Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Nybörjarbas/krona?

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    Nybörjarbas/krona?

    Jag är ju inte basist, men... jag älskar bas!

    Kort sagt så funderar jag på vad som finns i prisklassen under 2000 kr och funderar på vad som är vettiga elektriska basgitarrer?

  2. #2
    deleted user
    Begagnad harley benton! Provat många hb. Fantastiska instrument. Andrahandspriset är skrattretande. Såg en pbas för 300 spänn ngnstans ( fb / vend ). Lägg pengarna som blir över på basstärkare.

    Tips du inte bett om: skönare för nybörjare om du kör shortscale och lite slappare strängar. Hej då!

  3. #3
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag köpte en begagnad Dean, Jeff Berlin Signature, med Bartolini mickar för dom pengarna.... makalös bas!

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    MIn begagnade Westone med Park-stärkare till är ett Blocketfynd för 400 spänn. Det finns mycket gött begagnat, speciellt budgetsträngbändarsaker är åtminstone min bild. Det finns mer än en tonåring som drömt basdrömmar och sedan gett upp veckan efter.

  5. #5
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Håller med deleted user om Harley Benton. Köpte själv denna och tycker den är supertrevlig. Lite tung möjligtvis men låter kanon. P-baskopia.

    https://www.thomann.de/se/harley_benton_hbb1975_na.htm

  6. #6
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med deleted user om Harley Benton. Köpte själv denna och tycker den är supertrevlig. Lite tung möjligtvis men låter kanon. P-baskopia.

    https://www.thomann.de/se/harley_benton_hbb1975_na.htm
    Pssst... Jazzbaskopia.

    Det beror ju såklart på vad basen ska användas till, men jag personligen spelar bas i ett hc/punk-band och tänkte att det inte spelar någon roll vilken bas jag har eftersom jag mest ska mullra på. Oj så fel jag hade. Den basen jag köpte var iofs en gammal P-baskopia från 79 som jag hittade för en liten peng, men jag har haft problem med olika klang över strängarna och intoneringen.
    Min poäng är: köp en billig nytillverkad bas som tipsas om här ovan istället för en billig gammal som jag gjorde.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tack för alla svar! Jag kan för lite om området känner jag för att ge mig ut i begagnatträsket utan en guide som kan provspela samt peka på en bas och säga "bra bas, köp!". Än så länge så lutar det åt något billigt och nytillverkat.

  8. #8
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pssst... Jazzbaskopia.
    Sorry, helt rätt. Snurrade till det.

  9. #9
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Jag gjorde så att jag köpte min drömbas direkt.

    Den gör mig GRYMT inspirerad att spela varje dag och jag har inget att skylla på än mig själv om det låter dåligt.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "Jag vill ha en synt, farsan, jag vill ha en synt..."
    "Jaha, vilken slags synt? Analog, digital, monofon, poly..."
    "Men krångla inte till det nu.. En SYNT! Hur svårt kan det vara?"



    Så, vad har du tänkt "ha" den till? Funk, punk, metal, dansband... Eller mer att ha kul och lära dig att spela instrumentet?

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Helt rätt hasse_fx! Eftersom jag inte lirar i band på något sätt så handlar det om att ha kul och lära mig spela först och främst. Sedan skadar det inte om jag kan lira reggae/disco (typ) på den, men det viktigaste är att ha något som är lättspelat och passar mina små händer. Bredaste halsarna känns inte rätt om jag säger så.

    Om jag fastnar för det hela så kan jag alltid skaffa mig något bättre senare.

  12. #12
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Jag har en bas, Jackson nånting, som jag kan vara utan. Alltså till salu. Finns en 60 watt Marshallstärkare med. Kan bli ditt för två papp! Jag har fått för mig att vi bor i samma knutar så du kan få det på öppet köp om du vill. PM om det låter intressant

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Klassisk disco/funk och reggae har ett rätt muffligt sound så där kan det fungera bra med shortscale och t.o.m. flatwound-strängar som är betydligt snällare mot fingrarna än oslipade strängar. Sneglar man mot slappigt 80-talsfunk eller rock och metal så är det bättre med long-scale och oslipade, som har mer mellanregister och diskant, nästan som pianosträngar. Sedan är en kompressorpedal bra att ha för att få bättre häng i bastonerna...

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns mer än en tonåring som drömt basdrömmar och sedan gett upp veckan efter.
    ...oftast pga felköp! Som att ge tonåringen som drömmer acid-drömmar en Yamaha PSR

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    App app app! Pedalträsket väntar jag helst med, får köra någon av de kompressorer jag har i annat format vid behov.

    Men låter bra med shortscale och snälla strängar, har ju kontorshänder!

  15. #15
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men det viktigaste är att ha något som är lättspelat och passar mina små händer. Bredaste halsarna känns inte rätt om jag säger så.
    Om du vill ha något som är riktigt löjligt lättspelat och på så sätt perfekt nybörjarbas så kan en Höfner (Beatlesbas) vara helt rätt men då får du lägga på ett par tusen. Nackdelen med dem är att de är rätt begränsade ljudmässigt och som Hasse säger om shortscale rätt mufflade i soundet med kort sustain. Är inget du slappar på om man säger så. Till reggae funkar de dock säkert alldeles utmärkt. Väldigt trevliga instrument i vilket fall.

  16. #16
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du vill ha något som är riktigt löjligt lättspelat och på så sätt perfekt nybörjarbas så kan en Höfner (Beatlesbas) vara helt rätt men då får du lägga på ett par tusen. Nackdelen med dem är att de är rätt begränsade ljudmässigt och som Hasse säger om shortscale rätt mufflade i soundet med kort sustain. Är inget du slappar på om man säger så. Till reggae funkar de dock säkert alldeles utmärkt. Väldigt trevliga instrument i vilket fall.
    jgb på beatlesbas

  17. #17
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag spelar gärna på min Hagström shortscale, 1968, med flats. Liten superlätt och snäll emot fingrarna.

    I övrigt skulle nog en HB funka, det som tar död på intresset är billiga basar med vassa bandkanter vriden hals som är omöjliga att intonera. För länge sedan köpte jag en Cortbas och min baslärare konstaterade att den var omöjlig att intonera...

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Cort gör bra instrument även i eget numera och tillverkar fortsatt åt många andra mer välrenommerade märken...

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    https://youtu.be/IQCdzomDN48

    Bra video där man förklarar vad man får för pengarna vid köp av ”samma modell” av en bas i 5 olika prisklasser.

  20. #20
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag vill slå ett slag för Yamaha! Deras instegsbasar för 2.795:- är kanon, intonerar bra och låter kanon med mickarna. Man drar ner den i mitten och de två övriga på max.

  21. #21
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    En grej som man kan ha i åtanke är hur mycket "neck dive" den har (om huvet tippar ned när man står och släpper den) det är störigt om man står och ska ratta nått synthezierish eller trycka på inspelning på datorn, ska man sitta så är vissa modeller också bekvämare än andra. Gibson-stuk på basar har mycket neck dive medans Fender-stuk brukar vara väldigt bra balanserade.

    Short-scale har jag inte fattat tycke för själv men jag gav mig på elbas som 6:e klassare på longscale så man fick kämpa på rätt bra, men dom har ett väldigt skönt thumpigt sound om man gillar det, Gibson Eb-3 är riktigt gött sound i även Höfner.

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Köp första bästa asbilliga som inte ser helt skev ut. Du kommer bli nöjd.

  23. #23
    popstasy
    popstasy är uppkopplad nu
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    App app app! Pedalträsket väntar jag helst med, får köra någon av de kompressorer jag har i annat format vid behov.

    Men låter bra med shortscale och snälla strängar, har ju kontorshänder!

    https://youtu.be/_EfW9znJYjw

Liknande ämnen

  1. Aktuellt TB/K-index (bassline per krona)?
    Av RZ-1 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-10-30, 23:51
  2. Nybörjarbas
    Av Markus B i forum Stränginstrument
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 18:45
  3. En krona (och 85 miljoner) till Copyswede
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •