Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Asio4all eller något? Behöver lite råd.

  1. #1
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran

    Asio4all eller något? Behöver lite råd.

    Jahapp,
    Då är man i framtiden då...
    Jag sitter med en massa grejer som har möjlighet att köra ljud in/out via usb.
    Dessvärre sitter jag med en PC med en rasande prestanda, men jag kan fortfarande inte använda manickernas egna ASIO då min kära dator bara kan använda en ASIO manick i taget.
    Jag förstår att ASIO4All ska kunna göra att jag kan använda "Aggrevated" men blir det bra?
    Blir latencyn ok?
    Inte för att jag är en klaviaturspelare av rang men vafan någon måtta får det vara.
    Då mina frågor:
    Är ASIO4all det jag ska använda om jag vill använda flera "ljudkort"?
    Finns det alternativ? (Jag kommer inte köpa en Apple)
    Är det användbart eller ska jag köra gammelmidi och ljudkablar istället?

    Framtiden var bättre förr.
    Allt är sämre nu

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vad är det du behöver köra tillsammans? Bäst för Win om du vill köra många I/O är att ha ett USB-ljudinterface och sedan koppla in fler portar via ADAT-expansioner. ASIO4ALL har liknande funktioner för att aggregera som Apples CoreAudio, men inte med samma stabilitet, flexibilitet och låga latency.

    Exempel på instruktion: https://myersmediaplace.com/how-to-u...io-interfaces/

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Midi via usb kan du använda många fler än en av. Det behöver inga specialtricks mer än rätt drivrutin.

    Ljud via usb är en annan femma på PC. Asio4all är bara för låg latency på ljuddelen och jag hade inte ens försökt köra mer än en. Inte på PC. Garanti för trassel och inkonsekvens.

  4. #4
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Det gäller ljud via usb.
    Jag ska försöka testa lite med Asio4all men jag är försiktigt negativ.

    Är det någon som provat?

  5. #5
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det här påminner mig om 9/10 av alla inlägg på Tr06/08-gruppen där folk undrar hur dom ska få ljudet att funka via usb ihop med resten av sina prylar. Orka tänker jag, känsn som en billig sälj-poäng att trycka in ett billigt usb-ljudkort i varenda manick men det finsn väldigt lite tanke om hur det faktiskt ska funka i praktiken.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här påminner mig om 9/10 av alla inlägg på Tr06/08-gruppen där folk undrar hur dom ska få ljudet att funka via usb ihop med resten av sina prylar. Orka tänker jag, känsn som en billig sälj-poäng att trycka in ett billigt usb-ljudkort i varenda manick men det finsn väldigt lite tanke om hur det faktiskt ska funka i praktiken.
    Nej jag tror samma. Det har blivit nån hysteri runt att köra digitala signaler som om någon kan höra skillnad på en extra D/A-A/D per kanal. Det förvånar mig att inte alla som gör usbljud från en synt inte också måste sätta en spdif in/out
    och klocksynk i menyn (eller Danteport). Då kan man digitaltappa på riktigt utan mer usb skräp i porten.

    JD: Flera usbljudkort med varsin drivrutin och asio4all-kanal kommer ge dig så jäkla mycket bry, om det ens kan hitta runt. Jag hade lagt ner
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-05-24 klockan 12:34.

  7. #7
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Eller så köper du en billig Mac och har emellan...

  8. #8
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Grrr

  9. #9
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Senast redigerat av musicman den 2022-05-24 klockan 14:06.

  10. #10
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag har haft bäst resultat med flexasio. Bättre än både asio4all och native asio med mitt esi 1010e. Fördel att det inte är exclusive dessutom.

    (Det kan kräva smärre texteditering i en konfigfil, men till och med jag fick igång det.)

  11. #11
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Man varför skaffar du inte ett bra ljudkort med rätt antal ingångar? Och sedan USB till datorn.
    Med kortet (MOTU, Presonus, Scarlett) följer det med ASIO-drivisar som är mycket bättre än ASIO4ALL.

    Jag skulle inte krångla med att ha igång flera ASIO-enheter på en Windowsburk. Har du inget annat val där?

  12. #12
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Jag har ett bra ljudkort Roland, ua1610, men jag känner av någon konstig anledning att jag i vissa lägen skulle vara betjänt av kunna koppla in och ut grejer via usb.
    Tex en tr8 eller andra liknande grejer.

    - - - Uppdaterad - - -

    Flexasio verkar lite spännande.

  13. #13
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har gått i samma tankar då jag i nuläget har två Roland Boutiquer, som har audio via USB.
    Å andra sidan har jag ju en riktigt bra Neve 1073 preamp som man vill ha på alla linesignaler, men bara en..
    Hade dock varit nice att köra boutiquesen via USB audio, om det ej uppstår störningar förstås.
    Men min DAW stödjer också bara ett ASIO interface.

    Följer därmed tråden med spänning.

  14. #14
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Följer denna tråden även jag. Jag testade Asio4all för ett par år sedan men blev ganska missnöjd med resultatet. Latensen är på tok för hög och det blev inte hållbart på något sätt. Har dock inte testat joules förslag med flexasio (spännande! ) men bortsett ifrån det så måste jag nog instämma i kören här angående att använda något gränssnitt som har såpass många ingångar att du kan plugga in dina enheter analogt och köra den vägen (gissar att skillnaden i ljud ändock blir minimal).

    Fast det vore ju läckert att kunna ha någon burk som kan agera asio-host och midi åt flera inkopplade enheter och summera ihop dessa på ett snyggt sätt in i datorn. Finns nog inte gissar jag.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det enda jag tycker har funkat på pcburkar™ är ett bättre fysiskt inskruvat kort med tillhörande rackmodul eller liknande. Delta 1010 funkade rätt bra på sin tid också faktiskt. Men att kombinera flera USB ger bara huvudvärk och slask i protokollet. Så ... det kommer väl hela tiden nya lösningar som gör typ samma sak — men företaget som verkligen levererar verkar enbart heta just Motu. De brinner för ljud på datorer.

  16. #16
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft bäst resultat med flexasio. Bättre än både asio4all och native asio med mitt esi 1010e. Fördel att det inte är exclusive dessutom.

    (Det kan kräva smärre texteditering i en konfigfil, men till och med jag fick igång det.)
    Kunde du köra med flera ljudinterface med den?
    Jag laddade ner den och dess GUI men den vil bara välja ett interface i taget.
    Gör jag fel eller måste jag djupdyka ner i configfiler för att lösa?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle inte krångla med att ha igång flera ASIO-enheter på en Windowsburk. Har du inget annat val där?
    Val har jag men det skulle vara praktiskt att kunna koppla in en burk med ett usb ljudkort i och få det att fungera utan att behöva vända upp och ner på allt och koppla kablar till ljudkortet.
    Kanske blir det så i slutändan men jag vill utforska andra möjligheter.

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gått i samma tankar då jag i nuläget har två Roland Boutiquer, som har audio via USB.
    Å andra sidan har jag ju en riktigt bra Neve 1073 preamp som man vill ha på alla linesignaler, men bara en..
    Hade dock varit nice att köra boutiquesen via USB audio, om det ej uppstår störningar förstås.
    Precis!

    Nu har jag förstås upptäckt en vidrig bugg i min nya DAW som gör att jag inte kan testa fullt ut.
    Så fort det är löst så ger jag mig i kast med detta på riktigt.

    När det gäller latencyn så är jag inte jättebekymrad.
    Det är inte alltid som jag spelar rakt in i DAW.
    Ljuden finns eller skapas i burken och skruvas på med automation så det är sällan kritiskt att jag spelar tight.

  17. #17
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag körde Audinate Dante virtual soundcard med min Presonus StudioLive 24.4.2AI mixer, när Windows slutade stödja Firewire.
    Deras Dante VIA mjukvara klarar att koppla ihop flera datorer och ljudkällor. När jag testade VIA för runt 4år sedan, var latency inge vidare. Men datorer och Windows har bättre prestanda numera. Jag ska ha licensen kvar, så kanske skulle testa igen...30 dagars test finns för Dante VIA ;-)

  18. #18
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag körde Audinate Dante virtual soundcard med min Presonus StudioLive 24.4.2AI mixer, när Windows slutade stödja Firewire.
    Deras Dante VIA mjukvara klarar att koppla ihop flera datorer och ljudkällor. När jag testade VIA för runt 4år sedan, var latency inge vidare. Men datorer och Windows har bättre prestanda numera. Jag ska ha licensen kvar, så kanske skulle testa igen...30 dagars test finns för Dante VIA ;-)
    Menar du att jag i samma dator kan ha flera ljudinterface med Dante?
    Det verkar ju jätteintressant i så fall.

  19. #19
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att jag i samma dator kan ha flera ljudinterface med Dante?
    Det verkar ju jätteintressant i så fall.
    Man kan koppla ihop datorer, streama ljud emellan dem, lägga ihop youtube, usb-mick, datorns ljudkort till utsignal. 16in/ut med VIA. Med mjukvaran"virtual soundcard" kan man länka 32x32 in&ut till olika utgångar i en kopplingsmatris. Minns inte om olika samplingsfrekvenser kan blandas, men jag tror det.
    Borde testa att lägga ihop lite ljudkällor, såsom usb-mixern, inbyggda ljudkortet, musikprogram, och se vad som händer. Om latency är lite hög, så borde det ända funka för podcast, och videoklipp.
    Senast redigerat av jocks1 den 2022-05-31 klockan 09:04.

  20. #20
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Testa!

  21. #21
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Dante är det mest använda digitala mångkanals-protokollet i livesammanhang. På jobbet har jag ett Dante-nät som kopplar ihop följande :

    Ljudkontrollrum 64 in / 64 ut
    Konsertsal 1 : Mixerbord 64 in / 64 ut, PA-system 5.1
    Konsertsal 2 : Mixerbord 64 in / 64 ut PA-system + Monitorsystem x

    Intercom-system 4 in / 4 ut

    Trådlösa mikrofonsystem 8 kanaler

    Laptops för inspelning / uppspelning 64 in / Ut

    Samplingshastighet är i regel 48kHz men kan köras i 96Khz om man måste.

    Allting kan kopplas till allting och routing sker i Dante Controllern. Vanliga standard nätverksswitchar från Cisco, SG300/350 serien kopplar ihop allt. CAT6a kabel eller singlemode fiber.

  22. #22
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Men kan den koppla ihop olika ljudinterface i samma dator?
    Jag har försökt läsa mig till det och hittar förstås inget....men det kanske är för enkelt för att bry sig om att skriva ner. .

  23. #23
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Nej inte på det sättet.

    I din DAW ( PC ) så väljer du 1 ljudkort. I Dante-system så kan du välja antingen Virtual Soundcard eller VIA beroende på dina behov. Sen kopplar du nätverk från datorn till x antal externa Dante-kompatibla ljudkällor.

  24. #24
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kan den koppla ihop olika ljudinterface i samma dator?
    Jag har försökt läsa mig till det och hittar förstås inget....men det kanske är för enkelt för att bry sig om att skriva ner. .
    Jag nämnde också Dante, för jag tror den kan precis det du vill, men det är eventuellt inte särskilt ekonomiskt att göra, och tveksamt med latency. Aldrig provat själv. Men på samma sätt du kopplar saker i en switch kan du koppla danteprylar, så mer än ett ljudkort borde funka...men är det verkligen det du vill, om du har usbljud i >2 syntar och vill ha det i datorn? Det är en grym omväg med Dante i dit fall.
    I livesammanhang, typiskt mellan scen och mixplats är det ypperligt att endast behöva ett par cat6 mellan platserna och slippa stageboxarnas tunga monsterkablar.

  25. #25
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Du kan inte ha 2 USB-ljudkällor igång samtidigt i en PC som kör en DAW. DAW:en kan bara koppla upp sig mot ett ljudkort och i Dantes fall så är det Dante Virtual Soundcard eller Via.

    Men du kan ha flera datorer igång samtidigt i ett Dante-system och patcha fritt mellan dom så länge som du har en fysisk apparat med Dante som kan agera masterklocka. Datorerna kan bara vara slav.

  26. #26
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan inte ha 2 USB-ljudkällor igång samtidigt i en PC som kör en DAW. DAW:en kan bara koppla upp sig mot ett ljudkort och i Dantes fall så är det Dante Virtual Soundcard eller Via.

    Men du kan ha flera datorer igång samtidigt i ett Dante-system och patcha fritt mellan dom så länge som du har en fysisk apparat med Dante som kan agera masterklocka. Datorerna kan bara vara slav.
    Och då var vi i princip tillbaka på rutan som säger 1 dator per ljudkort som ska köras samtidigt, om man inte skaffar en beg Mac med aggregated ljud och kör nåt synkprotokoll som rewire t.ex.

    Men det låter urtrist att konfigurera.

  27. #27
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Precis

  28. #28
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan inte ha 2 USB-ljudkällor igång samtidigt i en PC som kör en DAW. DAW:en kan bara koppla upp sig mot ett ljudkort och i Dantes fall så är det Dante Virtual Soundcard eller Via.

    Men du kan ha flera datorer igång samtidigt i ett Dante-system och patcha fritt mellan dom så länge som du har en fysisk apparat med Dante som kan agera masterklocka. Datorerna kan bara vara slav.
    Tack för ett tydligt svar, waveterm👍

  29. #29
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    För alla med Roland dosor så finns deras mx-1, där alla nya Roland (Aira och senare) kan kopplas över usb. Den agerar sen ljudkort till datorn. Tyvärr inte class compliant.

    Enda lösningen jag känner till!

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 13:36
  2. behöver lite råd ang. mobil studio
    Av godscent i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 06:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •