Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Finns det midi-filter som hårdvara?

  1. #1
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior

    Finns det midi-filter som hårdvara?

    Jag har en synt som är lite bråkig…
    Den tar emot midi på alla 16 kanaler och det går ej att ändra och den låser sig om den får både noter och klocka skickat till sig samtidigt, ett drömscenario om man vill skicka midi till den och andra syntar/trummaskiner samtidigt helt enkelt… 😂

    Vet någon om det finns någon smidig och helst billig burk där man kan filtrera bort kanaler och växla mellan klocka och noter?

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Mutable Instruments MIDI Pal!

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tror det finns en tråd om liknande tidigare där jag hade samma problem med min gamla Prophet 5 som var default ställd i OMNI läge(gick ej att spara inställningen). Tyckte det var drygt att byta kanal varje gg man startade den. Minns inte vad vi kom fram till tyvärr. =)

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Min PS6100 är också alltid omni i startup och bökig att ställa in. Nu har jag massor av utgångar från midimixer UM550 jag kan filtrera i DAW, men förr körde jag med MidiSolutions Router.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Den här funderar jag på till min OBSX som också kan vara lite bråkig vid uppstart (har inte lyckats få den att komma ihåg midikanalen, men det kan vara jag som inte läst manualen också)

    https://www.thomann.de/se/miditech_midi_thru_filter.htm

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tur att PRO-4orna även har midifilter.

  7. #7
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tur att PRO-4orna även har midifilter.
    Byta ut synten istället?

    Tack för hjälpen hörni, miditech boxen verkar iaf på pappret klara mina krav och är billig, enkel och portabel!

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    miditech boxen verkar iaf på pappret klara mina krav och är billig, enkel och portabel!
    Återkom gärna med utlåtande om du skaffar en!

  9. #9
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återkom gärna med utlåtande om du skaffar en!
    Absolut!

  10. #10
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har ett gammalt Anatek Pocket Filter som gör jobbet. Verkar dock inte tillverkas längre och de begagnade verkar vara dyrare än lösningen från Miditech nu när jag kollar. Jag hade satsat på MidiTech-boxen.

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett gammalt Anatek Pocket Filter som gör jobbet.
    Jag med, men eftersom det saknar minne blir man till slut galen på att behöva göra startup-proceduren varje dj**'la gång man startar upp...

  12. #12
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    MIDI solutions har massor av små boxar som kan filtrera MIDI.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MIDI solutions har massor av små boxar som kan filtrera MIDI.
    https://midisolutions.com/products.htm

    Lite kluriga att programmera men Event Processorn kan lösa många problem.

    Anateks grejer kan man ofta hitta på eBay.

  14. #14
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Använde en Pro-2000 som MIDI-CV till en massa maskiner + som MIDI-filter till en bråkig P5 rev 3.3 med fabriks-MIDI. Du bör väl hitta en begagnad till samma pris som en ny MIDI solution-grunka och får då en massa mer på köpet.

  15. #15
    Nicolai
    Nicolai är inte uppkopplad
    Nicolais avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Miditemp produkter?

  16. #16
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Kolla Blokas Midihub. Tror att den kan göra det du vill.

  17. #17
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla Blokas Midihub. Tror att den kan göra det du vill.
    Ser ut att vara mycket enklare att programmera än Midi Solutions grejer. Bra tips!

  18. #18
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    MS kan va lite bökiga att programmera, men när man väl sparkat den dit man vill så är dom både rock solid och "stealth", enligt egen erfarenhet.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MS kan va lite bökiga att programmera, men när man väl sparkat den dit man vill så är dom både rock solid och "stealth", enligt egen erfarenhet.
    Håller med. Bra grejer.

  20. #20
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Eftersom det dök upp så många bra förslag…
    Någon som vet en lösning på detta?
    https://gearspace.com/board/electron...l#post16139086

    Det handlar om att tunna ut en för snabb ström av program change…

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom det dök upp så många bra förslag…
    Någon som vet en lösning på detta?
    https://gearspace.com/board/electron...l#post16139086

    Det handlar om att tunna ut en för snabb ström av program change…
    Ganska vanligt problem på vissa maskiner, särskilt utan daw som kan filtrera. Har samma fenomen på min gamla D10. Man måste in i menyn och stänga av "transmit patch on program change" annars blir kabeln full av dynga. Kör man med sequencer är det ett stort problem om det inte går att stänga av. Jag hade använt min MS-router och sagt till mjukvaran att endast släppa igenom note on/off, velo, mod, pedaler och pb till utgång 1 på hårdvaran. Inget annat.

  22. #22
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska vanligt problem på vissa maskiner, särskilt utan daw som kan filtrera. Har samma fenomen på min gamla D10. Man måste in i menyn och stänga av "transmit patch on program change" annars blir kabeln full av dynga. Kör man med sequencer är det ett stort problem om det inte går att stänga av. Jag hade använt min MS-router och sagt till mjukvaran att endast släppa igenom note on/off, velo, mod, pedaler och pb till utgång 1 på hårdvaran. Inget annat.
    Ingen dator i sikte...
    Nej, men i mitt fall vill jag skicka program change, men naturligtvis inte på det sätt som Evolver gör. Jag håller på att klura på att få Eventprocessor Plus att "samla" program change utan att skicka vidare och sedan skicka det sista på något sätt. Inte helt lätt...

  23. #23
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen dator i sikte...
    Nej, men i mitt fall vill jag skicka program change, men naturligtvis inte på det sätt som Evolver gör. Jag håller på att klura på att få Eventprocessor Plus att "samla" program change utan att skicka vidare och sedan skicka det sista på något sätt. Inte helt lätt...
    Hmm, om det bara är själva program change numret du vill skicka vore det kanske enklare att mergea signalen med en burk som är bra på det och stänga av evolvers? Vilken keyboard eller syntmodul med + - på patcharna kan ju.

  24. #24
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag vet inte exakt hur men jag har en känsla av att blokas midihub skulle kunna lösa det där på något fiffigt sätt.

    EDIT: Fast efter att ha klurat lite mer kommer jag bara på en lösning som kanske inte är jättesnygg. Bygg två presets där det ena släpper igenom allt MIDI och den andra släpper igenom allt utom program change. Kör den med program change filtrerat som standard och byt bara program till den som släpper igenom när du är ett preset ifrån det du vill byta till. Det blir lite samma förslag som i gearspace-tråden där någon föreslog att rycka kabeln men lite mer elegant med en knapplösning. Ganska bruteforcat dock. Jag antar att om du kan bygga själv med Arduino (t ex) skulle du kunna göra en box som sparar senast inkomna program change utan att skicka ut det förrän du trycker på en knapp. Borde inte bli en alltför svår pryl att peta ihop men kräver förstås lite vana med Arduino eller liknande.
    Senast redigerat av Max den 2022-08-26 klockan 10:28.

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag löste det med Event Processor och modulationshjul!
    https://gearspace.com/board/showpost...3&postcount=19

    Helt ok lösning. Det enda som skulle slå det är en Arduino med timer som ackumulerar "program change" tills det varit tyst ett tag (3 sek typ) och sedan skickar den sista. Men då skall det göras boxar och lödas och programmeras.

    Inser att detta var en lite lång trådkapning...
    Sorry.

  26. #26
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Det är ju synd att ingen av de som tillverkar midiboxar, t ex MIDI Solutions, kunde erbjuda en Arduinokompatibel box med MIDI in och ut, samt en USB-kontakt för programmering. Då kunde man med lite programmeringsvana programmera upp vilka filterfunktioner som helst, utan att behöva knåpa ihop något själv.

  27. #27
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju synd att ingen av de som tillverkar midiboxar, t ex MIDI Solutions, kunde erbjuda en Arduinokompatibel box med MIDI in och ut, samt en USB-kontakt för programmering. Då kunde man med lite programmeringsvana programmera upp vilka filterfunktioner som helst, utan att behöva knåpa ihop något själv.
    Vore najs en grej som jag skulle vilja ha om det fanns är att man kan ställa in random på valda midikanaler, typ randomiza melodin på kanal 1 25%, filtrera bort kanal 10 och ersätt med live midi etc.

  28. #28
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju synd att ingen av de som tillverkar midiboxar, t ex MIDI Solutions, kunde erbjuda en Arduinokompatibel box med MIDI in och ut, samt en USB-kontakt för programmering. Då kunde man med lite programmeringsvana programmera upp vilka filterfunktioner som helst, utan att behöva knåpa ihop något själv.
    I praktiken skulle väl t ex an Axoloti kunna agera på det här sättet? Inte Arduino såklart men en väldigt modulär miljö att jobba i.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore najs en grej som jag skulle vilja ha om det fanns är att man kan ställa in random på valda midikanaler, typ randomiza melodin på kanal 1 25%, filtrera bort kanal 10 och ersätt med live midi etc.

    Det går att göra på Blokas Midihub.

  29. #29
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju synd att ingen av de som tillverkar midiboxar, t ex MIDI Solutions, kunde erbjuda en Arduinokompatibel box med MIDI in och ut, samt en USB-kontakt för programmering. Då kunde man med lite programmeringsvana programmera upp vilka filterfunktioner som helst, utan att behöva knåpa ihop något själv.
    Också synd att t.ex. Midi Solutions inte lagt till en template för fördröjning. De till och med talar om behovet av sådana möjligheter i sin instruktionstext och föreslår diverse fullösningar. Det är rätt vanligt att ha behov av att fördröja saker vid patchningar med gamla sega midigrejer.

  30. #30
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I praktiken skulle väl t ex an Axoloti kunna agera på det här sättet? Inte Arduino såklart men en väldigt modulär miljö att jobba i.
    Ja, modulärt är det, men jag vet inte om det är så idealt att processa rå MIDI-data i. Det finns färdiga moduler som extraherar och genererar MIDI, men då går man via en Axoloti-patch, så man gör om notedata etc till Axoloti-signaler och tillbaks till MIDI igen. Kan nog vara praktiskt om man vill skala om CC t ex, eller göra saker som att lägga in delayer etc, men inte om man vill jobba på MIDI-meddelandenivå.

    Inget hindrar i och för sig att man skriver egna moduler för det, men då kan man nästan lika gärna skippa Axoloti-miljön helt.

  31. #31
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går att göra på Blokas Midihub.
    Ahh najs tack

Liknande ämnen

  1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2021-01-11, 18:29
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-11-21, 18:57
  3. AC filter för vägguttag, finns det ens?
    Av rdmn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-08-31, 00:52
  4. finns det någon au plugin som låter som jx8p-chorus?
    Av Funkenteller i forum Övrig mjukvara
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 19:04
  5. Hårdvara som ändrar kanal på midi in
    Av Jätten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •