Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 263

Ämne: Dina första 5 syntar...

  1. #181
    Martinsson
    Martinsson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    1. Korg M1
    2. Yamaha CS1x
    3. Yamaha Reface DX
    4. Korg Minilogue XD
    5. Korg Opsix

    Relativt enkla och icke-exklusiva apparater, alla köpta begagnade, men var och en av dem gav något.

  2. #182
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Martinsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Korg M1
    2. Yamaha CS1x
    3. Yamaha Reface DX
    4. Korg Minilogue XD
    5. Korg Opsix

    Relativt enkla och icke-exklusiva apparater, alla köpta begagnade, men var och en av dem gav något.
    Nice o börja med M1/workstation. Allt-i-ett

  3. #183
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skummelkatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg MS10
    Korg MicroKorg
    Roland JX-3P
    Roland Juno 60
    Vilken 5e är du sugen på då?

  4. #184
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    2017:
    Korg Volca Keys & FM samtidigt
    Korg Microkorg XL+
    Arturia Minibrute
    Korg Prophecy

    Tror jaag! Bara Keys kvar!

  5. #185
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2017:
    Korg Volca Keys & FM samtidigt
    Korg Microkorg XL+
    Arturia Minibrute
    Korg Prophecy

    Tror jaag! Bara Keys kvar!
    Nice! Kul att folk börjat med volcorna

  6. #186
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    1997:
    Yamaha CS1x
    Novation Bass Station Rack

    Såldes när jag flyttade hemifrån och inte hade plats längre. Sen snabbspolar vi fram till...

    2015:
    TE Pocket Operators
    - PO 12 rhythm
    - PO 14 sub
    - PO 16 factory

    Trillade tillbaka igen och sen dess har det blivit en del som kommit och gått. Det mesta begagnat här.

  7. #187
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    2006 köpte jag min första tror jag. Och jag TROR mina första var:

    1. Jomox Xbase 09 (helt säker att det var första!)
    2. Roland TR-707 (helt säker på denna med)
    3. Machinedrum SPS1-UW
    4. Microkorg XL
    5. Korg MS2000R

  8. #188
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice! Kul att folk börjat med volcorna


    Men intresset började i tonåren runt 2005, då hade jag ögon för Korg Micropreset och Poly800 först och främst lustigt nog. Äger idag Micropreset i alla fall.

  9. #189
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jack ?
    ...telejacket!

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte vad en demo på AD-konverteringen i Lexicon-reverb har att göra med DA-konverteringen i DX7. Jag hittade ingen video med denne person som handlade om DX7.
    Det som diskuterats gäller DAC+analoga utgångar generellt. Källan för de digitala signalerna gör ingen skillnad.

  10. #190
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag inte har en klar bild av är om den första DX7:an också hade 12-bitar (14 enligt somliga) i själva beräkningarna. Annars är det lite svårt att begripa varför de skulle snåla med 12 bitar i sista steget. Jag menar, det kom ju CD-spelare och annat billigare som var 16-bitar ungefär samtidigt. DX7 var ju ingen budgetmaskin, verkar konstigt att snåla på en enda DA-omvandlare.

    Saker och ting är mer komplexa än så... https://ajxs.me/blog/Yamaha_DX7_Technical_Analysis.html

  11. #191
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mer DX-nörderi om man tröttnat på att killgissa

    http://www.righto.com/2022/02/yamaha...gineering.html

    Kanske läge att bryta ut en DX-tråd?

  12. #192
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imponerande byggen! Särskilt Miman måste känts som Aniara för dig när den var klar! Vilken bedrift.
    MiMi-a, inte Mima, så det var aldrig i tänkt som en Aniarareferens. Men visst var det en skön känsla när jag hade fått ihop hela maskinen och det gick att spela på den, trots alla konstruktionsbrister.

  13. #193
    Martinsson
    Martinsson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice o börja med M1/workstation. Allt-i-ett
    Just den synthen var lite speciell, för det var precis den synthen som användes i signaturmelodin till rederiet (just det, slå det)

    Jag köpte den av Johan Stengård (tror jag det var) som lirar sax på samma spår, och det skulle inte förvåna mig om Johannes Brost ställt en öl på den vid något tillfälle

    Tusan... nu saknar jag den, sålde den till en dåvarande flickvänns släkting på Gotland...

  14. #194
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Martinsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just den synthen var lite speciell, för det var precis den synthen som användes i signaturmelodin till rederiet (just det, slå det)

    Jag köpte den av Johan Stengård (tror jag det var) som lirar sax på samma spår, och det skulle inte förvåna mig om Johannes Brost ställt en öl på den vid något tillfälle

    Tusan... nu saknar jag den, sålde den till en dåvarande flickvänns släkting på Gotland...
    Underbart med lite "historia" krings ens instrument & inköp

    Jag gick själv från M1 till T3. Beställde T3 innan den ens kommit ut. Fick dock bara nr 2 i Norden för Vikingarna hade tvingat nr 1

    Har fortfarande kvar den. Dock på högkant i ett förråd med trasig diskdrive & lösa knappar Men den har t.o.m bott med mig i Bulgarien 1991-1992 när jag jobbade som producent där

  15. #195
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Martinsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just den synthen var lite speciell, för det var precis den synthen som användes i signaturmelodin till rederiet (just det, slå det)

    Jag köpte den av Johan Stengård (tror jag det var) som lirar sax på samma spår, och det skulle inte förvåna mig om Johannes Brost ställt en öl på den vid något tillfälle

    Tusan... nu saknar jag den, sålde den till en dåvarande flickvänns släkting på Gotland...
    Korgs egen M1 plugg låter identiskt, om det kan va till nån tröst.

  16. #196
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Oj,, Det var länge sedan

    Korg monoPoly (Köpte av kompis, som fick den av sin pappa, när den var ny, men han lirade aldrig på den. Han spelade inte något instrument alls...)
    Sequential MAX (Köpt direkt på Muskantor, som jag tror var agent på den tiden)
    Sequential Multitrak (Köpt direkt på Muskantor, som jag tror var agent på den tiden)
    Yamaha CS5
    Roland SH-101

    Tycker fortfarande att det är grymt bra syntar, även om just MAX är den blekaste av dem. Har inte kvar någon, men har under åren ägt flera Multitrak. (Efter dessa följde en mängd andra,, PPG å annat,, Bit, JX... Tusan vad många olika man haft!)

  17. #197
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...telejacket!


    Det som diskuterats gäller DAC+analoga utgångar generellt. Källan för de digitala signalerna gör ingen skillnad.
    Jaså det jacket, jag trodde det var någon esoterisk omvandling.

    Den videon som var länkad handlade om ingången, AD:n.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saker och ting är mer komplexa än så... https://ajxs.me/blog/Yamaha_DX7_Technical_Analysis.html
    Hmm... med tanke på hur det beskrivs tycker jag brusnivån på min gamla DX7 borde vara lägre. Det låter verkligen som typ 12-bitars brusnivå och inte 15 som vore nästan som CD. Såvida de inte har ett extremt headroom som enbart är till nytta vid extrema transienter. Jag måste nog stämma av med någon annan DX7:a, det kanske är lite fel på min.

  18. #198
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Martinsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just den synthen var lite speciell, för det var precis den synthen som användes i signaturmelodin till rederiet (just det, slå det)

    Jag köpte den av Johan Stengård (tror jag det var) som lirar sax på samma spår, och det skulle inte förvåna mig om Johannes Brost ställt en öl på den vid något tillfälle

    Tusan... nu saknar jag den, sålde den till en dåvarande flickvänns släkting på Gotland...
    Har en M1a som köptes av Per Dunsö (mest känd tillsammans med Ola Ström i Solstollarna och Toffelhjältarna) för ett antal år sedan. Den användes bl.a. i introlåten och till en del av ljudeffekterna i TV-serien Cozmoz (1989) berättade han. Fick också se lite rekvisita etc från Solstollarna, t.ex. tullarens uniform. "Tullverket lurar man inte i första taget."

  19. #199
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    1.Korg mono/poly
    2.Korg ms20
    3.Roland Juno 106
    4.Korg Trident mk2
    5.Pro one

  20. #200
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm... med tanke på hur det beskrivs tycker jag brusnivån på min gamla DX7 borde vara lägre. Det låter verkligen som typ 12-bitars brusnivå och inte 15 som vore nästan som CD. Såvida de inte har ett extremt headroom som enbart är till nytta vid extrema transienter. Jag måste nog stämma av med någon annan DX7:a, det kanske är lite fel på min.
    Yamahas FM-syntar har aldrig haft varken 12-bitars DAC eller 15 bitars DAC. Men första DX7an brusade en del som du påpekar. Dock inte mer än att den slog knock out på hela övriga syntindustrin och hördes på varenda hitlåt till leda vilket ändå är ett hyfsat bra betyg för en synth. Dessutom, för att anknyta till ämnet, frekvent återkommande på listan över mångas 5 första syntar.

    Jag reserchade och skrev för länge sedan om bl.a. Yamahas FM syntar vilket inkluderade en sammanställning av DACarna från generation 1 (GX-serien) till 4e generationens FM-syntar. Sound On Sound använde det då de skrev om FM-syntar, och speciellt om TX816 (har fortfarande prenumerationen löpande jag fick av dem då för flera decennier sedan, generöst). Inklistrat från en dåvarande sida i avsnittet DACarna (formateringen försvann, huller om buller):


    YAMAHA FM-LINE SYNTHESIZERS

    The First Generation

    Sine wave operators and 14 bit D/A converters

    Year Name Operators Polyphony Comment
    1981 GS1 4 pairs 16
    GS2 2 pairs 16
    1982 CE20 2 pairs ? 9
    CE25 2 pairs ? 9

    The Second Generation

    Sine wave operators, 14 bit D/A converters

    Year Name Operators Polyphony Comment
    1983 DX7 6 16 The original
    DX9 4 16 No velocity sensivity
    TX7 6 16 Desktop model of DX7
    1984 TX816 6 x 8 16 x 8 8 DX7 (TF1) in a rack. The ultimate FM-synth
    DX1 6 32 As two DX7 and with better user interface on the panel and better componets
    1985 DX5 6 32 The follow up of DX1
    1986 DX21 4 8 The best of the 4 operators FM-synts (but not close to the 6 operators)
    DX27 4 8
    DX27S 4 8 As DX27 and built in speakers
    DX100 4 8 Mini-keys. Velocity-sensivity only bu external MIDI
    FB01 4 8 Halv-rack computer-model

    The Third Generation

    Sine wave operators, 16 bit D/A converters

    Year Name Operators Polyphony Comment
    1987 DX7II/D 6 16 The new standard model DX7. Dual mode
    DX7II/FD 6 16 As DX7II/D and a built in 3,5" diskdrive for saveing/loading voice-data
    DX7S 6 16 As DX7II/D, but lack of Dual Mode and smaller display
    DX7 Centennial 6 16 Like a DX7II but inverted colour (white) and 76 keys
    TX802 6 16 Rack mounted, multitimbral (8 parts) de luxe model of DX7II

    The Fourth Generation

    Eight waveforms as operators, 16 bit D/A converters

    Year Name Operators Polyphony Comment
    1987 TX81Z 4 8
    1988 DX11 4 8
    YS100 4 8
    YS200 4 8
    1989 V50 4 16
    TQ5 4 8

  21. #201
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamahas FM-syntar har aldrig haft varken 12-bitars DAC eller 15 bitars DAC.
    Angående 2a generationen - enligt artiklarna jag länkade, där de t.o.m. sågat upp Yamahas egna kretsar, så förekommer det, som jag läste det, 16 bitar (sinustabellerna), 14 bitar och till sist icke-linjär 12-blir-15 bitar i slutänden. Allt trixande med den digitala integriteten ger förstås konsekvenser för klangen, men eftersom det är en synt och inte någon sampler eller WT så är det "rätt", med alla artefakter på köpet.

    Har inte sett motsvarande detaljer för generation 3, men eftersom 16 bitar blivit mer tillgängligt gissar jag att de både kunde göra en rakare, "bit-trognare" signalkedja och hinna med mer roligheter funktionsmässigt.

    Kul med SOS Fick en prenumeration på Electronic Musician för ett par tester jag hjälpte Craig Anderton med. Dock bara ett år, men det ena ledde till det andra så...

  22. #202
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamahas FM-syntar har aldrig haft varken 12-bitars DAC eller 15 bitars DAC.
    Jag tror det beror lite på vad man menar. Jag studerade detta vid ett tillfälle när en kompis till mig hade en (brun) DX7 och vi fick låna en DX7II i något sammanhang så vi kunde jämföra dem. Ur systemsynpunkt så har den bruna DX7:an en 14 bitars DAC, men tittar man på kretslösningen så är själva DAC-chipet 12 bitar, och sedan har Yamaha hängt på några externa komponenter som hanterar två bitar, så totalt 14 bitar. Man kan tänka sig att de två bitarna inte har samma linjäritet som själva DAC-chipet, och därmed ger upphov till mer artefakter än vad en äkta 14-bitars-DAC skulle ha, men det är mest spekulation.

    Vad gäller DX7II så sitter det mycket riktigt en 16-bitars DAC i den (av den typ som var vanlig i CD-spelare på den tiden), men om jag minns rätt så användes inte den 16:e biten (pinnen var ansluten till jord; eller om det var så att bit 0 var ansluten till jord; hursomhelst var det bara 15 bitar som användes).

    Nu kan det ses som nitpicking om det är ett 12- eller 14-bitars DAC-chip i den bruna DX7:an, men det är i varje fall en förklaring till att det påstås att DAC:en är på 12-bitar, eftersom det faktiskt är sant om man tittar till vilket chip som faktiskt sitter där.

    När vi A-B-testade DX7 vs DX7II på sin tid, så hoppades vi att II:an skulle vara tystare och ha mindre 'digitalfnissel' i bakgrunden. Men så visade sig inte vara fallet; alla ljud vi testade lät identiska. Men, när vi testade att använda dem på inspelningar så upplevde vi att originalet skar igenom i mixen på ett sätt som den nyare inte gjorde.

    Slutsatsen jag drog på den tiden var att det mesta av 'digitalfnisslet' i ljudet inte har med DAC:en att göra alls, utan att det är artefakter från själva syntesmetoden. Implementationen är väldigt rakfram med sinustabeller och adderare, vilket rimligen genererar en hel del artefakter i form av vikningsdistorsion, eftersom det inte finns någon som helst bandbreddsbegränsning innan D/A-omvandlingen.

    Brusmässigt så ger en 12 bitars DAC ett dynamiskt omfång på 72 dB, vilket t ex vida överstiger en dynamic på 58 dB (ovägt) som man kan få i en rullbandspelare på den tiden (utan brusreducering), bara för att få en punkt att jämföra med.

  23. #203
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det beror lite på vad man menar.
    Visst är det så. Tänk om Beatles ändå haft bättre kablar vad bra deras musik hade blivit då…

  24. #204
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är det så. Tänk om Beatles ändå haft bättre synthar vad bra deras musik hade blivit då…
    Albedofixd

  25. #205
    Martinsson
    Martinsson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en M1a som köptes av Per Dunsö (mest känd tillsammans med Ola Ström i Solstollarna och Toffelhjältarna) för ett antal år sedan. Den användes bl.a. i introlåten och till en del av ljudeffekterna i TV-serien Cozmoz (1989) berättade han. Fick också se lite rekvisita etc från Solstollarna, t.ex. tullarens uniform. "Tullverket lurar man inte i första taget."
    Störtskön historia, sånt där är ju värt en hel del nu när jag tänker på det kanske detta med "jag har ägt/äger en kändissynth" kanske är ett trådämne i sig.

  26. #206
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Martinsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Störtskön historia, sånt där är ju värt en hel del nu när jag tänker på det kanske detta med "jag har ägt/äger en kändissynth" kanske är ett trådämne i sig.
    Det finns en

    https://www.99musik.se/showthread.ph...e-Lassie/page7

  27. #207
    timewind
    timewind är inte uppkopplad
    timewinds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    1. Juno-6
    2. JX-3P
    3. Yamaha QY-10
    4. Yamaha TG-100
    5. Juno-60 (ersatte Juno-6)

    Allt i början av 1990-talet.

  28. #208
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    [admod]


    Länken fixad.

    Även denna finns: https://www.99musik.se/showthread.ph...-dina-maskiner

  29. #209
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av timewind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Juno-6
    2. JX-3P
    3. Yamaha QY-10
    4. Yamaha TG-100
    5. Juno-60 (ersatte Juno-6)

    Allt i början av 1990-talet.
    nice!

  30. #210
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller DX7II så sitter det mycket riktigt en 16-bitars DAC i den (av den typ som var vanlig i CD-spelare på den tiden), men om jag minns rätt så användes inte den 16:e biten (pinnen var ansluten till jord; eller om det var så att bit 0 var ansluten till jord; hursomhelst var det bara 15 bitar som användes).

    Nu kan det ses som nitpicking om det är ett 12- eller 14-bitars DAC-chip i den bruna DX7:an, men det är i varje fall en förklaring till att det påstås att DAC:en är på 12-bitar, eftersom det faktiskt är sant om man tittar till vilket chip som faktiskt sitter där.

    När vi A-B-testade DX7 vs DX7II på sin tid, så hoppades vi att II:an skulle vara tystare och ha mindre 'digitalfnissel' i bakgrunden. Men så visade sig inte vara fallet; alla ljud vi testade lät identiska. Men, när vi testade att använda dem på inspelningar så upplevde vi att originalet skar igenom i mixen på ett sätt som den nyare inte gjorde.

    Slutsatsen jag drog på den tiden var att det mesta av 'digitalfnisslet' i ljudet inte har med DAC:en att göra alls, utan att det är artefakter från själva syntesmetoden. Implementationen är väldigt rakfram med sinustabeller och adderare, vilket rimligen genererar en hel del artefakter i form av vikningsdistorsion, eftersom det inte finns någon som helst bandbreddsbegränsning innan D/A-omvandlingen.

    Brusmässigt så ger en 12 bitars DAC ett dynamiskt omfång på 72 dB, vilket t ex vida överstiger en dynamic på 58 dB (ovägt) som man kan få i en rullbandspelare på den tiden (utan brusreducering), bara för att få en punkt att jämföra med.
    Kul!
    En hel del av det du skriver berörs av David Viens vars videos postats i den här tråden:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...7-the-HARD-way

  31. #211
    klown
    klown är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    1. CS1X
    2. JV-2080
    3. Nord Rack 2
    4. Prophet 6
    5. Model D

    Ett fint spann/glapp från tonåren till mer än vuxen...

  32. #212
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av klown Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. CS1X
    2. JV-2080
    3. Nord Rack 2
    4. Prophet 6
    5. Model D

    Ett fint spann/glapp från tonåren till mer än vuxen...
    Verkligen!

  33. #213
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Började sent med elektroniskt

    1. Trident MkI ca 2001
    2. MC303 ca 2004
    3. Nordlead 1 ca 2005
    4. Nord Modular ca 2005
    5. MonoMachine ca 2007

    Har ingen av dom kvar

    1. Störde mig på att Tridenten inte var så mkt knorrsynth utan mycket av en brass/string-maskin. Little did I know!
    2. Fattade ingenting och sålde snabbt. Ville göra coola Peaches-beats men saknade både känsla och kunskap
    3. Köpte Nordleaden beg på DLX och när jag gick med kartongen stolt genom nån liten park i Vasastan så passerade jag Gradvall m partner och hörde honom säga ”fattar du hur bra den där är”. Jäklar vad jag sken upp och sträckte mig då! Med NordLeaden blev det riktigt roligt att spela och ratta ljud. Med denna fattade jag hur subtraktiv syntes funkade.
    4. Blev frälst i vocoder och formantfilter men tyckte det var bökigt med att den skulle kopplas till dator. Sålde men köpte långt senare för att användas som vocoder. Älskar den men tycker dock fortfarande att det är bökigt att släpa fram datorn för att patcha och tweaka den.
    5. Den här fick mig att leka myyycket med sequencer. Galet rolig! Ångrar att jag sålde.

    Kul att tänka tillbaka. Lärde mig verkligen mycket med vad jag gillade och inte gillade hos synthar där i början.

  34. #214
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    1) Roland MC-505 - med alla dess brister så kunde jag den ut och in och lärde mig massor
    2) MicroKORG - no comment
    3) DSI MEK - första ”ordentliga” synten, men fick inget vettigt ur den då och hatade de jittriga rattarna. Sålde..
    4) Roland SH-1 - ville ha en SH101 med extra envelope, fick en synt som lät nice, men i småkeff skick och fick gå.
    5) Doepfer Dark Energy - sålde, men fick in mig på euro

    Efter dessa blev det mer lyckade köp, men ja, man måste börja nånstans..

  35. #215
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) Roland MC-505 - med alla dess brister så kunde jag den ut och in och lärde mig massor
    2) MicroKORG - no comment
    3) DSI MEK - första ”ordentliga” synten, men fick inget vettigt ur den då och hatade de jittriga rattarna. Sålde..
    4) Roland SH-1 - ville ha en SH101 med extra envelope, fick en synt som lät nice, men i småkeff skick och fick gå.
    5) Doepfer Dark Energy - sålde, men fick in mig på euro

    Efter dessa blev det mer lyckade köp, men ja, man måste börja nånstans..
    Tycker ändå du hade hyfsat bra tänk

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Började sent med elektroniskt

    1. Trident MkI ca 2001
    2. MC303 ca 2004
    3. Nordlead 1 ca 2005
    4. Nord Modular ca 2005
    5. MonoMachine ca 2007

    Har ingen av dom kvar

    1. Störde mig på att Tridenten inte var så mkt knorrsynth utan mycket av en brass/string-maskin. Little did I know!
    2. Fattade ingenting och sålde snabbt. Ville göra coola Peaches-beats men saknade både känsla och kunskap
    3. Köpte Nordleaden beg på DLX och när jag gick med kartongen stolt genom nån liten park i Vasastan så passerade jag Gradvall m partner och hörde honom säga ”fattar du hur bra den där är”. Jäklar vad jag sken upp och sträckte mig då! Med NordLeaden blev det riktigt roligt att spela och ratta ljud. Med denna fattade jag hur subtraktiv syntes funkade.
    4. Blev frälst i vocoder och formantfilter men tyckte det var bökigt med att den skulle kopplas till dator. Sålde men köpte långt senare för att användas som vocoder. Älskar den men tycker dock fortfarande att det är bökigt att släpa fram datorn för att patcha och tweaka den.
    5. Den här fick mig att leka myyycket med sequencer. Galet rolig! Ångrar att jag sålde.

    Kul att tänka tillbaka. Lärde mig verkligen mycket med vad jag gillade och inte gillade hos synthar där i början.
    Kul att du förklarar lite kring köpen!

  36. #216
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DX7 EFTER D50! Intressant!
    Ja well....skulle börja giga "top-40"....och behövde ett "piano"

  37. #217
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja well....skulle börja giga "top-40"....och behövde ett "piano"
    underbart!

  38. #218
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja well....skulle börja giga "top-40"....och behövde ett "piano"
    Och M1-pianot var "lite förbrukat" kan man säga

  39. #219
    ellesspe
    ellesspe är inte uppkopplad
    ellesspes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu gäller det att gräva långt bak i minnet

    1. Roland SH-2000 runt 1978
    2. Roland Juno-106 när den kom ut, 84-85
    3. Casio CZ-1000 för att komplettera Junon, hade inte råd med en DX-7a
    4. Roland D-50 87-88
    5. Här började fördärvet med mycket köp&sälj men tror att det blev en ESQ-1

  40. #220
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av ellesspe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu gäller det att gräva långt bak i minnet

    1. Roland SH-2000 runt 1978
    2. Roland Juno-106 när den kom ut, 84-85
    3. Casio CZ-1000 för att komplettera Junon, hade inte råd med en DX-7a
    4. Roland D-50 87-88
    5. Här började fördärvet med mycket köp&sälj men tror att det blev en ESQ-1
    Vilka minnen

  41. #221
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och M1-pianot var "lite förbrukat" kan man säga
    Nejdå... kommer ihåg min pianolärare...som var en giggande musiker o han var helt begeistrad av M1-pianot...
    Var dock lite "out of reach" för min plånbok då...men fick bli en M3r istället senare

  42. #222
    Kicko
    Kicko är inte uppkopplad
    Kickos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av ellesspe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu gäller det att gräva långt bak i minnet

    1. Roland SH-2000 runt 1978
    2. Roland Juno-106 när den kom ut, 84-85
    3. Casio CZ-1000 för att komplettera Junon, hade inte råd med en DX-7a
    4. Roland D-50 87-88
    5. Här började fördärvet med mycket köp&sälj men tror att det blev en ESQ-1
    Känns väldigt snarlikt mina första syntar
    1. Roland SH-1000 runt 1979-80
    2. Korg Polysix (valde mellan den och Jupiter 4 men Korgen hade ju sex röster…) ca 83-84
    3. Casio CZ-101 (sålde SH-1000 för Casion…) ca -85
    4. Yamaha DX7 (Började i dansband och den blev ”min” och början på en lång rad med syntar)
    5. Roland D-50 (samma här och min rigg med DX7, D-50 och M1 kändes svårslagen då )
    Senast redigerat av Kicko den 2022-12-06 klockan 22:08. Anledning: Stavfel

  43. #223
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Kicko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns väldigt snarlikt mina första syntar
    1. Roland SH-1000 runt 1979-80
    2. Korg Polysix (valde mellan den och Jupiter 4 men Korgen hade ju sex röster…) ca 83-84
    3. Casio CZ-101 (sålde SH-1000 för Casion…) ca -85
    4. Yamaha DX7 (Började i dansband och den blev ”min” och början på en lång rad med syntar)
    5. Roland D-50 (samma här och min rigg med DX7, D-50 och M1 kändes svårslagen då )
    Underbart att tråden kunde locka fram inlägg från dig Kicko o de 5 syntarna du radade upp är fanimig legendariska!

  44. #224

    Börjar bli varm i kläderna
    1. Yamaha PSR-70 (sålde för att köpa DX7, kan sakna den ibland ändå)
    2. DX7
    3. Korg ex800
    4. OSCar
    5. Moog Prodigy

    och de fem senaste:
    5. OP-Z
    4. Korg Monologue (sålde snabbt)
    3. Yamaha SY77 (nuvarande favorit)
    2. Korg Minilogue xd
    1. Beh Mono/Poly (sålde snabbt)

  45. #225
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    1. Roland SH-5 skittung på pendeln från Haninge
    2. MS-20 köpt i Tensta
    3. VL-Tone köpt i Skärholmens centrum
    4. CZ-101 Ljudkonsult St Eriksplan som jag minns det
    5. Sequential MAX köpt på Syntique Rea Hagagatan

  46. #226
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av ZebraPares Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Yamaha PSR-70 (sålde för att köpa DX7, kan sakna den ibland ändå)
    2. DX7
    3. Korg ex800
    4. OSCar
    5. Moog Prodigy
    Jklar vilka ”hopp” PSR - dx7 - poly800 - Oscar

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Roland SH-5 skittung på pendeln från Haninge
    2. MS-20 köpt i Tensta
    3. VL-Tone köpt i Skärholmens centrum
    4. CZ-101 Ljudkonsult St Eriksplan som jag minns det
    5. Sequential MAX köpt på Syntique Rea Hagagatan
    Skön lista!

  47. #227
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken 5e är du sugen på då?
    Hm... jag lyckades nog radera nr 5.

    Yamaha SK20 vill jag minnas var no 5. Fantastisk maskin.

  48. #228
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    0. Roland SH-1000 - många timmar i musikaffären men hade inga pengar att köpa nått 1981
    1. Yamaha CS5
    2. Pro One
    3. DX9, gav bort till Joxaren när Skweee var en grej
    4. EPS
    5. PAiA 4700 (fick av en cool farbror, inge bra bygge dock, gick aldrig att stämma. Man fick ladda program från kassett för att kunna spela på keyboarden)

  49. #229
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    1.Roland D-5
    2.Roland Jv-1080
    3.Roland JD-800
    4.Yamaha EX-5 Har den kvar.
    5. Ser fram emot att få hem min Yamaha DGX-670. Men det är väl ingen synt…

  50. #230
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Men jösses, 5 första synthar...hur skall man komma ihåg det. Hade man ens 5 synthar innan modern tid?
    Men först var det en Casio MT-42 eller något men det var ju ingen synth så...
    1. Roland Juno-106
    2. Roland U-20 (Knappt synth det heller?)
    3. Roland D-70
    4. Kurzweil K2000
    5. Korg MS-20

    Min bandkollega hade Casio CZ-5000 och Korg Poly-800.

  51. #231
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    1 DX-7
    2 Roland D-20
    3 Korg 707
    4 Akai s2800
    5 Nordlead

  52. #232
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    1. Ensoniq Eps16+ (ok, sampler, men ändå)
    2. Roland JV-1080
    3. Roland Juno 2
    4. Sequential Cirquits Pro-One
    5. Korg Mono/Poly

    (har jag för mig, någon av de två sista kanske ska vara en MC-202 eller en MS-20 istället)

  53. #233
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jösses, 5 första synthar...hur skall man komma ihåg det. Hade man ens 5 synthar innan modern tid?
    Men först var det en Casio MT-42 eller något men det var ju ingen synth så...
    1. Roland Juno-106
    2. Roland U-20 (Knappt synth det heller?)
    3. Roland D-70
    4. Kurzweil K2000
    5. Korg MS-20

    Min bandkollega hade Casio CZ-5000 och Korg Poly-800.
    Ja, ditt minne är lite rostigt.

    0.3 Casio MT-45 (1984)
    0.7 Yamaha PSR-50 (1985)

    1. Roland JUNO-106 ( 1986 typ)
    2. Roland U-20 ( 1989 typ)
    3. Roland D-70 (1991 typ, ersatte U-20)
    4. Yamaha DX-7 (1994 typ)
    5. Roland JX-8P (1996)

  54. #234
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jösses, 5 första synthar...hur skall man komma ihåg det. Hade man ens 5 synthar innan modern tid?
    Men först var det en Casio MT-42 eller något men det var ju ingen synth så...
    1. Roland Juno-106
    2. Roland U-20 (Knappt synth det heller?)
    3. Roland D-70
    4. Kurzweil K2000
    5. Korg MS-20

    Min bandkollega hade Casio CZ-5000 och Korg Poly-800.
    Ha! Framerate hann före
    (Du mindes bättre förra året?

    1. Roland JUNO-106 ( 1986 typ)
    2. Roland U-20 ( 1989 typ)
    3. Roland D-70 (1991 typ, ersatte U-20)
    4. Yamaha DX-7 (1994 typ)
    5. Roland JX-8P (1996))


    Jag bytte från stränginstrument till syntar sent i livet så min lista är nog
    1. Korg MS-2000
    2. Yamaha CS1x
    3. M-Audio Venom
    4. Korg Monotribe
    5. Korg MS-20 mini

  55. #235
    KGBOOM
    KGBOOM är uppkopplad nu
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kör samplers eftersom jag gjort hiphop fram tills nu.

    Mpc 2000XL(runt år 2000)
    Emax
    Mpc 60
    Ensoniq eps 16+
    Asr10 rack

  56. #236
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Roland D50
    Roland Juno-60
    Yamaha SS-30
    Yamaha CS-60
    Bass station 1

  57. #237
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det inte en sådan som Joy Division (New Order?) hade?
    Inte såvitt jag vet. Inte för att jag vet allt! Men du kanske tänker på Powertran Transcendent 2000? Också en byggsatssynt, fast inte en modular som Paian.

    I JD körde de i huvudsak med en Transcendent 2000 och en ARP Omni-2 (fast det hände att de lånade grejer som fanns i studion när de spelade in). Sen skaffade de en ARP Quadra. Om jag inte missminner mig så är "blipsynten" i Everythings Gone Green och Temptation en Quadra, triggad från en DR55.

    Nu blev det kanske lite OT, men jag inser när jag skriver detta, att jag glömt att jag ägt just en Transcendent 2000 en gång i tiden. Fullt tänkbart att det i själva verket vad den som var min tredje synt och inte Prodigyn. Se där, nu blev jag on topic igen.

  58. #238

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite historierevision kanske om "stackarna" som sålde framtida "vintage" eller en njure för DX7 - My God, den var ju en helt galen revolution - HELT nya ljud jfr med annat, så klart "alla" hoppade på. Var instrumental (!) i att synt blev mainstream och för mycket av 80-talssoundet. FÖR populär, ljuden fanns överallt, och begränsad eftersom få fattade att göra ljud... Men DÅ var den given i drömriggen tillsammans med P5 eller JX8P och även E-II. Inte så mycket med Oberheim dock eftersom hårdrockarna föraktade DX7...

    Edit 5 första i ens ägo var det...

    -Opera-6
    -MFB "trummor i trälåda"
    -Polysix
    -Juno 106
    -Mirage

    Inte en lösryckt DNA-spiral kvar av dessa!
    Jaha du tar med trummaskiner. Då är det 909 och Casio RZ-1 för mig.

  59. #239
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte såvitt jag vet. Inte för att jag vet allt! Men du kanske tänker på Powertran Transcendent 2000? Också en byggsatssynt, fast inte en modular som Paian.

    I JD körde de i huvudsak med en Transcendent 2000 och en ARP Omni-2 (fast det hände att de lånade grejer som fanns i studion när de spelade in). Sen skaffade de en ARP Quadra. Om jag inte missminner mig så är "blipsynten" i Everythings Gone Green och Temptation en Quadra, triggad från en DR55.

    Nu blev det kanske lite OT, men jag inser när jag skriver detta, att jag glömt att jag ägt just en Transcendent 2000 en gång i tiden. Fullt tänkbart att det i själva verket vad den som var min tredje synt och inte Prodigyn. Se där, nu blev jag on topic igen.
    Viktiga saker att reda ut så det var nog en ok detour out in the Wilderness!

  60. #240
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha! Framerate hann före
    (Du mindes bättre förra året?

    1. Roland JUNO-106 ( 1986 typ)
    2. Roland U-20 ( 1989 typ)
    3. Roland D-70 (1991 typ, ersatte U-20)
    4. Yamaha DX-7 (1994 typ)
    5. Roland JX-8P (1996))


    Jag bytte från stränginstrument till syntar sent i livet så min lista är nog
    1. Korg MS-2000
    2. Yamaha CS1x
    3. M-Audio Venom
    4. Korg Monotribe
    5. Korg MS-20 mini
    Haha, ja där ser man. men jag vet att jag köpte K2000 1995! Så frågan är om jag mindes bättre nu eller ifjol

Liknande ämnen

  1. Stora syntar till mindre syntar
    Av Ringflower i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-06-18, 21:42
  2. Vilken Hårdvara Reverb Använder Ni På Dina Syntar?
    Av Whitewolf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2017-09-07, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •