Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Mono-kompressor, stereo-link eller inte?

  1. #1
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran

    Mono-kompressor, stereo-link eller inte?

    Jag bygger upp en analog studio nu, och tänker ha två 1176 kloner på masterbussen.
    Men då upptäckte jag att originalet, UREI 1176LN, har en phono kontakt på baksidan för att stereolinka två enheter.
    Hade inte tänkt på det innan, hur det blir med två monokompressorer som inte är linkade, då finns ju risken att när ett ljud påverkas av kompressorn i den ena kanalen och inte den andra så kan det förskjutas i stereobilden.

    Hittade lite info på nätet där folk säger att om man stereo-linkar så förlorar man lite av bredden i ljudet istället.
    Verkar finnas två skolor om detta.

    Är det någon som här som har erfarenhet att dela med sig?

    Kanske är jag inne på finlir nu som inte kommer märkas om jag kör o-linkat?

  2. #2
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Det blir inte så bra att köra 2st monokompressorer o-linkade på en main-bus precis som du skriver. Risken är att du får en stereobild som skiftar fram och tillbaka. Tänk leadsång/instrument som är panorerat i mitten, den källan kan då upplevas panoreras över till motsatt sida som en källa med stor energi panorerad hårt till andra sidan.

    1176 brukar inte vara det vanligaste valet på master-busen just för att det är i grunden en monokompressor. Jag skulle satsa på en API 2500

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ok, tack. Då är det inte värt att chansa på det då.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Just på masterbus skall man ha link.
    Tänk dig ett enkelt scenario där du har en mix med lead-sången som brukligt är i mitten men plötsligt smäller det till en puka hårt panorerat i höger kanal. Nu kommer höger kanal sänkas om du kör olinkat och sången låter plötsligt som om den panoreras snabbt ut till vänster för att sedan komma tillbaka till mitten när kompressorn släpper upp signalen i höger igen.
    På enskilda stereo-instrument kan man ju få lite extra svaj i stereobilden med olinkat men ej önskvärt på varken trumbus eller masterbus.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om man tänker sig att ändå använda två olinkade monokanaler i nödfall/kuriosa kan man göra det efter man konfigurerat till m/s, för att sen återställa till L/R efter kompression.
    Då får man inget stereofladder, och samtidigt full monokompabilitet.
    Ska sägas att jag inte testat själv, men logiskt borde det funka ok.

  6. #6
    datamuppen
    datamuppen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Inte för att regna på paraden, men överväg väldigt noga detta med svindyra apparater på masterbussen om man ej har ett "bra rum" och väldigt fin lyssning till det.
    Men det kanske är åtgärdat i ditt fall.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Link eller inte beror helt på låten. Fördelar och nackdelar med båda alternativen.

    1176 på mastern? Det är inte något jag direkt skulle rekommendera, men jag har hört talas om bra mycket märkligare saker.

  8. #8
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Tacksam för allas svar, mycket lärorikt.

    Jag förstår att två 1176 inte är förstahandsval för kompressor på masterebus nuförtiden, men jag tänkte nog mer att man använder 1176 klon som limiter på mastern, och som monokompressor när jag spelar in instrumenten.
    Men fortfarande måste dom ju vara möjliga att linka vid stereoanvänding som jag förstår.

    En variant att fundera på är ju iofs som charliecrash säger, att köra Mid-Side compression.

    Men jag kanske ska komplettera lite så ni förstår varför jag krånglar med just 1176.

    Nu när jag ändå bygger en analog studio i källaren, med synthar från 70-80-tal, har jag en rolig ide till ett projekt, att bygga upp en studio med även annan utrustning från samma tid, och lite liknande Vangelis Nemo studio runt 1980.

    Han hade ett rack med Klark Teknik DN22 stereo EQ, samt Klark teknik DN27 Mono EQ.
    Dom har jag lyckats få tag på, tack för det Internet.

    Sen hade han två UREI 1176-LN i racket.
    Så det vore roligt att att köra med två 1176 kloner i mitt fall. (Har inte råd med originalen ska jag kanske tillägga )

    Så jag gissar att dom använde 1176:erna till både instrument och slutmix.
    Jag hittade en del på nätet att det inte var helt ovanligt i studios förr.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nemo rack.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	108375



    ps. Saknar bara en CS-80 nu, vet ni nån billig som är till salu så hojta till.

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Som relativ noob på området - och också i full karriär med att leka med HW-kompressorer - skulle jag vilja säga att stereo-link eller inte på mastern beror på musiken.

    Naturligtvis stämmer det FC/WT säger om man gör konventionell pop med sång i mitten.

    Men jag upplever att stereobredden ökar markant o-linkat, så om mitt mål var att köra Jarre- eller Vangelis-liknande saker skulle jag nog välja att gå o-linkat. Speciellt om man vet/kontrollerar att musiken inte har brutala ljud/pukor/bomber som händer långt ut till höger och vänster.

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Monoknappen är din vän när du mixar ner. Kan man så är en side-knapp också väldigt användbart.

  11. #11
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Allen Smart som designade ssl’s berömda bus-kompressor gjorde ju sedan en egen variant där man kunde köra som två mono eller linkat. Vissa föredrar det olinka o andra linkat. Och som sagt tidigare beror det väl på musiken.

  12. #12
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    IGS har sin Volfram limiter som ska efterapa två 1176, plus att den har andra bra funktioner. Kanalerna kan köras både linkade eller avlinkade och har en blend/mix funktion. Mycket pengar (18 tkr) men inte i närheten av två 1176. Tror jag aldrig sett någon på beg.marknaden?

    Vill du ha något mer prisvärd som ska trycka lite på mastern föreslår jag en beg TK audio bc1 eller Warm Audio bus comp. Dessa två SSL-influerade skapelser kan dock inte avlinkas, om det är vad du specifikt letar efter.

    Vangelis körde nog ändå mest med tape-kompression

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En liten brasklapp angående oberoende kompressorer på M/S-signaler... Räkna med en del icke-predikterbart resultat eftersom det inte är de "riktiga" ljudsignalerna man arbetar med. På monokanalen, må så vara eftersom bas och mittpanorerade ljud ofta är det man vill åt i mastringen, men kompressor på side, well...

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten brasklapp angående oberoende kompressorer på M/S-signaler... Räkna med en del icke-predikterbart resultat eftersom det inte är de "riktiga" ljudsignalerna man arbetar med. På monokanalen, må så vara eftersom bas och mittpanorerade ljud ofta är det man vill åt i mastringen, men kompressor på side, well...
    Ja, monokompatibelt blir det, men antagligen en ovanlig stereobild

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, monokompatibelt blir det, men antagligen en ovanlig stereobild

  16. #16
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Tack för all info och förslag.

    Hittade några som säljer Warm Audios 1176 klon WA76 i par, intrimmade och moddade med omkopplare för mono/stereolink.
    Tror nog det blir dom så får jag alla möjligheter.

    Ja tape-kompression ja, jag har fått tag på en åttakanalig halvtums rullbandare och var lite inne på att spela in på tape, men där tror jag nog jag drar gränsen för det analoga.

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för all info och förslag.

    Hittade några som säljer Warm Audios 1176 klon WA76 i par, intrimmade och moddade med omkopplare för mono/stereolink.
    Tror nog det blir dom så får jag alla möjligheter.

    Ja tape-kompression ja, jag har fått tag på en åttakanalig halvtums rullbandare och var lite inne på att spela in på tape, men där tror jag nog jag drar gränsen för det analoga.
    Kan säga dig att en rejäl 3head kassettbandare och ett fräscht chromeband med precis rätt överstyrning kan låta väl så fett som en R2R, och för nästan gratis också i jämförelse. Det är ingen Studerdynamik, men det har inte kvartstum heller.
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-09-06 klockan 19:37.

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Mixade Vangelis allt själv? Det ser inte riktigt ut så nu när jag gjorde en snabbsökning på credits. Gjordes verkligen mixarna i hans studio? Jag tänkte mest på att de där Klark Teknik+UREI-burkarna kanske enbart användes vid tracking? Någon här borde väl ha koll?

  19. #19
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixade Vangelis allt själv? Det ser inte riktigt ut så nu när jag gjorde en snabbsökning på credits. Gjordes verkligen mixarna i hans studio? Jag tänkte mest på att de där Klark Teknik+UREI-burkarna kanske enbart användes vid tracking? Någon här borde väl ha koll?
    Han hade en ljudtekniker i Nemo studios, Keith Spencer‑Allen, och spelade in allt där på 24 kanaler och sen över till tvåspårsbandspelare.
    Så all produktion skedde där som jag förstått det.

  20. #20
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Normalläge stereolink men ibland, särskilt om den används som topplimiter, kanske man kan testa att slå av det. Däremot, min första tanke... Två vintage monoburkar på en masterbus. Extremt viktigt att de är likvärdiga och kalibrerade så det inte blir sådana skillnader mellan kanalerna. I miksammanhang kör man ju gärna "matchat" – som jämförelse.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten brasklapp angående oberoende kompressorer på M/S-signaler... Räkna med en del icke-predikterbart resultat eftersom det inte är de "riktiga" ljudsignalerna man arbetar med. På monokanalen, må så vara eftersom bas och mittpanorerade ljud ofta är det man vill åt i mastringen, men kompressor på side, well...
    Japp, man komprimerar ju skillnaden mellan L/R, inte den resulterande nivån (som beror på M också).

  22. #22
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Normalläge stereolink men ibland, särskilt om den används som topplimiter, kanske man kan testa att slå av det. Däremot, min första tanke... Två vintage monoburkar på en masterbus. Extremt viktigt att de är likvärdiga och kalibrerade så det inte blir sådana skillnader mellan kanalerna. I miksammanhang kör man ju gärna "matchat" – som jämförelse.
    Tack för svar, ja jag hittade företag i UK som säljer ett par Warm audio WA76 moddade med switchar för mono/stereo samt kalibrerade med varandra. Det är den engelska distributören som gjort moddarna.
    Senast redigerat av Albedo den 2022-09-13 klockan 21:53.

Liknande ämnen

  1. Mono eller stereo AUX Sends?
    Av bitbob i forum Mixning & mastring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-02-01, 12:28
  2. Mono eller stereo in i mixerbordet?
    Av Real Parakeet i forum Mixning & mastring
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-06-14, 00:19
  3. Stereo eller mono!
    Av Light Head i forum Inspelning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-10-09, 19:36
  4. Spela in i mono eller stereo?
    Av Real Parakeet i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 23:49
  5. Mixning stereo eller mono
    Av Ashaz i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 06:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •