Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Yamaha DX9 från 1983. DX7s lillebror som inte fick vara med.

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Yamaha DX9 från 1983. DX7s lillebror som inte fick vara med.

    Jag tycker dock DX9 har massor av charm.


    https://youtu.be/Vhv19rXi-VQ

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Då är ju 10000kr-frågan: Har DX9 någon algoritm som är unik för den, och som inte finns bland 4 av de 6 OP på en DX7?
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-06-03 klockan 21:51.

  3. #3
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Nej, DX9 skippar de första två operatorerna. (Operatörerna?) Dess åtta algoritmer motsvarar nr 1, 14, 8, 7, 5, 22, 31 och 32 på DX7 (men utan nr 1 och 2 alltså).
    Mer här:
    https://gist.github.com/bryc/e997954...825da4e7a496fa

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, DX9 skippar de första två operatorerna. (Operatörerna?) Dess åtta algoritmer motsvarar nr 1, 14, 8, 7, 5, 22, 31 och 32 på DX7 (men utan nr 1 och 2 alltså).
    Mer här:
    https://gist.github.com/bryc/e997954...825da4e7a496fa
    Intressant. Då är nästa fråga om inte DX9 var dyrare att tillverka per enhet än DX7, helt enkelt pga antalet och det lägre riktpriset. Någon utveckling på kretskort och chassi måste ända ha behövts, om än avhandlat på 'en eftermiddag' när den baserades på ett större bygge.

  5. #5
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Då är nästa fråga om inte DX9 var dyrare att tillverka per enhet än DX7, helt enkelt pga antalet och det lägre riktpriset. Någon utveckling på kretskort och chassi måste ända ha behövts, om än avhandlat på 'en eftermiddag' när den baserades på ett större bygge.
    bristen på anslagskänsligt och AT-keyboard kan nog sparat in en hel del på den tiden.

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det var verkligen synthen ingen ville ha när det begav sig. Undrar hur många Yamaha sålde jämfört med t.ex. DX21 som var ett betydligt bättre sätt att få FM med lite lägre budget?

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bristen på anslagskänsligt och AT-keyboard kan nog sparat in en hel del på den tiden.
    Jo, men man skrev just av alla keyboardister från kundlistan också. Kvar är dom som hellre vill ha en FM-keyboard, men då verkar en PS/PSS smartare med visserligen ännu enklare ljud, men fm-komp och samplade trummor.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var verkligen synthen ingen ville ha när det begav sig. Undrar hur många Yamaha sålde jämfört med t.ex. DX21 som var ett betydligt bättre sätt att få FM med lite lägre budget?
    Det är ändå lite orättvist att jämföra DX9 med DX21 eftersom de är olika generationer av FM, således inte lanserade på marknaden samtidigt. Men håller med om DX9 känns som en skrivbords-produkt.

  9. #9
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ändå lite orättvist att jämföra DX9 med DX21 eftersom de är olika generationer av FM, således inte lanserade på marknaden samtidigt. Men håller med om DX9 känns som en skrivbords-produkt.
    Jo så är det, men i praktiken för en köpare fanns de relativt samtidigt. När kompisen köpte sin DX7 köpte hans bandpolare en DX21. Det var ingen då som var särskilt insatt i att de var olika generationer av FM. (Undrar om DX21 idag hade hetat DX9mkII ?)

  10. #10
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men man skrev just av alla keyboardister från kundlistan också. Kvar är dom som hellre vill ha en FM-keyboard, men då verkar en PS/PSS smartare med visserligen ännu enklare ljud, men fm-komp och samplade trummor.
    Ja, ett stort antal DX7 såldes ändå i första hand som elektriska pianon. Här är en samtida jämförelse av DX9 och DX7 som kanske kan vara intressant läsning. Från Electronics & Music Maker 1984.
    http://www.muzines.co.uk/articles/ni...t-of-ten/7914#
    Senast redigerat av Olof B. den 2022-06-04 klockan 11:52.

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    I muzines länken nämns "Playing with reality" som är en demokassett med DX9.
    Nån som har den? Rippa genast!

  12. #12
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    En rolig sak med DX9 är att det sitter samma 6-operator ljudchip som i DX7, så med en ändrad mjukvara skulle man kunna utnyttja alla 6 operatorerna. Att ingen gett sig på det handlar väl om att det är inte riktigt är lönt jämfört med att skaffa sig en riktigt DX7.

    En annan sak som jag erfor när jag testade en DX9 tillsammans med en DX7 var att det går att ladda över DX7-ljud i en DX9 (via MIDI och Sysex), som då kommer att sakna två operatorer (1 och 2). Det lustiga är att många ljud låter förvånansvärt lika trots den skillnaden i operatorantal.

  13. #13
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En rolig sak med DX9 är att det sitter samma 6-operator ljudchip som i DX7, så med en ändrad mjukvara skulle man kunna utnyttja alla 6 operatorerna. Att ingen gett sig på det handlar väl om att det är inte riktigt är lönt jämfört med att skaffa sig en riktigt DX7.

    En annan sak som jag erfor när jag testade en DX9 tillsammans med en DX7 var att det går att ladda över DX7-ljud i en DX9 (via MIDI och Sysex), som då kommer att sakna två operatorer (1 och 2). Det lustiga är att många ljud låter förvånansvärt lika trots den skillnaden i operatorantal.
    Jepp, Yamaha's service manual för DX7 är också service manual för DX9. Både brukar DAC chippen BA2291, men DX7 har en multiplexer i samband med denna som DX9 inte har. Denna gör at DX7 på många vis har en 15-bit (12+3) output. Inte opererar dom på samma klockfrekvens hellre.
    Tittar man nogrant i service manualen kan det se ut som DX7 kanske blev designat för stereo output, men blev scrappad av Yamaha helt mot slutet.

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Idag vet man, att när man drog fram dom mörkaste brakskitsrösterna på 80talet med svåra ord och fraser, så hade man nåt att dölja, men på 80talet visste inte alla det.
    https://m.youtube.com/watch?v=sNXFjxdrul8

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Såg klippet imorse. Du är bra som alltid Espen. Men fy jäsiken vad jag inte pallar med DX-FM-syntes.

  17. #17
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Menar du ljuden eller programmeringen av dem? För mig var det en aha-upplevelse att man kan göra alla klassiska FM-ljud med bara två operatorer. Upptäckte det en gång i tiden när jag programmerade min SY-22 som bara har 2+2 operatorer med en bra editor för PC, SY-Edit. Jag tror de flesta börjar alldeles för komplext med FM och snabbt ger upp.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg klippet imorse. Du är bra som alltid Espen. Men fy jäsiken vad jag inte pallar med DX-FM-syntes.
    Håller med om allt Det är nåt så väldigt specifikt över FM-ljud att det mesta är svårt att använda som nåt annat än skämt eller kommentar. Men det kan också vara en generationsgrej. Växte man upp med radio, TV och filmer 84 och framåt (jag är 77:a...) så är det liksom exakt så det lät och inte på nåt annat sätt.

    Men jag har definitivt tappat min aversion lite. Brukade sky DX som pesten, nu skulle jag gärna ha en att leka med om den liksom föll i knät på mig

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om allt Det är nåt så väldigt specifikt över FM-ljud att det mesta är svårt att använda som nåt annat än skämt eller kommentar. Men det kan också vara en generationsgrej. Växte man upp med radio, TV och filmer 84 och framåt (jag är 77:a...) så är det liksom exakt så det lät och inte på nåt annat sätt.

    Men jag har definitivt tappat min aversion lite. Brukade sky DX som pesten, nu skulle jag gärna ha en att leka med om den liksom föll i knät på mig
    Ja det blir en sport att skapa fm-ljud som inte osar 80tal eller låter pastischigt.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du ljuden eller programmeringen av dem? För mig var det en aha-upplevelse att man kan göra alla klassiska FM-ljud med bara två operatorer. Upptäckte det en gång i tiden när jag programmerade min SY-22 som bara har 2+2 operatorer med en bra editor för PC, SY-Edit. Jag tror de flesta börjar alldeles för komplext med FM och snabbt ger upp.
    Ljuden

    +1 på plingplongtaxins inlägg

  21. #21
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Vafan!? DX9? Här måste jag ha legat under en sten, för jag känner till alla andra DX.

  22. #22
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljuden.
    Ja, det är du förstås inte ensam om. Själv har jag en liknande allergi mot 80-talspop med en massa samplingar (typ Pet Shop Boys' "Heart" etc).

  23. #23
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Undrar om DX21 idag hade hetat DX9mkII ?)
    DX9 pro.

  24. #24
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av massive Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vafan!? DX9? Här måste jag ha legat under en sten, för jag känner till alla andra DX.
    Du missade heller inget egentligen. En wannabe flashig produkt, endast intressant i tiden när DX7 hypades som nya Messias... Idag borde den gå för hälften av en risig TX7.

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Då är nästa fråga om inte DX9 var dyrare att tillverka per enhet än DX7, helt enkelt pga antalet och det lägre riktpriset. Någon utveckling på kretskort och chassi måste ända ha behövts, om än avhandlat på 'en eftermiddag' när den baserades på ett större bygge.
    För ta upp en gammal intressant diskussion så har nån gjort ett nytt firmware till DX9 som "låser" upp DX7-funktioner men som också belyser en del intressant i DX9an konstruktion:

    While the FM of the DX7 works with six operators and offers a correspondingly large variety of sounds, the DX9 was launched with four operators as a budget variant. This is exactly where the alternative firmware from the Australian developer “Ajas” comes in. It equips the DX9 with two more operators and additional functions. This gives the synthesizer the following new features:

    • the DX9 can play DX7 patches
    • all six operators can be fully used
    • the synthesizer receives and processes velocity via MIDI
    • the pitch envelope of the DX7 has been implemented
    • the operator scaling of the DX7 has been implemented
    • the portamento/glissando of the DX7 has been implemented

    However, there are a few features of the DX7 that cannot be implemented with the alternative firmware. Also, due to the DX9 panel, which has fewer controls, not all DX7 functions are accessible on the device. In addition, the DX9 has a small amount of RAM, so fewer patches can be stored here.
    https://github-com.translate.goog/aj..._x_tr_pto=wapp

    Så för att svara på Charliecrash fråga - ja och nej. DX9ans billigare keyboard sparade lite pengar och liksaså mindre RAM minne som var något som var förhållandevis dyrt i början på 80-talet.

  26. #26
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För ta upp en gammal intressant diskussion så har nån gjort ett nytt firmware till DX9 som "låser" upp DX7-funktioner men som också belyser en del intressant i DX9an konstruktion:


    https://github-com.translate.goog/aj..._x_tr_pto=wapp

    Så för att svara på Charliecrash fråga - ja och nej. DX9ans billigare keyboard sparade lite pengar och liksaså mindre RAM minne som var något som var förhållandevis dyrt i början på 80-talet.
    Det är också minne på DX7 som gjorde att den bara skickade ut på MIDI kanal #1. Det är inte mer minne at ta av. Inte engång för att utöka antall utgående MIDI kanaler.

  27. #27
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var verkligen synthen ingen ville ha när det begav sig. Undrar hur många Yamaha sålde jämfört med t.ex. DX21 som var ett betydligt bättre sätt att få FM med lite lägre budget?
    Åjo-ish, mitt första möte med FM-syntes var en DX9. Jag blev helt hänförd. DX7 var inte att tänka på då, vad kostade de i början? Typ 40 000 kr eller? DX9 kändes fullt realistisk (minns ej priset) och jag var inne på att köpa en. Men DX7-priserna rasade sedan rätt snabbt så när jag väl hade pengar var det lika bra att skaffa DX7 i alla fall, beg. för 10k.

  28. #28
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För ta upp en gammal intressant diskussion så har nån gjort ett nytt firmware till DX9 som "låser" upp DX7-funktioner men som också belyser en del intressant i DX9an konstruktion:

    https://github-com.translate.goog/aj..._x_tr_pto=wapp
    Wow! Det var verkligen på tiden. Jag är förvånad över att ingen har gjort det tidigare, men samtidigt så skulle det vara svårt att se någon ekonomi i det med tanke på DX9:ans brist på anslagskänslighet och att DX7:an inte var så förfärligt mycket dyrare, speciellt med tanke på att den hade ett mycket bättre tangentbord och även med aftertouch.

    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är också minne på DX7 som gjorde att den bara skickade ut på MIDI kanal #1. Det är inte mer minne at ta av. Inte engång för att utöka antall utgående MIDI kanaler.
    Det där måste vara en myt. Det fanns ganska tidigt 3:eparts-ROM som lade till den funktionen (DX-MAX och JME SPX t ex), och Yamaha själva har släppt en uppgradering som har valbar MIDI-out-kanal. Jag kan däremot tänka mig att det inte rymdes i någon projektplan på sin tid.

    https://faq.yamaha.com/usa/s/article/U0002040

  29. #29
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DX7 var inte att tänka på då, vad kostade de i början? Typ 40 000 kr eller?
    Var den inte billig redan från början, typ 12-13000?

  30. #30
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var den inte billig redan från början, typ 12-13000?
    Låter mer rimligt. 86-87 köpte jag en beg i Holmbbergcase för 6000. Rejäl slant på den tiden.

  31. #31
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Trots en lysande och inspirerande video, som alltid från Mr Kraft, kommer DX9 dock aldrig ifrån att jämföras i allt med DX7, ibland nå fram, ibland inte.

  32. #32
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter mer rimligt. 86-87 köpte jag en beg i Holmbbergcase för 6000. Rejäl slant på den tiden.
    Det var ju ett jättefynd!

    Musikkompisen investerade alla sina sommarjobbspengar, vilket var någonstans i området 14-15 000 för en ny 1986. Den var dyr, men inte astronomiskt, och betydligt mer "prisvärd" än analoga syntar vid tidpunkten.

  33. #33
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var den inte billig redan från början, typ 12-13000?
    Jag kanske blandar ihop med DX5. Någon har skrivit in GBP 1500 på Wikipedia. Vet inte vad pundet låg på då, men det hade ju varit lite devalveringar så en bit över 10kr gissar jag. 15-20kkr?

  34. #34
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske blandar ihop med DX5. Någon har skrivit in GBP 1500 på Wikipedia. Vet inte vad pundet låg på då, men det hade ju varit lite devalveringar så en bit över 10kr gissar jag. 15-20kkr?
    Kollade nu, i Hifi&Musiks test i september 1983 anges priset till 13000 kr.

    Det kan jämföras med 1982 års listpriser för Jupiter 8 (42700 kr), OBXa (34250 kr) och Wave 2 (39500 kr).

  35. #35
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollade nu, i Hifi&Musiks test i september 1983 anges priset t
    Det kan jämföras med 1982 års listpriser för Jupiter 8 (42700 kr), OBXa (34250 kr) och Wave 2 (39500 kr).
    DX7ans nypris motsvarar alltså 39700kr idag.
    https://www.ekonomifakta.se/Fakta/fi...a-inflationen/

  36. #36
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollade nu, i Hifi&Musiks test i september 1983 anges priset till 13000 kr.

    Det kan jämföras med 1982 års listpriser för Jupiter 8 (42700 kr), OBXa (34250 kr) och Wave 2 (39500 kr).
    Intressant, jag trodde den var mycket dyrare precis i början men sedan rasade snabbt. Ihopblandning med DX5 är mest troliga, eller så var det något tidigt specialimporterat ex...

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DX7ans nypris motsvarar alltså 39700kr idag.
    https://www.ekonomifakta.se/Fakta/fi...a-inflationen/
    Haha... då gissade jag ändå rätt med 99% precision men hade ändå helt fel!


    ...då känns ju 10kkr för en beg. rätt dyrt. Jag får åka tillbaks och pruta.

  37. #37
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, jag trodde den var mycket dyrare precis i början men sedan rasade snabbt. Ihopblandning med DX5 är mest troliga, eller så var det något tidigt specialimporterat ex...



    Haha... då gissade jag ändå rätt med 99% precision men hade ändå helt fel!


    ...då känns ju 10kkr för en beg. rätt dyrt. Jag får åka tillbaks och pruta.
    Hehe jag betalade också 10k för min iofs mintiga dx7 med väska, det var nog så sent som 1988.

  38. #38
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe jag betalade också 10k för min iofs mintiga dx7 med väska, det var nog så sent som 1988.
    2 år efter mig, men jag fick ingen väska utan fick lägga den i några sopsäckar när den fraktades hem på hatthyllan på ett tåg. Den höll ändå priset ett tag alltså?

  39. #39
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Man ska inte glömma, att folk hade inte sån himla koll på begpriser som idag. För en tonåring på landet fanns bara söndagsbilagans privatannonser, och jag hade ingen aning om nåt fynd. För mig var det en förmögenhet

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska inte glömma, att folk hade inte sån himla koll på begpriser som idag. För en tonåring på landet fanns bara söndagsbilagans privatannonser, och jag hade ingen aning om nåt fynd. För mig var det en förmögenhet
    Gula Tidningen tror jag jag hittade min i!

    Företaget som missade internettåget f.ö. Jag minns att jag skrev till dem och påpekade att de måste förbättra sin sökfunktion och anpassa sig till att det inte var en bläddertidning längre (med mera) men de meddelade mig att jag hade fel och ett år senare var de utkonkurrerade. De hade en förskräcklig hemsida. Det gick rätt fort där ett tag...

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3EF1CA62-3771-4D33-8A14-CDD8D7C55245.jpeg 
Visningar:	30 
Storlek:	2,93 MB 
Id:	113560

    Mintig (ärligen långt bättre) efterföljare inköptes igår. Mindre mintigt konkurrentmärke fanns förra veckan.

  42. #42
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3EF1CA62-3771-4D33-8A14-CDD8D7C55245.jpeg 
Visningar:	30 
Storlek:	2,93 MB 
Id:	113560
    Mintig (ärligen långt bättre) efterföljare inköptes igår. Mindre mintigt konkurrentmärke fanns förra veckan.
    Åh, en YS-100! Ja, precis som DX9an saknar den aftertouch och har bara 4 operatorer.

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja — men en underbart rolig (och därmed icke TX81Z-tråkig) programmering på frontpanelen (annars är de kompatibla) samt nice reverb. Brusfri och biljudsfri till skillnad från t ex DX11. Riktigt härlig annorlunda take på 4-op FM. Veryniiice!

  44. #44
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja — men en underbart rolig (och därmed icke TX81Z-tråkig) programmering på frontpanelen (annars är de kompatibla) samt nice reverb. Brusfri och biljudsfri till skillnad från t ex DX11. Riktigt härlig annorlunda take på 4-op FM. Veryniiice!
    Yamaha V50 är väl sedan nästa steg och kronan på verket gällande 4op synt från Yamaha.

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja. Hade den även samplade vågformer? Något slags förstudie till SY-22 / SY-77? Jag vill ha en SY-22 faktiskt. Just att den kan spela in vektorspaken är skoj.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-08-14, 02:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •