Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Är min buchla 208r sjuk?

  1. #1
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior

    Är min buchla 208r sjuk?

    Hej! har dammat av min 208a, som stått i glömska sedan inköp. Nu börjar jag sakteliga lära mig funktionerna - kul!
    MEN!
    Jag hör ett svagt ljud från båda oscillatorerna, hela tiden. Oavsett hur reglagen står. Just nu har jag dragit ned volymen till 0 på alla rattar på output section, reglagen för amplitud är neddragna på 0. Ändå hör jag ljudet dröna. Spelar jag på en tangent ändras tonen.

    Är det jag som inte förstår min Buchla eller är den defekt? Rimligtvis borde inget höras ur monitor output när allt står på 0.
    Tacksam för all hjälp!

    Edit. symtomen försvinner om jag kopplar bort externt klaviatur. När 208 triggas av sequencern funkar det som det ska.
    Senast redigerat av Aerobics den 2022-11-12 klockan 11:40.

  2. #2
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Har du samma bleed på de vanliga utgångarna? Det är rätt vanligt med lite bleed på 208r skulle jag säga, framförallt på headphones-jacket. Även att pulsern läcker. Finns tusen inlägg om detta i diverse byggtrådar och diverse moddar.

  3. #3
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm när du skriver extern klaviatur.. delar det samma ström? Annars måste du koppla jord mellan dem. Annars får du en massa knas.

  4. #4
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm när du skriver extern klaviatur.. delar det samma ström? Annars måste du koppla jord mellan dem. Annars får du en massa knas.
    dem delar samma vägguttag, ja! det är din gamla för övrigt.
    Hm okej, så om jag kör midi ut från keystep i detta fall, till midi in på baksidan så måste jag även koppla ihop dem med en till kabel, ingången på baksidan till vad på keysteppen?

  5. #5
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du samma bleed på de vanliga utgångarna? Det är rätt vanligt med lite bleed på 208r skulle jag säga, framförallt på headphones-jacket. Även att pulsern läcker. Finns tusen inlägg om detta i diverse byggtrådar och diverse moddar.
    har för mig det läckte från dem vanliga med. Ska undersöka detta, men allt försvann iom att jag kopplade bort klaviaturet.

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aerobics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dem delar samma vägguttag, ja! det är din gamla för övrigt.
    Hm okej, så om jag kör midi ut från keystep i detta fall, till midi in på baksidan så måste jag även koppla ihop dem med en till kabel, ingången på baksidan till vad på keysteppen?
    Har din 208r MIDI alltså? Normalt sett är MIDI optokopplat och borde väl inte kunna vara inblandat i en jordproblem på 208:an tänker jag? Fast jag är definitivt inget elektronikproffs, så jag kan vara ute och cykla! Och man kanske skippat optokoppligen på 208-sidan. Svårt att tro att Arturia skulle gjort det.

    Använder du dessutom nån av Pitch/Mod/Gate/Sync-utgångarna från Keystepen till 208:an? Det skulle definitivt kunna skapa jordningsrelaterade problem. De utgångarna har både jord och signal.

    Buchla separerar de sakerna och banankontakterna du patchar med på panelen har bara signal. Jorden är intern, men finns som sagt tillgänglig på baksidan, för koppling till andra grejer.

    Om du pluggar in en vanlig patchkabel i Keystepen, så är jorden på den långa delen av kontakten, signalen på spetsen. Som permanent lösning behöver du en specialkabel som splittar jorden och signalen till varsin banankontakt, eller en box som gör detsamma, t.ex. en sån här: https://escapefromnoise.com/tillverk...ow-gain-utl-1/

    Kör du eurorack ihop med Buchlan och Keystepen ihop med Euroracket, så kan det vara problemet. Lösningen är densamma, men du kan plocka jorden från nån Eurorack-modul istället. Eller köpa en Synovatron av mig https://www.99musik.se/showthread.ph...ght=synovatron

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Glömde slutklämmen: att du kanske kan mecka ihop nåt temporärt först, för att testa om det löser problemet. Typ såhär t.ex: https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3687342

    ---edit---

    Diskussionen jag länkade till gällde att koppla både jord och signal från Euro-standard till Buchlan. För att bara testa om gemensam jord löser problemet, så räcker det som nämnt med att koppla den långa delen av 3,5mm-kontakten, till en banankontakt man pluggar in i Buchlans jord på baksidan.

  8. #8
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du samma bleed på de vanliga utgångarna? Det är rätt vanligt med lite bleed på 208r skulle jag säga, framförallt på headphones-jacket. Även att pulsern läcker. Finns tusen inlägg om detta i diverse byggtrådar och diverse moddar.
    Detta kände jag inte till, och testade just byta från Headphone ut till vanliga ut, och jösses vilken skillnad. Trodde jag skulle behöva dras med svag oändlig sustain.
    Använde lur-utgången för jag har inga tinijax-kablar, men verkar funka ok med 3.5.

  9. #9
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta kände jag inte till, och testade just byta från Headphone ut till vanliga ut, och jösses vilken skillnad. Trodde jag skulle behöva dras med svag oändlig sustain.
    Använde lur-utgången för jag har inga tinijax-kablar, men verkar funka ok med 3.5.
    Jag har för mig, men det kanske är något jag har drömt, att hörlursuttaget är byggt för hörlurar med högre impedans och att det kan ha något med saker och ting att göra.

  10. #10
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    ah, borde testa med mina, de är typ 600 eller nåsånt.

Liknande ämnen

  1. Buchla 208r problem?
    Av svenallan i forum Modularer & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-09-01, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •