Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Plaits, hur kul är den egentligen?

  1. #1
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran

    Plaits, hur kul är den egentligen?

    Behöver ju en till osc för att komplettera STOn och har kikat på ganska många.
    Många hyllar ju Plaits, men är den bra på riktigt? Mycket jag hört från den låter väldigt "standard eurorack", men den kanske är väldigt mångsidig?
    Är jag bara fördomsfull?

  2. #2
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Den är väldigt mångsidig. Första oscillatorn jag köpte och den letar sig allt som oftast in i patcherna på ett eller annat sätt och blir nog kvar i racket också. Mkt funktion för pengarna och låter inte sämre än det du har efter den i kedjan .

  3. #3
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Kolla in den Göran skrev om förresten, Klavis Twin Waves, den verkar minst lika mångsidig, om inte mer, och den verkar låta riktigt bra också.

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver ju en till osc för att komplettera STOn och har kikat på ganska många.
    Många hyllar ju Plaits, men är den bra på riktigt? Mycket jag hört från den låter väldigt "standard eurorack", men den kanske är väldigt mångsidig?
    Är jag bara fördomsfull?
    väldigt mångsidig skulle jag säga. Den kan ju låta som en (två) vanlig oscillator om man vill och låter bra men vill man åt det kanske det finns bättre alternativ. Om man däremot svävar iväg till de andra algoritmerna, och många är dom, så är den ohyggligt spännande. Det krävs dock att gäng timmar med den för att förstå hur de olika algortimerna funkar. Jag har den som enda dedikerade oscillator och kör ibland en Stages i harmoniskt oscillator-läge och känner inte stt jag saknar något.

  5. #5
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Hmm hmm.
    Man kanske ska ge den en chans ändå.

  6. #6
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Om du inte skaffar en så kan jag låna ut min när jag passerar Borås nästa gång.

  7. #7
    holy
    holy är uppkopplad nu

    Senior
    Själv tycker jag den är lite halvtrist. Användbar och bred, ja! Dock känns den ju som en oscillator där mycket pågår "under huven" och bortom kontroll, vilket iaf jag tycker är lite småtrist. Den är lite för "färdig" på egen hand för att jag ska tycka den är riktigt kul i ett modulär-flow. Motsatsen till att labba med Serge-moduläret typ.
    Känner liksom att en lika gärna kan skaffa en microfreak då.

  8. #8
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv tycker jag den är lite halvtrist. Användbar och bred, ja! Dock känns den ju som en oscillator där mycket pågår "under huven" och bortom kontroll, vilket iaf jag tycker är lite småtrist. Den är lite för "färdig" på egen hand för att jag ska tycka den är riktigt kul i ett modulär-flow. Motsatsen till att labba med Serge-moduläret typ.
    Känner liksom att en lika gärna kan skaffa en microfreak då.
    Nästan exakt den känslan jag får när jag kollar videos med den.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte skaffar en så kan jag låna ut min när jag passerar Borås nästa gång.
    Det vore toppen!

  9. #9
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/epilepsimon/modubox-p34kskikk-pl4italkb0x

    Den är underbar.
    Det här spåret är enbart multitrackad plaits. Och ett MA-35-filter. Och effekter.

  10. #10
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Snyggvespår! Funky!

  11. #11
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/epilepsimon/modubox-p34kskikk-pl4italkb0x

    Den är underbar.
    Det här spåret är enbart multitrackad plaits. Och ett MA-35-filter. Och effekter.
    Trevligt, kul att lyssna på!

  12. #12
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Nu har jag bara haft braids men jag tyckte den gjorde väldigt mycke men inget riktigt bra.
    Den funkar fint i ett litet system för variation och den skulle nog funka bra som komplement till en sto.
    Precis som sagts innan så är den ju inte så modulär i sitt tänk utan som en egen liten va synth.

  13. #13
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Den finns att testa gratis i vcv-rack så ett tips är att börja där. Eftersom den, som flera säger, är rätt färdig så passar den perfa i mindre rack eller som utfyllnad, speciellt då den inte kräver nån extern vca utan kan triggas direkt. Jag har haft roligast med den genom att använda de mer atonala/perkussiva högra algoritmerna som tonala element. Det finns något nån typ kluster/granulär (particle noise kanske?) modell som låter superbt vacker och blåsig om man ställer in den rätt. Virvel-ljudet låter otippat fint som pitchat instrument också.
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2022-05-23 klockan 11:27.

  14. #14
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Omri Cohen har en bra video-serie där han klämmer ut rätt mycket ut alla algoritmerna. Bra för inspiration!
    https://youtube.com/playlist?list=PL...bBqv7GpWuGEkwu

  15. #15
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har braids och ser braids/plaits som en ”måste ha”-modul oavsett storlek på rack. Bra komplement till vad som helst eller som huvudoscillator för den som vill det.

  16. #16
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Ja, den är fan otrolig i andvändbarhet samt ljudspectra. Känns nästan även som rings blir överflödig med den, men den är ju fin den med.

  17. #17
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag föredrar Braids med Bees-in-the-Trees firmware. Mycket menydykning men man lär sig snabbt och det gör en redan svinbra modul enormt mycket mer formbar. Om redan har en komplex analog oscillator så tillför den jättemycket som inte går att göra analogt. Och i princip allt den gör låter bra.

  18. #18
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Plaits är väldig kompetent. En hel liten synthröst med alla dessa features. Låter bra gör den också.

    Men jag gav mig inte in i euroträsket för att det skulle vara praktiskt eller enkelt så jag sålde den!

  19. #19
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Toppenoscillator. Håller dock med Shike, jag sökte lite mer komplexa grejer och sålde min. Men saknade ingenting, tvärt om, den kan det mesta och låter jättebra.

  20. #20
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag har fyra stycken Plaits, så ni får själv gissa vad jag tycker om den. Faktum är att många models är så pass bra i sig själva att den är värd att köpa även om man aldrig byter model. Tycker t ex man får leta bland ganska många trummoduler för att hitta bättre trumljud.

  21. #21
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har fyra stycken Plaits, så ni får själv gissa vad jag tycker om den. Faktum är att många models är så pass bra i sig själva att den är värd att köpa även om man aldrig byter model. Tycker t ex man får leta bland ganska många trummoduler för att hitta bättre trumljud.
    +1

  22. #22
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Kan bara instämma i kören. Plaits var den första färdigbyggda modulen jag skaffade. Kan lätt tänka mig en till.

  23. #23
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag har haft och har Plaits/Braids i olika former. Jag kan ofta landa i att jag vill gilla den mer än vad jag gör. Personligen tycker jag inte att den är rolig att jobba med som modul av olika anledningar, men det är en subjektiv fråga om workflow och filosofi kring instrument snarare än en sanning. Det som är dess fördel är ju att den kan väldigt mycket i ett väldigt litet format. Det som talar emot den för min egen del är att jag är ganska ointresserad av en del av synteserna och att den inte är bäst på någon av de jag är intresserad av. Föredrar alltså så gott som alltid andra instrument med ganska stor marginal.

    Plaits är mångsidig men ytlig, skulle jag beskriva den som.

    Läget hade kunnat vara väldigt annorlunda om jag bara jobbat i eurorack eller om eurorack hade varit mer centralt i min instrumentering.

    Sen är Mutable en av de tillverkarna som har mest goodwill hos mig och som jag önskar all framgång, men det är en annan sak.

  24. #24
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Görkul!
    Kanske lite overkill, men jag byggde tio Plaits i moog format när jag fick upp ögonen för den för några år sedan.
    Fortfarande fyra kvar i racket.
    Om någon har tips på vad man använder flera samtidigt är jag idel öra - tycker nog inte jag utnyttjar dem tillräckligt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	95DBDE5B-5F6F-426B-AB96-41FB66FB23EB.jpeg 
Visningar:	39 
Storlek:	166,3 KB 
Id:	107419

  25. #25
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske lite overkill
    Haha ja kanske
    Men fan vad snyggt! Riktigt bra jobbat!

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad härliga de ser ut när de är sådär stora. Ser lättskruvade ut

  26. #26
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Ja Plaits i 5U är kanon.
    Jag byggde ihop 10 för det gav mig bättre priser på komponenter, sedan sålde jag 6 så att mina fyra blev ”gratis” (minus tid, men det är ju bara en hobby så det räknas inte).
    Använder ofta Plaits i mina patchar, men nästan alltid som egna ljudkällor vid flera överlappande sequences.
    Inte riktigt hittat något som inkorporerar flera Plaits i samma patch. Men nu när jag tänker på det kan man nog göra komplexa mono synt ljud med varje Plaits som ett lager..

  27. #27
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  28. #28
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Hm, låter ju som en given puck.

  29. #29
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså wow, vilken stjärna! Kunde inte vara gladare för mitt lilla mutable-system!

  30. #30
    elfelet
    elfelet är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Oj, en tidig julklapp! Kanske bästa typen av julklapp dessutom.

  31. #31
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Installerat och testat en stund. Så bra! Blir sugen på att stuva om och få in en till nu. FM, string-machine och quad-square låter helt fantastiskt! Och att feeda valfri av dessa till beads så är det easy peasy att göra två-moduls-drones. Helt underbart!
    Senast redigerat av Max den 2022-12-11 klockan 19:55.

  32. #32
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Så bra så jag beställde den sista på efn igår som impuls på glöggfyllan!

  33. #33
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Installerat och testat en stund. Så bra! Blir sugen på att stuva om och få in en till nu. FM, string-machine och quad-square låter helt fantastiskt! Och att feeda valfri av dessa till beads så är det easy peasy att göra två-moduls drones. Helt underbart!
    Helt enig. Kombo med Beads som processar Aux blev magnifikt.

  34. #34
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så bra så jag beställde den sista på efn igår som impuls på glöggfyllan!
    Härligt! Surfade nyss in på EFN för att se om dom hade någon kvar (hej julklapp till mig själv) men icke!

    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt enig. Kombo med Beads som processar Aux blev magnifikt.

  35. #35
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt! Surfade nyss in på EFN för att se om dom hade någon kvar (hej julklapp till mig själv) men icke!




    Gött!

    Hade de haft två kvar igår hade jag köpt två!

  36. #36
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt! Surfade nyss in på EFN för att se om dom hade någon kvar (hej julklapp till mig själv) men icke!



    Verkar som att SchneidersLaden fortfarande har kvar:

    https://schneidersladen.de/de/mutabl...ruments-plaits

  37. #37
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som att SchneidersLaden fortfarande har kvar:

    https://schneidersladen.de/de/mutabl...ruments-plaits
    ujujuj, beställde precis lite grejer från Thomann och slängde med några 1U moduler så eurokvoten är egentligen fylld men det lockar ju onekeligen. Och now is the time.
    Tack för tipset, får kolla imorrn vad budgeten säger!

  38. #38
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran

  39. #39
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    högg den! Rings var redan såld men en plaits till får jag har inte plats för den men det får väl lösa sig på något vis hehe.

  40. #40
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    högg den! Rings var redan såld men en plaits till får jag har inte plats för den men det får väl lösa sig på något vis hehe.
    Bra investering ändå (troligen), även om den inte får pla(i)ts

  41. #41
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra investering ändå (troligen), även om den inte får pla(i)ts

    har planer på att förr eller senare bygga en till, mindre, låda kring Alm Squid Salmple med fokus på trummor. När det händer kommer det finnas plats!

  42. #42
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    har planer på att förr eller senare bygga en till, mindre, låda kring Alm Squid Salmple med fokus på trummor. När det händer kommer det finnas plaits!
    Fixd

  43. #43
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fixd
    Haha jag missade öppet mål… igen! Tack för fxd, det kommer verkligen finnas plaits!

  44. #44
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fixd
    Lätt som en plaits!

  45. #45
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Efter att jag köpt den för typ några år sedan, så har den haft sin givna Plaits i min Modular-rig.

    Om man vill förenkla för sig så är den riktigt bra! Om man bara vill ha ut väldigt mycket utan allt för mycket krångel, så är den också väldigt bra.

    Någon som laddat upp egna DX7 patcher? (Kanske någon bank att länka till?) Eller missförstod jag den möjligheten?

  46. #46
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter att jag köpt den för typ några år sedan, så har den haft sin givna Plaits i min Modular-rig.

    Om man vill förenkla för sig så är den riktigt bra! Om man bara vill ha ut väldigt mycket utan allt för mycket krångel, så är den också väldigt bra.

    Någon som laddat upp egna DX7 patcher? (Kanske någon bank att länka till?) Eller missförstod jag den möjligheten?

    Jag tycker att den kan låta väldigt bra på många olika sätt, så helt enig.
    Den har haft en given plaits i mitt rack sedan starten och var den första modul jag köpte tillsammans med Peaks och Tides.

    Jag har inte laddat upp FM-patcharna ännu men det finns ganska mycket online vid en snabb efterforskning.

    Här finns bibliotek att utforska: https://yamahablackboxes.com/collect...sizer/patches/
    Här är Plaits-editorn: (Webplaits) https://pichenettes.github.io/plaits...atch_bank.html

    Här är en bank jag skapat men ännu inte testat (mest percussivt plus lite effekter): https://drive.google.com/file/d/1ruD...ew?usp=sharing
    Här är SYSX-filen för ovanstående bank: https://drive.google.com/file/d/1NGu...ew?usp=sharing

    Wav-filen ska spelas upp i TIMBRE-input när önskad patch/bank är vald på Plaits.

  47. #47
    fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En lite bortglömd sida är att Plaits är grymt för percussion, trummor och korta ljud. Med inbyggd trig, level input, externa envelopes genom inbyggd attenuverter till inputs, och en sequencer till modellen kan den göra mycket kul!

    I mitt rack är den bästis med BIA för allt rytmiskt.

    EDIT: Den är alltså jättekul egentligen, för att svara på trådstart!
    Senast redigerat av fiskpaj den 2022-12-17 klockan 16:26.

Liknande ämnen

  1. Svar: 45
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 17:23
  2. Expert Sleepers ES-5, hur funkar den egentligen?
    Av johey i forum Modularer & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-07-03, 21:48
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-15, 11:51
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 19:52
  5. Micro Korg... hur bra/dålig är den egentligen?
    Av odlarn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •