Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skriva till bolag?

  1. #1
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

    Skriva till bolag?

    Skicka demo dvs.
    Hur gör man? Vad säger man?
    Har haft turen att inte behöva på år och dar.
    Om det inte vore för att jag säkerligen kommer producera sönder låten jag nu sitter med hade jag väntat,
    men den är eg. klar och hade gärna bara släppt iväg den.

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Skickar demo nån gång i halvåret till bolag som känns 'rätt'. Ingen har någonsin svarat!

    Jag får ju personligen intrycket att det där med skicka demo och bli uppsnappad är stendött. Jag kan dock ha fel.

  3. #3
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Testade att skicka till några bolag som jag tyckte var spot on när vi hade gjort första Falk & Klou-plattan, men fick inga svar alls. Sen släppte vi själva, och då började dyka upp intressenter.

  4. #4
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag har skickat demos till ett par olika bolag men aldrig fått svar.
    På en av mina senaste låtar använde jag tjänster LabelRadar där jag fick träff efter ett par månader vilket kändes som "out of the blue" så nu har jag en låt på Spotify där ett skivbolag säger att de ska promota den till spellistor osv. Senast jag kollade på min statistik såg det inte ut som att den hamnat i någon lista utan att det nog faktiskt är mina kollegor som streamat den för att vara schysta. 42 strömningar på ganska exakt 1 månad

    Igårkväll drog jag en demo till ett annat bolag efter lite konversation öppet på Twitter. Gissar att det säkert kommer att bli som vanligt -- total tystnad typ.

    Sen är frågan, vad kan ett bolag göra idag som du inte kan göra själv? Rydan (här på forumet) och jag har gett ut musik själv senaste 10-15 åren. Vi har några fans (färre än typ 10) som köper några låtar och något album via Bandcamp. Det mesta hamnar på mp3-sidor i Ryssland.

    Många bolag idag vill att du ska ha en EP eller ett album klart, att du ska spela ute regelbundet och har en stor skara fans; då kan du bli aktuell och intressant.

    Någonstans långt bak i huvudet har jag väl fortfarande inte gett upp hoppet på att det ska smälla till, men jag tror jag långt förbi min peak. Har haft förmånen att få sälja några 100 CD-skivor och spelar live fler gånger än jag minns och fått mindre betalt än vad bara sladdarna i min studio kostar.

    Sorry att jag låter måndags-deppig men det finns en rätt hård och trist verklighet här. Senaste tipset jag fick i helgen var att om jag vill bli en bra musiker ska jag börja med att lära mig skapa material som läggs upp på YouTube samt lära mig hur hela den cirkusen fungerar. Där kan 4 timmar som läggs på en video generera mer än vad 4 timmar i hörnet på en pub trallandes andras melodier ger.

    Som avslutning vill jag bara säga att det går att lyckas -- det går att leva på det om du bara ger dig fasen på det.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade att skicka till några bolag som jag tyckte var spot on när vi hade gjort första Falk & Klou-plattan, men fick inga svar alls. Sen släppte vi själva, och då började dyka upp intressenter.
    Japp, exakt lika för oss btw.

    Men, det ser sålunda helt annorlunda ut idag än för 20 år sedan.
    DÅ kunde man skicka demos typ, hembrända CDR och få skivkontrakt.
    Idag fungerar det som så att du måste göra grundarbetet själv. Antingen är du Influencer med 1 miljon följare eller att du har släppt musik själv på Spotify och har ett par hundratusen streams.
    Då är grundarbetet gjort och skivbolagen tar i princip ingen risk alls utan vet att et kommer fungera åtminstone halvbra. Man kan säga att skivbolagen låter artisten själv stå för marknadsundersökningen innan de sajnar.
    Sedan är musikindustrin annorlunda idag och HELT hitbaserat. DÅ tänkte skivbolagen albumförsäljning. Genom en radiohit sålde man album.
    IDAG är det hits, enstaka låtar som gäller då Spotify-algorithmerna är extremt hit-orienterade.
    Har man uppbackning ekonomiskt för lite marknadsföring från eget håll behövs inte skivbolag på samma sätt längre skall man komma ihåg. Skivbolag idag kan även höra av sig för att försöka köpa in sig på enstaka låtar som fått upp lite Spotify-streams från ett egensläppt album. Albumutfyllnaden är de inte intresserad av dock. Så återigen. Det är hits som gäller idag åtminstone om vi pratar kommersiella skivbolag.
    MEN, sedan finns det ju fortfarande success-stories att någon skivbolagsboss hamnar på en live-spelning och blir impad.
    Så att spela live på potentiellt hippa klubbar är nog mer strategiskt än att maila mp3s. Mest strategiskt är att själv bygga en fanbase även om det känns som det jobbigaste alternativet.

  6. #6
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Jag har skickat lite demos (var ett par år sen nu) och faktiskt fått svar kanske 20% av gångerna. Ibland bara ett trevligt tack men nej tack men också faktiskt blivit utgiven på vinyl på det sättet. Viktiga är väl att man gjort sitt grundarbete och kollat så ens musik verkligen passar hos bolaget. Sen blir det ju säkert lättare ju mer man gett ut så att man redan har några lyssnare (gäller inte mig än tyvärr).

    Sen har jag aldrig fått ett öre för det jag gett ut mer än ett par gratis ex

    Har tjänat mer på att slänga upp på bandcamp, och inte ens då pratar vi mer än lite kaffepengar.

  7. #7
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skickar demo nån gång i halvåret till bolag som känns 'rätt'. Ingen har någonsin svarat!
    Jag får ju personligen intrycket att det där med skicka demo och bli uppsnappad är stendött. Jag kan dock ha fel.
    Ja, lite min uppfattning också, men har inte behövt göra det sen typ 2015, efter det har jag fått ett
    erbjudande en gång om året typ. Tror mitt senaste släpp satte lite käppar i det hjulet dock.

    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade att skicka till några bolag som jag tyckte var spot on när vi hade gjort första Falk & Klou-plattan, men fick inga svar alls. Sen släppte vi själva, och då började dyka upp intressenter.
    Även fast jag skulle vilja ta tag i mitt låtsasbolag som jag larpat med i typ 20år så mjae, pressa vinyl verkar dyrt. Om nu inte bandcamp fortfarande har kvar sin crowd fund-lösning.

    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är frågan, vad kan ett bolag göra idag som du inte kan göra själv? Rydan (här på forumet) och jag har gett ut musik själv senaste 10-15 åren. Vi har några fans (färre än typ 10) som köper några låtar och något album via Bandcamp. Det mesta hamnar på mp3-sidor i Ryssland.
    Inget eg. Jag är bara slö och har noll internet-närvaro. Vissa bolag har ju iaf inbyggd fan-skara.
    Var via mitt första internationella släpp, som då var sista gången jag kontakta ett bolag själv, jag fick nån form av kredd. Efter det har det ju iaf rulla på någorlunda.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, exakt lika för oss btw.
    ...............
    Även om jag skulle vilja bli nästa puff daddy (tror jag omedvetet hörde han på radio i detta nu) så tror jag marknaden för 40 minuters minimalism-rock inte är lika lönsam.
    Så nöjer mig med att någon pröjsar kassetten eller vinylen typ.


    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har skickat lite demos (var ett par år sen nu) och faktiskt fått svar kanske 20% av gångerna. Ibland bara ett trevligt tack men nej tack men också faktiskt blivit utgiven på vinyl på det sättet. Viktiga är väl att man gjort sitt grundarbete och kollat så ens musik verkligen passar hos bolaget. Sen blir det ju säkert lättare ju mer man gett ut så att man redan har några lyssnare (gäller inte mig än tyvärr).

    Sen har jag aldrig fått ett öre för det jag gett ut mer än ett par gratis ex
    Är i samma sits typ. Eller, jag fick faktiskt betalt för ett släpp, men då hade en kisen jobbat på Universal innan, så tror han tog med sig nån form av professionalism till sitt minibolag.
    Annars är det bara typ 5-20 ex av släppet.


    Jaja.
    Kanske bara sitter och väntar då. Har ett annat släpp på g och kanske efter det att nån hör av sig.

  8. #8
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skickar demo nån gång i halvåret till bolag som känns 'rätt'. Ingen har någonsin svarat!

    Jag får ju personligen intrycket att det där med skicka demo och bli uppsnappad är stendött. Jag kan dock ha fel.
    På något sätt blir jag lite lättad av att även ett geni som du inte får svar. Då behöver jag kanske inte dra mig för att skicka heller!

  9. #9
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Varför skulle man vilja vara på ett bolag idag? Menlöst! Allt finns tillgängligt att göra själv! Varför ska någon annan ha 70% av dina pengar?

  10. #10
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle man vilja vara på ett bolag idag? Menlöst! Allt finns tillgängligt att göra själv! Varför ska någon annan ha 70% av dina pengar?
    Jo lite så känner jag med speciellt med musiken jag gör. Men ett plus bl.a som jag ser är om det finns andra artister jag gillar på samma bolag, att få kontakt med dem och bolaget. Utbyta lite idéer, kanske spelningar och annat skoj. I de få bolag jag gett ut på så har just kontakten och feedbackandet med andra artister varit givande.

  11. #11
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Idag är livespelningar så mycket viktigare än det var på skivbolagstiden (innan streaming). Vi fick kontrakt med ett bolag efter en klubbspelning i centrala Stockholm. Då hade vi bombat några bolag med demos, utan resultat... men så bjöd vi in dem till denna spelning och vips ville två bolag skriva kontrakt. Då var vi ett erfaret liveband med hundratals stora och små spelningar i bagaget. Nyttan med att vara på ett bolag är i min mening framför allt marknadsföringen gentemot TV och radio... och efter vår första skiva var vi med i tre TV-program och några radioprogram med hjälp av skivbolaget

  12. #12
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle man vilja vara på ett bolag idag? Menlöst! Allt finns tillgängligt att göra själv! Varför ska någon annan ha 70% av dina pengar?
    För deras kontaktnät. Ska man spelas på radion är det närmast omöjligt för en osignad artist.

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För deras kontaktnät. Ska man spelas på radion är det närmast omöjligt för en osignad artist.
    Nejdå. Räcker med bra flås på "sociala medier" nuförtiden för att bli uppsnappad. Ett ytterst fåtal skivbolag som har den större makten med påverkan/kanaler in för radio/tv. Dom vill man inte ligga på som mindre/mellanstor artist ändå. Äter upp allt du får in.

    För övrigt vem kollar på tv och lyssnar på radio numera? 50+? Den större massan under 30 gör det inte. Ingen av min kollegor under 30 på mitt jobb ser på tv eller lyssnar på radio. Ytterst tveksamt om ett fåtal tv/radio framträdanden ger något idag förutom att kanske sitta och gråta i "Så mycket bättre". =)

    Det släpp jag gjort på exempelvis Universal gav mig i princip ingenting. Mitt huvudbolag är det som gett mest och en schysst deal 60/40 till min fördel. Numera släpper jag allting själv.

    Annars är som nämnt livespelningar en bra inkomstkälla.

  14. #14
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle man vilja vara på ett bolag idag? Menlöst! Allt finns tillgängligt att göra själv! Varför ska någon annan ha 70% av dina pengar?
    Om man har lusten och orken att ta hand om det hela själv är det ju såklart idiotiskt, jag är däremot heltrött på hela promoting-köret.
    Så lite som jag skrev innan, vissa bolag har ju inbyggda fans. Mitt senaste släpp, som trots är 100% drone och förmodligen i stil det minst lätttillgängliga jag gjort, sålde slut (vad jag kan förstå iaf) på typ en vecka.
    Inga 1000tals ex tryckta direkt, men ändå.
    Jag bor mitt uti ingenstans, spelar live var tredje år och har noll närvaro på internet.
    Sen är det väl inte direkt "vara på bolag" i mitt fall. Snarare bara att ett bolag släpper en sak man gjort och så är det ur världen.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ska man lägga pengar på nåt idag, så är det promotion. Promotors som åker runt på tidningar,radio/tv-stationer och pluggar artister finns fortfarande och har stor inverkan i gammelflödet. Parallell pluggning via TikTok/snap/SC/YT är såklart ännu bättre.

Liknande ämnen

  1. Vem kan skriva till en ATTiny84 för Mutable CV PAL?
    Av mgronroos i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 09:33
  2. skicka iväg till diverse bolag
    Av toski i forum Utgivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-27, 07:38
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 22:11
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •