Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Vilket ljudkort behöver jag?

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte

    Vilket ljudkort behöver jag?

    Jag har vuxit ur mitt Focusrite Scarlett 4i4 känner jag. Är jättenöjd med ljud etc men det håller inte längre med latency och bus powered... Ser att det finns fler trådar på liknande tema men teknik och marknad utvecklas ju fort så jag tänkte jag slänger in en spec på vad jag behöver:


    Ingångar:

    • Mick/XLR, minst två stycken med separat val för fantommatning eller inte.
    • Line och instrument: spelar ingen roll hur många. Förutom stereomickning spelar jag sällan in fler grejer samtidigt men det är såklart alltid skönt att kunna ha grejerna inkopplade utan att behöva byta etc.
    • Midi: ja in/ut. Thru är nice to have men inte måste



    Används mest till elektroniska instrument via line, samt sång etc. Behöver alltså inget extremt dynamiskt omfång.


    Jag vill kunna köra ljud ut genom högtalarna via kortet utan att behöva ha datorn inkopplad. Ska i övrigt funka bra ihop med Logic.


    Minimal latency prioriteras.


    Ska ha egen ström (dvs absolut inte busmatning från datorn).


    Deskop eller rackmonterat spelar ingen roll (jag kan ha kvar min Scarlett som mobil enhet om det kniper).


    Någon annan viktig paramenter jag missat?


    Tacksam för tips på vilka modeller jag ska titta på utan att behöva skuldsätta mig för all framtid. Har sneglat lite på Clarett-serien men vet inte om de håller för professionellt bruk. Vad har ni och vad är ni nöjda/missnöjda med?

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Minimal latency, och stabilaste drivrutiner:

    RME

    Leta bland deras olika modeller så hittar du precis vad du behöver. Dom är inte gratis men inte dyra egentlgen, och i blindtest har man knappt kunnat skilja på RME och Lynx som kostar 2-3ggr mer.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    +1 på RME!

    UCX t ex, men de nya UCX-2 är en bit över tiotusen... Begagnade RME är bra val, men rätt högt i pris fortfarande.

  4. #4
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Tackar, då ska jag kolla in RME

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Clarett-serien är skitbra, men vill du ha riktigt låg latency så behöver du Thunderbolt-versionen och den har de tyvärr slutat med, de kör bara Thunderbolt på überdyra Red-serien nu. Trist, jag är sjukt nöjd med mitt Clarett 8Prex Thunderbolt, som fixar 4.42 ms roundtrip stabilt även med lite äldre Mac:ar.

    Ibland har man tur och ser ett Clarett Thunderbolt till bra pris begagnat, men man ska ju vara medveten om att det är sju år sen de släpptes och även om Focusrite fortsatt att uppdatera drivrutinerna hittills, så vet man ju inte hur länge till de tänker göra det.

    Har du råd med ett RME Babyface Pro FS, så skulle det nog passa dina krav ganska bra. RME har som nämnt ovan väldigt bra drivrutiner och genom att de skriver helt egna USB-drivrutiner så har de fått ner även USB-modellernas latency rejält. Men kostar det så smakar det...

    Fast det där med att interfacet ska funka utan dator vet jag inte. Det är väl inte jättevanligt direkt. Tror bara jag haft ett interface som klarat det, möjligen, möjligen var det Babyfacet. Nån annan kanske kan svara på den saken.

  6. #6
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Fast det där med att interfacet ska funka utan dator vet jag inte. Det är väl inte jättevanligt direkt. Tror bara jag haft ett interface som klarat det, möjligen, möjligen var det Babyfacet. Nån annan kanske kan svara på den saken.
    En del av MOTUs kort funkar ju finfint utan dator, tex ultralite mk5, https://www.djservice.se/artikel/motu-ultralite-mk5

  7. #7
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag är lite i samma sits och sprang på presonus quantum som sägs ha superlåg latency. Har dock inte kollat djupare än så.

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vissa kort av PreSonus funkar standalone. Och de flesta RME. Och Expert Sleepers ES-9, även om det är ett nischat kort.

  9. #9
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Här är en hyfsat färsk länk till vilka Focusrite-kort som funkar stand-alone:
    https://support.focusrite.com/hc/en-...ut-a-computer-

  10. #10
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Kör Presonus 1810c och är nöjd

    https://www.presonus.com/products/Studio-1810c/media

    Dock, som nämts så blir ev latensen ännu lägre med ÅskBlixt? (vet ej)

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en hyfsat färsk länk till vilka Focusrite-kort som funkar stand-alone:
    https://support.focusrite.com/hc/en-...ut-a-computer-
    Se där, mitt eget finns där på listan, det visste jag inte!

  12. #12
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lite i samma sits och sprang på presonus quantum som sägs ha superlåg latency. Har dock inte kollat djupare än så.
    Det där ljudkortet är en piss i motvind

  13. #13

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där ljudkortet är en piss i motvind
    Que?

  14. #14
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där ljudkortet är en piss i motvind
    Är dem? Jag har ibland funderat på att byta till 1824C.
    Vad är det som är dåligt?

  15. #15
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är dem? Jag har ibland funderat på att byta till 1824C.
    Vad är det som är dåligt?
    Vet ej vad för slags maskin/OS som ts har men jag kan säga att jag hade en Scarlett 18i20 (3 gen) till W10 som fungerade rent bedrövligt faktiskt. Hög latency och routingmöjligheter som var ganska klaustrofobiska (spec. vad gällde digital in/ut). Hade den ett par veckor innan jag fick psykbryt och bytte till just presonus.

    Till dess försvar kan jag å andra sidan säga att mitt användningsfall är lite knepigt

  16. #16
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Que?
    Jag kan inte minnas exakt, men hade återkommande kontakt med dålig servicepersonal på grund av ngt basalt som måste funka. Så fort jag ser namnet får jag dålig känsla.

    Edit: kollade upp gammal mail. Thunderbolt-drivisarna till pc / win 10 hade problem att använda kortet utanför en daw. Fick hårdresetta / gå in och knuffa på buffer size flera ggr när jag tittade på ett youtubeklipp, ljudet försvann ständigt.
    Senast redigerat av deleted user den 2022-09-08 klockan 22:23.

  17. #17
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet ej vad för slags maskin/OS som ts har men jag kan säga att jag hade en Scarlett 18i20 (3 gen) till W10 som fungerade rent bedrövligt faktiskt. Hög latency och routingmöjligheter som var ganska klaustrofobiska (spec. vad gällde digital in/ut). Hade den ett par veckor innan jag fick psykbryt och bytte till just presonus.

    Till dess försvar kan jag å andra sidan säga att mitt användningsfall är lite knepigt
    Jag kan hålla med om att mixern till Gen2 och Gen3 är kass. Jag backade tillbaka till mitt Gen1 18i20 pga det.
    Gen1 kan man routa betydligt mer (iaf så lyckades inte jag).
    Så med mitt Gen1 har jag 6 analoga in, +8 från adat, DAW och spdif in från mitt Emu 1820.
    Har inga problem med latency tycker jag, kör dock med gammal pc o win7 64bit.

  18. #18
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thunderbolt-drivisarna till pc / win 10 hade problem att använda kortet utanför en daw. Fick hårdresetta / gå in och knuffa på buffer size flera ggr när jag tittade på ett youtubeklipp, ljudet försvann ständigt.
    Bra att veta! När jag läser vidare verkar det även vara strul med M1-macar...

  19. #19
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Tack alla så här långt för en massa bra input. Har lärt mig en del av era tips men inte helt säker på att jag är så jättemycket klokare för min egen del. Har sjuk beslutsångest för det är aldrig kul att göra fel när det gäller dyra prylar. Får fundera och hålla ett falköga på begagnatmarknaden.

  20. #20
    christ
    christ är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vill bara flika in med att gräset inte alltid är grönare på andra sidan. Bytte ljudkort i våras och det var ingen lätt match. Hade ett gammalt presonus firebox som funkade på alla sätt och vis men ville uppdatera då jag tänkte att tekniken gått framåt och ljudet måste blivit bättre idag i inbyggda preamps osv. Lade nog två månader på att leta runt på vad som skulle vara bra och passa med in och ut, youtube hjälpte inte direkt och blev inte klokare av Julian krauses videos. Blev till slut ett focusrite-kort som jag trodde var bra på alla sätt och vis. Men mixern är helt katastrofal och hörlursutgångarna är mycket svagare plus lite annat som stör mig. Låter det bättre än det andra? Nja det tror jag inte. Har nog lagt mer tid på att analysera ljud och hittat lösningar på problem som dykt upp än att faktiskt spela in musik. Så i efterhand skulle jag bara varit nöjd med mitt gamla kort och lagt krutet på att spela in och ha kul. Funkar det bra så var nöjd! Dock kan jag förstå om man vill ner i latency men troligtvis kommer dyka upp nya problem när du byter kort som kommer att ta tiden från inspelning.

  21. #21
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu är ni tre i tråden, som sågat Focusrites mixer. Jag kör med ett Focusrite Clarett 8PreX TB och tycker mixern till den lätt är den bästa jag använt och jag har haft bra många ljudkort genom åren.

    Det är ju möjligt att mixern till Claretten inte är samma som till t.ex. Scarlett, som nån nämnde ovan. Men jag tycker den ser likadan ut på skärmdumparna.

    Så jag måste ju fråga vad det är som ni tycker är dåligt med mixern? Är den buggig? Saknar den funktioner?

  22. #22
    christ
    christ är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag köpte ett scarlett 8i6 . Så bortsett från digitala ingångar är det 6 in och 4 ut men i mixern kan jag inte styra över alla ingångarna samtidigt. Vill jag tex ställa nivåerna på utgång 3-4 måste jag ta bort ingång 5-6. Svårförklarligt men kan bara styra 8 kanaler istället för 10. Vill jag styra över alla 6 ingångarna kan jag bara styra nivån i utgång 1-2 och inte 3-4 samtidigt. Varför förstår jag inte men har inte hittat någon lösning på det. Det var en viktig punkt när jag köpte kort så jag kunde köra via output-gear. Någon som har tips så hojta gärna.

    Sen ger jag inte mycket för deras ingångar. Tycker vissa kablar fastnar och man får rycka och dra något jävulskt, känns som att de kommer att gå sönder. Hade en patchkabel som fastnade så hårt att jag letade en massa på hur man kunde öppna det och på så vis få loss den. Var tvungen att koppla loss kortet från allt för att få ett bra grepp och dra ut skiten. Tänkte att nu har någon lödning gått av allt dragande.

  23. #23
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Så bisarr begränsning! Undrar om det i grunden är en begränsing i hårdvaran? Jag kan komma åt alla kanaler in och ut samtidigt. Däremot har jag aldrig känt behov av det, jag har tyckt det funkat att styra alla innivåer från rattarna på ljudkortet och utnivåerna från Ableton.

    Kvaliteten på hårdvaran på Claretten tycker jag är utmärkt, men den är ju en dyrare modell. Är ingångarna på Scarletten såna där XLR/Tele-kombo? Jag har ett Zoom-kort med såna och där kan man få ta i rejält när man ska dra ut kablar.

  24. #24
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tipsar om quickloss spray som används för att lossa lysrör från deras socklar utan att spränga plasten. Jag använder den ofta på plast/metall som behöver mindre friktion, t.ex inuti strömbrytare som kärvar, och tröga kontakter
    Verksamma ämnet är teflon/PTFE.
    Det blir lite vitt när det torkar, så begränsa det med trasor så det inte hamnar överallt. Torkas lätt av dock.

  25. #25
    christ
    christ är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Problemet är att jag alltid kört direct monitoring och aldrig monitor från daw och då hänger allt på den digitala mixern. Plus att man slipper allt som har med latency att göra men så spelar jag heller aldrig in något med plugins utan det läggs på senare. Ursäkta sidospår i tråden och jag önskar ts lycka till med att hitta rätt i ljudkortdjungeln!

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vad gäller ljudkvalitet: det är preamps som kan påverka. Se även:

    https://xiph.org/video/vid2.shtml


    https://youtu.be/cIQ9IXSUzuM

  27. #27

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av christ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet är att jag alltid kört direct monitoring och aldrig monitor från daw och då hänger allt på den digitala mixern. Plus att man slipper allt som har med latency att göra men så spelar jag heller aldrig in något med plugins utan det läggs på senare. Ursäkta sidospår i tråden och jag önskar ts lycka till med att hitta rätt i ljudkortdjungeln!
    Jag vill ha en dedikerad ratt på ljudkortet som reglerar balansen mellan DAW och Preamps. Så jag är helt med dig.

  28. #28
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Gammal tråd nu men jag tänkte uppdatera med att tacka alla för värdefull input. Och meddela att det till slut blev nytt ljudkort som inte alls följde mina ursprungliga specifikationer i tråden

    Jag slog till på ett Apogee Ensemble Thunderbolt till sist, köpt begagnat av en kurskamrat. Ännu overkill för mina behov, men tänker att möjligheter skapar inspiration också he he. En av anledningarna var att jag också kommer satsa mer seriöst på studio framöver och ska dela lokal med tre killar från december. Så det behövde inte vara någon köksbordslösning längre.

Liknande ämnen

  1. Vilket ljudkort ska jag köpa?
    Av Tobbelias i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 07:39
  2. vilket ljudkort ska jag ha?
    Av herr_katt i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 15:12
  3. Vilket ljudkort behöver jag?
    Av davmann i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 22:44
  4. Vilket ljudkort ska jag ha?
    Av eXode i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 09:22
  5. Vilket Ljudkort ska jag köpa?
    Av EricBradley i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 10:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •