Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 95 av 95

Ämne: Den bästa moderna analoga monosynten?

  1. #61
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kom jag på en annan mycket het kandidat för mig.

    Make Noise 0-Coast. Briljant.
    Jag drömmer ofta om att MN kommer bygga en stor 0-coast med komplexa VCO'er, touchkeyboard/sequencer/arp och analoga FX i en suitcase ala easel. Dvs en 0-coast, 0-controi och en strega på steroider.

  2. #62
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag håller med DrLoop - Matrixbrute, lätt den bästa. Du kan multitracka ihjäl den och det låter grymt ändå, kan låta som vad som och kan låta som en Matrixbrute. Sen är den sjukt kapabel också, man kan göra rätt komplexa saker med den, nästan som en modulär synth.

  3. #63
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag testade en polybrute litegrann nyligen, den har väl i princip samma kombination av filter? Lät mycket eget och vackert!

  4. #64
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Berras Model D
    En minimoog för en struntsumma.

  5. #65
    Sweet tweak
    Sweet tweak är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Subsequent 37 om det gäller synt som tillverkas nu.

    Pro 3 blev jag besviken på när den kom. Jag har inte testat den men jag tycker inte den når riktigt fram i vad jag förväntade mig av den. Då tycker jag Pro 2 som jag äger är mer ärlig i vad den vill uppnå.

    Ingen av de ovannämnda är inte direkt mest mono för pengarna… Men kanske bästa moderna analoga monosynten som tillverkas idag.

  6. #66

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade en polybrute litegrann nyligen, den har väl i princip samma kombination av filter? Lät mycket eget och vackert!
    Har inte tänkt på det. Båda är grymma. Spenderat mest tid med Matrixbruten och den är härlig!

  7. #67
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sweet tweak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Subsequent 37 om det gäller synt som tillverkas nu.

    Pro 3 blev jag besviken på när den kom. Jag har inte testat den men jag tycker inte den når riktigt fram i vad jag förväntade mig av den. Då tycker jag Pro 2 som jag äger är mer ärlig i vad den vill uppnå.

    Ingen av de ovannämnda är inte direkt mest mono för pengarna… Men kanske bästa moderna analoga monosynten som tillverkas idag.
    Jag var inte heller så imponerad av Pro-3 i början, baserat på online demos. Jag tyckte inte den lät så mycket bättre än PRO-2 som jag hade då. Sen hörde jag några ljud här och där i demos som jag tyckte stack ut med det som jag saknade hos PRO-2, lite presence och råhet i oscillatorerna. Sen när jag testade den på Deluxe så kändes den mer rätt än demosarna hade visat.

    Grejen är att det är väldigt lätt att använda för mycket av alla funktioner och ratta bort sig med PRO-3. Man måste tänka sig för och begränsa sig lite om man vill ha ljud som låter klassisk analogsynth. När jag rattar på min original Pro-One så låter det ju alltid just klassisk analogsynth oavsett vad man gör. Inte så med Pro-3. Men varje gång jag spelar lite på min Pro-One och tänker ”så här fett och rått kan inte Pro-3 låta” så kan jag komma tillräckligt nära för att känna att, jo den fixar det.

    Så jag tycker nog ändå att Pro-3 är nära nog en Pro-2 med ett grundljud som en Pro-One. Det är inte så mycket jag saknar från Pro-2 som jag trodde. Jag sålde min Pro-2 men min Pro-One får nog vara kvar, lite av nostalgiska skäl men också för att man helt enkelt gör andra saker med en sån synth, interfacet gör den till en annan maskin som inspirerar till andra saker.

  8. #68
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ägt massor med monofoner, både moderna samt oldschool... den som är mest välljudande (högst subjektivt) och samtidigt komplex med massa features men ändå inte svår att sätta sig in i är Subsequent 37. Den gör precis allt jag vill att den ska göra, och den låter helt fantastiskt till allt.. leads, basar och fina arpeggion/sequences som kan fås att skifta med allehanda magiska små trick.

    Det jag kanske kan tänka mig sätta sig upp mot den är DSI pro 3 som verkar vara extremt kompetent .. har dock inte kunnat testa dom 1:1.

    Ett par låtsnuttar jag komponerat med 37an i fokus.


    https://youtu.be/yVMonIuypwY


    https://youtu.be/ABpQySvCfNQ
    har iofs föregångaren sub 37 tribute version som jag föredrar men sub37-synthar öht FTW!!!! min absoluta favve-synth, no tjaffs

  9. #69
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ha! Kom ju på att jag hade en liten improviserad trudelutt med min (tror jag) kandidat plus en äldre släkting uppe på Youtube. Tror att det kanske är den enda video av det här slaget jag lagt upp någonsin till och med. Inte direkt någon Youtuber...

    https://youtu.be/zuRR4nMru2o

    Idag äger jag ingen modern analog monosynt (om jag inte räknar KArp).

  10. #70
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Låter kanoners Irja; det är aldrig för det att bli youtuber! 🥸

  11. #71
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter kanoners Irja; det är aldrig för det att bli youtuber! ��
    Den där videon är dock över fyra år gammal och än så länge har den inte följts upp. Min Youtuber-karriär ligger i träda.

  12. #72
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hörde mycket subsequent 37 på Eva Dahlgren live igår. Bra burr i den subben
    Hade glömt hur mycket syntbrädor det är i hennes 90talslåtar.

  13. #73
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Tyckte min Sub37 var tråkig, vet inte hur mycket skillnad det är med Subsequent 37?
    Om jag hade pengar skulle jag skaffa en Moog Matriarch utan att tveka.

  14. #74
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lägger min röst på Minibrute, originalet. Så jäkla hands on och den har så många sweetspots.
    Håller med. En synt som låter bra och är enkel att ratta. Är med på något sätt i det mesta som jag gör.

  15. #75
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyckte min Sub37 var tråkig, vet inte hur mycket skillnad det är med Subsequent 37?
    Om jag hade pengar skulle jag skaffa en Moog Matriarch utan att tveka.
    nuuuu ser jag så jädra dåligt här helt plötsligt

  16. #76
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hörde mycket subsequent 37 på eva dahlgren live igår. Bra burr i den subben
    hade glömt hur mycket syntbrädor det är i hennes 90talslåtar.
    + 100000000000000000000000000 :d

  17. #77
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Nu har jag såklart inte testat alla nya monosar som finns, men av de jag äger (vilket är ett gäng) så sticker nog faktiskt MicroFreak ut som den jag gillar mest. Genialiskt enkel att använda, massor med olika karaktärer tack vare alla oscillatormodeller, rejält kompetent modmatris, liten och behändig, SEM-aktigt filter (dubbelplusbra i min bok), parafonisk om man så vill, polyaftertouch, najs sequencer med spice&dice, perfekt partner till både € och mjuksynthar, loopig envelope... Och allt det där för kaffepengar. Väldigt svårslaget.

  18. #78
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nu har jag såklart inte testat alla nya monosar som finns, men av de jag äger (vilket är ett gäng) så sticker nog faktiskt microfreak ut som den jag gillar mest. Genialiskt enkel att använda, massor med olika karaktärer tack vare alla oscillatormodeller, rejält kompetent modmatris, liten och behändig, sem-aktigt filter (dubbelplusbra i min bok), parafonisk om man så vill, polyaftertouch, najs sequencer med spice&dice, perfekt partner till både € och mjuksynthar, loopig envelope... Och allt det där för kaffepengar. Väldigt svårslaget.
    Men är den analog!?????!!!??

  19. #79
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är den analog!?????!!!??
    Är den monofon!?!?!?!!?!

  20. #80
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är den analog!?????!!!??
    Jamentyp lite? Filtret är analogt! (missade själva det analoga i rubriken ju)

  21. #81
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är den monofon!?!?!?!!?!
    Men det är den väl? Lite på samma sätt som att Odyssey är monofon fast den egentligen är duofon?

  22. #82
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jamentyp lite? Filtret är analogt! (missade själva det analoga i rubriken ju)
    Det duger!

  23. #83
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är den väl? Lite på samma sätt som att Odyssey är monofon fast den egentligen är duofon?
    Aha, trodde faktiskt att den var polyfon eller i alla fall parafon. Har bara testat i butik och har för mig att jag kunde spela ackord på den. Men drar gärna på mig dumstruten. Får googla lite mer innan jag skriver nästa gång. Men du har ju helt rätt i att den är lite som Odysseyn då.

  24. #84
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, trodde faktiskt att den var polyfon eller i alla fall parafon. Har bara testat i butik och har för mig att jag kunde spela ackord på den. Men drar gärna på mig dumstruten. Får googla lite mer innan jag skriver nästa gång. Men du har ju helt rätt i att den är lite som Odysseyn då.
    Tretons-ackord på Oddy: LFO square wave som snabbt pendlar VCO1 mellan C och G, VCO2 inställd på ett interval som genererar D# eller E.

  25. #85
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, trodde faktiskt att den var polyfon eller i alla fall parafon. Har bara testat i butik och har för mig att jag kunde spela ackord på den. Men drar gärna på mig dumstruten. Får googla lite mer innan jag skriver nästa gång. Men du har ju helt rätt i att den är lite som Odysseyn då.
    Den är faktiskt parafon, på samma sätt som Mono/Poly. Fyra nötter klarar den om man vill.

  26. #86
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tretons-ackord på Oddy: LFO square wave som snabbt pendlar VCO1 mellan C och G, VCO2 inställd på ett interval som genererar D# eller E.
    Aaahh, proffstips! Man lär så länge man lever.

  27. #87
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som testat LepLoop? tycker den verkar kul!

  28. #88
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dvbvb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som testat LepLoop? tycker den verkar kul!
    Har du sett denna tråd David?
    https://www.99musik.se/showthread.ph...31#post3698531

  29. #89
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Dött lopp mellan vit modul Karp Odyssey och DFAM.

  30. #90
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Ingen annan än jag som tycker att ARP 2600 (med 4012-filtret) är det? Jag hann inte med att köpa Korgs reissue innan den sålde slut och fick istället nöja mog med Behringers variant. Det är denna synth som jag kan snöa in på i timmar, särskilt när man kommer på att man kan använda externa ljud till denna (och sedan kommit förbi det obligatoriska Star Wars-stadiet). Gillar också Moog 37-varianterna, men föredrar ändå Arpens lite genomträngande röst.
    Senast redigerat av mimoid den 2022-11-12 klockan 11:30.

  31. #91
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen annan än jag som tycker att ARP 2600 (med 4012-filtret) är det? Jag hann inte med att köpa Korgs reissue innan den sålde slut och fick istället nöja mog med Behringers variant. Det är denna synth som jag kan snöa in på i timmar, särskilt när man kommer på att man kan använda externa ljud till denna (och sedan kommit förbi det obligatoriska Star Wars-stadiet). Gillar också Moog 37-varianterna, men föredrar ändå Arpens lite genomträngande röst.
    gillar som jag skrev ovan moog sub 37 tribute edition bäst, min favve-mono-synth (partisk som tusan jajamensan )...men barp 2600 hamnar också jädrigt högt upp på min lista, och skall införskaffas ngn gång är det även tänk. fantastisk synth med bred historik

  32. #92
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    DSI Pro 2 för mer modern feeling och flexibilitet.
    Moog Grandmother för mer oldschool feel och sound.

  33. #93
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Bara för att Matriarchen är parafon så fokar ju typ alla demor på just den saken. Men den är ju en fantastisk monosynt!

    Jag var ute på jakt efter "den ultimata" monon för ett tag sen, där "ultimat" innebar att den skulle ha mycket "djup", mycket att utforska. Och såklart låta bra och vara rolig att krana också.

    Ganska snabbt så landade jag i tre kandidater, Matrixbrute, Pro 3 och Matriarch.

    Hade Pro 3 kunnat köra båda sina filter samtidigt så hade den kanske vunnit slaget. Mycket roligare i verkligheten än i de flesta tubvideor! Matriarchen låter väldigt mycket klassisk Moog och kan låta härligt vintage, men jag var lite trött på klassisk Moog. Men dubbla filter som dessutom kan köras både parallellt och i serie är för mig en killer, så det lutade starkt åt Matriarchen. Väldigt flexibel också, med massa patchpunkter, men ändå lättrattad eftersom den är normaliserad. Och fyra oscillatorer, gott folk, fyra!

    Sen fick jag plötsligt korn på en KARP 2600m och då fick det ju bli en sån. Lätt den mest inspirerande monosynt jag använt under fyrtio års syntkranande! Om vi inte räknar renodlade modularer. Men allt beror ju på tycke och smak och vad man vill använda den till. Kanske inte den perfekta livesynten t.ex... Och den är mer en skruvaljudsynt än en spelasynt.

  34. #94
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Insåg just att Buchla Easel ju faktiskt är inom scope också. Den ger onekligen 2600m:en en tuff match. Men det är mycket pengar, särskilt om man vill ha med touchklaviaturet.

  35. #95
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna var ju grym!

Liknande ämnen

  1. [demo] Roland Alpha Juno 2 - Den bästa analoga synthen Roland gjort - Tycker jag :)
    Av Kraft i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2021-02-10, 23:48
  2. Bästa analoga Brickwall/peak limitern!?
    Av Firechild i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-12-19, 12:45
  3. Bästa analoga Stereo phasern
    Av Firechild i forum Effekter
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2016-02-22, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •