Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: CLAP: The New Audio Plug-in Standard

  1. #1
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran

    CLAP: The New Audio Plug-in Standard

    Bitwig and u-he are excited to announce CLAP (CLever Audio Plug-in API), the new open standard for audio plug-ins and hosts. CLAP offers modern features, innate stability, and rapid support for plug-in and host developers. And since it's open source and liberally licensed, CLAP is a safe bet for the future.

    https://u-he.com/community/clap/
    https://www.bitwig.com/stories/201/


    https://youtu.be/B2mywWyI9es

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CLAP is a safe bet for the future.
    Håller med!


  4. #4
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag är mest lite sur på att de verkar vilja bjussa världen på den coola modulationen som finns i Bitwig där man kan modulera vilka parametrar som helst på vilken plugin som helst Så missunnsam är jag!

    Närå. Men vi får väl se hur det anammas. Det är väl kul med nya initiativ!

  5. #5
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Är väl inte gratis med vst-licenser från Steinberg så detta kan ju vara positivt för nya och mindre utvecklare.

  6. #6
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    På tiden att det sker lite innovation inom det här området! Kanske det blir lättare för småutvecklare att göra plugins också, om libbarna är helt fria.

  7. #7
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Fast då gäller det ju även att de får acceptans/stöd hos de stora drakarna förstås.

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl inte gratis med vst-licenser från Steinberg.
    Joo? Eller?

  9. #9
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    En av poängerna med clap är väl att komma ifrån att en viss drake bestämmer över speccen.
    Folk verkar ju inte jubla över vst3's design.
    Jag håller tummarna för det här går vägen

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Joo? Eller?
    Joo...

  11. #11
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Joo...
    Ok, sorry. Trodde att utvecklare betalade en avgift till Steinberg för att få använda sig av vst, vst2 & vst3.
    Senast redigerat av Kloon den 2022-06-16 klockan 06:43.

  12. #12
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, sorry. Trodde att utvecklare betalade en avgift till Steinberg för att få använda sig av vst, vst2 & vst3
    Steinberg har mig veterligen aldrig tagit betalt för licenser, man har bara behövt fråga dem. Dock, för ett par år sen meddelade de att de skulle släppa stödet för vst2 och att inga fler vst2-licenser skulle ges. Om man inte hade en licens sen tidigare så skulle man bara få släppa plugins som vst3.

    Folk i utvecklarsvängen blev lite småsura på att Steinberg försökte tvinga alla att börja utveckla mot vst3 istället på ett ganska bryskt sätt. Speciellt som sdk:et för vst3 är betydligt mer komplext och over-engineered än vst2 och många tyckte det var en onödigt uppdatering. Men sen JUCE fick stöd för vst3, så tror jag inte det spelar nån enorm roll längre.
    Senast redigerat av makari den 2022-06-16 klockan 11:14.

  13. #13
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Tack för lektionen makari!

  14. #14
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Tycker det hela låter mycket spännande! Får se om jag kan hinner testa lite i helgen.

  15. #15
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Tänkt bara om någon kunde lösa problemet med att ladda ner/installera/autentisera/uppdatera plugins. Installerade en ny Windows dator nyligen och trots att jag var noggrann så hamnade plugins överallt på datorn. Lite nyfiken på om CLAP löser några av dessa problem.

  16. #16
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkt bara om någon kunde lösa problemet med att ladda ner/installera/autentisera/uppdatera plugins. Installerade en ny Windows dator nyligen och trots att jag var noggrann så hamnade plugins överallt på datorn. Lite nyfiken på om CLAP löser några av dessa problem.
    Detta upplever jag som ett stort problem med VST2. Med VST3 har jag inte upplevt ett enda problem. Det bara funkar. Jag har inte ens brytt mig om att kolla var mina VST3-plugins installeras. Jag bara installerar och så dyker de upp i mina DAWs (Ableton live och Bitwig).

  17. #17
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkt bara om någon kunde lösa problemet med att ladda ner/installera/autentisera/uppdatera plugins. Installerade en ny Windows dator nyligen och trots att jag var noggrann så hamnade plugins överallt på datorn. Lite nyfiken på om CLAP löser några av dessa problem.
    Just plugin-skapare tycker jag är rätt kassa på att skriva sina installations-packeteringar.
    Ex. det är få som på en och samma sida samlar in 64-bit, 32-Bit och ev. extra mjukvara-patherna på en sida.
    Framförallt brukar de inte skriva att det pathen de frågar efter är till den extra mjukvaran (updaters, manual etc.), så man tror det är plugin pathen de efterfrågar.

    Tror dock inte CLAP löser detta eftersom själva packeteringen av mjukvara inte har något med mjukvaran i den att göra.
    Om man inte enligt CLAP kräver en viss path eller environment variable etc.

  18. #18
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    För att inte tala om att alla företag UVI, Softube, Arturia, Waves, NI m.fl. har sina egna program för att installera plugins. Ganska smidigt kan man tycka, men hopplöst när man som jag har mängder med plugins från olika tillverkare. En del av dessa har dessutom servicar som ligger och kör hela tiden. Kan tänka mig att en del av dessa mjukvaror utgör en säkerhetsrisk.

    Har inte hunnit kolla så mycket på CLAP, men det ska bli väldigt intressant att se hur Steinberg kommer hantera detta. Man kan väl gissa att det inte kommer överge VST3 i första hand och Cubase lär inte få CLAP support i första taget.

  19. #19
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Tror jag läste att CLAP kräver en viss path, men jag kan ha fel.

  20. #20
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror jag läste att CLAP kräver en viss path, men jag kan ha fel.
    The path for the hands to reunite.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •