Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Hur bra är Thomann idag?

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    Hur bra är Thomann idag?

    hej hopp,
    funderar inom en inte alltför avlägsen framtid hoppas jag att göra inköp av några grejer till min studio som sammanlagt kommer isf att gå till en ganska rejäl peng. därav är det av mycket intresse att veta hur bra thomann är idag, inte beställt ngt från dem på flera år, men då var det kanon. sedan dess har jag läst både här på 99:an och annorstädes en hel del kritik om allt från att de ibland packar mycket slarvigt till att supporten suger seriöst, och inte alls ställer upp på kunderna när något händer (så länge inget änder brukar det gå bra men en butik bedömmer iaf jag efter hur de hanterar saker när just skit händer!!), eller är iaf grava problem och inte är så väldigt tjänstvilliga som de borde osv osv osv.

    det här är ju för att göra det hela än svårare naturligtvis individuellt och om man haft turen att råka på rätt människor eller motsatsen. men tänkte även höra om just era erfarenheter på senare tid för att ändå försöka få mig en bild av läget idag med våren käre "tysken"

    mer pålitliga alternativ är självklart även välkommet, inte bara prismässigt utan även support- och rent servicemässigt om något skulle hända.

    tackar på förhand så klart

  2. #2
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Toppen.

    Och supporten har varit grym varje gång jag behövt hjälp (inklusive trasiga prylar som blivit utbytta eller reparerade inom rimlig tid).

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har bara gott att säga även vid returhantering, reklamationer.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Fantastiskt ställe. Allt från korgmuttrar för 2:- till mixerbord över 500k. Var skulle man annars hitta sån bredd?

  5. #5
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag köpte en AD/DA som var trasig när jag fick den. Det tog dem sex veckor att ersätta mig. Detta var förra året. #CarharttGate

  6. #6
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    De är ok, men det känns som att packningen består i att någon kastar saker över axeln ner i en kartong.

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är ok, men det känns som att packningen består i att någon kastar saker över axeln ner i en kartong.
    Verkar tyvärr vara standard på all större företag i denna storleken. Tokstor kartong, lite vecklat papper, sedan prylen som skramlar runt.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Packningen har blivit lite sämre skulle jag också säga. Annars bara bra, både grejer och support.

  9. #9
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har alltid varit supernöjd med Thomann. I synnerhet deras hantering av returer samt redovisning av lagerstatus. Leveranstiden är också väldigt bra, oftare tar det kortare tid att få ett paket från Thomann än ett paket som skickats från ett svenskt företag. Beställer du på måndag har du det nästan garanterat på fredag, ibland ännu tidigare.

    Jag har dock haft några supersega och supertråkiga beställningar de senaste åren. Varje gång har det handlat om att jag beställt extra batterier, sk Li-Ion-batterier, en gång till min Variax, en annan gång till min Black Magic-kamera och en gång till min A-frame. Plötsligt har beställningarna levererats flera veckor senare än utlovat och supporten varit totalt obefintlig och knäpptyst när man frågat vad det är som händer. Black Magic-kameran med extra batterier tog nästan en månad från beställning till att den dök upp.

    Skulle önska att de kunde flagga för att beställningarna kan bli försenade för Li-Ion-batterier när man lägger ordern men det gör de inte.

    Så efter sista rundan lärde jag mig läxan. Beställ inte några extra Li-Ion-batterier från Thomann, någonsin, speciellt inte ihop med andra saker som du kanske vill ha inom rimlig tid

    Annars är de typ lika bra som vanligt upplever jag.

  10. #10
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Handlat mycket av dem både privat och i jobb och alltid varit nöjd.

  11. #11
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Inga problem. Haft mer strul med musicstore som vägrar delleverans och sen helt plötsligt får slut i lager på ngt som fanns när jag beställde.

  12. #12
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Har handlat minst tio gånger därifrån. Allt har varit toppen förutom två gånger. Ena gången var det en rackhylla som var repig men då fick jag någon tias avdrag. Andra gången var det halsen på en bas som såg fördjävlig ut. Min instrumenttekniker ville ha 500 för att fixa den, men Thomann ville inte dra av något så den skickade jag tillbaka. Och det var inga konstigheter. Pengarna tillbaka ganska snabbt.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2023-04-10 klockan 19:22.

  13. #13
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Också bara bra erfarenhet - oftast ganska snabba leveranser, smärtfria reklamationer och returer.

  14. #14
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Jeg har hatt to supporthenvendelser siste halvåret, og begge ble løst på beste vis.

  15. #15
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det smärtar mig att säga, men Thomann är bättre än samtliga fysiska butiker som jag har varit i under de 15 åren. Det gäller allt från pris, leveranstid till service.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag gillar fortfarande Thomann, men just tyngre och vassa grejer som rackskenor, mikstativ etc packar de i lika tunna kartonger som annat så är skrapfri look en viktig del hade jag tagit ett extra snack med dem om detta eftersom dessa prylar ofta hänger ut ur paketet.

  17. #17
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Baserat på erfarenhet har jag blandade känslor för Thomann, men övervägande är det positivt. Jag har beställt många gånger, haft med supporten att göra några gånger, och det mesta har gått bra.

  18. #18
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Packningsfenomenet som nämnts känns igen, både Thomann och Bax, men har inte fått något skickat direkt i originalkartongen (vilket är bra).

    Förbokar eller köper normalt aldrig out of stock, men gäller det nuvarande SEK-priset som anges när produkten åter finns i lager (veckor-månader) om man beställer/bokar nu? De drar ju pengarna först vid leverans om jag minns rätt. (Valutakursförändring påverkar säkert/inga stora pengar här, men misstänker alltså att produkten kommer att prishöjas.)

  19. #19
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det smärtar mig att säga, men Thomann är bättre än samtliga fysiska butiker som jag har varit i under de 15 åren. Det gäller allt från pris, leveranstid till service.
    Håller med helt och hållet. Det är därför jag handlar på Thomann, priset på varan är sekundärt. Finns dock en del mindre butiker som sköter sig prickfritt, Escape from Noise och TGT11 för att nämna två som jag har bra erfarenhet av.

    Tror faktiskt den största grejen för mig är lagersaldot. Finns inget som stör mig så mycket som när en butik visar att de har något i lager och sen när man lagt beställningen så är det plötsligt sex veckors leveranstid. Det går fetbort.

  20. #20
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ok, då tackar jag så mycket för all info så här långt och som tur är går den stick i stäv med de som sagt negativa strömningar som jag fått in angående dagens thomann

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det smärtar mig att säga, men Thomann är bättre än samtliga fysiska butiker som jag har varit i under de 15 åren. Det gäller allt från pris, leveranstid till service.
    Detta. 100% av samtal med Thomann har varit trevliga och sakliga. Så har jag nog aldrig känt med någon fysisk butik.

  22. #22
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det är väl helt enkelt så att dom har så pass med marginal at deras reklamationsavdelning inte får besparingskrav på sig, och kan sköta ärendena utan att bråka.
    Kan man inte säga om alla handlare....

  23. #23
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Minns att man började handla på Thomann för att deras priser var mycket lägre. Sedan följde musikhandlarna efter. Sedan konkade de...
    Har mest positiva upplevelser av Thomann både i nutid och dåtid.

  24. #24
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns att man började handla på Thomann för att deras priser var mycket lägre. Sedan följde musikhandlarna efter. Sedan konkade de...
    Har mest positiva upplevelser av Thomann både i nutid och dåtid.
    Vilka musikhandlare har konkat på grund av Thomanns priser?

  25. #25
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka musikhandlare har konkat på grund av Thomanns priser?
    4sounds gick inget vidare….

  26. #26
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns att man började handla på Thomann för att deras priser var mycket lägre. Sedan följde musikhandlarna efter. Sedan konkade de...
    Har mest positiva upplevelser av Thomann både i nutid och dåtid.
    Den tyska stilen helt enkelt, som Bauhaus och Mediamarkt också kör/kört. (Och 40-talet om man så vill...)
    Hursomhelst, hade bara positiva upplevelser (även om det var lite för ofta grejer kom fram trasiga) tills senaste beställningen, bökigt att reklamera saknat gods (samma problem två gånger för samma pryl), p.g.a. deras undermåliga förpackning, lite tejp bara hade gjort hela skillnaden. Har inte beställt något från Thomann sedan dess.

  27. #27
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4sounds gick inget vidare….
    Ja, av känd anledning. Men min fråga var alltså vilka musikhandlare som konkat på grund av Thomanns priser?

  28. #28
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, av känd anledning. Men min fråga var alltså vilka musikhandlare som konkat på grund av Thomanns priser?
    Marginalerna från svenska grossister sjönk väldigt mycket för att de (och butikerna) skulle kunna konkurrera med Thomann. En period var det ofta mycket billigare för butik att beställa från Thomann än från svenska grossister TROTS ÅF-rabatter.

    Edit: Ok det var ju inte svar på din fråga. Oh well.
    Senast redigerat av brynolf den 2023-04-15 klockan 12:10.

  29. #29
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Oavsett det, är Thomann grymma. Det enda dåliga är som sagt att de packar prylerna lite dåligt. Oftast gör det inget men försök att beställa tunga hårda prylar som stativ etc separat från mer ömtåliga ting.

    Oftast går det ju bra att på detta sätt påverka hur de packar eftersom man lätt kommer upp i fri frakt.

  30. #30
    TB-303
    TB-303 är inte uppkopplad
    TB-303s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har aldrig beställt något tungt i från thomann men många små saker och det har alltid gått bra 🙂

  31. #31
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Förutom EU produkter så är väl ofta Thomann dyrare än butik i Sverige. Om jag inte köper svår att få tag på grejer eller Behringer så ser jag ingen anledning att handla därifrån.

  32. #32
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    handlat en del grejer från thomann precis och det gick väldigt bra men de som sagt packar inget vidare. tunga saker i extremt tunna papp-kartonger, men men gick som sagt iaf bra

  33. #33
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har handlat mycket från Thomann utan problem. Som flera påpekar har de en tendens att använda tunna kartonger - men mycket fyllning.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •