Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Kolla ditt Jaspers-stativ så inget sitter löst!

  1. #1
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran

    Kolla ditt Jaspers-stativ så inget sitter löst!

    Som syns på bilden sitter (eller satt) Xpandern längst upp lite snett. Skulle fixa till det och märkte den högra armen var ett par cm längre än den till vänster. Orkade inte byta arm (ligger ett antal i källaren) så jag lade fyllde ut med lite gummigrejer så det blev rakt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4B34DCCC-2EE6-4588-BE98-302B6AC8EAEC.jpeg 
Visningar:	120 
Storlek:	2,39 MB 
Id:	111626


    Men upptäckte till min förskräckelse att foten längst ner på högersidan hade lossat lite och glidit ner en bit och jag kunde dra loss den. En skruv hade lossat. Tack gode Gud att jag upptäckte innan den lossade helt - kunde bli katastrof. Fötterna är ändå skruvade från fabrik. Drog åt den och övriga (satt på plats men lite väl lösa).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3BE01007-35D9-454C-991F-C9C8EE8E0AAE.jpeg 
Visningar:	64 
Storlek:	487,6 KB 
Id:	111627

    Så har du ett Jaspers: Kolla för allt i världen att fötterna på armarna sitter åtskruvade ordentligt!

  2. #2
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Tur att du upptäckte det i tid! Man borde nog göra en kontroll regelbundet med tanke på vad en lös fot skulle kunna resultera i.

    Jag har ett fullastat Jaspers 6D som jag inte rört på några månader men tänkte faktiskt försöka få in ett Rhodes-piano i botten, precis som du har där. Är det bara inställt eller vilar det även någonstans på stativet?

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    japp kan bekräfta att den där Jesper är en riktig luring jäkel

    En synt vippade ner en dag utan att jag ens rört något på en hel månad. Den for ner om man säger att hela alltet vred sig framåt så tangentsidan gled neråt och man kan säga att det gled inte det det sa bonk. Som tur var så tog den i den nedersta synten. Om det hade vart den nedersta så hade den trillat i golvet så det var en jäkla tur i oturen.

    Så japp gå genom alla muttrar och skruvar och vad jag tror är som samma som med däckbyten. Man ska efterdra alla bultar tio mil efteråt så att man ser att alla sitter.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Just hjulbultar har jag alltid dragit åt med fälgkors, litar inte på mutterknackare precis då. Ingen har nånsin lossnat ens det minsta på +10 bilar och 30 vintrar.

  5. #5
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skrotis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tur att du upptäckte det i tid! Man borde nog göra en kontroll regelbundet med tanke på vad en lös fot skulle kunna resultera i.

    Jag har ett fullastat Jaspers 6D som jag inte rört på några månader men tänkte faktiskt försöka få in ett Rhodes-piano i botten, precis som du har där. Är det bara inställt eller vilar det även någonstans på stativet?
    Rhodeset står löst på golvet. Stativet är är ett 5D 120 brett.

  6. #6
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Lustigt, jag sneglade på mitt i morse och tänkte att jag borde kontrollera alla skruvar. Nu får jag helt ologiskt lite panik över att jag inte gjorde det. Får göra det när jag kommer hem.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får göra det när jag kommer hem.
    Då kan det vara för sent!

  8. #8
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    Ja kolla alla stativ regelbundet.

  9. #9
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Så, gjort. Tack för påminnelse, hade kunnat bli jobbigt.

  10. #10
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, nog har jag märkt att tvärstag och bärande armar måste efterdras emellanåt! Och glöm inte bort övre bygeln på bärande hörnstolpar på ett 3D,4D och 5D!
    Ena stolpen åkte nästan ut, när jag skulle skjuta ett full-lastat stativ en bit på golvet
    Det stod då bl.a. en Quantum och en System-8 på hyllan på den tiden... Aluminium-stagen är stabila, men plastkragarna känns som den svaga länken i designen. En streckmärkning av stagen, skulle också minska risken för skeva monteringar, där en hyllas ena sida hamnar snett jämfört med andra.

  11. #11
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Kikade igenom mitt 4D, allt sitter stenhårt

  12. #12
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kan det vara för sent!
    Ändå lite svårt att ordna det innan man kommer hem... när man nu kommer hem .

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ändå lite svårt att ordna det innan man kommer hem... när man nu kommer hem .
    Vi får hoppas att det gick bra.

  14. #14
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Har fortfarande inte checkat. Living on the edge!!!

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det ska ju dras lagom, Drar man åt för hårt så blir konstruktionen svagare.

    Så lagom ska det vara.

  16. #16
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska ju dras lagom, Drar man åt för hårt så blir konstruktionen svagare.

    Så lagom ska det vara.
    Nä, drar inte sönder saker med skruvdragare! Efterdrag emellanåt, och bara vid behov.
    Tog ett varv runt mina två stativ nyss...15 bultar behövde dras lite igen
    Senast redigerat av jocks1 den 2023-03-12 klockan 13:03. Anledning: ny info

  17. #17
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Bumpar Tehporp golanas tråd eftersom det i mitt fall blev en 5-i-12 situation just med Jaspers-prylar.

    Såg precis i ögonvrån att något inte verkade helt rakt och när jag kollade efter så upptäcker jag att bägge nedre rören (djupled) hade kommit loss ifrån klämmorna

    Med ett relativt välfyllt rack så blev det lite panik men med lite muskelstyrka och vilja så lyckades jag skruva upp och få tillbaka rören igen.

    Passade även på (utifrån goda råd här ovan) att även dra åt "stoppen" till alla klaviatur som sitter i det andra Jaspers-stativet (inget satt jättelöst men samtliga hade mån att dras åt ytterligare).

    En bra tråd med bra tips. Vänta inte ni med Jaspers, utan hellre efterdra en gång för mycket än en för lite

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stand.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	68,1 KB 
Id:	112334

  18. #18
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Stora straps och slangklämmor kan också komma tilpass i ett mer stationärt scenario. Synd om klenoderna skulle åka i golvet.

  19. #19
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    japp kan bekräfta att den där Jesper är en riktig luring jäkel
    Vad har jag gjort dig???

    Men ärligt talat ganska stressande tråd. Tack för varningarna.

  20. #20
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    En väns Jaspers lyckades med detta. Ett stycke Minimoog brakade rakt ner på hans AX80!
    Jag brukar dra åt alla skruvar nån gg per år. Detta öde är dock svårt att göra något åt. Finns ingen skruv som justerar detta. Dom är ju bara ”intryckta”. Idiotisk konstruktion.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6251.jpeg 
Visningar:	105 
Storlek:	213,2 KB 
Id:	118165
    Senast redigerat av drifter7508 den 2024-04-21 klockan 22:09.

  21. #21
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Är dem?!?? Usch, måste hemma och kolla. GNNN´h

  22. #22
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Jag tycker det verkar vara en expanderskruv (pun). Verkar sitta som berget på mitt jasper. Är nog ba att dra åt ordentligt med insexnyckeln.

  23. #23
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det verkar vara en expanderskruv (pun). Verkar sitta som berget på mitt jasper. Är nog ba att dra åt ordentligt med insexnyckeln.
    Drog åt alla på mina nu. Kundra dra något varv på alla. På dom nya som jag precis köpte så är det en plastbit/kåpa för så man kan inte se att det sitter en skruv där.

  24. #24
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En synt vippade ner en dag utan att jag ens rört något på en hel månad. Den for ner om man säger att hela alltet vred sig framåt så tangentsidan gled neråt och man kan säga att det gled inte det det sa bonk.
    Hm, var det armarna som vridit sig eller hela röret?

    Dubbelkolla att piggen på låsringarna är ordentligt intryckt i det lilla hålet på T-fästena för att förhindra vridning av rören vid tung belastning. Det kan vara en viss utmaning att få in piggen men sen sitter rören stenhårt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jaspers.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	163,6 KB 
Id:	118167

  25. #25
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Nedisat, har du möjlighet att utveckla det hela?

    Det närmaste jag kommer låsringarna (delen till höger i din bild) är även den del som håller fast själva "armarna" som klaviaturerna vilar på. Dessa ligger inte dikt emot sidorna (vänster del) utan ligger mer centrerade på de vertikala rören. Enda sättet som jag gissar att det skulle fungera är ifall man kör med 76 tangenters klav som fyller ut hela bredden och har armarna så långt åt sidorna som det går (?)

    Men ja, jag kände på mina sidostycken och låsringar (med armarna) och visst sitter det en fasning/pligg på respektive... Känner mest att det är lite märkligt ifall man har en del mindre breda instrument på stativet.

  26. #26
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag har byggt ett jasperssystem med vågräta hyllor. De tre översta vilar på endast en stång vardera för jag tänkte att det inte behövs en andra stång. Jag har efterdragit alla fästen och hållarna till hyllorna och de har aldrig vridit sig. Ändå har jag under de tio år (tror jag) som jag haft systemet varit orolig typ varje dag och har många gånger ångrat att jag inte förstärkte med en stång till under varje hylla. Nu är jag trött på oron och efter att ha läst den här tråden så har jag beställt extra rör och fästen för att en gång för alla fixa det här.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1011247_jaspers.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	1,46 MB 
Id:	118187 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1011249_jaspers.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	1,55 MB 
Id:	118188

  27. #27
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Det är ju ändå bra att du kan bygga vidare på ditt tio år gamla system. Det är man ju inte van med nuförtiden...

  28. #28
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har byggt ett jasperssystem med vågräta hyllor. De tre översta vilar på endast en stång vardera för jag tänkte att det inte behövs en andra stång. Jag har efterdragit alla fästen och hållarna till hyllorna och de har aldrig vridit sig. Ändå har jag under de tio år (tror jag) som jag haft systemet varit orolig typ varje dag och har många gånger ångrat att jag inte förstärkte med en stång till under varje hylla. Nu är jag trött på oron och efter att ha läst den här tråden så har jag beställt extra rör och fästen för att en gång för alla fixa det här.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1011247_jaspers.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	1,46 MB 
Id:	118187 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1011249_jaspers.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	1,55 MB 
Id:	118188
    Bra! Du vill ju inte få en Buchla i din Sub 37:a!

  29. #29
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Nu fick jag ångest....

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra! Du vill ju inte få en Buchla i din Sub 37:a!
    Homer har redan föreställt sig känslan dessutom.

  31. #31
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla för allt i världen att fötterna på armarna sitter åtskruvade ordentligt!

    Hur är han skapt egentligen, den där Jasper?

  32. #32
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Nä, en Buchla-krasch på Moogen vill jag inte ha! Homer illustrerar det tydligt.

  33. #33
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ingen skruv som justerar detta. Dom är ju bara ”intryckta”. Idiotisk konstruktion.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6251.jpeg 
Visningar:	105 
Storlek:	213,2 KB 
Id:	118165
    Verkar som de tänkt om där. Nya Jaspers har skruv på undersidan istället. Känns som en mycket säkrare konstruktion.

  34. #34
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som de tänkt om där. Nya Jaspers har skruv på undersidan istället. Känns som en mycket säkrare konstruktion.
    Verkar stämma bra det! Köpte nya pinnar för ett par veckor sedan. Tog nyss en kik på undersidan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6266.jpeg 
Visningar:	20 
Storlek:	1,69 MB 
Id:	118196

  35. #35
    Thecrates
    Thecrates är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Väldigt intressant tråd. Då jag är på g att köpa ett sådant. Tar in allt ni säger.

  36. #36
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thecrates Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt intressant tråd. Då jag är på g att köpa ett sådant. Tar in allt ni säger.
    Samma här. Kommer bli köp här inom 1 år. Mycket intressant och informativ tråd! Tack alla.

  37. #37
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    ångest-tråd - lite som "glöm inte ta backup - gör det redan idag"

    Jag har löst problemet - ställ bara "billiga" maskiner på dina Jaspers. Inga xpanders hehe

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jaspers.PNG 
Visningar:	37 
Storlek:	1,72 MB 
Id:	118202

  38. #38
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Som redan noterats längre upp i tråden, så har låsringarna en förmåga att hoppa ur. Vet inte när eller varför detta hände då jag nyligen kontrollerade dessa. Förmodligen när jag flyttade stället några centimeter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20240424_153501.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	2,72 MB 
Id:	118206

    PS. I detta fallet hade hela röret glidit ut några millimeter från det yttre fästet (höger) då jag tydligen inte hade dragit åt ratten ordentligt.
    Senast redigerat av donfuego den 2024-04-24 klockan 15:58.

  39. #39
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Spänn fast syntarna innan de hoppar och tar självmord

    de kanske vill spelas oftare!

  40. #40
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    tacka vet jag universalhyllan i furu, 25 år gammal, inga skruvar och inget har någonsin lossnat

  41. #41
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    hehe. men vänta lite här nu donfuego och Nedisat:

    Kör ni enbart med 76 tangenters klaviatur? Eller har ni extra smala Jaspers?

    Kanske bara är jag men jag förstår inte hur era armar "alignar" mot de vertikala rören...

    Om ni har 61 tangenters klav (som jag mestadels har med undantag), hur kan ni då flytta armarna så att rörstycket/armen klickar in mot anordningen som sitter vertikalt?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dilemma.png 
Visningar:	25 
Storlek:	881,3 KB 
Id:	118208

  42. #42
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Det är inte armarna som ligger mot de vertikala rören, det är separata låsringar.

  43. #43
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte armarna som ligger mot de vertikala rören, det är separata låsringar.
    aha. Är det extra tillägg eller är det något som ska ingå i standardbeställningen av deras stativ?

  44. #44
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aha. Är det extra tillägg eller är det något som ska ingå i standardbeställningen av deras stativ?
    De kom med alla våningar jag köpt (även extra). De gör det omöjligt för stången att rotera som tidigare nämnts.

  45. #45
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kom med alla våningar jag köpt (även extra). De gör det omöjligt för stången att rotera som tidigare nämnts.
    Ok, nu blir jag riktigt förvånad. Jag har köpt både för klaviatur (flera gånger) och för rack men ingen gång har jag fått några extra låsringar för just klaviaturstativen.

    Jag kan förstå att de reviderar sin konstruktion (se t.ex drifters inlägg här med att de har skruvarna "lateralt" och inte framifrån) men inte att de skulle skippa låsringar på detta sätt? Skumt.

  46. #46
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Det kanske inte var standard tidigare. Jag köpte nyligen ett äldre Jaspers som saknade låsringar på nedre röret medan mitt nya Jaspers har det. Som väl är kostar nya ringar inte mer än några tior.

  47. #47
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ah, nu förstår jag din fråga my03. Jag köpte Jaspers KR200-6-150RB för ca två år sedan och då fick jag två låsringar till varje "våning". Visste inte att de levererats utan på äldre stativ men fint att se att det sker förfiningar vartefter. Fötterna på mina armar som kom med stativet är av trådstartarens modell men på de armar jag köpt till senare har jag fått en annan variant med skruv på undersidan som dunfeugo visade på sin bild. Kan rekommendera att bygga ut med 6U-rackhållare. Jag monterade nyligen ett sånt under nedersta planet för patchbays, rackmixer och power supply men nu börjar riggen bli ganska tung och det skadar nog inte att känna efter med insexsnyckeln då och då... Min största skräck är att hela riggen skulle tippa men så länge inte något barn får för sig att använda den som klätterställning så borde det vara lugnt

Liknande ämnen

  1. Jaspers stativ - hur göra med småpryttlarna?
    Av CarbonSteel i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2021-02-22, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •