Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 154

Ämne: Köpa mac mini M1 eller vänta på M2?

  1. #1
    clora
    clora är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Köpa mac mini M1 eller vänta på M2?

    Min trotjänare till imac har gett upp. Den orkar inte Logic längre. Skulle slå till på mac mini men läser att en ny variant är på g 2023 med M2 chip. Är det värt att vänta?

    Är väldigt i valet o kvalet. M1 varianten vore bara den imponerande mot vad jag ör van vid. Men känns dumt att köpa om de snart sjunker i pris. Kanske också smartare att köpa senaste? Jag har så dålig koll på datorer. Om inte annat trisst att vänta tills typ mars för att kunna fippla med musik igen

  2. #2
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Alltid samma "problem", nytt runt hörnet

    Köp en M1 mini och var glad, finns billiga begagnade!

    Har en själv och den är väldigt bra.

  3. #3
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    M1pro o max är bättre för musik än m2. O m1 funkar skitbra den med. Det kommer alltid nya grejer

  4. #4
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag vet inte om det är värt något, men jag är i alla fall väldigt nöjd med min månadsgamla Mac Mini M1. Jag tror faktiskt inte att jag kommer köra den i botten inom den närmaste framtiden. Grym dator.

    Se till att ta 16 gig RAM bara.

    27/11 skrev jag och undrade i den här tråden, kanske kan det hjälpa dig i dina funderingar att läsa råd jag fick och beslutet jag tog.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3709591

  5. #5

  6. #6
    clora
    clora är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack så mycket alla!
    Ja kanske ingen idé att vänta på nästa bara för att

  7. #7
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om du känner dig nöjd med den prestandan som går att få så slå till. Har dock läst att ryktet säger att dom kommer göra så att man kan uppgradera dom nya mac-mini med upp till 64gb ram och större hårddisk. Så om det är en faktor kan det vara värt att vänta.

  8. #8
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Apple tar dock bra jävla betalt för minne och disk, så skulle det vara aktuellt med det i en mini kostar det nog därefter.

  9. #9
    clora
    clora är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple tar dock bra jävla betalt för minne och disk, så skulle det vara aktuellt med det i en mini kostar det nog därefter.
    Ja det är där som det blir krångligt för mig som inte lysckas vara så intresserad av tekniken i datorerna. Byta från 8gb till 16gb i en ny mac mini kostar 2500:- extra vilket gör mig dumsnål

  10. #10
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av clora Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är där som det blir krångligt för mig som inte lysckas vara så intresserad av tekniken i datorerna. Byta från 8gb till 16gb i en ny mac mini kostar 2500:- extra vilket gör mig dumsnål
    Ta den kostnaden, men med extern SSD istället för större inbyggd. Funkar perfa.

  11. #11
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Ja 16 gig är minimum om du ska använda datorn till annat än att skriva i Apple Notes. Ta den smällen! Men 32 eller 64 gig kräver andra övervägningar.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja 16 gig är minimum om du ska använda datorn till annat än att skriva i Apple Notes. Ta den smällen! Men 32 eller 64 gig kräver andra övervägningar.
    8 GB går fortfarande bra till det mesta administrativa, inkl mindre avancerad användning av bildbehandling, klippa och lättmeka med video etc - men att köpa en ny dator med syfte att jobba mer avancerat med ljud, musik, bild och video är 16 GB säkrare. Mina (sedan snart 2 år) 32 GB har inte varit välutnyttjat direkt...

  13. #13
    clora
    clora är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ok! Jag hör er! Tack för input, hade utan tvekan köpt 8gb bara

  14. #14
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Med 8 GB går det även bra att surfa på Internet. Sålänge du bara kör en flik åt gången och inte öppnar något mer krävande än 99musik. Akta dig för facebook, gmail och nyhetssidor utan adblock!

    Kanske en gnutta överdrift där, men poängen är att "jag behöver ingen kraftfull dator, för jag surfar bara på Internet och kollar mail" är en motsägelse. Dessa exempel kräver enorma resurser.

  15. #15
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Som exempel är här en snapshot av resursnyttjandet på min dator här och nu, med processlistan sorterad på minneskonsumtion. Jag har lite skit igång, men inget utöver det vanliga. Detta är min jobb- och hemdator, så jag gör allt på denna. Skulle säkert se annorlunda ut om den hade ett specifikt syfte.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-01-02 at 11.00.00.png 
Visningar:	55 
Storlek:	744,1 KB 
Id:	110355

  16. #16
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som exempel är här en snapshot av resursnyttjandet på min dator här och nu, med processlistan sorterad på minneskonsumtion. Jag har lite skit igång, men inget utöver det vanliga. Detta är min jobb- och hemdator, så jag gör allt på denna. Skulle säkert se annorlunda ut om den hade ett specifikt syfte.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-01-02 at 11.00.00.png 
Visningar:	55 
Storlek:	744,1 KB 
Id:	110355
    Är det en m1/m2? Eller intel?

    Jag har 16gb i min mini och har klarat mig utmärkt i ableton, blender, final cut pro osv.

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har 16gb i min mini och har klarat mig utmärkt i ableton, blender, final cut pro osv.
    Dagens macar är väldigt effektiva på att flytta mindre använt arbetsminne till flash-minnet (/"hårddisken"). Det gör ändå datorn betydligt långsammare på vissa sätt, men den kommer fortfarande fungera fint och inte "lagga" så mycket.

  18. #18
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det en m1/m2? Eller intel?

    Jag har 16gb i min mini och har klarat mig utmärkt i ableton, blender, final cut pro osv.
    M1 Max.

  19. #19
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, då kom nya Mac Mini.
    Från 8 495:- för den enklaste.
    Nu finns också Mac Mini M2 Pro som börjar på 18 495:-. Djävla dollarkurs.

    Det går ju också att köpa riktigt stora diskar och så, då går det att lägga upp till 58 495:-

    Om man inte vill köpa Logic och Final Cut Pro, då blir det fem till.

    Vänligen, Ylan

  20. #20
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, då kom nya Mac Mini.
    Från 8 495:- för den enklaste.
    Nu finns också Mac Mini M2 Pro som börjar på 18 495:-. Djävla dollarkurs.

    Det går ju också att köpa riktigt stora diskar och så, då går det att lägga upp till 58 495:-

    Om man inte vill köpa Logic och Final Cut Pro, då blir det fem till.

    Vänligen, Ylan
    16GB är nog minimum om man ska köra musik på den, så 10995;- då.
    Ytterligare 2500:- om du vill ha 512GB SSD istället för 256

  21. #21
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Kul, jag kommer beställa, inte bestämt vilken modell ännu dock.

  22. #22
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Hur är det med M2 och kompabilitet med musikprogram och pluggar osv?

  23. #23
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Finns bara som mest med konstiga 24gb ram om man inte väljer Pro modellen men då är man uppe på samma pengar som en Studio.

  24. #24
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    MacStudio är snabbare och bättre än MacMini M1 (enligt en annan studio i huset som har båda. Finns 4 studios i huset jag bor i). Själv har jag en 2017 MacMini, fick lånas och testa en M1 och det var markant skillnad. Men kommer ändå vänta till M2. Om det blir MacMini eller MacStudio får ekonomin avgöra när det är dags.

  25. #25
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MacStudio är snabbare och bättre än MacMini M1 (enligt en annan studio i huset som har båda. Finns 4 studios i huset jag bor i). Själv har jag en 2017 MacMini, fick lånas och testa en M1 och det var markant skillnad. Men kommer ändå vänta till M2. Om det blir MacMini eller MacStudio får ekonomin avgöra när det är dags.
    Det är väl rätt glasklart att Mac Studio är bättre än Mac Mini m1,m2. =)

  26. #26
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ja det får man ju hoppas när den kostar mer än dubbelt så mycket...

    Det sagt så är knappast prestandan på Mini M1 något jag oroar mig för när det gäller musikproduktion. Får ju för fanken knappt CPU-mätaren att röra på sig (ok, överdriver lite, men lååååångt från att gå i taket) med 16gb. Kanske är det annorlunda med 20 spår med de mest krävande mjukvaruinstrumenten, men jag jobbar inte så.

    Det som oroar mig lite med en dryg månad gammal M1 Mini är snarare hur länge man får hänga med i OS-uppdateringar.

    Undrar fortfarande också om kompatibiliteten med musikmjukvara skiljer sig mellan M1 och M2? Tycker att det är viktig information för den som ska köpa nytt nu om man ska ha den för musikproduktion. Hoppas såklart att det inte är skillnad.

  27. #27
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    NI säger att de inte stödjer M2 än i alla fall.

    https://support.native-instruments.c...atibility-News

  28. #28
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    "Undrar fortfarande också om kompatibiliteten med musikmjukvara skiljer sig mellan M1 och M2?"

    Det ska väl inte vara någon skillnad alls. Vore märkligt isf.

    "NI säger att de inte stödjer M2 än i alla fall."

    Men vad menas då? Att mjukvaran endast inte nyttjar kraften fullt ut eller komp.problem?
    Ifall det senare så börjar det blir riktigt besvärligt ifall man numera ska ha ångest över både Apples OS uppdateringar och även hårdvara.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2023-01-18 klockan 09:33.

  29. #29
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Currently, Native Instruments products are not supported on computers with Apple Silicon M2 processors.
    Ingen aning vad det innebär i praktiken.

  30. #30
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl rätt glasklart att Mac Studio är bättre än Mac Mini m1,m2. =)
    Jag tänkte beställa M2 Pro/32/1TB men är det alltså bättre att köpa en Mac Studio för ungefär samma peng? (använder datorn endast till musikproduktion) Jag gillar också det lilla formatet på M2 eftersom jag jobbar i 2-3 olika studios (där det finns tangentbord, mus och skärm så det är smidigt att bara slänga ner minin i ryggsäcken när man ska byta arbetsplats).

  31. #31
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen aning vad det innebär i praktiken.
    De stöder inte ens M1 för alla produkter ännu. Överväger stundtals att bara dumpa allt NI.

  32. #32
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska väl inte vara någon skillnad alls. Vore märkligt isf.
    Jag håller inte järnkoll på sånt här pga inte tillräckligt intresserad av datorer för datorers skull, men jag "har hört" att det skulle vara problem. Kan inte avgöra trovärdigheten pga okunnig själv, så därför frågar jag. Vill inte att folk ska kasta sig över köpknappen och sen få stora problem. Hoppas såklart att det inte ligger något i det jag hörde.

  33. #33
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl rätt glasklart att Mac Studio är bättre än Mac Mini m1,m2. =)
    På vilket sätt är det självklart, om man kör en maxad M2 Pro 12core i sin nya M2 mini? (Om man nu inte jämför med Studio med M1 ultra...)

  34. #34
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De stöder inte ens M1 för alla produkter ännu. Överväger stundtals att bara dumpa allt NI.
    Fast M1-stödet är bra nu tycker jag. Bara någon enstaka produkt i min bytta som inte funkar. Komplete Kontrol funkar native nu, äntligen.

  35. #35
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast M1-stödet är bra nu tycker jag. Bara någon enstaka produkt i min bytta som inte funkar. Komplete Kontrol funkar native nu, äntligen.
    Jo, fast Reaktor är inte native, så 50% av allt jag försöker ladda i Komplete Kontrol går inte att ladda. Det är förvisso bara en produkt, men om man som NI använt den som motor för en hysterisk massa andra produkter är det en rätt viktig produkt...

  36. #36
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    (Är f ö sjukt imponerad av FabFilter när det kommer till kompatibilitet. Vet inte riktigt hur de gör, om de håller sig superstrikt till standarder eller något, men de har ju feta grafiska gränssnitt som ligger utlagda på grafikhårdvaran, och fler än ett fåtal pluggar att underhålla. M1 släpptes november 2020. 10:e december 2020 var FabFilter officiellt M1-native i skarp version för alla sina produkter...)

  37. #37
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl rätt glasklart att Mac Studio är bättre än Mac Mini m1,m2. =)
    Nej det är inte glasklart att skillnaden står i proportion till prisskillnaden: MacMini är riktigt kompetent och billigaste modellen av nya MacMini blåser bort en några år äldre MacPro. Men jag gissar att man får en bättre dator för ungefär samma peng om man köper en ”billigare” MacStudio än en boostad MacMini.

  38. #38
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Apple stoppar hisnande snabba och dyra SSD:er i sina burkar. När jag köpte min iMac 2017 var SSD:n hisnande snabb, nu är de nya mycket snabbare än i min iMac. Om jag skulle köpa en stationär burk igen skulle jag se om jag kunde klara mig på 512 GB, för system och installationer och om inte, sträcka mig till 1 TB, eftersom även en billig, extern SSD klarar inspelning utan problem.

    Men nu har jag inte haft en modern laptop på många år och verkligen känt att jag har saknat det och där är frågan om jag inte vill ha en större disk. En lyx, javisst, men oerhört skönt att ha alla bilder och ljud lokalt och slippa släpa med en extern disk. Dator och interface, med några mikar och kablar i ryggsäcken.

    Men dollarkursen stör mig. Apple har inte höjt priserna, men här i Sverige blir det dyrt. Och samtliga macar jag ägt har jag uppgraderat vad gäller RAM och disk i efterhand, det är det slut med. Men det är å andra sidan priset man betalar för snabbheten och enkelheten, vågar man stanna på 16 GB RAM, eller kommer det att vara flaskhalsen som tvingar en att köpa ny i förtid?

    Vänligen, Ylan

  39. #39
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På vilket sätt är det självklart, om man kör en maxad M2 Pro 12core i sin nya M2 mini? (Om man nu inte jämför med Studio med M1 ultra...)
    Finns inga bench marks ännu dock. Men vi får se :-)
    M2 Pro Vs Mac Studio entry.
    ”Again, if the price is no object and maximum performance is the goal, then the Mac Studio wins in this department regardless of benchmark results.”
    https://appleinsider.com/inside/mac-...-compared/amp/

    Gällande M1,M2… samma Apple Silicon. Dvs stödjer inte programvaran (NI som nämnts) Apple Silicon så funkar vare sig M2 eller M1 native. Allt annat vore orimligt.

  40. #40
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Gällande M1,M2… samma Apple Silicon. Dvs stödjer inte programvaran (NI som nämnts) Apple Silicon så funkar vare sig M2 eller M1 native. Allt annat vore orimligt.
    Ytterligare ett argument att köra hårdvara, man slipper sånt då

  41. #41
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ytterligare ett argument att köra hårdvara, man slipper sånt då
    Instämmer! :-)

  42. #42
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    M1 är hårdvara... Just sayin.

  43. #43
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Vilken fantastisk nyhet! ..tänkte jag först.. tills jag kollade på vad priset skulle landa för den modell som jag kunde tänka mig att beställa sen. För bara ~2000kr extra så skulle jag få en Mac Studio med liknande specar, men med fler kärnor osv

    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag gissar att man får en bättre dator för ungefär samma peng om man köper en ”billigare” MacStudio än en boostad MacMini.
    Det gissar även jag på.

  44. #44
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag var helt säker på att jag skulle köpa en Mac Mini med M2 Pro om/när den kom. Och om det dröjde skulle jag köpa enklaste Studio.

    Men nu fick jag faktiskt lite beslutsångest lik förbannat. Men Studio är väl främst om man vill ha de extra GPU'erna? (vet att det är lite andra skillnader, men det känns som den avgörande)

    Har en maxad Mac Pro soptunna som ska ersättas. Hade siktat på att ha den 10 år, men ser ut bli 'bara' 9, går på knäna med nyare pluggar...

  45. #45
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Vi får väl invänta lite benchmarks. Men Mac Studio har även en massa fler ”in/out”. Minin blir en rejäl dongelhärva. Men med en snygg docka i samma format som minin så kan det bli rätt okej. :-)

  46. #46
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    M2 Pro har tydligen fler ingångar än vanliga! :-)


    https://youtu.be/aZar9m54uls

  47. #47
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Det är alltså billigare att flyga till new york, köpa en mini m2 pro, och sen flyga tillbaka, än att köpa en här i sverige?

  48. #48
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är alltså billigare att flyga till new york, köpa en mini m2 pro, och sen flyga tillbaka, än att köpa en här i sverige?
    Låter som det brukar vara i Sverige...

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är alltså billigare att flyga till new york, köpa en mini m2 pro, och sen flyga tillbaka, än att köpa en här i sverige?
    Säger väl en del om flygpriserna också. Men det får jag nog inte prata om mer här.

  50. #50
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Se till att ha tillräckligt med minne så inte SSD:n dör i förtid...


    https://youtu.be/MZuv4TIjk-I

  51. #51
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M1 är hårdvara... Just sayin.
    Ja just det, det det är det ju:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3223_KORG_M1.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	110635

  52. #52
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Haha!

  53. #53
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Det blir det ju för att du smiter från tull och skatt.

    Du drar den amerikanska skatten när du lämnar och betalar inte den svenska när du kommer hit. (De amerikanska priserna är ju utan sales tax).

    Vänligen, Ylan

  54. #54
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Nu när M2 är annonserad skulle jag, för att lägga mig på en balans mellan pris och prestanda, köpa en M2 Pro, utrusta med 16GB RAM och 1TB intern hårddisk (och fortsätta som nu med en extern SSD för projekt). Hamnar på ca 25 000kr. Kanske får bli en sådan senare i vår. Apple kör ju sina modeller några år så när de precis släppt, plus en liten tid att fixa buggar och kompatibilitet, är bästa tiden att köpa en Apple. Väntar jag ett eller två år är det samma maskin marginellt upphottad i processorn.

  55. #55
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när M2 är annonserad skulle jag, för att lägga mig på en balans mellan pris och prestanda, köpa en M2 Pro, utrusta med 16GB RAM och 1TB intern hårddisk (och fortsätta som nu med en extern SSD för projekt). Hamnar på ca 25 000kr. Kanske får bli en sådan senare i vår. Apple kör ju sina modeller några år så när de precis släppt, plus en liten tid att fixa buggar och kompatibilitet, är bästa tiden att köpa en Apple. Väntar jag ett eller två år är det samma maskin marginellt upphottad i processorn.
    En Mac Studio kostar samma slant men med 32Gb ram, 512 SSD. Bättre kylning + mer in/outs, 10gb ethernet. Personligen föredrar jag nog den isf.
    Sedan får kommande bench marks utvisa vilken cpu av dessa 2 som är effektivast.

  56. #56
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Vad de pruttar ur sig grejer, det där fruktföretaget! Nu är ju min laptop redan utdaterad. Haha.

    Men detta till trots tror jag fortfarande på min devis att den kommer räcka för mig i 10 år (9 kvar nu då), givet att den inte pajar eller får fötter. Den är helt otroligt kraftig.

  57. #57
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    jepp.. Köpte MBP 16" m1 pro i juni 2022 för 32500:-

    Men som Johey säger, den lever förhoppningsvis i 10år

  58. #58
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Mac Studio kostar samma slant men med 32Gb ram, 512 SSD. Bättre kylning + mer in/outs, 10gb ethernet. Personligen föredrar jag nog den isf.
    Sedan får kommande bench marks utvisa vilken cpu av dessa 2 som är effektivast.
    Jämförde den tekniska infon och MacStudio har betydligt högre minnesbandbredd. Dock har den fortfarande M1. Med en M2-processor för samma pris som nuvarande modell är det ingen tvekan om MacStudio. Men innan dess… vad svårt, men jag skulle inte köpa en just nu när M2 börjar släppas.

  59. #59
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jepp.. Köpte MBP 16" m1 pro i juni 2022 för 32500:-

    Men som Johey säger, den lever förhoppningsvis i 10år
    Jag blir tårögd av hur fin hårdvaran är varje gång jag sätter mig vid datorn, ett år senare. Önskar att jag kunde älska oset lika mycket, men det är inte så oanvändbart som jag befarade i alla fall. Får ge det ett år till eller två för att förhoppningsvis lära mig att uppskatta det. Är ju ändå bra många år kvar tills datorn är mentalt avskriven.

  60. #60
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämförde den tekniska infon och MacStudio har betydligt högre minnesbandbredd. Dock har den fortfarande M1. Med en M2-processor för samma pris som nuvarande modell är det ingen tvekan om MacStudio. Men innan dess… vad svårt, men jag skulle inte köpa en just nu när M2 börjar släppas.
    Dubbelt så mkt t o m, 400Gb/s vs 200 för m2 pro

Liknande ämnen

  1. Köpa Mac kanske? eller?
    Av HZA i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 19:20
  2. köpa pc eller mac
    Av imported_cornpie i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •