Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Akustikbehandling i basen

  1. #1
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Akustikbehandling i basen

    Hallå, long time no see!

    Med utflyttade barn så har det disponerats om lite rum, och jag håller på att inreda ny studio i källaren. Målet är framförallt att kunna mixa ,med någorlunda pålitligt ljud. Byggt paneler, och tycker det låter bra förutom en detalj: Har en tydlig puckel vid 70hz och en dipp vid 100hz på 4-5dB. Använt Sonarworks för att mäta upp två olika högtalarpar med väldigt olika karaktär (Genelec 8030c och Focal Alpha 80), och båda visar precis samma kurva i basen, så känns som det är rummet...

    Frågan är om det skulle hjälpa med en rejäl basfälla, eller om det är rumsdimensionerna som är boven?

    Ca 4x5 meter, betongväggar. En långsidan är lagringshyllor med diverse (bla en hel hög sovsäckar o dyl som borde ta en del bas tycker jag), resten har jag satt paneler på, 12 st med ca 5 cm isolering och 5 cm luftspalt.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallå, long time no see!

    Med utflyttade barn så har det disponerats om lite rum, och jag håller på att inreda ny studio i källaren. Målet är framförallt att kunna mixa ,med någorlunda pålitligt ljud. Byggt paneler, och tycker det låter bra förutom en detalj: Har en tydlig puckel vid 70hz och en dipp vid 100hz på 4-5dB. Använt Sonarworks för att mäta upp två olika högtalarpar med väldigt olika karaktär (Genelec 8030c och Focal Alpha 80), och båda visar precis samma kurva i basen, så känns som det är rummet...

    Frågan är om det skulle hjälpa med en rejäl basfälla, eller om det är rumsdimensionerna som är boven?

    Ca 4x5 meter, betongväggar. En långsidan är lagringshyllor med diverse (bla en hel hög sovsäckar o dyl som borde ta en del bas tycker jag), resten har jag satt paneler på, 12 st med ca 5 cm isolering och 5 cm luftspalt.
    Hej

    Ja.. det skulle vara förvånande om rummet INTE hade något problem med basen. Jag behövde bygga ett nytt hus från grunden och har dessutom enorma basfällor inbyggda i väggar och tak för att få bra koll på just basen.. och det är fortfarande inte perfekt

    Ett par rejäla basfällor kommer absolut hjälpa. Frågan är nog först mest hur seriöst du är villig att göra det. Klassiska hörnfällor brukar vara en bra början. Effektiva, enkla att bygga och materialet kostar inte så överdrivet mycket.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sedan ska man inte förakta påverkan från rummets höjd heller, om någon av de andra dimensionerna är multiplar av den så blir det lätt resonanser där.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag brukar skriva att det är alltid kul att testa runda isoleringsbalar. Dra ett påslakan över 4 st och ställ en i varje hörn. Blir säkert inte perfekt, men det tar väldigt många av problembarnen, så man kan höra vad det gör.

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Lågt i tak, pga källare. Lät hemskt innan jag fick på mattor på golvet, så gissar att taket är inte klockrent, reflekterar en del, men det har jag inte tänkt göra så mycket med, blir väldigt stort projekt tror jag. Och betongväggarna ger ju inte heller så mycket manöverutrymme, utöver att bygga rum-i-rum, och det känns också för stort.

    Så seriositetsnivån är väl ambitiös hobby, absolut inga proffsanspråk. Har väl inte tänkt lägga jättemycket mer pengar än jag redan gjort i nuläget. Men beror ju lite på hur bra man skulle kunna få det... Får googla lite basfällor!

  6. #6
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag tänker så här när jag akustikbehandlar.

    Vad är huvudambition? Att göra det proffsigt ala' Volantiz kostar som sagt väldigt mycket pengar. Hur mycket kostar det att skicka din slutmix till någon professionell för att göra slutfinishen med bra utrustning? Har du inte ens grundförutsättningar för att få det bra (källare) varför då lägga 50 loppor när du kan lägga 10k på ett professionellt arbete hos en expert? För att inte prata om professionella monitorer och outboards. Hur många superhits hinner man göra under en livstid Risk att man lägger massa pengar hos handlaren till pro-audiogear (inget fel i det iof) - men utan möjlighet att ta hem vinsterna av pro-gear.

    Sen att man vill ha det så bra som möjligt hemma är så klart självklart. Men att gå den extra milen (och bygga flytande golv etc) - känns för mig iallafall rätt dumt.

    Gillar att kika på Rixmixningsverkets genomgång (Linn) när hon förklarar hur de byggt den studion. Kanske inte riktigt det som efterfrågas här - men ger ju en bra fingervisning om omfattning och kostnad om det ska blir riktigt bra

    Jag har basfällor, first-reflection akustikhantering, massa textilier och dämpning på hela bakre väggen. Men inser min "studio" snarare är en kompositionsplats. Duger inte till bra slutmixlyssning då just bas inte blir trovärdig.

    Så gör jag någonsin en "hit" så kommer jag lätt skicka den - sannolikt till någon av våra seriösa 99:or på slutmix/master. Hade jag haft professionella ambitioner - skulle det så klart skickas till någon av de namnkunniga professionella i riket. Hemma kan bara vara hemma...

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Drog faktiskt igång det härprojektet mycket för att de två band jag spelar i lagt en hel del pengar på mixning senaste åren. Också blir det ändå inte riktigt som man vill ha det... Dessutom tycker jag det är ganska kul att mixa. Har tillgång till studio med kontrollrum som är byggt för att låta OK (inga parallella väggar osv), men är en del restid, och har svårt att avsätta hela dagar, så bättre förutsättningar att få saker gjort om dom finns omedelbart tillgängliga. (jobbar hemifrån till 95%)

    Men visst, skulle jag någon gång få ihop något som har kommersiell potential så är det inget snack om att det ska mixas av proffs!

    Känner att jag är ganska nära ett helt OK resultat mtp budget och förutsättningar, så tänker absolut försöka få till det så bra det går. Ska läsa på lite bättre om olika lösningar för basfällor i afton.

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Ang taket, om du liksom jag sitter i en betongbunker med betonggolv + betongtak. Häng några rejäla absorbenter över lyssningsposition + förstareflexpunkt i taket. Nog det som gjort störst skillnad i mitt rum.

  9. #9
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang taket, om du liksom jag sitter i en betongbunker med betonggolv + betongtak. Häng några rejäla absorbenter över lyssningsposition + förstareflexpunkt i taket. Nog det som gjort störst skillnad i mitt rum.
    Inte betongtak som tur är, utan plank och sen vanligt bjälklag. Mycket ljud går rätt upp, så borde inte vara största problemet för just basen gissar jag? Tänkte försöka undvika att hänga något i taket så långt det går, minns inte exakt takhöjd nu, men 210-220 nånstans, så kommer kännas rätt instängt om man bygger på för mycket neråt.

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte betongtak som tur är, utan plank och sen vanligt bjälklag. Mycket ljud går rätt upp, så borde inte vara största problemet för just basen gissar jag? Tänkte försöka undvika att hänga något i taket så långt det går, minns inte exakt takhöjd nu, men 210-220 nånstans, så kommer kännas rätt instängt om man bygger på för mycket neråt.
    Att limma upp några vita 50mm akustikplattor i taket kan göra stor skillnad. Dom har jag sett läggas som vanligt undertak också. Ett schackrutemönster med inget och dämpning på bakre hälften t.ex.

  11. #11
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att limma upp några vita 50mm akustikplattor i taket kan göra stor skillnad. Dom har jag sett läggas som vanligt undertak också. Ett schackrutemönster med inget och dämpning på bakre hälften t.ex.
    Mmm, kan vara nästa steg kanske, när jag rett ut basen. För det känns inte som 50mm skulle påverka så mycket där, utan främst tämja mer högfrekventa reflektioner?

    Har väldigt rak frekvensgång över 100hz enligt Sonarworks, så känns inte superprio just nu. Det tightar visserligen till stereobilden en hel del om jag aktiverar deras kompensation, vilket jag antar beror på olika reflektion höger/vänster. Och vill helst slippa köra med den påslagen, krångligt att byta mellan olika högtalare och lurar osv... Så kommer väl göra någonting där för eller senare.

  12. #12
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Efter lite efterforskningar så är det nog nivån 'lite bättre' som gäller. Har begränsad tillgång till hörnen. Bakre väggen är som sagt lagringshyllor, där är planen att knö in mjuka saker i hörnen så gott det går. Främre höger finns en del utrymme, men främre vänster har ett element med rör som kommer ner från taket i hörnet, så svårt att göra så mycket där.

    Håller på att tappa sugen på hur bökigt det varit att få upp panelerna (vill undvika att borra massor i väggarna), så är just nu inne på enklast tänkbara lösning. 'Tube traps' hade varit idealt, men kostar ju en rejäl slant, och är nog på gränsen för mina högst begränsade DIY skills att bygga själv...

    Skum i hörnen, är det helt verkningslöst? Väldigt delade åsikter på nätet, som vanligt...

    Rulle isolering, är det vettigt?

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag blev aldrig av med baspucklarna i mitt förra rum, feta markskivor i hörn, massor med annat och möbler o.s.v. Rummet som ligger parallellt med snarlika dimensioner låter mycket bättre, sannolikt efter att en gipsvägg kom upp, det svängande gipset tar nog upp en del av de där elaka svängningarna 20+40+80 Hz som jag annars har. I basområdet hjälper väl inte mycket mer än att byta form på rummet, speciellt när det är betong.

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Bas har ju flera separata, potentiellt överlappande problem.

    Att basresponsen är frekvensmässigt ojämn kan ofta gå att få ganska bra med placering (särskilt om sub används) ev tillsammans med DSP-korrigering/EQ. I lyssnigsposition då. Runt om i rummet kommer den variera kraftigt, men det är fallet även i t ex EMS-studiona, så det kommer nog vara VÄLDIGT svårt att komma ifrån utan att bygga rummet för det från början.

    Utsläckningar: Om de inte kan lösas med placering, är svårare, och kräver i princip avstämda basfällor (för att döda reflexen som leder till utsläckning).

    Reverbtid i basområdet: Kanske största problemet i amatörstudios/icke anpassade rum. Och jag vet ärligt talat inte vad man ska göra åt det. Basfällor i hörn är en bra start, men för att få det riktigt bra är det typ metertjocka absorbenter som gäller här. Sålänge man kör såpass tjocka absorbenter att de faktiskt tar bas-frekvenser är fler absorbenter bättre än färre, MEN då måste man ha en del med scatterplates/diffusors för de högre frekvenserna, för att rummet inte ska bli dött och trist i övrigt. Det är den bit mitt rum faller stenhårt på om jag mäter, jämfört med en riktig studio. Om någon har bättre/enklare förslag på lösning är jag idel öra. (GIK-acoustics rekommenderar t ex generellt att man kör tjocka absorbenter med redig luftspalt som moln i tak i "skruttiga" studiorum, just för att det också hjälper i alla fall lite med utklingning i basen...)

  15. #15
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Frekvensåtergivning ger inte så mycket info, du är mer intresserad av återgivningen över tid(vattenfall tex) och impulseresponsen.
    En dipp på 4db är typ väldigt bra egentligen.

Liknande ämnen

  1. Akustikbehandling
    Av ygg i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-07-29, 11:02
  2. Hjälp med akustikbehandling av kontrollrum
    Av 88thcentury i forum Mixning & mastring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 11:44
  3. Basen, den där fantastiska basen!
    Av skogge i forum Allmänt om musik
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 22:55
  4. Akustikbehandling av vardagsrum
    Av splump i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •