Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 157

Ämne: 99PrataBas...

  1. #61
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ska testa det!

  2. #62
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

  3. #63
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man blir ändå impad av Homer i det där avsnittet. Han lägger ju tid på det, tränar, blir bättre! (Fråga YouTube-Glen Fricker på SMG studios om det gäller för merparten av basister ). Som jag mindes det var skämtet att han fortsatte spela ensträngsgroovet från affären.

  4. #64
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har lite svårt för Glen Fricker, men liiite rätt har han kanske. Vi hade en väldigt livlig lokalbandsscen i Linköping när jag växte upp och det var inte ovanligt att basisten var den svagaste punkten i bandet. Det berodde nog på uppfattningen att det var lätt att spela bas. Alltså fick den minst musikaliske i gänget ta basen när man bildade band.

    Det finns väl en hel del frustrerade basister också, de står i skuggan av gitarristen och sångaren, får skit om de spelar för mycket och förväntas inte bidra till låtskrivandet. Det är ju kanske inte helt motiverande. Särskilt inte om man faktiskt är ordentligt musikalisk.

    Jag gissar att det är därför så många producenter, arrangörer och låtskrivare började sin bana som basister. De stod där i bakgrunden och hade tid att analysera vad hela bandet gjorde. Och borde ha gjort istället...

  5. #65
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi hade en väldigt livlig lokalbandsscen i Linköping när jag växte upp och det var inte ovanligt att basisten var den svagaste punkten i bandet. Det berodde nog på uppfattningen att det var lätt att spela bas. Alltså fick den minst musikaliske i gänget ta basen när man bildade band.
    I det första rockbandet i musiksalen i högstadiet blev det så - hade gitarrhjälte och motiverad trummis och... vem vill spela bas? En kille ställde upp och med lånad bas och förstärkare och satte alla 4 tonerna, och fick obligatoriska blåsan på fingret som ordnades med plåster från skolsköterskan.

    Han hörs kommentera i paus på inspelning från första repet: "Fan skitkul! Men vilka plåsterräkningar vi kommer få!"

  6. #66
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

  7. #67
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Undrar om det var så på typ 1700-talet när kidsen skulle dra igång en garage-orkester:
    ”Äh, Tompa är sämst på fiol så han får lira kontra”
    ”Ähmävaff…”
    ”Eller altfiol!”
    ”Ok då, ro hit med en kontra…”

  8. #68
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Bättre än att förpassas till triangeln!

  9. #69
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    För att byta ämne lite, är det nån här som använder en Bass VI? I så fall, hur? Som en bas eller som en sorts lågt stämd elgitarr? Ska man ha en? I så fall varför?

  10. #70
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre än att förpassas till triangeln!
    Har en anekdot om något också En övning vi gjorde under en studiokurs var att spela in en skolorkester live i ett större studiorum (Studio Bohus). Det lät hyfsat välrepat men alla skulle vara med och en kille som spelade gurka (!!) raspade sönder arret med jämna mellanrum. En gurka har en fantastisk förmåga att slå igenom i alla sammanhang. Lösningen blev att förpassa honom till sångbåset på egen kanal och sedan i mixen, släppa igenom lite gurka där det faktiskt satt! Alla vart nöjda, inklusive han själv

  11. #71
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bass VI... För att man vill nå ett skumt sound mittimellan gitarr och bas, kan jag tänka. Har ingen själv, men de jag känner som skaffat sån har varit skeptiska själva, men sen glatt överraskade av ett instrument som är sitt eget liksom. Med effekter och grejer kan det nog vara det syntigaste stränginstrumentet.

    Säkerligen rolig att spela melodier på, och längre upp på halsen ska det låta utmärkt att ta ackord.

  12. #72
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att byta ämne lite, är det nån här som använder en Bass VI? I så fall, hur? Som en bas eller som en sorts lågt stämd elgitarr? Ska man ha en? I så fall varför?
    Jag har en billig kinavariant (Revelation eller något sådant). Intonerar inte som den ska (bottat sadlarna) men annars ok. Körde den som bas ett tag, men tröttnade. Nu har jag bara använt för lite slingor. Svag för det, men det låter ju Peter Hook direkt

  13. #73
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Tydligen kör Hooken med en Shergold Marathon Six String när han spelar sexsträngat. Och här recenserar Mike Rutherford en dylik.
    https://www.shergold.co.uk/simike79.html

  14. #74
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har spelat på en kompis (squier) Bass Vi en del, stämd i E. Använde den för doom och sånt. Inte särskilt lättspelad. Eget ljud mellan gitarr och bas, rätt mycket metallisk klang.

    Sen har jag en baryton, är väl 27-28" tror jag, som jag använder för liknande musik. Men den låter och känns mer som en lågt stämd gitarr bara. Ackort går bra men är ju svårare, större avstånd.

    Hade inte använt någon av dem som bas, utom kanske i ett popband. men jag tror bas är bättre.

  15. #75
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, det är väl mest Get Back-serien som gjort mig sugen. Det och att den skulle passa så bra bredvid Jaguaren och Jazzmastern...
    Borde väl lägga pengarna på annat. Men att den är så annorlunda gör mig nyfiken.

  16. #76
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag börjar inse att skallängden gör mer skillnad i sound på basar än gitarrer. T.ex. har jag aldrig riktigt varit tillfredställd med den rena basigheten i tonarten A på min gamla kortskaliga, och det visar sig nu vara just därför att den har kortskala. Jag skulle så gärna se en lista på hur lång sträckan mellan stall och sadel är på edra basar, kontra och elektriska.

    Min urgamla 1/1-kontra - 107cm
    Sonens 3/4-kontra - 98cm
    HB-Jbas - 87,5cm
    Min gamla italienare - 77,5cm

    Fascinerande konsekventa skillnader ju.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-03-16 klockan 11:21.

  17. #77
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag börjar inse att skallängden gör mer skillnad i sound på basar än gitarrer. T.ex. har jag aldrig riktigt varit tillfredställd med den rena basigheten i tonarten A på min gamla kortskaliga, och det visar sig nu vara just därför att den har kortskala. Jag skulle så gärna se en lista på hur lång sträckan mellan stall och sadel är på edra basar, kontra och elektriska.

    Min urgamla 1/1-kontra - 107cm
    Sonens 3/4-kontra - 98cm
    HB-Jbas - 87,5cm
    Min gamla italienare - 77,5cm

    Fascinerande konsekventa skillnader ju.
    Jag har haft mestadels 34":are och ett par 35:or jag sålt då de känts alldeles för hårdspelade. Inte hade de bättre B-strängar än 34:orna heller som många påstår.

    Just det! Jag har ju en Kala ukulele-bas också på ~20". Den låter HELT annorlunda än de andra.

    De två 34":arna jag har nu, en sexsträngad Fbass (se profilbild) och en fyrsträngad Washburn Scavenger har båda split-coil pickuper men låter signifikant olika. Fbass:en har två i typ jbas-position och Scavengern har en, lite mer i sweet-spot:en.

  18. #78
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Intressant. (noterar 34" = 86,36cm, 35" = 88,9cm för metrikens skull )

    Jag upplever inte min stora kontra som mer trögspelad än j-basen, men det är ju mycket annat som spelar in där. Lilla jag skulle nog tycka att band 1 var lite väl långt bort åt vänster om jag hängde på mig en 35tummare och ha fingertryckproblem av den anledningen Kontran är betydligt mer ergonomisk skulle jag säga.

  19. #79
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Håller för övrigt på att testa lite tricks för att få dragstången att röra sig på gammelbasen. Den har en jävla "releif" om man säger så. Eventuellt (i bästa fall) har den alltid sett likadan ut. Lyckades få wd40 att rinna ner, och se på fan den går runt. Jag kan höra och känna att den inte är av, så nu har jag motionerat och spänt den så mycket det går (med precision ) och ska montera ihop och sätta på strängar. Sjukt spännande. Kunde jag få den så smidig som j-basen är nu, så blir det nog världens bästa bas

  20. #80
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Alla mina basar är/har varit 34" och väldigt nöjd med det.

  21. #81
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jazzbasen är 34", åtminstone om det är en Fender, så den lilla diffen mot ditt centimetermått är nog bara en fråga om var exakt man börjar och slutar mäta. Min Mustang är 30", dvs 76,2 cm. Även här gissar jag att din shortscale nog är 30" och att diffen handlar om mätningen.

    Det är definitivt stor skillnad på ljudet mellan 30" och 34", men det är såklart svårt att säga exakt hur mycket som beror på skallängden, med tanke på att det är så mycket annat som skiljer också, inte minst pickuperna. Trots exakt samma skallängd (24") och bara två års åldersskillnad, så skiljde sig t.ex min Mustang-gitarr och Jaguar åt väldigt mycket i ljudet.

  22. #82
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Shortscale ser gulligt ut, och det kommer ut såna som verkar trevliga ibland. Frågan är hur bra det blir i G? Alltså en sext ner eller vad det blir.

  23. #83
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shortscale ser gulligt ut, och det kommer ut såna som verkar trevliga ibland. Frågan är hur bra det blir i G? Alltså en sext ner eller vad det blir.
    Jag gissar att det skulle bli elbasens svar på att gå på slak lina, men jag måste såklart testa senare!

  24. #84
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har ofta min gamla (77,5cm skala som sagt, på E-strängen, med för det individuella instrumentet ultimat intonation ) stämd som drop C, eller rentav C natural. Blir underbar dub av det Till G blir svårt tror jag, men kanske med modifieringar och fetare strängar.

    Men alltså. Den blev rak!!! (väldigt mycket rakare i alla fall Den går lite i vågor, men spelar utmärkt...) Det har den förmodligen aldrig varit. Den är som ung igen och fick nya strängar Bara det är ett sound jag sällan hört (de gamla var uppåt 20 år ).
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-03-16 klockan 20:08.

  25. #85
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SvajjFuzz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det egentligen att spela bandlöst, ni som prövat?
    Vad skiljer det från bandat?
    Är det svårt att komma in i om man aldrig testat?
    Fyll gärna på med allt som är värt att veta.
    (Här hade jag tänkt länka till Matt Freemans solo i Maxwell Murder, men hittade inte den bra liveversionen. Inte för att låten har något med mitt inägg att göra - jag blev bara inspirerad av Lemmy).
    Det är lättare än man tror! Visst, något slags markeringar bör man ju helst ha, i alla fall prickar på kanten av halsen. Kontrabasar har ju inte det, men å andra sidan inte lika tätt mellan tonerna som vanliga 34” el-halsar.

    Jag har tre bandlösa: En fyrsträngad jazzbas med streck där banden sitter på en bandad, en sexsträngad Warwick Streamer utan streck men med markeringar på kanten av halsen, och en 3/4 elkontra med olika prickar här och var på greppbrädan. Jag upplever inte att elbasen utan streck är svårare att spela på än den med.

    Skulle inte säga att det är jättesvårt att komma in i, men det är ju annorlunda helt klart. Muskelminnet övas upp rätt fort, så skalor sitter som de ska. Bra övning att INTE glida och ”mwaah”:a bara för att man kan. Gör det bara när det passar in!

    Jag har enbart slipade flats på mina, men det går som bekant utmärkt även att spela med rounds som exempelvis Jaco, även om det sliter på greppbrädan.

  26. #86
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Håller med. Jag har alltid hävdat att banden råkar man titta på för att de finns där, inte för att de "behövs". Bandlösa instrument kräver ju att man liksom kalibrerar sitt grepp instrument för instrument, men det går fort.

    Med det sagt: är man "tondöv" så är det mycket svårare. Även en helt "tondöv" person kan lära sig trycka på rätt knappar (d.v.s. band/hål/klaffar/tangenter), s.a.s., och om de förevisade knapparna har rätt toner så kan även de lära sig instrument, ibland mycket bra t.o.m.

  27. #87
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sätt på en likadan kondensator parallellt så får du mer händelse.
    Gjort! Har nu två parallella 47nf, och det blev betydligt mer som jag vill ha det. Nu sväljer ratten liksom topparna ordentligt, över alla fyra strängarna. Men det kan hända att jag testar med en till. Gillar vred med action

  28. #88
    Kabelhärva
    Kabelhärva är inte uppkopplad
    Kabelhärvas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Köpte en Shortscale-bas för några år sedan och det fanns inte så många passande strängar att välja på i den lokala butiken, så jag testade slipade, Flatwound. Kommer aldrig gå tillbaka till vanliga strängar.
    Enklast är ju att pröva en bas i butik eller annanstans...
    Kanon eller kasst...?

  29. #89
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nä, det är jävligt skönt med slipade Den enda anlendingen att låta bli, känner jag hittills, är att man knappt kan undvika att slajda alla toner, vilket kanske blir enformigt i sig hur roligt det än är. Min Jbass kommer i allafall alltid vara slipsträngad. Men jag är glad att jag i samma veva bytte till nya vanliga på min egen shortscalebas (efter på riktigt 20 år, och då var strängarna jag satte på inte ens nya utan från en annan paj bas som skräpade i replokalkomplexet ) för det är ett sound man vill ha ibland, som inte går att få till på annat sätt. Jag hade aldrig testat ens Slipade har mer gemensamt i sound med en uppsättning väl spelade gammelsträngar, fast rena sköna och jämna.

  30. #90
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Tänker att valet mellan slipade eller oslipade också handlar om mycket vilket sound man är ute efter. Att slappa eller ösa på i ett tungt rocksammanhang kanske inte är optimalt med slipade men för typ reggae, pop och liknande kan funka utmärkt med slipade då det kanske inte behöver vara lika diskantrika. Sedan är det ju en dröm att spela på slipade jämfört men som sagt, beror på sammanhang.

  31. #91
    Kabelhärva
    Kabelhärva är inte uppkopplad
    Kabelhärvas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Absolut.
    Mina inställningar/effekter plus plektrumspel hade ju en jazzräv eller funkfilur bara fnyst åt...
    Lättspelad basljudsbas utan strängljud för svartrock, ...wave och industrisynth.

  32. #92
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Slipad typ... (från 2.20 för den detaljen)


    https://youtu.be/V0DQpgEziOk

  33. #93
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Nick is Beggsing as well as playng some Wilson...


  34. #94
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Äntligen på gång att väcka studion nu!!! Och äntligen kunde jag testa min nya bas i min "riktiga" basstärkare. DAMN alltså vad bra den låter! Har verkligen inte insett tidigare hur väldigt nischad en ihålig kortskalis faktiskt är i sound. Jag har visserligen alltid fått till det med den, men i många fall har jag försökt emulera en j-bas förstår jag nu

  35. #95
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äntligen på gång att väcka studion nu!!! Och äntligen kunde jag testa min nya bas i min "riktiga" basstärkare. DAMN alltså vad bra den låter! Har verkligen inte insett tidigare hur väldigt nischad en ihålig kortskalis faktiskt är i sound. Jag har visserligen alltid fått till det med den, men i många fall har jag försökt emulera en j-bas förstår jag nu
    Reverend dub king har förvånansvärt mycket topp och variation, t o m när jag strängat den med flatwounds.

    Men annars håller jag med, kortskaliga basar utan stallmik brukar mest bara låta gegga.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4384.jpeg 
Visningar:	13 
Storlek:	1,83 MB 
Id:	112485

  36. #96
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast själv är jag i det närmaste halsmickfundamentalist, på bas och gitarr Hamnar ytterst sällan i att jag vill ha stallmicksound faktiskt. Man är olika

  37. #97
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men jag har svårt för bandsurret, alltså det som faktiskt är kvar när alla proffsbas-set up-videos tycker de är klara. Det finns helt enkelt inte på min gamla shortscale. Har vant mig vid nåt annat än standard jbas helt enkelt. Ska mixtra mer med setup och se var jag hamnar.

    Sen tycker jag, tvärtemot vad faktum säger, att dessa flatwounds på jbasen har lägre tension än åtminstone vanliga strängar på den gamla korta. På sätt och vis var jag gladare innan jag skaffade en till bas Funderar rentav seriöst på att byta tillbaks till de gamla strängarna. Ska man inte spela vissa specifika genrer så är det där full range:iga soundet av nya mest ivägen.

  38. #98
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Visst bandrassel när man tar i eller vid slurs tycker jag hör till som en del av limmet mellan toner och fraser :

    Samma även med ståbas och rasslet mot greppbrädan för att ge karaktär

  39. #99
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ståbas/bandlös-suzzet är en annan sak.

    Jag ska fan ge mig på min jbas tills den är som jag vill ha den Har lite idéer.

  40. #100
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Här är en som äntligen förstår


    https://youtu.be/bGtjMNtr4Nk

    Det är alltså "rasp", som av allt att döma är en feature snarare än nåt som allmänt uppfattas som störande. Utom bara för mig då verkar det som

  41. #101
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har en del störningar (obs - inte jordfelsljud) på den nya basen som inte finns på t.ex. min gamla hagströmgitarr som är helt tyst, även utan handen på strängarna. Kommer det hjälpa att klä urfräsningens botten och kanter plus baksidan av plektrumskyddet med aluminiumfolie, eller är det bara en konspiration Sökningar ger blandade svar. Vill ha lite mer bekräftelse innan jag ger mig på´t.

  42. #102
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en del störningar (obs - inte jordfelsljud) på den nya basen som inte finns på t.ex. min gamla hagströmgitarr som är helt tyst, även utan handen på strängarna. Kommer det hjälpa att klä urfräsningens botten och kanter plus baksidan av plektrumskyddet med aluminiumfolie, eller är det bara en konspiration Sökningar ger blandade svar. Vill ha lite mer bekräftelse innan jag ger mig på´t.
    Aldrig gjort det på bas men har gjort det på en gitarr där jag klädde innanmäte och insidan av plektrumsskydd med folie. Gjorde stor skillnad där i varje fall.

  43. #103
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Då tar jag det som "sanningen" Här ska folieras!

  44. #104
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då tar jag det som "sanningen" Här ska folieras!
    Sanning vet jag inte men funkade för mig, andra kanske har andra erfarenheter.

  45. #105
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Sålde min gamla Fender Precision Special bas förra året som jag haft i en evighet. Spelat allt från punk till surf musik på den. Men känns lite tomt utan bas nu, så får nog skaffa någon billig bas igen. Något tips på något prisvärt?
    När det kommer till coolaste, eller kanske roligaste bas så har min polare denna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	spb.jpeg 
Visningar:	31 
Storlek:	104,9 KB 
Id:	112779

  46. #106
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Den har synats förr. HELT sjuk ju är det D.A.D?

    Hursomhelst. Satte folie, och jävlar vad bra det blev! Nästintill helt tyst. Så sant är det! Jag rekommenderar thomanns diy-kit. Kul att ha ett "eget" instrument liksom.

  47. #107
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har synats förr. HELT sjuk ju är det D.A.D?
    Absolut! Han har en hel del knasiga basar med två strängar, men det är nog favoriten

  48. #108
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det har man ju sett genom åren ja!

  49. #109
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hursomhelst. Satte folie, och jävlar vad bra det blev! Nästintill helt tyst.
    Eftersom jag inte gjorde nån vetenskaplig A/B-inspelning så kan det ju vara glad entusiastisk inbillning. Men jag tror fan hela instrumentet faktiskt låter lite bättre, förutom just det att störningarna försvann. Kan det ens vara så? Käkar de där störningarna effekt s.a.s?

  50. #110
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tror det var nyhetens behag Störningsfritt är bra nog ändå.

    Men jag inser nog mer och mer att soundmässigt var det kanske en P jag ville ha, men jag gillar verkligen inte den breda halsen. Får fortsätta utveckla denna helt enkelt

    Har nån testat att sätta en tredje mic närmare halsen? Hittar jag nån billigt lär jag testa.

  51. #111
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag inser nog mer och mer att soundmässigt var det kanske en P jag ville ha, men jag gillar verkligen inte den breda halsen. Får fortsätta utveckla denna helt enkelt
    Jag köpte en Squier P-bas Classic Vibe och satte dit en J-hals. Bästa av två världar.

  52. #112
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är det alltså samma eller tillräckligt lik skala? Dyker ju upp billiga halva kit på tradera hela tiden så det kan ju vara en väg alltså...

  53. #113
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag köpte en Classic Vibe J-hals och den sitter bra, samma mått på placering av hål och fäste. Har för mig att det är en liten glipa på ena sidan, men jag kan ta en bild och lägga upp här i kväll.
    Den sitter bra ihop och du tänker inte på att det är från olika instrument.

    Här är en skärmdump från en video jag tydligen spelat in på telefonen. (Happy the man med mycket flanger, chorus och fjäderreverb…)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	56643E5A-0CD6-4200-AA12-541AA7113EA8.png 
Visningar:	15 
Storlek:	4,36 MB 
Id:	112974
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2023-05-17 klockan 15:35.

  54. #114
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Så här ser glipan ut:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E9E24E78-F3FF-448C-95E2-0CF3CAB6BBD9.jpeg 
Visningar:	14 
Storlek:	174,3 KB 
Id:	112978
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A04C4FF8-91B0-45D2-92E1-CAB669241417.jpeg 
Visningar:	13 
Storlek:	334,0 KB 
Id:	112979

  55. #115
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men den sitter alltså fast ordentligt? Jävligt snygg combo-look är det ju!

  56. #116
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Absolut! Den sitter jättebra. Jag har fem ”fabriksgjorda” basar och kan lova att denna inte känns annorlunda.

    Jag tycker som du att P-halsar är alldeles för tjocka och detta blev en superkombo.

  57. #117
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag inser nog mer och mer att soundmässigt var det kanske en P jag ville ha, men jag gillar verkligen inte den breda halsen
    ...bred? Basar ska dessutom ha 5 strängar (och gitarrer 7)


  58. #118
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bred i betydelsen för mycket luft mellan strängarna. En Jbas-femmahals skulle jag säkerligen gilla.

    Intressant ändå att en kontrabas har ännu tätare mellan strängarna längst upp. Fattar inte logiken med P-stilen.

    Gitarrer ska väl om man vill vara som läckrast ha tolv strängar

  59. #119
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har sett denna många gånger, men aldrig tänkt på´t. Det visar sig att just en P med Jhals förekommer i Call Me Al-videon!


    https://youtu.be/uq-gYOrU8bA

  60. #120
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Råkade fylleköpa en kontrabas i helgen som levererades nu. Det är en Bjärton och mäter 105,5 centimeter från stall till sadel, så 3/4?
    Tyvärr saknas a-strängen och e-strängen ser inte helt ok ut…

    Jag kan verkligen ingenting om kontrabasar. Har ni som har koll några tips på bra strängar till ett vettigt pris?

    Den kommer bara användas i hemmet för lite mysspel så hellre något mjukt och basrikt än metalliskt som ska skära igenom störande gitarrer och liknande.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2023-06-13 klockan 10:19.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •