Sidan 5 av 13 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 774

Ämne: Kurzweil samlingstråd

  1. #241
    ths
    ths är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Flipper 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjulet går tyst och lugnt, visst man hör lite djupt "trrrrk" när man snurrar, men inget som gnider emot något och skapar oljud, det sitter inte löst heller utan det går tyst och med precision. Knoppar på faders kan däremot uppfattas lite som "lösa" eftersom de svajar 2-3mm åt sidan när man drar i de men inget som bekymrar en dödlig homosapiens. Displayen på mina 3X och 3 var skärpa och kontrastrika, det finns ju rattar på baksidan för både ljusstyrka och kontrast.
    Det du beskriver ovan stämmer utmärkt även för min PC3.

  2. #242
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Jag kan berätta att jag är jätte kluven i mitt val av workstation... nej, XF7 är inte beställd än...
    Det är priset på PC3-an som lockar mig mest... 12.000 mot 25.500 för XF7-an, det är ju dubbla pengar vi snackar om, 13.500 i skillnad !!!
    PC3-an har ingen pattern- utan bara linear sequencer och den är lätt och enkel att jobba med.
    XF7-ans sequenser går det inte alls att jämföra med... man ska inte heller snacka om display skillnader :-)))
    MEN, jag ska erkänna en hemlighet:
    Jag är livrädd för PC3-an pga mina erfarenheter med Thomann... kanske de tar in bara "andra sortering- grejer" och säljer vidare, hur vet jag...
    PC3-an ÄR min drömsynth och har inte upplevt den som krånglig eller jobbig, kanske bara småtråkig i jämförelse med "instant creativity" på XF7-an.
    Analog och Ths har inga problem med deras PC3-or så kanske ska jag beställa en från Jam och ge den en tredje chans... man har ju 14-dagars öppet köp ändå.

    Vad tror ni kära 99-are?

    Ska påpeka också att "money is not an object" upp till 25.000 kr, men man ska tänka lite rationellt också... uh,...

  3. #243
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Var faktiskt inne på 2:a Långg (http://www.musik-verkstan.se/) och frågade om PC3 eftersom de annonserar den på hemsidan. Det fanns ingen maskin i affären och sannerligen inte mycket annat i klaviaturväg, men vi resonerade lite om try-before-you-buy och han lät inte alls omöjlig. Tvärtom menade han att det kunde vara en väg att gå för småbutikerna med lite schysstare service. Dessutom lovade han att korrigera priset till 11995. Jag bad honom slå en pling till Fitzpatrick för att kolla läget, men har inte hunnit ring tillbaka för att stämma av vad de sade.

  4. #244
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Har nyss pratat med Fitzpatrick... inga PC3-or på lager, de vet inte om ny leveranstid, men de har PC3x om någon är intreserad för 88-variant.

  5. #245
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Kaiser:
    Jag tror att MUG har en PC3x som du kan provspela.
    Haha... OBS! Det är rätt sunkigt på MUG, synthar som står där har ett lagom tjock dammlager ovanpå men man hitttar alla knappar och reglage utan problem.
    Har personligen aldrig handlat på MUG, har varit där bara 2 gånger och aldrig mer... upplever stället som en "Dubliner pub"...

  6. #246
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Flipper 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kaiser:
    Jag tror att MUG har en PC3x som du kan provspela.
    Haha... OBS! Det är rätt sunkigt på MUG, synthar som står där har ett lagom tjock dammlager ovanpå men man hitttar alla knappar och reglage utan problem.
    Har personligen aldrig handlat på MUG, har varit där bara 2 gånger och aldrig mer... upplever stället som en "Dubliner pub"...
    Jag känner igen beskrivningen - känner mig också något obekväm där. Men tack för tipset om PC3x!

  7. #247
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Flipper 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan berätta att jag är jätte kluven i mitt val av workstation...
    ...du kanske ska avvakta 1-2 månader o se vad Kronosen har att erbjuda? :-)

  8. #248
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Haha, kanske det men jag vill ha en 76-a och mer än 25k är jag inte beredd att spotta ut för en synth...
    Hur mycket fölorar de i andrahandsvärde efter 3 år? Kolla på Oasys...
    Vad är mest ekonomiskt att köpa idag:
    PC3 = 12.000 kr
    XF7 = 25.500 kr
    Kronos = ska vi säga preliminärt 35.000 kr

  9. #249
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Om mitt val var mellan M3 och Kronos = M3 utan tvekan... men en hip-hop-fjortis pop-medicinsk utrustning vill jag inte ha... platt ljud indränkt i massa effekter.
    Tycker faktiskt att Extreme var Korgs bästa synth tills nu när Kronos kommer...
    Senast redigerat av Flipper 2 den 2011-02-22 klockan 11:23.

  10. #250
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Jag håller med, PC3:orna är löjligt billiga nu. Jag hade köpt en till om (61:a) om jag haft mer pengar... De är ju otroligt kompetens syntar som det kommer ta år att utforska, och en rejäl syntmotor med bra effekter står sig ju mycket bättre än en rompler. Workstations över lag förlorar ju löjligt mycket i värde, en första generationens Motif8 får du ju skänka bort nu för tiden. De områden jag känner att man måste komplettera PC3:an på är Hammondemulation, sampling och FM (läs: DX-sysex). Därav mitt intresse för Kronos. Men jag har ju egentligen allt det i min Receptor. GAS kallas det visst. ;-)

  11. #251
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Flipper 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kaiser:
    Jag tror att MUG har en PC3x som du kan provspela.
    Haha... OBS! Det är rätt sunkigt på MUG, synthar som står där har ett lagom tjock dammlager ovanpå men man hitttar alla knappar och reglage utan problem.
    Har personligen aldrig handlat på MUG, har varit där bara 2 gånger och aldrig mer... upplever stället som en "Dubliner pub"...
    +1000

    Tro mig...du vill INTE provspela den sunkiga PC3X:en som står där...

  12. #252
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Analog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...du kanske ska avvakta 1-2 månader o se vad Kronosen har att erbjuda? :-)
    Ska definitivt vänta på ze majjti KRONOS innan jag skaffar en ny gigyxa.

  13. #253
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Jag var på Andreassons igår... de sa att Kronos kommer nån gång i maj... kollade lite på Korg forumet imorse och återförsäljare i Nederländerna sa att Kronos väntas komma till Europa i slutet av sommaren... allt tidigare är för optimistiskt.

    Kaiser:
    Jag har provspelat den sunkiga PC3x på MUG några månader sedan... kan bara tänka mig hur den ser ut nu :-))))
    Och färgen ska vara mörkblå, allt annat är photoshopat med olika dammpartiklar och konstig butiksbelysning. :-P

  14. #254
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Analogholic:
    Låt Kaiser själv bilda sin egen uppfattning om MUG och den sunkiga PC3x :-)
    Men, jag tycker synd om killen så Kaiser, please... please don't go there, det är en stor bacillvarning på det där... OM du gör det ändå så sväng förbi apoteket och köp en flaska 95% sprit och desinficera händerna innan du kommer hem!

  15. #255
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Haha, som sagt - har redan en uppfattning om MUG - men jag skall vara extra försiktig när jag testar kurzen

  16. #256
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Glöm inte skriva här om hur ser Kurzen ut nu och vad har de för pris på den... är ganska nyfiken faktist :-)))

  17. #257
    Bullen
    Bullen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja det är svårt att välja! Kurzweil PC3 eller ny iMac i7 värsting och mjukvara?

  18. #258
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Vad har du för synth nu?
    Ska du bara sitta i studion då kan iMacen vara bra... hade själv en G5-a några år sen.
    Ska du ut och spela då behöver du en riktig hårdvara, jag skulle INTE ta en laptop på en spelning, aldrig i livet, även om det är en Mac.

    Jag har erfarenhet av både mjuk- och hårdvarusynthar och känner att när jag spelar på en MIDI-controller (oavsett hur bra den är) och söker efter patchar på skärmen, då känner jag ingen connection med musiken, inga vibbar under fingrarna... 60-70% av tiden går åt att fixa systemet, klicka med musen hit och dit, justera, söka, uppdatera...

    Med en hårdvarusynth / workstation har du allt framför dig, du har en bulletproof OS, hela systemet integrerat i en enda maskin, du trycker på ON-knappen och inom 20 sek kan du börja spela. När det gäller att komponera musiken, då är du sammanfogad med synthen, du har en display framför dig, när du får ont i röven av all sittande, då kan du bara höja stativet och jobba stående nån timma... du känner dig mer PRODUKTIV och får resultat på 1/3 del av tiden jämfört med DAW... du har färre sladdar omkring dig, du får inte fyrkantiga ögon efter några timmar, du är mer koncentrerad på ljudet och musiken.

  19. #259
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Som jag skrev innan, PC3 har bara linear sequencer och inga patterns... självklart kan du göra "copy, replace and merge" hur du vill.
    Värt att påpeka är att du kan ha 16 effekter samtidigt för en enda patch !!! (ingen annan synth klarar detta) - och att alla effekter följer med sina patchar till respektive tracks i sequencern.

  20. #260
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Flipper 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värt att påpeka är att du kan ha 16 effekter samtidigt för en enda patch !!! (ingen annan synth klarar detta) - och att alla effekter följer med sina patchar till respektive tracks i sequencern.
    Och inte vilka FX som helst. Det är ju tydligen en hel j-vla KSP-8 i den om jag inte missminner mig.
    Klart bästa effekter i en synt någonsin.
    Synd att det inte går att routa externa källor genom den bara...(som med K2500, K2600 m sampl.exp)

  21. #261
    Bullen
    Bullen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sitter bara hemma och spelar.

    Hur är effekterna? har läst någon stans att inte efx kraften räcker till mer än 4 kanaler ibland? stämmer det?

    Viktigaste för mig är att reverben låter bra utan plåtiga svansar, delay är självklart viktigt också.

    Hoppas på att få spela på en PC3 snart.

  22. #262
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är effekterna? har läst någon stans att inte efx kraften räcker till mer än 4 kanaler ibland? stämmer det?
    VAST-motorn är uppdelad i små block; så även effekterna. Om man kör riktigt komplexa effektkedjor o multitimbralt så tar kraften slut förr eller senare. Jag brukar köra upp till 8 parters multis o har inga större problem att få effekterna att räcka till. Man kan ju fimpa/overridea effekterna oxå o stoppa in mindre krävande sådana, men det är inte ofta det behövs. Så länge man inte använder KB3 o en massa reverb. Det finns tap tempo för delayer o liknande o det går att styra de flesta effektparametrarna i realtid.

  23. #263
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Analog:
    Har du inga problem med displayen på dina Kurzar?
    Aldrig haft några problem i huvudtaget...?

  24. #264
    ths
    ths är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av ths Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad mer? Sen har folk här sagt att signalen ut är svag. Jo, lite svag är den nog, men jag drog upp den lite i mixern och har inte just tänkt på det sen. Kanske blir det bättre med balanserade kablar? (Jag har obalanserat just nu.)
    Jag kostade precis på mig att byta till balanserade kablar, och får nu mycket kraftigare signal! Så jag rekommenderar er som klagar på låg signalnivå ut från Kurzweilen att byta till balanserad kabel (förutsatt att mixern/förstärkaren ni kopplar den till har balanserade ingångar, förstås).

  25. #265
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter bara hemma och spelar.

    Hur är effekterna? har läst någon stans att inte efx kraften räcker till mer än 4 kanaler ibland? stämmer det?

    Viktigaste för mig är att reverben låter bra utan plåtiga svansar, delay är självklart viktigt också.

    Hoppas på att få spela på en PC3 snart.

    Vet inte hurdan är PC3 när det gäller att styra DAW, har aldrig provat (Analog eller Ths kan nog svara på det) men ska du bara sitta hemma och ha mjukvarusynthar i din framtida iMac då kan du skippa PC3-an och köra med vilken MIDI-klaviatur som helst, bara den har massa adressbara rattar som kan styra din mjukvara.
    Ska du bara ha iMacen att spela in och mastra i DAW utan mjukvarusynthar då är en PC3 eller PC361 helt ok att ha

  26. #266
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Apropå tillgången på instrument (och serviceandan hos musikaffärer!) så fick jag ett mail från musik-verkstan Göteborg idag. Fitzpatrick meddelar att PC3K 88 skall finnas "hyfsat omgående" till riktpriset 23995, 76:an dröjer till april/maj, pris ännu ej fastställt.

  27. #267
    Bullen
    Bullen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fan vad svååårt det ska vara att bestämma sig!

    Verkar inte gå att dema någon PC3:a i Stockholm? så det blir lite som att köpa i blindo förutom de demos jag hört på nätet som låter svinbra.

    Kurzweil PC3 76 skulle passa mig som handen i, ja ni vet? behöver bättre klaviatur än jag har idag = Ensoniq TS-10 (skit bra för att vara synth klav) men behöver fler oktaver och lite mer viktade tangenter.

    Det jag är rädd för är att synthdelen inte låter som jag gillar? vill ju ha lite mer soft analog ljud som ex Virus, alltså inte för distinkt, och digitalt.

    Antar att det är filtren som avgör hur det låter? någon som kan förklara hur PC3 låter med rena synthljud? förklara gärna med att jämföra med andra synthar, kan bli lättare att förstå då.

    Dessutom är det bra om det finns lite extra botten i basen, hatar klena basljud.

    Som jag skrev tidigare så är det en allt i allo workstation jag är ute efter för att slippa köpa ny iMac och nya mjukissynthar som jag börjar tröttna på.

    Är självklart viktigt med de samplade ljuden också piano, elpiano, stråkar, gitarrer, choir, men tar nästan för givet att de låter i världs klass=Kurzweil.

    Vet att det inte finns en workstation som är bäst på allt men jag tror att denna kan komma väldigt nära bara den låter bra och inte digitalt och tunnt, livlöst.

    Hoppas någon kan beskriva hur synth delen låter.

  28. #268
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Det jag är rädd för är att synthdelen inte låter som jag gillar? vill ju ha lite mer soft analog ljud som ex Virus, alltså inte för distinkt, och digitalt.
    Om det var soft, rent klart (med brist på bättre beskrivning) med dynamik som gamla serien lät så
    lär de knappast ha ändrat nått i den vägen Du behöver knappast oroa dig för att den inte ska låta
    bra, det är lite av kurtz varumärke.
    Senast redigerat av Heualia den 2011-02-25 klockan 03:16.

  29. #269
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Bullen:
    Ok, nu fick jag en bättre bild av vilka behov du har... skit i iMacen, köp en PC3 !!!!!!!!!!

  30. #270
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan vad svååårt det ska vara att bestämma sig!
    Verkar inte gå att dema någon PC3:a i Stockholm? så det blir lite som att köpa i blindo förutom de demos jag hört på nätet som låter svinbra.
    Har inte JAM en inne? De brukar väl ha. Om du hittar LE-modellen så låter de i stort sett likadant, den har bara mindre processorkraft. Jämför Virus Ti2 -> Virus Snow...

    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag är rädd för är att synthdelen inte låter som jag gillar? vill ju ha lite mer soft analog ljud som ex Virus, alltså inte för distinkt, och digitalt.
    Virusen är ju åt det mörkare hållet. Jag hade en Ti Polar ett tag, jag kom aldrig in i den riktigt. Jag upplevde dessutom ett visst överlapp med Kurzen, så visst går det att ratta Virusaktiga ljud med den. Baserat på min bristfälliga Virus-erfarenhet.

    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att det är filtren som avgör hur det låter? någon som kan förklara hur PC3 låter med rena synthljud? förklara gärna med att jämföra med andra synthar, kan bli lättare att förstå då.
    Jag tycker VAST låter väldigt bra, varmt och analogt eller digitalt som tusan beroende på hur man programmerar. Den kan låta både DX och Oberheim, och Moogfiltret är väldigt mysigt. Dock är den inte lika snabbjobbad som en dedikerad VA med rattar o reglar. Det är bra knuff i ljudet, och effekterna är 10 ggr bättre än de i de flesta VA:s med effekter.

    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom är det bra om det finns lite extra botten i basen, hatar klena basljud.
    Zere is baaaaas. Jag har varit nära att blåsa dubbelartonbasar med ett par av basljuden i Moose Attack-ljudbanken.

    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag skrev tidigare så är det en allt i allo workstation jag är ute efter för att slippa köpa ny iMac och nya mjukissynthar som jag börjar tröttna på.
    Då skulle jag rekommendera Kurzen varmt. Eller en Kronos, om du orkar vänta o tror att det är värt det...

    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är självklart viktigt med de samplade ljuden också piano, elpiano, stråkar, gitarrer, choir, men tar nästan för givet att de låter i världs klass=Kurzweil.
    De är världsklass. Jag har inte hört något bättre i en workstation! Med VAST kan du använda algoritmer som varierar ljudet genom att byta samplingar o dylikt, det känns väldigt dynamiskt och levande.

    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet att det inte finns en workstation som är bäst på allt men jag tror att denna kan komma väldigt nära bara den låter bra och inte digitalt och tunnt, livlöst.
    Jag är väldigt nöjd med min på samma kriterier som du. :-)

    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas någon kan beskriva hur synth delen låter.
    Såhär: FrrrrrrRRROoooosh blippBLIPPBLIPPZAGGAzoooooooooooommmp - PLING. Ungefär.

  31. #271
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Såhär: FrrrrrrRRROoooosh blippBLIPPBLIPPZAGGAzoooooooooooommmp - PLING. Ungefär.
    Merde, nu blev jag också sugen på en ju

  32. #272
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Bullen:
    Jag har nu jämfört PC3 och XF7 och Yamaha ligger mycket bättre till när det gäller användarvänligheten. Jag har haft både S80 och EX5 och är inte främmande för Yamahas OS och sättet man jobbar på... och så är det den perfekta smör+bröd synthen. Hur ska man summera alltihoppa, det är svårt, men:

    PC3:
    Plus: VAST, effekter, 16 arpeggiators samtidigt, 16 zoner, 32 layers, orkesterljud, VA, masterkeyboard, 24-bit ut både analogt och digitalt
    Minus: Display, gitarrljud, ojämn ihopsättningskvalitet, anno 2008

    XF7:
    Plus: Skärmen, ljudkvalitet, arpeggios, sequencern, direkt wav-inspellning på USB-minnet, Audio IN för mic, gitarr, osv, massa rattar, 128mb inbyggt minne, anno 2010
    Minus: Priset: dubbel så dyr som PC3, 6K dyrare än XS7, bara 4 voices kan kombineras i en performance, bara 8 layers, bara 4 arps samtidigt

    Ska du sequenca utan dator (som jag tänker göra) då är XS/XF mycket bättre alternativ... annars PC3+DAW

  33. #273
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Minus att den har gitarrljud eller att gitarrljuden är dåliga?

    Just Yamaha och Kurzweil har ju ALDRIG ett dåligt grundljud in my book, de kan det där.
    Låter aldrig instängt och billigt.
    Om du VERKLIGEN bara skall ha en synth för allt, så tror jag att du vinner på att ha den som är mest användarvänlig. Ergo = Yamahan i det här fallet.

  34. #274
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Flipper 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Analog:
    Har du inga problem med displayen på dina Kurzar?
    Aldrig haft några problem i huvudtaget...?
    Inga displayproblem. Det som ha varit nåt var att en tunn, tunn plastbit skavdes av på 76:an och lade sig på en tangents sensor o plötsligt funkade inte ett Ab... Det fixade fitzpatrick på direkten. Sen grillade jag mitt power supply på PC3x, men då hade jag fått ett felaktigt eluttag. Och visst finns det saker jag irriterar mig på, främst organisationen av ljud o banker, den är väldigt osmidig. I övrigt är jag helnöjd!

  35. #275
    ths
    ths är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Analog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte JAM en inne? De brukar väl ha.
    Kurzweil PC3 fanns att testa på Jam i Stockholm så sent som den 2 februari, då jag åkte dit lite på vinst och förlust. (Det var det besöket som fick mig att bestämma mig.) Antagligen finns den där ännu, men du kan ju alltid ringa och fråga om du inte vill riskera att ta dig dit i onödan.

  36. #276
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Hur är VA-1 expansionen, ni som pillat på den?

  37. #277
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är VA-1 expansionen, ni som pillat på den?
    ...VA-1-expansionen är en hägring; den är helt enkelt en del av VAST-arkitekturen. Allt i VA-1 synten (som ju aldrig släpptes!) ingår i VAST. Det är en del av härligheten, du kan programmera både subtraktiv och additiv syntes och jobba med ROM-ljuden. VA-1 hade förmodligen varit mer lättrattad, men allt den hade kunnat göra går i standard-PC3:an

  38. #278
    Bullen
    Bullen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har testat PC3:an nu och jag måste säga att jag är besviken!

    Hade förberett mig på att det skulle låta rent och torrt dvs inte smetat på massor av reverb och delay som med många andra synthar.

    Det lät så instängt och smalt, ingen stereobredd eller djup, funderade på om det var fel på hörlurarna, vaxpropp i öronen ha ha ha! eller PC3:an, så jag bad om nya lurar men det blev inte bättre?

    Frågade en i personalen om det skulle låta så och det sa han att det visst skulle göra och "antingen så älskar man ljudet eller hatar man det" sa han.

    Visst kunde man höra att det fanns lite botten i vissa ljud och att VA delen är helt ok, men tyvärr kändes det som en besvikelse så det blir nog en Virus TI eller ny iMac?

  39. #279
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Jag kände också i början att den lät lite "instängd" men man ska vänja sig vid en Kurz och efter en vecka eller två så får man en helt annan uppfattning...
    Men, men, som jag skrev i början, köp en synth som känns i magen, då blir du nöjd...

  40. #280
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har testat PC3:an nu och jag måste säga att jag är besviken!

    Hade förberett mig på att det skulle låta rent och torrt dvs inte smetat på massor av reverb och delay som med många andra synthar.

    Det lät så instängt och smalt, ingen stereobredd eller djup, funderade på om det var fel på hörlurarna, vaxpropp i öronen ha ha ha! eller PC3:an, så jag bad om nya lurar men det blev inte bättre?

    Frågade en i personalen om det skulle låta så och det sa han att det visst skulle göra och "antingen så älskar man ljudet eller hatar man det" sa han.

    Visst kunde man höra att det fanns lite botten i vissa ljud och att VA delen är helt ok, men tyvärr kändes det som en besvikelse så det blir nog en Virus TI eller ny iMac?
    Håller med, lite och det hållet låter Yamaha Motifarna också, exempelvis. Dock verkligen rent och "snyggt". Men det är ju detta som är tanken med dom syntharna. Jäkligt mångsidiga och bra/lätt att få in i en mix/produktion.
    Att testa och dra slutsatser genom att bara ha kört genom hörlurar ska man nog också vara försiktig med, även om man säkert vet vilken typ av sound man letar efter.

    Vill man ha breda/svulstiga patcher att spela på...köp Roland. En Rolandpatch på Fantom fyller upp hela streobredden och alla frekvenser samtidigt. Sedan är det propfullt och låten är färdig... ;-)

  41. #281
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man ha breda/svulstiga patcher att spela på...köp Roland. En Rolandpatch på Fantom fyller upp hela streobredden och alla frekvenser samtidigt. Sedan är det propfullt och låten är färdig... ;-)
    Japp! Och live hörs syntarna... Inte alls! ;-)

  42. #282
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Det där får mig att vilja göra en sida-vid-sida av PC3 och 20-åringen K2K, Preset vs Preset, VAST vs VAST (går att direkt-konvertera uppåt).

  43. #283
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där får mig att vilja göra en sida-vid-sida av PC3 och 20-åringen K2K, Preset vs Preset, VAST vs VAST (går att direkt-konvertera uppåt).
    Jag kan sätta 10.000 kr på att de är identiska till 80%

  44. #284
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bullen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Kurzweil PC3 76 skulle passa mig som handen i, ja ni vet? behöver bättre klaviatur än jag har idag = Ensoniq TS-10 (skit bra för att vara synth klav) men behöver fler oktaver och lite mer viktade tangenter.
    En PC2 för 5500 kr finns i skåne om det kan va av intresse: http://www.blocket.se/malmo/Kurzweil_PC2_32132712.htm

    Och här har du en Ensoniq TS12 med 76 viktade tangenter för 4500 kr, om den nu finns kvar. http://www.99musik.se/showthread.php...iatur-s%E4ljes!

  45. #285
    Bullen
    Bullen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som vet om hörlursutgången är dålig dvs ganska låg volym och instängt platt ljud?

    Kanske ska be dem koppla den till en mixer och ta med mina egna Beyerdynamic DT-990 och inte använda deras skräp?

    Dessutom försökte jag lägga på lite mer reverb på ett ljud men det verkar svårt utan att läsa någon manual.

    Tack för alla tips grabbar!

  46. #286
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Huj. Hur ofta låter det likadant genom headphone outs som genom ens mixer? Svaret är nog aldrig, separata outs har separata förstärkare på sig, annorlunda balans och allting. Kör på det Bullen, jag gjorde en snabb A/B med min PC1X och tyckte jag hörde mer skillnad än den färgklick min Tascam MM-1 lägger till signalen när jag kör mixer>(digital)monitorer>hörlurar

    (Fast om man inte gillar ljudet till att börja med så vet jag inte om det gör någon skillnad. Öppet köp + PC3 editor, går sånt?)
    Senast redigerat av MrLonghair den 2011-03-03 klockan 21:34.

  47. #287
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran

    Låter en Kurzweil PC3LE som en K2000?

    Spelade lite på min K2000 för ett par dagar sen och förundrades än en gång hur lyxig och varm karaktär den har i ljudet. Så levande och med sköna vibbar till fluffigt 80-tals sound samt Hans Zimmer soundtracks.
    Många nyare samplers (Triton, EX5, Motif, Fantom etc) känns bara sterila och tråkiga i jämförelse.

    Nu såg jag att Kurzweil PC3LE säljs för en spottstyver. Den kan visserligen inte ta samples (min K2000 är bla expanderad med en 2GB compact flashläsare!) men ska vara bakåtkompatibel med K2. Att ladda samples är ju kul men ändå tidsödande och jag har inte tålamodet riktigt.
    I min iver att ersätta flera synthar mot färre men kraftfullare så blev jag nyfiken. En tanke är att sälja av Korg MicroX, ett bra Yamaha digitalpiano och K2000 och ersätta med denna.

    Efter att ha lyssnat på en massa ljuddemos på PC3LE så är jag inte alls övertygad. Det låter GM-midi och skittrist!

    Är det någon här som har kört båda två sida vid sida?
    Kan den låta som en identisk kopia av K2000 (iaf vad gäller presetljuden)?
    Kommer jag sakna något som min MicroX har men inte PC3LE:an (jag vill givetvis inte ha fler än en rena samplerplayersynthar)?

  48. #288
    Killergull
    Killergull är inte uppkopplad
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Äh, ta på G.A.S-masken K2000 håller än. Möjligtvis låter de nya annorlunda pga skillnader i D/A-omvandlarna, annars är det ju i princip samma VAST-motor med tillägg av VA1(som inte låter nåt vidare), mer effekter, fler röster, arps och riffs. Att inte kunna ladda program som bygger på samples är också en stor nackdel. Det är ju hela grejen med VAST, att mangla samples igenom.
    PC3K6 ser mycket mer intressant ut däremot, men då är det ju helt andra pengar förstås.

  49. #289
    Nisse
    Nisse är uppkopplad nu
    Nisses avatar
    Senior
    LE varianten har väl inte ens fullt redigerbart vast?

  50. #290
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    För superkänsliga öron som inte borde märka det i en mix märks förbättrade DACar och bättre lines.

    Enda skäl att behålla K2000 är om man behöver en vrålskön klav.

    VAST med PC3LE senaste OS är fullt redigerbar, det är PC3 serie-junior.

    http://forum.sonikmatter.com/forums/...m/89-kurzweil/ rekommenderas starkt

    (och om du luskar ut hur alla fabrikspatchar K2000 kan överföras till PC3, let me know)

  51. #291
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Killergull:
    Tack för påpekandet att hålla huvudet kallt, det behövs ganska ofta, även givetvis nu
    Dock så är grundtanken att ersätta 3 med 1 mestadels för att minska kabelhärvor och frigöra midiväxel och mixer I/O.

    MrLonghair:
    Såg en äldre tråd om PC3xx som du var delaktig i. Köpte du en sådan synth till slut? Vilken?

    Renare ljud tack vara bättre DACar är inte helt fel förutsatt att den varma karaktären och ljuden från K2000 är kvar.

    Har racket, K2000r, vilket jag missade skriva så klaviaturen spelar mindre roll i det här fallet.

    Ok om bakåtkompatibilteten inte är vad den påstås så är det väl en betydlig nackdel det med då.

    Bästa vore att testa en PC3LE själv men de begagnade som säljs dag finns bara i Sthlm.

  52. #292
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Nja... Jag tror tyvärr inte att det finns några genvägar till det perfekta ljudet.

    En sak jag upptäkt (och många med mig...) är att olika dacar kan vara en otrolig fördel. Då de helt enkelt låter olika. Ungefär som att man använder olika mikrofonförstärkare för att nå "djup" i mixen. Tillsamans med modera prylar ger olika dacar ett bredare/djupare sound.

    Skillnaden mellan en ny Kurzweil och äldre är antagligen ganska stor. Förutom dacarna så handlar det med största sannolikhet också om ganska olik intern DSP hantering, vilket i sin tur påverkar sådant som tex transponerings algorithmer, hur ljuden summeras, följsamhet på filter, envelopes etc.

    Så behåll din K2000r om den är "mer än viktig" för ditt sound. Jag har svårt att tro att du fullt ut kan ersätta den karaktär som du uppskatar hos K2000 med något nyare. Använd dock gärna nyare produkter som kontrast.

    Se bara på alla olika modeller av Akaisamplers som S1000, S3000 - S5000... De låter faktiskt väldigt, väldigt olika om man sätter sig och lyssnar. Det är inte förrän de är tillsamnas som "de låter bäst". Då har alla en "roll"

    digitalt är aldrig bara digitalt...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2011-09-28 klockan 13:22.

  53. #293
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Håller med fullt ut, tekniska begränsningar som färgar ljudet i digitala synthar och ger dem sin unika karaktär är viktigt för mig annars kan man lika gärna köra en VST-sampler med enorma samplingar.
    Det är därför jag behåller min K4a för dess ljud, gillade TG500/SY85 när jag hade den osv.
    Lite skillnad dock att Kurzweil inte ändrar så mycket på sitt innehåll sen K2000 och jag är mest nyfiken på hur märkbart det är.
    Får ta en runda på musikaffärerna i stan och kolla om jag hittar någon Kurt.

  54. #294
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Tror det står en dammig PC3x på MUG...

    Om man får stjäla tråden lite så har jag lite sug efter just en PC3x, men nu finns ju PC3K8 också, med i princip flashminne till samplingar som en av de få fördelarna/skillnaderna.

    Min tanke är att ersätta min EX5:a med en Kurzweil och eftersom jag samplat ungefär tre sekunder på fem år med den så känns det inte som en avgörande feature. Och jag är inte intresserad av att kunna tanka in mängder av K2x skivor heller.

    Är det bara att kasta pengar i sjön på en K8? Man får ju en PC3x plus två-tre K2000(r) för samma pris också

  55. #295
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Provade PC3K8 på MUG (tack för tipset!) men blev inte imponerad. Visst, lånelurarna var allt annat än bra och preseten skönt nog mer användbara och inte reverbdränkta med woow-faktor som konkurrenterna. Det kan ha bidragit en del.
    Men jag fick ingen spelglädje och blev ej heller imponerad av ljuden mer än piano och strings. K2000r ger mig ett leende varje gång jag spelar på vilket presetljud som helst. Så varma och fylliga ljud. Nej då behåller jag det jag har och MicroX är ju grymt bra ändå

  56. #296
    Killergull
    Killergull är inte uppkopplad
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Schysst med historier där G.A.S-masken är tät

  57. #297
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Ägde en K2000 (expanderat med sampling, orch.- och comp. chippen) för ca 5-6 år sedan. Redan då var den egentligen "gammal" men tyckte den generellt lät otroligt bra! Fick även med en Best Of Analog diskett (tror jag den hette) fullt med ljud som var snyggt gjord. Synthljuden var minst lika bra som i en riktigt bra VA...bara för att ha nån slags måttstock. Jäkligt bra lät dom i alla fall.

    Är nu rätt sugen på att köpa Kurzweil (PC3) och har testkört den under några tillfällen. Både i hörlurar och i monitorer/högtalare.
    Ok, att jag inte har K2000 sound helt färskt i huvvet, men nog tycker jag 'PC3-familjens' ljud slår 'K2000-familjen' med hästlängder. Mycket bättre dynamik, längre/större samplingar (ROM), bättre effekter, väl programerade patcher mm mm...

    Orgelemuleringen låter väl ok, men inte långa vägar lika bra som Clavias modeller.

    VA1 (som är VAST) låter väldigt 'cleant'. Rätt 'kraftigt' a lá Alesis Ion fast kanske lite mesigare (?) trots att det ligger rätt mycke DSP muskler bakom. Påminde nog en hel del om Korg Radias som också iofs låter låter bra men alldeles för fint/rent/tillrättalagt. Som vatten när man är törstig fast man hellre vill ha en kall bärs...

    Många av VA1 (synth) ljuden är dock inbäddade i för mycket effekter, till skillnad från dom mer "vanliga" ljuden som piano, stråkar mm som faktiskt ändå inte känndes så effektindränkta av någon anledning.

    Försökte även editera några VA1 patcher lite enkelt (ändra filter, osc mm). Gav upp fort. Totalt menyvirrvarr. Har säkert med vanan att göra men ändå...för liten skärm och mylljarder av editeringsmöjligheter och menyer. Fast det passar ändå mig som är preset-junkie...

    Jaja, hur som helst. Nog känns PC3-familjen som ännu ett kliv uppåt ändå. Dessutom ganska billiga nu.
    Senast redigerat av bjorx den 2011-10-01 klockan 20:02. Anledning: stvafel...

  58. #298
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Som vatten när man är törstig fast man hellre vill ha en kall bärs...

  59. #299
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (och om du luskar ut hur alla fabrikspatchar K2000 kan överföras till PC3, let me know)
    Den kan läsa allt data men uppspelningen låter fel (åt fanders) oftast. Det går att reparera patchen med PC3:an, ofta genom algoritmbyte.

  60. #300
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Pianoljuden lät mycket bättre och där gjorde större samplingar säkert susen men i övrigt så tyckte jag något hade gått förlorat.
    Troligen är det så att jag är fast i K2000:s 80-talsklingande reverb och synthens dåtida ljudkaraktär.
    Hade varit kul att renodla lite bland syntharna hemma men jag hållar nog andan denna gång. Dyker en PC3 upp billigt i Göteborg så kan jag alltid ändra mig..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •