Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: Micromoog ENV-mod

  1. #1
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage

    Micromoog ENV-mod

    Hjälpte nyligen en trevlig 99'a att fixa hans trasiga Micromoog. Mitt bakomliggande motiv var naturligtvis att få testa en Micromoog för första gången igen sedan 1982 då jag fick låna hem en av min musikmagister.

    Och jag blev störtkär, lätt den bästa Moogen efter Minimoogen. IMO 10 ggr bättre/mer unik än Prodigy och Rogue.

    Så jag bytte nyligen till mig en Micro av en annan trevlig 99'a. Men eftersom den ändå behövde lite renovering så passade jag på att modda den enda saken som irriterade mig; att man inte kan välja ENV som modulationskälla.

    Sagt och gjort; jag ersatte den (i mitt tycke) värdelösa fyrkants-routingen med routing från filter-envelopen. Och speciellt när det kommer till PWM är ju resultatet grymt.

    ENV-PWM FTW. Nick Batt hade varit stolt över mig.
    (Ja, Kroffe - jag ÄR ju en gubbe... )


    https://youtu.be/MiQwFS8H3aU

  2. #2
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Snyggt jobbat!
    Jag håller med om att Micromoogen är underskattad.
    Som av en tillfällighet roar jag mig med att få liv i filter-envelopen på en Multimoog idag (trasig 556-timer) och den har ju Filter-envelope som en source. Ska testa om den låter lika bra som din mod när jag skruvat ihop den igen.

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Snyggt med en icke destruktiv mod! <3 Får vi se denna live på Moog-träffen?

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt med en icke destruktiv mod! <3 Får vi se denna live på Moog-träffen?
    Jepp, jag tar med den!

    Jag var först inne på att sätta in en switch så man kunde välja fyrkant också, men så kom jag på att jag aldrig använder fyrkant som modulation någonsin...

    Och ja, det är ju bara att brygga den skurna banan och ta bort sladden så är den original. Gjort på 3 minuter.

    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som av en tillfällighet roar jag mig med att få liv i filter-envelopen på en Multimoog idag (trasig 556-timer) och den har ju Filter-envelope som en source. Ska testa om den låter lika bra som din mod när jag skruvat ihop den igen.
    Ja hade varit kul att höra skillnaden mot en Multi som ju har ENV som Source från början, i alla fall till OSC B. Fattar inte hur de kan ha missat detta på Micron, men Multin saknar ju iofs modulation från Noise...

    Grymt fina syntar hur som, både Multi och Micro.
    Senast redigerat av Lackan den 2022-12-29 klockan 11:22.

  5. #5
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Då funkar Multimoogen som den ska.
    Som förväntat låter den med pwm via filter envelope i princip identiskt med din mod.
    Konstigt vore det förmodligen annars.

    F ö kan man modulera även OSC A på samma sätt (parallellt om man vill) genom att gå via aftertouch-sensorn. Bara att trycka minimalt hårdare på tangenterna (inte som aftertouchen på moderna keyboards som ofta kräver ett halvt ton).

    Ser ju nu precis som du säger att de lagt ”Filter Contour” på Multin där ”Noise” ligger på Micron. Det var väl priset de fick betala för att använda samma kretskort för båda. Men jag har ju hellre filter env än noise som modulationskälla.

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag har ju hellre filter env än noise som modulationskälla.
    Alla dar i veckan.

  7. #7
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Kul att du blev så förtjust i Micron! Enligt mig en underbar och underskattad liten synth så jag är väldigt tacksam för din hjälp att få liv i den! Lite sugen på modden själv men tror jag hellre byter bort brusmodulationen. Eller bend den är ändå paj

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Kan säga att det var nära att du inte fick tillbaks den ”nä, någon micromoog kan jag inte minnas, eller så har jag slarvat bort den…”

    Det är så många syntar som är bra men saknar något som sticker ut. Micron har verkligen några speciella features som gör att man gör plats för den i studion.

  9. #9
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Haha ja det kan jag tänka mig! Tur jag fick tillbaka den 😊 Men den har verkligen nåt visst, ett eget sound och lite unika modulationsmöjligheter

  10. #10
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att du blev så förtjust i Micron! Enligt mig en underbar och underskattad liten synth så jag är väldigt tacksam för din hjälp att få liv i den! Lite sugen på modden själv men tror jag hellre byter bort brusmodulationen. Eller bend den är ändå paj
    Japp, du har haft helt rätt i att Micromoogen är underbar. Härligt att din fått nytt liv!
    Nu när min Multimoog är fixad ska jag äntligen ta mig an uppdraget som jag lovade att genomföra: att testa dem side-by-side. Jag har svårt att se att de i grunden skulle låta olika, då grundkretskortet är samma i båda. Men vi får se…

    Är din Bend paj? Det borde ju inte vara så svårt att fixa? 15 V som spänningsdelas till 2.5 V över två motstånd. Om det inte är switchen som är trasig, men då kan den ju ändå inte användas för modden. Eller missuppfattade jag?

  11. #11
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ja alltså min uppfattning att Multi är tråkig och Micro är grym är 100% mitt eget usla minne, jag har inte testat dem bredvid varandra så jag är övertygad om att jag har fel 😊

    Bend är alltså touch stripen jag menar, den är i fysiskt väldigt dåligt skick på min. Så den kan man inte ha till nåt.

  12. #12
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja alltså min uppfattning att Multi är tråkig och Micro är grym är 100% mitt eget usla minne, jag har inte testat dem bredvid varandra så jag är övertygad om att jag har fel ��.
    Ljud från syntar är med än bara ljud, det är känslan också. Så vi får väl som sagt se… det ligger kanske något i det.

    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bend är alltså touch stripen jag menar, den är i fysiskt väldigt dåligt skick på min. Så den kan man inte ha till nåt.
    Aha, då är jag med. Det Moog kallar ”pitch ribbon”. Det är ju lite förvirrande terminologi, när ”Bend”-alternativet för mod source på Micron innebär direkt kontroll av modulation m h a ”modulation amount”-hjulet och inte via det som man ju vanligen kallar ”pitch bend(er)”.

  13. #13
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Vad kul ja jag säger samma sak, tycker micron lätt kommer på 1.5:e plats efter minin! Eller kanske tom på 1.3:e plats. Väldigt karaktäristiskt ljud och kul modulation. Kanske får fixa ”Lackans mod” då. Förresten, vet någon om det skiljer något mellan revisionerna med vitt resp guldgult screentryck?

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vet någon om det skiljer något mellan revisionerna med vitt resp guldgult screentryck?
    Det enda jag vet är

    • Gamla har några termer på framsidan som är annorlunda b.la "Articulator" ist för "Contour"
    • De senare har en pitch-ratt på CV-OUT
    • De gamla har en 100µF innan filtret, men i de senare (och i schemat) är detta ändrat till en 220µF. Det är detta som på interwebb kallas "Micromoog filter mod", men bara de tidiga behöver göra detta alltså.

    Det är vad jag vet, andra får gärna fylla i.

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Både micro och multi är i grunden Constellation-konceptet som togs fram under ledning av Dave Luce. Apollo blev Polymoog, Taurus blev… Taurus och Lyra blev Multi/micro. Så många av koncepten som känns konstiga på multi/micro har sin logiska koppling i Polymoog. En helt annan sak än Bill Hemsath och Bobs Minimoog alltså.

  16. #16
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Ja - jag saknar min Micromoog och har alltid varit nyfiken på en multimoog... återkom gärna med jämförelsen

  17. #17
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, då är jag med. Det Moog kallar ”pitch ribbon”. Det är ju lite förvirrande terminologi, när ”Bend”-alternativet för mod source på Micron innebär direkt kontroll av modulation m h a ”modulation amount”-hjulet och inte via det som man ju vanligen kallar ”pitch bend(er)”.
    Då hade jag fel för mig, trodde det var pitch-ribbonen som kunde kopplas som modulationskälla men det låter ju mycket mer logiskt som du säger. Men båda är lika oanvändbara och lätta att offra för mig

  18. #18
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både micro och multi är i grunden Constellation-konceptet som togs fram under ledning av Dave Luce. Apollo blev Polymoog, Taurus blev… Taurus och Lyra blev Multi/micro. Så många av koncepten som känns konstiga på multi/micro har sin logiska koppling i Polymoog. En helt annan sak än Bill Hemsath och Bobs Minimoog alltså.
    Aha det är därför det känns så rätt att göra space-synth på dem!

  19. #19
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då hade jag fel för mig, trodde det var pitch-ribbonen som kunde kopplas som modulationskälla men det låter ju mycket mer logiskt som du säger. Men båda är lika oanvändbara och lätta att offra för mig
    Ja, det är ju så man tänker. Inte helt logisk märkning, tycker jag.
    Men jag hade nog funderat en extra gång på att offra Bend-alternativet, för då tappar du ju möjlighet till manuell modulation med hjulet.

  20. #20
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja - jag saknar min Micromoog och har alltid varit nyfiken på en multimoog... återkom gärna med jämförelsen
    Nu är ju inte jag lika bra som Lackan på att göra videos, så jag hade nog snarast tänkt mig en ”muntlig redovisning”. Bara så du inte får för höga förhoppningar…

    Men du är välkommen att själv testa dem (och de andra medlemmarna i Constellation-konceptet) om du är i närheten av Skåne, så snart vi öppnat dörrarna till ”synth-muséet”, vilket är planerat att ske nästa år.

  21. #21
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är ju så man tänker. Inte helt logisk märkning, tycker jag.
    Men jag hade nog funderat en extra gång på att offra Bend-alternativet, för då tappar du ju möjlighet till manuell modulation med hjulet.
    Varför skulle man hellre ”benda” cutoff eller PW med modwheel när man har rattarna framför sig?

  22. #22
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Kanske kan man då styra pitch och cutoff/pw samtidigt med vänsterhanden.
    Själv har jag bara använt pitchribbon dock!

  23. #23
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Personligen tror jag att även om allt med "touch" kändes futuristiskt och modernt 1975 så är det ju faktiskt ganska värdelöst. ARP's PPC-plattor som Teisco kopierade är ju ett annat lysande exempel...

    Så ur ett användarperspektiv insåg de nog att den seriöse användaren behövde tillgång till ett pitch-hjul också.

  24. #24
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle man hellre ”benda” cutoff eller PW med modwheel när man har rattarna framför sig?
    Haha. Ja, man *kan* ju göra så… men det är inte rätt.
    Det är kanske bara jag som tycker att modulationhjulet känns bättre att använda med vänsterhanden, för du har ju helt rätt. Utom möjligen (som theVOID skriver) att man via modhjulet kan styra både pitch och cutoff samtidigt (vilket jag själv nog aldrig gjort).

  25. #25
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen tror jag att även om allt med "touch" kändes futuristiskt och modernt 1975 så är det ju faktiskt ganska värdelöst. ARP's PPC-plattor som Teisco kopierade är ju ett annat lysande exempel...

    Så ur ett användarperspektiv insåg de nog att den seriöse användaren behövde tillgång till ett pitch-hjul också.
    Jag har för mig att jag läst någonstans att det fanns möjlighet att byta ut pitch ribbon mot ett pitch wheel på micro/multimoog, men jag har aldrig sett det.

  26. #26
    cercina
    cercina är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Är det någon av er som lyckats modda/göra om S triggen till en ”vanlig” CV? Har testat med en Kenton och S trigger kabel på min Micromoog men den trackar uselt får inte rätt på det.

  27. #27
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av cercina Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon av er som lyckats modda/göra om S triggen till en ”vanlig” CV? Har testat med en Kenton och S trigger kabel på min Micromoog men den trackar uselt får inte rätt på det.
    Trigg/gate är när något spelas, cv är tonhöjden. 0,95 V/okt verkar det vara på den här som standard, så du får nog ställa om lite i kentonmojängen.

  28. #28
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    S-trig och CV är ju två olika saker? Menar du V-gate?

    S-trig brukar ju inte vara några problem, de flesta konverterare har ju från början det som alternativ, så det är ju bara att koppla in om du har en sladd med CinchJones-kontakt.

    För att styra CV (tonhöjd) ska du INTE använda "OSC IN" ingången utan faktiskt "KBD OUT". På det sättet slipper du pitchdrift som annars är ett helsicke.

    Sedan får du antagligen justera trackingen på ditt CV-interface så att det stämmer med Micromoog-standard (typ 0,95'ish V/Oct)

    Vad kör du för konverterare / MIDI-CV-burk?

  29. #29
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att styra CV (tonhöjd) ska du INTE använda "OSC IN" ingången utan faktiskt "KBD OUT". På det sättet slipper du pitchdrift som annars är ett helsicke.
    Använder du då extern buffer för den signalen som det rekommenderas i manualen sidan 71?
    http://www.synthfool.com/docs/Moog/micromoog.pdf

  30. #30
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nä, jag kör direkt fån en Kenton Pro2 in i KBD OUT. Funkar kanon.

    Gissar att Kentons utsignaler kanske är buffrade redan? Och att Moogs buffer-schema mer är om du vill koppla in den i obskyra experiment-modularer anno 1975..?

    För mig var det bara plug'n'play som sagt. Funkar 100% perfekt.

  31. #31
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att styra CV (tonhöjd) ska du INTE använda "OSC IN" ingången utan faktiskt "KBD OUT". På det sättet slipper du pitchdrift som annars är ett helsicke.
    Detta hade jag ingen aning om alls! Min har driftat rätt hårt trots mycket kärlek från dig så jag ska genast testa detta! Lite ointuitivt kan jag tycka att koppla till utgång men ok då

  32. #32
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    OK, tack för det svaret. Thom Rheas manual är f ö helt jävla outstanding. Måste vara en av (Norlin) Moogs bästa!

  33. #33
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja den manualen är fantastisk helt klart
    Men även jag har ju varit frustrerad ibland avseende CV styrning, och haft haft två Micromoogs.
    Den jag har nu har inte CV ratten bak på.
    Men man skall alltså göra en specialkabel för CV styrning och använda ena delen av KB out signalen?
    Får kika i manualen igen helt enkelt

  34. #34
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men man skall alltså göra en specialkabel för CV styrning och använda ena delen av KB out signalen?
    Får kika i manualen igen helt enkelt
    För mig var det som sagt bara att tuta och köra från Kenton Pro2 med helt vanliga kablar. Obuffrat.

  35. #35
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag testar med mitt Pro-Solo!

  36. #36
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite ointuitivt kan jag tycka att koppla till utgång men ok då
    Nej fan, helt i linje med Moogs varumärke!

  37. #37
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja - jag saknar min Micromoog och har alltid varit nyfiken på en multimoog... återkom gärna med jämförelsen
    Efter en första snabb jämförelse så låter de (som förväntat) identiskt när man bara kör med Osc B på Multimoogen. Det enda jag kan höra är små skillnader i kalibreringen (envelop-tider etc) och det är ju helt individberoende.

    Jag vill dock ge @stryph delvis rätt, då ljudet blir ganska ”tamt” så snart man mixar in lite av Osc A. Jag tycker inte att den tillför något med lite detuning, utan det tar bara udden av Osc B och blir tunt. Hade man åtminstone kunnat detuna en oktav så kanske…

    Men med det sagt så har jag sparat experimenterande med modulation till senare, och jag kan tänka mig att det kan bidra med lite att ha två oscillatorer när man t ex modulerar filtret med den ena, använder pressure (som micron saknar) osv.

  38. #38
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag ska ju villigt erkänna att jag inte hade mycket erfarenhet av någondera syntharna när denna tanke uppstod men kanske är det som du säger, att just när man mixar oscillatorerna blir det inte så fett som man kanske skulle hoppats. Att om man kör en Multi med bara det som en Micro kan så låter de exakt likadant men när man försöker få allt att bli större/fetare/bättre med hjälp av Multins alla trix faller det platt?

  39. #39
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Såvitt jag förstår efter att ha läst på div ställen, minns inte exakt var nu, så överstyr oscillatorn och SUB filtret i Micromoogen, men på Multin mixas oscillatorerna på ett sådant sätt att filtret inte får samma höga insignal och därav blir det inte samma ljud.

  40. #40
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag har haft båda (Voiden köpte sin Micro av mig, den var fin!). Jag personligen föredrog Multin och tycker kanske inte att det snack som förekommer på internet av random snubbar™ riktigt känns relevant. Givetvis är allt subjektivt och det är möjligt att jag inte använt de här till ljud där det blir tydligt.

    Jag har extremt svårt för envelopsarna i de här syntarna och kom aldrig förbi det riktigt på någon av dem. Tyvärr.
    Senast redigerat av Irja den 2023-01-23 klockan 10:51.

  41. #41
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såvitt jag förstår efter att ha läst på div ställen, minns inte exakt var nu, så överstyr oscillatorn och SUB filtret i Micromoogen, men på Multin mixas oscillatorerna på ett sådant sätt att filtret inte får samma höga insignal och därav blir det inte samma ljud.
    Detta motsvarar väl mina observationer.
    Om man vrider Mix-knoben till 100% Osc B på Multimoogen så tycker jag att man har en Micromoog till fullo. Om man därefter hoppas kunna göra ljudet fetare genom att mixa in en detunad Osc A så ”försvinner” det råa i Osc B och det låter lamt. Osc A adderas inte rakt av utan Osc B dämpas samtidigt.
    Däremot kan man med båda oscillatorerna mixade få till ljud som inte går att få med en Micromoog, men det är ljud av en lite ”försiktigare” karaktär.

    Med det sagt så är en Multimoog enligt mig ”en Micromoog + lite till”, men inte ”en fetare Micromoog”.
    Om jag skulle tvingas välja (utan hänsyn till pris) så är Multimoogen det självklara valet.

  42. #42
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta motsvarar väl mina observationer.
    Om man vrider Mix-knoben till 100% Osc B på Multimoogen så tycker jag att man har en Micromoog till fullo. Om man därefter hoppas kunna göra ljudet fetare genom att mixa in en detunad Osc A så ”försvinner” det råa i Osc B och det låter lamt. Osc A adderas inte rakt av utan Osc B dämpas samtidigt.
    Däremot kan man med båda oscillatorerna mixade få till ljud som inte går att få med en Micromoog, men det är ljud av en lite ”försiktigare” karaktär.

    Med det sagt så är en Multimoog enligt mig ”en Micromoog + lite till”, men inte ”en fetare Micromoog”.
    Om jag skulle tvingas välja (utan hänsyn till pris) så är Multimoogen det självklara valet.
    Ungefär så tycker jag också. Multin kan vara en Micro, men när man mixar in OSC A så blir det mindre tryck. I mina ögon trots det också en roligare synt, men det är subjektivt.

    Nu var det väl ca fem år sedan jag sålde den så mitt minne är lite rostigt, men det finns en felkonstruktion i de där syntarna som gör att de låter en aning mesiga. Jag gjorde en filtermod på Multin som fixade det helt och hållet och efter det lät den definitivt bättre. Mycket mer tryck i den. Minns också att det står en massa grejer på nätet där random snubbar™ diskuterar den där modden och har helt fel. Den modden funkar alldeles som den ska, även om jag skulle behöva fräscha upp mitt minne om vad det nu var exakt den gjorde . Var det resonans som alltid ligger på eller något sånt? Jag hade behållt den om jag kommit överens med envelopsen i alla fall.

    Men, nu kan det vara så att felet i konstruktionen gör en del av det ljud som andra kanske uppskattar. Jag föredrar Prodigyn med hästlängder, för mig lirar de i olika klasser, så jag kanske är fel person att uttala mig.

  43. #43
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja Prodigyn låter ju som en två oscillators minimoog, helt otroligt med andra ord
    Micro/Multi är andra djur helt och hållet, enveloperna är inte så kul tycker jag..men de har egna ljud som jag älskar.
    Särskilt filter FM med osc och sub samtidigt
    Samt sin egna bas som också är användbar!

  44. #44
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vad är problemet med enveloperna på Micro/Multimog, tycker ni?
    Att det saknas Sustain, switcharna för att ändra mellan olika lägen eller enveloptider och kurvformer?

    Jag tycker att Micron låter grymt, men ni verkar ju överens om att Prodigyn låter bättre, så jag får väl koppla upp den bredvid och testa om ni har rätt eller om ni bara försöker luras.

  45. #45
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja Prodigyn låter ju som en två oscillators minimoog, helt otroligt med andra ord
    Det kan nog stämma, lite som en Source gissar jag.

    Source'n kändes dock som mellanmjölk bredvid Minimoogen - så för min del (som har en Mini) känner jag att Micron absolut tillför något där Source etc inte gör det.

    Micron är otroligt mer speciell än en Source imo, om man nu inte är ute efter en Minimoog lookalike.

  46. #46
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är problemet med enveloperna på Micro/Multimog, tycker ni?
    Att det saknas Sustain, switcharna för att ändra mellan olika lägen eller enveloptider och kurvformer?

    Jag tycker att Micron låter grymt, men ni verkar ju överens om att Prodigyn låter bättre, så jag får väl koppla upp den bredvid och testa om ni har rätt eller om ni bara försöker luras.
    ”Bättre” är subjektivt. Jag tycker inte heller att Micron låter dåligt. Långt från.

    När det gäller envelopsen… jag skulle vilja ha en här nu så jag kunde specificera mer tydligt, men jag upplevde dem som väldigt sega och… ”omusikaliska” är en sån värdelös term, så jag ska inte använda den. Något med kurvorna som jag inte tycker funkade för mig. Jag trodde ofta att det var något som var fel med dem, men tydligen inte. Även detta är såklart subjektivt. Förlåt för inte helt tydligt svar, men det var fem år sen jag spelade på en.

    Vad gäller Prodigyn… jag tycker inte att den låter som en Minimoog direkt. De har ju samma DNA, men är väl helt olika konstruktioner? Tycker Prodigyn klarar sig alldeles utmärkt utan att beskrivas som en stympad Minimoog. En av de absolut mest välljudande syntar jag stött på utifrån mitt tycke och smak.

    Det sagt så är jag väldigt nöjd med filter-FM-modden jag har gjort på den. Den är brutal. Breddar såklart paletten en del.

    Ber om ursäkt om det låter som jag dissar Micron, det är inte min mening och inte vad jag tycker. Man connectar olika med olika syntar.

  47. #47
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Prodigyn är ju ingen stympad minimoog Ha haft bägge samtidigt och de har många likheter i grundsoundet tycker jag, fantastiska bägge två En moog jag vill ha igen!

  48. #48
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag uppskattar att vi har en diskussion om envelopes! Jag har tjatat om det i olika intervjuer jag gjort och i Kortklippt med BURG. Tycker de är bland de viktigaste komponenterna i en synth men att de ofta förbises. Om oscillatorer är stämband och filter är munhåla är envelopes en synths artikulation. Är artikulationen dålig kan inte synthen göra sig förstådd.

    Med det sagt så gillar jag faktiskt Microns enveloper och även Sub37:ans som (jag tror) är digitala. Men här skiftar uppenbarligen smaken fick jag erfara dels nu när Irja ogillar Microns och Slirak på Moogträffen berättade att han inte är nåt större fan av Subsequentens.

  49. #49
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Minimoogens är underbara dock

  50. #50
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    MicroMoog enevelopes är ju kanon - otroligt musikaliska..En av de bästa sakerna med Micro´n tycker jag.
    Stenhård synt men samtidigt musikalisk som få... saknar verkligen min

  51. #51
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Har både micron o minin och tycker båda är typ lika bra (fast helt olika). Micron har väldigt mkt karaktär och råhet.

  52. #52
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ja som sagt, jag köper utan omsvep att man kan uppleva olika instrument olika. Jag hoppas att det är få av oss som gör exakt samma grejer på sina syntar som någon annan. Jag försöker alltid vara tydlig med att jag förmedlar min upplevelse och att det inte är en objektiv sanning jag kommer med. Tycker också att det är roligt att andra uppskattar envelopsarna.

  53. #53
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Analoga syntar kan ju också vara dåligt kalibrerade så att ENV inte sveper från max till min utan mindre, eller tvärtom, ligger för högt så att första biten av en nedåtgående ENV plattas ut

  54. #54
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja som sagt, jag köper utan omsvep att man kan uppleva olika instrument olika. Jag hoppas att det är få av oss som gör exakt samma grejer på sina syntar som någon annan. Jag försöker alltid vara tydlig med att jag förmedlar min upplevelse och att det inte är en objektiv sanning jag kommer med. Tycker också att det är roligt att andra uppskattar envelopsarna.
    Och jag uppskattar diskussionen och att få ta del av andras upplevelser, finner det berikande!

  55. #55
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kul ja jag säger samma sak, tycker micron lätt kommer på 1.5:e plats efter minin! Eller kanske tom på 1.3:e plats. Väldigt karaktäristiskt ljud och kul modulation. Kanske får fixa ”Lackans mod” då. Förresten, vet någon om det skiljer något mellan revisionerna med vitt resp guldgult screentryck?
    Var det Micromoog du menade så finns det en skillnad mellan före och efter S/N 3300. Enligt servicemanualen 2-11:
    "(beskrivning av kortslutningskrets) This feature (instituted in newer models S/N 3300 and above) prevents the VCO from bleeding into the VCF..."

    Jag har ett äldre ex. med lågt S/N och där finns alltid en överhörning mellan VCO och VCF som gör höga toner aningen orena. Feature eller fel är en smaksak... Men Micromoog är ju bäst på bas så det spelar ingen roll för mig i vart fall, bara bra om det blir lite smuts i ljudet.

  56. #56
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Om du har lågt sr nr ska du dock kolla så filter-kondningen in i filtret inte är 100uF för då agerar den lite HPF och basen blir lidande. Enl schemat är denna ändrad till 220uF i senare ex.

    Det är detta som av vissa kallas ”Micromoog filter mod”.

  57. #57
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har lågt sr nr ska du dock kolla så filter-kondningen in i filtret inte är 100uF för då agerar den lite HPF och basen blir lidande. Enl schemat är denna ändrad till 220uF i senare ex.

    Det är detta som av vissa kallas ”Micromoog filter mod”.
    Aha, får kollas nästa gång men det är ingen brist på bas i min maskin i vart fall. Eller så är det att den redan är "färdigfiltrerad" som gjort att jag gillat den som bassynt. Det är ju inte sällan man skär lite försiktigt längs ner för att det inte skall bli för baktungt. Vet du vilken gränsfrekvens-db/oktav HPF:en ger?

  58. #58
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använder du då extern buffer för den signalen som det rekommenderas i manualen sidan 71?
    http://www.synthfool.com/docs/Moog/micromoog.pdf
    Min Micro började bete sig underligt när jag körde CV via KBD OUT, den tappade toner kring den senast tryckta tangenten, så mycket möjligt att jag hade behövt bufferkretsen - men då upptäckte jag en annan möjlighet som jag undrar varför de inte nämner i manualen:

    När man sätter den i DRONE-läge så jordas den interna CV'n genererad av tangentbordet (om jag läser schemat rätt) och när man då använder OSC IN som adderar, så blir det perfekt - eftersom CV-in adderas till "noll". Tonen driftar inte heller eftersom den internt då är låst till "noll" eller jord.

    Mycket märkligt att de inte nämner denna feature i manualen..? Eller är det bara jag som missat det? Hursom gör detta att OSC-IN går att använda perfekt när man sätter den i DRONE-läge.

  59. #59
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tyckte väl att en klocka ringde när jag såg den här annonsen:
    https://vend.se/677579-micromoog

  60. #60
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft båda (Voiden köpte sin Micro av mig, den var fin!). Jag personligen föredrog Multin och tycker kanske inte att det snack som förekommer på internet av random snubbar™ riktigt känns relevant. Givetvis är allt subjektivt och det är möjligt att jag inte använt de här till ljud där det blir tydligt.

    Jag har extremt svårt för envelopsarna i de här syntarna och kom aldrig förbi det riktigt på någon av dem. Tyvärr.
    Jag försöker gärna bevisa att jag har fel, så jag kniper Rydans Micromoog. Vi gör ett försök till helt enkelt och hoppas att vi connectar fullt ut denna gång. Tredje gången gillt med Micro/Multi. Nu eller aldrig osv.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-06-17, 16:27
  2. Mod Devices Mod Duo X
    Av 655321 i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-09-06, 16:31
  3. vad gör "env mod" på en tb-303?
    Av Wilhelm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 20:31
  4. SH-101 - Power filtering mod? (Nova mod)
    Av outshape i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •