Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Cubase 10: kan ej höra eq-förändringar medans jag spelar in???

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran

    Cubase 10: kan ej höra eq-förändringar medans jag spelar in???

    hej alla glada,
    jag har cubase 10 och vill kunna höra de förändringar som jag gjort mha eq:n på inspelnings-bussen ("in-bussen"), men jag hör nada medans inspelningen pågår. däremot efteråt på det inspelade spåret så spelas eq:n in korrekt. men jag vill ju kunna justera den medans jag spelar in och/eller föra. då hör jag bara inspelningssignalen självt men inte eq:ns påverkarn/inställningar på densamma förrän den som sagt är inspelad.

    har kollat i manualen, sökt på nätet och enligt steinberg är det inga problem utan bara sätta dit eq eller andra effekter på in-bussen så skall man höra dem och sedan spela in. och även jädra konstigt att jag kan höra instpelningssignalen men inte hur eq:n påverkar denna förrän den som sagt har spelats in.

    jaja nu ältar jag samma saker om och om men hoppas någon kan guida mig åt rätt håll för en lösning, är säkert ngt super-enkelet jag missat, menjag kommer ingenstans med det här.

    tackar å bockar allra ödmjukast i vanligt ordning på förhand

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det måste vara nån inställning. PFL kanske, direkt monitor i ditt ljudkort?
    Hörs inte inserteffekter heller?

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det måste vara nån inställning. PFL kanske, direkt monitor i ditt ljudkort?
    Hörs inte inserteffekter heller?
    ja jag hoppas att det är något sådant som en inställning eller liknande, men vilken dä? inget uppenbart man kunnat hitta mer lättvindigt iaf. Direkt monitoring finns inte till det ljudkort jag använder så den rutan är gåmarkerad och kan inte fyllas i. PFL kan jag väl däremot titta på.

    Jag skall testa inserteffekter också. men detta är mycket märkligt för jag tycker hör man in-ljudet som går gm in-bussen så borde man väl därmed kunna även höra effekterna men som du säger det kanske finns ngn inställning som avvaktiverar eller liknande dessa?

    tack för din input, jag får rota vidare här.

  4. #4
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    ok joxxat vidar här utan större framgång och om man vänder på steken och noterar det som funkar så är det bara när jag har ett redan inspelat spår som kanalens egen eq med mera funkar ordentligt och kan höra dess effekter. annars inget eller man hör det mkt svagt.

    inserteffekterna får man också mkt svag signal från och hörs inget vidare. pfl tillhör ju kom jag att nka på kontrollrummet som jag inte använder.

    så ja tips mottages tacksamt för jag hållt på med det här nu i flera dagar och har saker som måste göras så jag får komma på en taskig lösning så länge för hinner inte lägga mer tid på det här. men om någon kommer med ett bra tips här så kommer jag naturligtvis att pröva det

  5. #5
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Ja precis, nån sorst monitorering via ljudkortet, det låter ju som att du hör din ingång utanför cubase, särskilt om effekterna hörs lite då funkar det ju men du hör nog ingången på nåt annat sätt också samtidigt.. om du inte har rec-armat en kanal i cubase ska det inte låta nåt alls, gört det det så är problemet nån annanstans.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nu har jag bara gammelcubase (st4 ) men där hör man som default signalen direkt, och genom kanalen med allt det innebär om man klickar i den lilla högtalarsymbolen. Bara en tanke, för sånt är sjukt lätt att missa. Jag hittar fortfarande ett och annat efter 14 år

  7. #7
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    här var det tyst
    tja jag har prövat en del idag innan jag som sagt ovan gick vidare för kom ingenstans med själva problemet. jag fick dock rättat till en del gm att vara mer noga med routing och gainstaging, bättre signal och så samt löste en del problem med rundgång osv pga det.

    MEN problemet med att channel-settingens effekter inte hörs, och glöm det jag skrev om att de kan höras lite ibland, de hörs inte ett skit medans eller föra man spelar in när man behöver ställa in dem. detta gäller för in-bussen och det spår man spelar in på, dess channel settings alltså (tryck på knappen "e").

    och för inbussen så spelas ju det även in på det spåret som det är routat till (har det som ingång) men åter igen före och under inspelning så märks inte effekternas påverkan öht utan det får man lyssna till på det efteråt inspelade spåret.

    men har du väl ett inspelat spår så är dte inga problem att ratta med channel-settingen men annars kan jag inte monitorera dem öht, varken med tex inbyggd eq eller insert-fx. så jag får helt enkelt spela in det först det jag skall spela in och sedan lägga till och ratta fram den fx jag vill ha på channel settingen.

    inte nämnt det innan men jag använder mig av en setup tillsammans med en mackie onyx 1640i som är kopplat via firewire till datorn och min daw, cubase 10. så där kör jag ljud ut ocn in via div fw kanaler. testat både med att köra ut befintliga ljudspår från datorn av div karaktär och sedan lägga extern fx via mixern på den och spela in returspåret. också testat spela in min sub37:a dvs ngt som bara funnits utifrån, extern ljudkälla man man väl kalla det osv osv...men samma jädra resultat. kolla routing och liknande till förbannelse både i daw och på mixern men jag får helt enkelt ge mig, jag har hållit på med det här i många dagar nu och jag måste gå vidare, har massor att göra.

    så jag lämnar problemet och frågan öppen och om någon vänlig själ ngn gång ser detta och har ideer att komma med eller erfarenheter att dela med sig så är det mer än välkommet tro mig

    simma lugnt så länge bröder och systrar därute

  8. #8
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    aldrig använt inspelningsbussen, visste inte den fanns men har du kollat så att "monitor" är på ? det är en liten högtalarsymbol som skall lysa gul när den är på

  9. #9
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Men alltså, det första du behöver ta redo på är - Om du mute'ar kanalen (den du faktiskt spelar in på), låter det om din ljudkälla ändå?

    I så fall är det där problemet ligger och du behöver hitta varför du har monitorering nånstans, sen om det är ljudkortet eller nån annanstans i cubase.

  10. #10
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    nu är problemet efter än mer bökande löst. det hade med rätt routning att göra i både cubase och även på min hårdvarumixer att göra. och det var i sanning inte lätt att komma fram till rätt lösning på det, snårigt är inte förnamnet, men efter ett antal som sagt dagar nu av slitande av hår och svärande oheliga långa ramsor så har jag äntligen kommit fram till hur man gör, enormt bökigt routande men ja jag har noterat det nu så får vi hoppar man kommer ihåg det.

    närmare förklaring är tyvärr för bökigt att ge här men om ngn är intresserad så kan de väl pm:a till mig så kan jag se vad jag kan åstadkomma.

    till alla som försökte att hjälpa, TACK så hemskt mkt, VERKLIGEN UPPSKATTAT

  11. #11
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    det e mycket med det tekniska!

  12. #12
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter ripa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det e mycket med det tekniska!
    ja eller som det brukar heta: dä ä möe mä dä ääläääktriska

    och det här var tur för det var de sista få ideerna jag hade efter funderat mkt. jag hade ju eg givit upp men tänkte att eftersom jag fått de här ideerna och de verka vettiga så testar jag dem också iaf. och tur var väl det. men höll som sagt på att bli mental på kuppen he! he!

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag minns när jag långsamt gick igenom manualen till Cubase på Atari från pärm till pärm och testade varenda liten grej jag stötte på så att jag hade gjort det åtminstone en gång. Sen likadant med Cubase VST och Audio.

    Tar man sig tid att verkligen gå igenom allt som finns i lugn och ro så får man en helt annan förståelse för miljön man jobbar i.

    Säger inte du inte har gjort det, men för mig var det enormt nyttigt när man ska ta beslut i upplägg av mix, grupper, bussar, effektkedjor sidechains, outboard...allt.
    Blir så mycket enklare att felsöka problem som kan dyka upp, för någonstans minns man att, det där har jag ju sett.

  14. #14
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag minns när jag långsamt gick igenom manualen till Cubase på Atari från pärm till pärm och testade varenda liten grej jag stötte på så att jag hade gjort det åtminstone en gång. Sen likadant med Cubase VST och Audio.

    Tar man sig tid att verkligen gå igenom allt som finns i lugn och ro så får man en helt annan förståelse för miljön man jobbar i.

    Säger inte du inte har gjort det, men för mig var det enormt nyttigt när man ska ta beslut i upplägg av mix, grupper, bussar, effektkedjor sidechains, outboard...allt.
    Blir så mycket enklare att felsöka problem som kan dyka upp, för någonstans minns man att, det där har jag ju sett.
    Det har jag också gjort men jag tycker inte att cubase-manualen, huvud-manualen är det väl vi snackar om nu, alla gånger förklarar allt på bästa eller tydligaste sätt. Sedan är den version av huvudmanualen jag har på om jag minns rätt en 1100-1200 sidor eller något i den storleksordningen, den har växt enormt med åren, och jag kommer aldrig att kunna komma ihåg minst grej av allt det, det är lite väl mkt begärt. men sure jag hör dig och förstår vad du menar men det finns så mkt som inte står i manualen eller åter igen förkalaras på bsta sätt och då får man sträcka sig efter andra källor och sätt att försöka ta reda på det man behöver.

  15. #15
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    ja det har blivit så mycket nu så jag kör på en "need to know basis"
    ibland kollar jag på nån youtuber om jag inte löser själv hur nya funktioner fungerar¨
    youtubers överlag är ofta så sjukt störiga "hello guys how are you" men jag hittade en med mer behagligt temperament som heter lanewood studios som gjort en del om cubasefunktioner

  16. #16
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter ripa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja det har blivit så mycket nu så jag kör på en "need to know basis"
    ibland kollar jag på nån youtuber om jag inte löser själv hur nya funktioner fungerar¨
    youtubers överlag är ofta så sjukt störiga "hello guys how are you" men jag hittade en med mer behagligt temperament som heter lanewood studios som gjort en del om cubasefunktioner
    tell me about it jag som gammal stofil och dessutom mkt förälskad i det skrivna ordet tycker bäst om det skrivna formatet. det kan som du säger ibland finnas bra videos, men jag har aldrig blivit jätte-kompis med det formatet. svårare tex att hoppa tillbaka och kolla ngt i en video än flytta blicken tillbaka över en text eller bäddra en sidan tillbaka. smak- och generationsfråga antar jag men det är iaf min personlåga syn på saken. men visst för all del ibland snubblar man över ngn bra video men generellt är det väl lite siisådär.

    jag såg på en cubasevideo igår som var just så illa som du beskriver, mer stilen att snubben ifråga satt å tjöta skit med sina polare än att vara saklig och informativ. ja jag vet det är svårt att vara det men då ärligt talat blir det även svårt att få ut något av det hela. videos tycker jag även är bättre som en första genomgång av ett ämne, som en översikt än att sitta och plugga in något man behöver lära sig ordentligt.

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    I de senaste versionerna kan man såklart hoppa över rätt stora sjok, som t.ex notation, videointegrering, och diverse specialämnen som inte behövs i vanlig produktion. Det mesta av tiden används i pianorollen, editors och mixer ändå.

  18. #18
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I de senaste versionerna kan man såklart hoppa över rätt stora sjok, som t.ex notation, videointegrering, och diverse specialämnen som inte behövs i vanlig produktion. Det mesta av tiden används i pianorollen, editors och mixer ändå.
    jo även det jag tänkte att det första man får göra är ju prioritera bort sådant man är helt säker på att man inte kommer någonsin att syssla med. men det blir ändå en hel del kvar vilket jag har klara minnen av sedan jag gjoorde den genomgången

Liknande ämnen

  1. Svar: 61
    Senaste inlägg: 2024-02-06, 17:42
  2. Se kool ut medans man spelar Synt live
    Av Bobisch i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 171
    Senaste inlägg: 2020-09-11, 07:14
  3. Cubase: höra mitt instrument.
    Av pdn i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •