Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 84 av 84

Ämne: Blir deprimerad av AI. Önskar jag l

  1. #61
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny japansk AIteknik som kan läsa vad vi tänker är definitivt jävligt kuslig. Men bra vid mordutredningar osv säkerligen.

    Detta fungerar alltså; AIn kan översätta till bilder vad vi tänker. Avslöjat i media bara för några dagar sedan.
    Wow! Äntligen https://www.science.org/content/arti...ir-brain-scans Detta kommer vara spiken i kistan. Börjar detta användas "mot oss", kommer mängden av konstigheter folk tänker på hopas så fort att de kommer lägga av ännu fortare. Denna typ av tekniks faktiska oanvändbarhet som "sanningsmedium" demonstrerade Karin Boye redan i Kallocain.

    Men en "mind to MIDI"-modul vore väl kul att ha?
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-03-31 klockan 14:39.

  2. #62
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillåt mig tvivla. Detta är mest sannolikt en gimmick eller marknadsföringsploj med begränsad (och avsevärt kontrollerad) användning av AI.

  3. #63
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillåt mig tvivla. Detta är mest sannolikt en gimmick eller marknadsföringsploj med begränsad (och avsevärt kontrollerad) användning av AI.
    Ja, självklart är det det.
    Det är ju så folk verkar vilja ha det. Man vill att AI ska finnas och fungera och vara lite rädd för det i framtiden.
    Men det tråkiga fakta är att det är nån människa som programmerat det.

  4. #64
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Låten utan avbrott om man vill slippa podspekulationen


    https://youtu.be/2EaJCt2GpVc

    Jag håller nog med. De får tydligt förklara hur de manipulerat sin AI för att göra detta innan det liksom blir imponerande. Själva låten är ju synnerligen okomplicerad. Skulle klara sig bra i mello.

    Personligen tror jag det är den lilla trummisen som sitter på den stora trummisen som är AIn som styr de andra, i en ny netflixserie, som kommer heta Guardians Of Time, om ett AI-producerat band i en fantasyvärld

  5. #65
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, självklart är det det.
    Det är ju så folk verkar vilja ha det. Man vill att AI ska finnas och fungera och vara lite rädd för det i framtiden.
    Men det tråkiga fakta är att det är nån människa som programmerat det.
    Nja. AI är syntetiserande snarare än generativ, i klassisk bemärkelse. Den är ypperlig på att syntetisera mening. I många fall bättre och snabbare än människan. "Programmeringen" är den data den tränats på.

    Jag ser neuronerna som dataförstörande komprimering, med skillnaden att AI lätt kan kompensera för den "defekten" med hjälp av verktyg.

    (Mainstream lär snart bli varse teknikens emergenta förmågor, när gpt-plugins och därefter office copilot släpps. Det blir nog ett jävla liv när folk förstår att vi står på tröskeln till den största teknologiska revolutionen hittills.)

  6. #66
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Jag tycker den videon när AI-will smith äter spaghetti är jävligt rolig

  7. #67

  8. #68
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha fyfan, början var svinrolig men slutet var riktigt obehagligt

  9. #69
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    AI har kunnat ödelägga och ta kål på oss tidigare. Men pga att Stanislav Petrov (en rysk soldat) som vågade lita på sin magkänsla så blev det inget krig.

    https://youtu.be/ZGsrO3klcAs

    För att göra det lite tydligare varför jag tar upp denna är just problemet med AI. AI saknar magkänsla och ifrågasättande om uppgifter är rimliga.
    Hade Stanislav Petrov följt protokollet och vad mätdata gav honom för information så hade det blivit kärnvapenkrig.
    Senast redigerat av NON den 2023-04-01 klockan 20:02.

  10. #70
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, det verkar ju betydligt mer komplicerat än vilket annat sätt som helst att skriva noter på rader. Är det bara nåt nån gjort på skoj, för att de gillar programmering, eller har det implementeringar utanför kod-nörderi? Rentav att underlätta AI-notation?
    Lilypond är definitivt seriöst, används av en del tonsättare och under huven i en del andra program. För algoritmisk komposition har det fördelen att man kan förkorta stegen från algoritm till notation. Jag vet en tonsättare som har jobbat så. Men visst, komplicerat är det. Jag föredrar fortfarande att skriva för hand.

  11. #71
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Kollat lilypond nu. Alltså, det verkar ju betydligt mer komplicerat än vilket annat sätt som helst att skriva noter på rader. Är det bara nåt nån gjort på skoj, för att de gillar programmering, eller har det implementeringar utanför kod-nörderi? Rentav att underlätta AI-notation? De färdiga notbladen är inte alls snyggare än några andra, vad jag kan se.
    Vilka alternativa formateringsspråk för musiknoter jämför du med? Jag känner inte till många. MusicXML tycker jag är fruktansvärt i förhållande.

  12. #72
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag jämför med att peta ner dem med penna och papper, och att peta in noterna med musen i ett notprogram. De språken

    Men ju mer jag tänker på det så ser jag poänger faktiskt.

  13. #73
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    största teknologiska revolutionen hittills
    hindrad i sin framfart av ett krig, av barn som tittar på tiktok helt förblindade av sin omgivning, lagar och förordningar i västvärlden marinerade av 1700-talsgrunder, av vuxna som tittar på youtube utan att se sina barn som tittar på tiktok, av diktatorer, av orättvisor, av en situation där 1% av världens medborgare sitter på vadå typ +90% av världens tillgångar, där språkförbistring breder ut sig, där religioner styr mängder, där...

    ~ ~ ~

    ...ja där kommer AI och räddar oss till slut då? Säg att det är så tack innan det blir världskrig och helvetets portar öppnar sig för alla och envar.

  14. #74
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kan fan vara så. Min konspiratoriska ådra säger mig att anledningen till att de coola i världsmiljardärklubben (alltså Elon&co) som nu varnat för AI gör det för att de själva kommer bli obsoleta så fort maskiner som resonerar objektivt "tar över". Man kan ju hoppas...

  15. #75
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det har alltid funnits en oro för att allt ska gå åt fanders i framtiden. Nymodigheter och ny teknik har många gånger betraktats som farligt. Var det inte typ indianerna som trodde att järnhästen gick så fort så att den åkte ifrån själen?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dont panic 2.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	117,4 KB 
Id:	112137

    Själv blir jag mer och mer sugen på att skita i allt, flytta ut i skogen och lira jazz. Jag hinner inte fatta alla funktioner på alla maskiner idag för än dom är rent obsoleta. Eller är det jag som är bara gammal trög och förbisprungen gubbe?

  16. #76
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har alltid funnits en oro för att allt ska gå åt fanders i framtiden. Nymodigheter och ny teknik har många gånger betraktats som farligt. Var det inte typ indianerna som trodde att järnhästen gick så fort så att den åkte ifrån själen?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dont panic 2.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	117,4 KB 
Id:	112137

    Själv blir jag mer och mer sugen på att skita i allt, flytta ut i skogen och lira jazz. Jag hinner inte fatta alla funktioner på alla maskiner idag för än dom är rent obsoleta. Eller är det jag som är bara gammal trög och förbisprungen gubbe?
    Intressant, själv har jag börjat lyssna mycket mer på jazz den sista tiden. Kanske ett omedvetet drag i en riktning mot det spontana, det mänskliga.

  17. #77
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hinner inte fatta alla funktioner på alla maskiner idag för än dom är rent obsoleta. Eller är det jag som är bara gammal trög och förbisprungen gubbe?
    Det är den konsumtionsdrivna kulturen där det ska hinna komma en ny modell av en apparat så fort du börjat få någorlunda hum om den du just skaffat. Du ska då känna att du ligger ett steg efter och skaffa den senaste. Repetera.

  18. #78
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Aftonbladet har släppt en bild nu på hur AI ser ut.
    Det är ju jättebra, då vet vi vem det är när den kommer för att förgöra oss.
    Då kan vi ju bara....dra ut kontakten eller nått?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AI.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	347,4 KB 
Id:	112158

  19. #79
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tänk vilken jobbig jävel som kan jobba hårt dygnet runt.

  20. #80
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Skönt, då slipper vi äntligen.

  21. #81
    mathsmr
    mathsmr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny japansk AIteknik som kan läsa vad vi tänker är definitivt jävligt kuslig. Men bra vid mordutredningar osv säkerligen.

    Detta fungerar alltså; AIn kan översätta till bilder vad vi tänker. Avslöjat i media bara för några dagar sedan.
    Det här har framställts på ett missvisande sätt i media. Teknologin det är tal om kan, åtminstone än så länge, "bara" identifiera att man tänker på specifika bilder man sett. Den kan inte återskapa eller egentligen "läsa" tankar. Med det sagt tycker jag utvecklingen definitivt är skrämmande på många sätt.
    Senast redigerat av mathsmr den 2023-04-11 klockan 22:20.

  22. #82
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja redan det är läskigt.

  23. #83
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...ja där kommer AI och räddar oss till slut då? Säg att det är så tack innan det blir världskrig och helvetets portar öppnar sig för alla och envar.
    Det var en bra lägesbeskrivning!

    Näe, jag ser inte att AI kommer att rädda oss. Den kommer främst att förstärka våra dåliga sidor, såvida vi inte har en jävla tur och råkar ge exakt rätt "prompt" till en AI som blir absolut dominerande. Människan verkar ju hjärntvättad att organisera sig hierarkiskt och vilja dominera.

    Three Laws of Robotics hade nog varit en bra/självklar grundplåt (tror dock inte att dessa finns med i dagens modeller).

  24. #84
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hellre AI än miljardärer.

Liknande ämnen

  1. Vad önskar jag mig från Reason Studios!
    Av drloop i forum Reason Studios
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2021-07-17, 12:33
  2. Maskinmon - En apparat jag önskar fanns
    Av särkvark i forum Effekter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-10-13, 20:49
  3. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 16:08
  4. Nu blev jag riktigt deprimerad.
    Av imported_Niklas Hellgren i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-09-20, 16:11
  5. Blir jag lyckligare om jag skaffar en........
    Av waveterm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-01-09, 08:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •