Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fixa scen för gitarr och sång

  1. #1
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    Fixa scen för gitarr och sång

    Jag ska kompa med akustisk gitarr till en sopran som ska sjunga två visor på en namngivningsceremoni imorgon. Planen är att köra utomhus, med en fallback till ett stort rum om det regnar. Ska enligt uppgift vara på en stor tomt och det är ca 60 personer. Förutom att kompa har jag dessutom lovat att ordna med mickning och förstärkning.

    Jag har två stora hembyggda högtalare med inbyggd förstärkare. Inget highend, men de låter helt ok och jag tror inte de har några problem att räcka till för detta. Jag tänker att jag ställer de två högtalarna en bra bit från oss så det når ut till så många som möjligt. Eventuellt kan jag ta med en monitor för oss så vi hör oss själva.

    Min idé är att jag tar dator med externt ljudkort med mig. Kopplar in mick (Beta58) och gitarr (akustisk nylonsträngad med inbyggd aktiv mick). Kör Ableton Live med två ljudspår. Lägger lite lagom med effekter på respektive. Reverb och lite limiter tänker jag. Tänker även spela in det hela när jag ändå har möjlighet till det.

    Vi kommer inte ha mycket tid att rigga detta, så allt ska vara så förberett det kan bli.

    Kan jag få några sköna tips här? Jag tror jag har en skaplig helhetsbild, men jag har inte gjort detta förut, så några dos and don'ts in i det sista tar jag tacksamt emot.

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hur utspritt kommer det vara? Nu vet jag inte vad det är för högtalare du har men det borde inte krävas så vansinnigt mycket förstärkning om det inte är väldigt utspritt. Jag har spelat akust och sjungit på en diverse tillställningar (inomhus) för liknande mängd sittande människor utan förstärkning och det har gått bra. Ska det förstärkas hade jag för ett sådant evenemang valt mixer framför ljudkort pga jag litar inte på att datorn ska agera som den ska när det väl gäller. Jag har en soundcraft signature 12 mtk som löser inspelning om jag vill det men jag hade kört på analogt ljud för det kritiska. Har du en mixer kan du ju droppa in ljudkort och inspelning på en send t ex om du vill spela in det. För liveinspelningar brukar jag dock även vilja ha en mic som tar upp omgivningen så för det brukar jag istället spela in med en Zoom H4n med mickarna och line in för att få allt jag vill ha.

    Utomhus antar jag att ljudet sprids mer så förstärkning är nog en god idé men välj en så enkel lösning som möjligt med så möjliga potentiella problem som möjligt. Och ett hett tips är att be någon på plats som du litar på att hålla ett öga på mixbiten så att om något börjar runda eller det problem så landar det inte på dig som har fullt upp med att kompa. Lycka till

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tack Max!

    Jag tror förstärkning kommer behövas, även om det skulle bli inomhus. Det är lågmälda visor och jag kommer fingerplocka på nylonsträngat till dem.

    Jag har ingen mixer, men jag är rätt trygg med datorn och ljudkortet. Men självklart tänker väl Ableton Live krascha under spelningen, bara för att det aldrig gör det annars.

    Jag har dessvärre ingen på plats som kan hjälpa mig, vad jag vet. Jag vet knappt vilka det är jag ska till. Det är sångerskans vänner.

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag förstår! Och förstärkning är ju en skön säkerhet att ha om man är osäker på volymen.

    Gällande person på plats så är ju en sån sak lättare att förklar med en fysisk mixer men förstår om det är knepigt. Är du i Stockholm får du gärna låna min Soundcraft men kanske är säkrar på att köra det du är bekväm med.
    Bästa tipset jag kan ge då är väl att innan du kopplar in osv på plats, starta om datorn, stäng av wifi, se till att bara precis det du behöver är igång osv så att du minimerar riskerna. Inget epost-pling och annat som stör hehe
    Kommer nog gå utmärkt!

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tack för erbjudandet om att låna! Jag kommer förvisso åka förbi Stockholm på vägen, men det känns lite förhastat.

    Det finns en volymratt på ena högtalaren (som styr båda). Tänker ha den på max och styra volymen digitalt. Kan ju be någon vara beredd att vrida ner den ifall det blir rundgång.

    Har ett RME-ljudkort som jag litar på, så jag tror jag slipper digitalbrus på maxvolym.

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det kraschade inte i alla fall. Blev lite stressigt att rigga och så, men det blev nog hyggligt skapligt ändå. Glömde dock att stämma gitarren innan första låten, och den var tyvärr lite sur. Jaja. Ska lyssna på inspelningen hur illa det var. Tror inte det var någon katastrof.

Liknande ämnen

  1. Spela in sång och gitarr samtidigt.
    Av makari i forum Inspelning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 22:56
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •