Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Komma ur hårdvaruloopen

  1. #1
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran

    Komma ur hårdvaruloopen

    Hej Bullen! Detta är säkert tråd hundratusen om detta, men skriver ändå.

    Tänkte höra hur ni går vidare när ni fått till en trevlig loop, då jag allt som oftast fastnar där.
    I mitt fall just nu är det Octatracken som är primär snickrare, men jag har nästan alltid samma problem varesig det är en mpc eller något annat hårt och trevligt.
    De enda gångerna jag oftast kommer längre direkt är när jag sitter i en DAW, men jag tycker inte det är speciellt kul + att jag håller på med datorer på ett eller annat sätt hela dagarna och slipper helst det när jag kommer hem.

    Så, har ni några trick eller tips på hur man kommer vidare på ett gött sätt när man skapat den där första trevliga loopen? Gärna ur ett Octatrack/Elektronperspektiv, men andra funkar med såklart!

  2. #2
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har inget bra svar, men hamnar där själv varje gång jag shoppar nåt patternbaserat och så slutar det med att jag säljer prylen och sekvensar allt från dataapparaten. Och blänger avundsjukt på folk som verkar har hur skoj som helst med t.ex. just en Octatrack... Så tips och tricks vore definitivt intressant.

  3. #3
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Variationer av pattern:et, antingen bara variationer av mutade tracks eller försöka med variationer med nya inslag. Eller göra ett helt nytt pattern med samma ljud och försöka få det att ”gifta sig med” det första … kanske. Bara de första jag kom att tänka på.

  4. #4
    deleted user
    Vad är det du gör i DAW som gör att det känns färdigt?

    Generella tankar:

    Smör och bröd är väl mutes/ unmutes av BD, hats, sd, bas och annat för att höjja eller sänka dynamiken var fjärde, åttonde eller sextonde takt. Filter cutoff på hög eller lågpass för att skapa förväntan inför ny låtdel.

    Lägga in fills eller trigs som återkommer var fjärde, sextonde takt för en sammahållen känsla.

    Öva på att livejamma låtar utifrån loopar

    Lite kompressor på master så det känns mer kul.

    Sen tycker jag personligen att mindsetet att låtskriveri ska vara kul är skitfarligt, då blir ju inget gjort..

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Mycken musik är just loopbaserad. O då blir "variationen" annorlunda än variation i mer linjära låtar (med olika harmonivarianter på delarna vers/brygga/refr etc). Men inget hindrar imho en kombination av dessa skaparprocesser. T ex jobba med loop, o sen använda denna "i" en mer linjär process där loopen i fråga är en del av refr/brygga/vers.

    Annars såsom flera nämnt tidigare. Använd mutes/filter etc för att få variation. Eller kanske t.o.m pitch/time stretch för att få harmoniska skillnader

  6. #6
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det du gör i DAW som gör att det känns färdigt?
    Misstänker att det är att man får en grafisk överskådning av hela låten, att man ser den mer som en helhet och inte en massa bitar (det är bara min gissning)

    Öva på att livejamma är definitivt något jag grejar med nu och hoppas ska generera lite grejer.

  7. #7
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycken musik är just loopbaserad. O då blir "variationen" annorlunda än variation i mer linjära låtar (med olika harmonivarianter på delarna vers/brygga/refr etc). Men inget hindrar imho en kombination av dessa skaparprocesser. T ex jobba med loop, o sen använda denna "i" en mer linjär process där loopen i fråga är en del av refr/brygga/vers.
    Ja, det är en bra tanke!

    Just mutes och filter/effekter är väl det jag jobbat med hela tiden och försöker hitta en väg vidare från det.

  8. #8
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Att jobba "snabbt" funkar för mig. Dvs så fort jag har en loop jag är hyfsat nöjd med så copy pastear jag den över flera slots. Sen börjar jag från första med lite mutes, skruva och tweaka, vidare till nästa, skruva och tweaka och så vidare. Sen när jag har en hyfsad grund fortsätter jag fintweaka eller kanske lägga till nya grejer/ta bort grejer.

    Viktigaste är att inte fastna i småpillet och försöka få en loop helt klar, utan tänka på det hela tiden som en draft som blir bättre och bättre ju fler genomgångar den får.

  9. #9
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Tror att det är huvudet på spiken.
    Sitter ofta väldigt länge med småpill tills allt låter bra.
    Ska försöka komma vidare snabbt!

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Gör en till loop som är "refräng", och en till låt som är "övergång". Spela sen in allt separat och arra ihop en låt.

    Jag tänker ofta subtraktivt: jag spelar in "allt", för mycket liksom. Sen reducerar jag till det låter dynamiskt och har lite rörelse och story. Även om man har bara en enda loop kan det bli en låt så. På med massor, ta bort stora delar av det.

  11. #11
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag brukar, som Ambulansen säger ovan, jobba subtraktivt, både i DAW och hårdvara. Bygger upp en loop på 8 bars eller ibland 4, ibland 16 (men 4 är i underkant för mig som gillar mer variation och fills osv) med olika synthar och trummor och allt vad det är - sen försöker jag vara kreativ med mutes och filter/pitch/MIDI-FX/whatever live med min sequencer som är en Squarp Pyramid. Eller i DAW så kopierar jag ut patterns/clips och försöker (även om jag inte alltid lyckas) bygga ut en struktur snabbt, kanske till och med medan låten spelar för att få en liten livekänsla (alltså Ctrl+D och sånt fort som attan för att hinna före playhead ).
    Brukar färgkoda clips också så att jag varierar nyans lite när ett clip inte är samma som föregående på ett spår, för att få en överblick.

    Det är vad jag strävar efter, sen så blir jag också fast i loopens värld rätt ofta, eller småpill för den delen. Det underlättar ju för mig att min go-to stil är rätt så loopbaserad, typ electro ish (eller "IDM"). Räcker långt med mutes och fills typ, och väldigt få låtar jag gjort har fler än tre sektioner.

    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Misstänker att det är att man får en grafisk överskådning av hela låten, att man ser den mer som en helhet och inte en massa bitar (det är bara min gissning)
    För min del blir det lätt skumt för hjärnan att se en låt grafiskt representerad, kan lätt bli att jag gör andra beslut (ofta att jag för- länger/kortar en sektion eller liknande för att det ser bra ut visuellt eller känns rätt, men i själva verket låter för utdraget eller för hastigt sen). Därför har jag alltid gått tillbaka till att i princip jamma ut arr. med min sequencer.

    Har dock funderat på att skaffa en Launchpad igen, eftersom vissa av dessa fungerar fint med Bitwig utöver Ableton, för clip launchern. Hade en ett tag men blev inte så mycket av det...

  12. #12
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Tackar för alla tankar!

    Ska testa lite olika angreppssätt.

  13. #13
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Loopar är för mig ett tecken på återvändsgränd, har jag fastnat där, blir det sällan mer än så. Särskilt när trummor blir inblandade så är det kört. Jag försöker istället att få två eller tre stämmor att "prata med varandra", dvs dela på en melodi. En stämma spelar en del av noterna och en annan tar över. Sedan kan man lägga lite stråkar eller pads i bakgrunden och en (initialt tråkig) basgång som motpol till melodin. Då kommer man snabbt vidare och kan sedan förädla allt eftersom. Trummor måste komma sist annars kör jag fast lätt. Vincent Clarke är expert på det där. Att bara lägga på nya ljud för varje repetition för att sen börja muta / unmuta instrument blir förutsägbart och väldigt tråkigt.
    Senast redigerat av mimoid den 2023-01-14 klockan 18:24.

  14. #14
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    En bra loop är den grund på vilken den moderna dansmusiken vilar!

    Min musik är för det mesta extremt loopbaserad. Längden på loopen? Olika. Ibland är det samma för hela låten, ibland har olika instrument/ljud olika längder på looparna, men för det mesta 1/2/4/8/16 takter.

    Alla ljud behöver inte spela samtidigt, och alla slingor hör inte hemma i samma del av låten. Säg att du har en manick med 16 spår. Då kan de fyra första vara introt, nästa fyra är "vers", nästa fyra är break/drop och de sista fyra är grand finale med armarna upp i luften och folkjubel!. Allt inom samma pattern. Sedan går det garanterat att kombinera spår från de olika delarna av låten, och på det viset teasa kommande bitar och även hitta nya spännande kombinationer.

    Ljuden i sig ska vara spelbara med de manicker du har. Ta t.ex. en TB-303 (eller någon av alla dess kloner). Ett pattern om en takt räcker igenom en hel låt om man skruvar rattarna rätt låten igenom. Bygg upp spänningen i låten med spelbara ljud helt enkelt, oavsett om du spelar live eller skruvar ljud i sig. Rätt sorts ljudbild i rätt del av låten! Enkel grej är att köra filtrerade ackord där man öppnar upp filtret mer ju längre låten går.

    Ja, det är ju det jag är inne på. Strukturera låten utifrån de förutsättningar du har. Behöver du byta pattern på någon manick för en viss del av låten? Gör det! Se bara till att det inte blir för mycket som du ska jamma live och för hand på en gång bara, jag beställde bläckfiskarmar för detta från Alibaba för länge sedan men har ännu inte fått dem...

    Sedan, lyssna på några låtar inom de genrer du vill röra dig inom, analysera dem och sno struktur och trick!

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Gjorde inte Burg en rätt ingående video om hur han jobbar med hårdvara?Typ nåt samarbete med nån youtuber,, Känns som det var lite bra tricks där.

  16. #16
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag håller med jgb. Om du har talang för att få till bra en- eller tvåtaktsmönster är det jättebra, och då skall du nog istället koncentrera dig på strukturen. Även om du inte vill skriva konventionella låtar med vers och refräng så tror jag inte mycket musik håller lyssnarens intresse utan någon form av harmonisk eller melodisk utveckling över tid. Jag skulle i ditt fall snarast börja med några ackordföljder jag tycker om och kanske någon enkel melodislinga över det. När du sedan väl har något slags form kommer du antagligen inte att ha något problem att fylla denna med innehåll, eftersom du nog tycker att det är allra roligast.

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det finns många olika sätt att gå vidare när man har skapat en trevlig loop. Här är några tips som kan hjälpa dig:

    1. Lägg till variation: Prova att ändra ljudet genom att lägga till effekter, använda en annan ljudkälla eller ändra på brytpunkterna i loopen.
    2. Byt ljud: Byt ut några av ljuden i loopen mot nya för att skapa en ny känsla.
    3. Använd arpeggiatorer eller sequencers: Lägg till en arpeggiator eller sequencer för att skapa mer melodi och rytm.
    4. Experimentera med tempo och takt: Prova att ändra tempo eller takt för att skapa en annan känsla.
    5. Skapa en kontrast: Skapa en kontrast till din loop genom att lägga till en annan loop eller ett annat ljud som skapar en kontrast till det befintliga.
    6. Använd en DAW: Använd en DAW för att skapa en helt ny ljudbild eller för att skapa en remix av din loop.
    7. Koppla från: Lämna din Octatrack och gör något annat för en stund, när du kommer tillbaka kanske du har fått nya idéer och inspiration.


    Det viktigaste är att vara öppen för nya idéer och att inte vara rädd för att experimentera.

    Lycka till med dina musikskapande!

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag har samma problem med elektroner t ex. Jag tycker det är mycket roligare och kreativare att bygga en trumloop t ex i MDUW än midi/automationklicka i daw:en, men att sen komma från loopen till att börja arrangera och få det till en låt/komplett spår i en låt, tycker jag alltid blir så meckigt i pattern-hårdvara, så jag har gett upp det. När jag hittat en loop jag gillar sv det jag skulle göra sprlar jag in till daw (som ett eller flera spår, beroende på) och sen jobbar jag vidare i daw. Att bygga kompletta låtar i hårdvara gav jag upp nånstans kring mduw+mm. Det typ gick, men var i mitt tycke väldigt mycket besvär och workarounds för resultat som rent objektivt var mycket sämre än det jag arr:at i daw.

    För live/livejam är tidigare förskag med olika spår för olika sektioner, eller om man behöver mer komplexitet, en pattern per sektion (bredvid varandra), som man kan bygga upp helt/delvis från copy/paste.

  19. #19
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Kul med så många olika tankar och arbetssätt!

    Verkligen inspirerande att läsa allas tillvägagångssätt.

  20. #20
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag fuskade lite. Jag har blivit helt besatt av ChatGPT. Provade att klistra hela inlägget med hull och hår (inkl Hej Bullen) och mitt svar är exakt vad den genererade.

  21. #21
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Som svar på inlägg #1:

    Jag brukar fastna i att göra 16 varianter och åkningar av den grymma loopen. Jag spelar in allt i antingen daw eller h1. Sen får loopsjön jäsa ett tag. Allt ifrån några dagar till några år. Mitt problem är nog att jag alltid tänker att det finns mer guld om jag utvidgar ”lite” som ofta leder till att jag driver för långt från det goa originalet.

    Så min rekommendation är att du nöjer dig vid 80% (när vet man att man nått det) och spelar in. Därefter gör du alternativen av loopen och börja arra upp dem. Försök frysa ljuden så snart du kan. Addera mer, skär, iterera.

    Jag lovar dig, du kommer finna guld ändå

  22. #22
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som svar på inlägg #1:

    Jag brukar fastna i att göra 16 varianter och åkningar av den grymma loopen. Jag spelar in allt i antingen daw eller h1. Sen får loopsjön jäsa ett tag. Allt ifrån några dagar till några år. Mitt problem är nog att jag alltid tänker att det finns mer guld om jag utvidgar ”lite” som ofta leder till att jag driver för långt från det goa originalet.

    Så min rekommendation är att du nöjer dig vid 80% (när vet man att man nått det) och spelar in. Därefter gör du alternativen av loopen och börja arra upp dem. Försök frysa ljuden så snart du kan. Addera mer, skär, iterera.

    Jag lovar dig, du kommer finna guld ändå
    Bra idé!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fuskade lite. Jag har blivit helt besatt av ChatGPT. Provade att klistra hela inlägget med hull och hår (inkl Hej Bullen) och mitt svar är exakt vad den genererade.
    Haha

  23. #23
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Känner igen mig 100% i trådskaparens situation!

    Just med Octracken kan man ju leka med ”parts” och låta samma pattern trigga helt andra samplingar. Kan bli lite sköna happy accidents som för låten framåt.

    Ett annat tips är ju att sampla av octracken i sin daw och fortsätta där. (Och sen även skyffla tillbaka till octan igen osv)

  24. #24
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fuskade lite. Jag har blivit helt besatt av ChatGPT. Provade att klistra hela inlägget med hull och hår (inkl Hej Bullen) och mitt svar är exakt vad den genererade.
    Ha! Jag tänkte det när jag läste ditt inlägg - du brukar inte punkta upp det så normalt…

  25. #25
    655321
    655321 är uppkopplad nu
    655321s avatar
    Veteran
    Min go to för loopvariation är att mute alla spår förutom ett eller två, och bygg en ny loop kring det. Den metoden funkar för mig oavsett om det är en helt ny del, en variation, en övergång, whatever.

  26. #26
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ok, jag har min mylla i pop-/rockstrukturer och tycker att det är kul och inspirerande, dessutom gillar jag DAW. Jag känner såklart ändå igen det du beskriver och någonstans där ligger väl också den stora utmaningen i att skapa färdiga verk. Att ge substans till idéer.

    Det jag, kanske felaktigt pga popsnöre, fastnar på är att det lossnar för dig när du sätter dig och jobbar i ditt DAW. Då drar jag slutsatsen, rätt eller fel, att det är strukturen du letar efter. Jag använder själv ofta papper och penna (eller iPad och Apple Pencil) och kladdar strukturer när jag håller på. Tycker det är rätt kul att gå ut i köket, ta en kaffe och sketcha lite. Sen in till grejerna igen och få ihop det. Ofta så det lossnar för mig.

    Vet inte om det ger dig något, det kanske är ett för strukturerat tänk, men det var mina tankar när jag läste förstaposten.

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha! Jag tänkte det när jag läste ditt inlägg - du brukar inte punkta upp det så normalt…
    Om det är på det turingtestet fallerar har vi nog ändå kommit ganska långt.

  28. #28
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Tack för alla nya tankar!

    Fantastiskt intressant att läsa hur ni jobbar/tänker.

  29. #29
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Midi synk och flera in så kan man ju lätt synka hårdvaran och sedan klippa isär och arra i datan med snuttar från hårdvaran. Jag tycker då att man snabbt kan arra om till en låtstruktur och se det enklare på skärmen och sedan göra lite övergångar och sånt snyggt.

    Eller så spelar man in och arrar lite och sen skriver ner och repar låten och sätter strukturen på tape och sen bara börjar på nästa.

  30. #30
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Brukar försöka spela in grejerna så snabbt som möjligt. Låta loopen rulla samtidigt som man gör lite tweaks. Sen kan man sitta och bygga upp med fler lager eller redigera befintliga.

Liknande ämnen

  1. Komma igång
    Av SEKVENS i forum Modularer & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-27, 22:49
  2. Hjälp mig komma på en låt...
    Av TheQuo i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 21:35
  3. komma igång
    Av sandyclaws i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •