB.

The Steampipe has no conventional oscillators. Instead, it mimics the way sound is created in wind instruments and it is fine-tuned to create a wide range of sounds - everything from wind instruments to strings, pipe organs, crazy effects and beyond. The Steampipe has three major sections – STEAM, PIPE and REVERBERATOR.

The STEAM section can be compared to the lungs and mouth of a musician. The generator creates the flow of air or “steam”, the envelope in this section determines the force with which it is blown out. DC/noise is the noise you get when blowing out. DC/Noise on the Steampipe can also be replaced with an external audio source.

The PIPE section can be compared to a flute. In the pipe, the tune is formed. Push (in feedback) bounces the steam like it does in a flute and generates the tone. The delay box subsection changes the flute’s tuning and shape.
    The REVERBERATOR adds space and ambience to the sound.

The Steampipe is optimized for performance with wind MIDI controllers and it works great with any MIDI keyboard. The overtones the Steampipe produces are very organic and rich and it comes with great-sounding presets. The Steampipe is rather versatile and allows for nuanced sonic exploration, conjuring sonic imagery ranging from from wisps of cloud to fairground band organs, then to industrial horns of the railroad and finally, to massive, otherworldly ambiences.
    https://www.ericasynths.lv/news/superbooth23-steampipe/

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0B048815-5750-499D-8D0C-19EED86F37EA.jpeg.840x560_q85_smart.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	63,6 KB 
Id:	112882

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

EBM
    EBM är inte uppkopplad
    EBMs avatar
    Senior
    Blir oväntat sugen på denna. Delvis pga hur snygg den är. Men dessutom kan jag tänka mig att den är en jävel på att göra stora battle horns. Approved!
    Senast redigerat av EBM den 2023-05-14 klockan 20:18.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hörde den precis i bobeats film från superbooth. Nu vattnas det ganska rejält i munnen här.

Redaktör
    Undrar om den har något gemensamt med Reaktor-ensemblen Steampipe? (följer med bland fabrikspatcharna, och verkar i sin tur ha rötter i en patch till Syn)

Det verkar vara nära på exakt samma upplägg, och han som gjort DSP nämner något i ena videon att det är något han hållit på med länge.

@EBM: mer flöjter och orglar om det är baserat på Steampipe som ovan, iallafall att döma från patcherna i Reaktor.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om den har något gemensamt med Reaktor-ensemblen Steampipe? (följer med bland fabrikspatcharna, och verkar i sin tur ha rötter i en patch till Syn)

Det verkar vara nära på exakt samma upplägg, och han som gjort DSP nämner något i ena videon att det är något han hållit på med länge.

@EBM: mer flöjter och orglar om det är baserat på Steampipe som ovan, iallafall att döma från patcherna i Reaktor.
    Jag har suttit en hel del med Reaktors Steampipe och jag tyckte den här lät VÄLDIGT likt.

Liknande ämnen

1. Erica Synths System
    Av eXode i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 14:29

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •