Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 97 av 97

Ämne: OP–1 Field, uppdaterad OP-1 ...

  1. #61
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Haha så jävla lökigt pris, vad fan tänkte dom egentligen

  2. #62
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Äsch, det är ju en väldigt hipp och modern prissättning

  3. #63
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äsch, det är ju en väldigt hipp och modern prissättning
    Du menar: "-Nothing to see here, folks. Carry on!"?

  4. #64
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Nä skojade lite men intressant prisutveckling ändå 8000 -> 14000 -> 20000. Samt att de tidigare skrev att ingen ska behöva betala så mkt för en op-1, syftandes på att de under en period såldes för överpriser beggade (under 20000?).

  5. #65
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Innovation leder förbluffande ofta till en defensiv reaktion, speciellt om man har tänkt rejält utanför boxen. "It doesn't even have a KEYBOARD!!"

    Så länge det inte faller inom ramen för att vara oetiskt (och i sällsynta fall även då) är det sällan negativt med mycket snack om produkten. För varje person som skriker på sociala medier finns det någon tyst som går och köper den.

  6. #66
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vilken ultrafin liten märklig manick jag skaffat. Den känns ju som en gammal studio på 200m2 full med knasiga instrument å en laddad å villig studiobandare. Ska bli skoj detta!

  7. #67
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken ultrafin liten märklig manick jag skaffat. Den känns ju som en gammal studio på 200m2 full med knasiga instrument å en laddad å villig studiobandare. Ska bli skoj detta!
    Trevligt, är sugen på en själv som skissblock. Hur många synthar/trumljud/samplingar kan den köra samtidigt? Dvs kanaler typ? Har förstått att en stor del av workflow på den är möjligheten att spela in overdubs på dess virtuella tape reel. Så det bör täcka upp en del för polyfoniska begränsningar.

    Kan man korrigera filtersvep/automation i efterhand som i Logic typ? Dvs spelar den in automationsdata på separat kanal, eller bakas de in mer som i en realtidsinspelning?

  8. #68
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Den är väl lika enkel att automatisera som en gammal kassettbandsporta

  9. #69
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt, är sugen på en själv som skissblock. Hur många synthar/trumljud/samplingar kan den köra samtidigt? Dvs kanaler typ? Har förstått att en stor del av workflow på den är möjligheten att spela in overdubs på dess virtuella tape reel. Så det bör täcka upp en del för polyfoniska begränsningar.

    Kan man korrigera filtersvep/automation i efterhand som i Logic typ? Dvs spelar den in automationsdata på separat kanal, eller bakas de in mer som i en realtidsinspelning?
    Realtid! Allt du committar till tape sparas som audio.

  10. #70
    textuell
    textuell är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha så jävla lökigt pris, vad fan tänkte dom egentligen
    Dom tänkte: medelålders mäns lyxkonsumtion är konjunkturokänslig.

  11. #71
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Ny firmware ger anslagskänslighet, ändå oväntat?

  12. #72
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny firmware ger anslagskänslighet, ändå oväntat?
    Oj.. hur funkar det med ett sådant tangentbord?

  13. #73
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    o nu med vocoder, hoppas hoppas den kommer till tx6 oxå

    https://teenage.engineering/now#vocoder


    https://youtu.be/P8jl4tyEf98
    Senast redigerat av 59min den 2023-01-12 klockan 17:29.

  14. #74
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Nu blev det en field ny för 14990:- på Scandinavian Photo. Mitt problem har alltid varit att jag trott OP-1 inte vill prata med omvärlden. Men field funkade direkt med USB-C kabel till Arturia MiniLab mk3, sen funkar Roland S-1 som interface till gammelmidi 5 pol Dinkontakt.

    Så USB från OP-1 till S-1 och sync thru till gammelmidi vidare till TD-3. S-1 och MiniLab får ström från OP-1. Fast jag har inte testat att köra MiniLab och S-1 samtidigt än.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6789.jpeg 
Visningar:	29 
Storlek:	2,87 MB 
Id:	113160Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6788.jpeg 
Visningar:	28 
Storlek:	2,64 MB 
Id:	113161

  15. #75
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Är det bara jag som tycker OP-1f känns så ”icke-stridsvagnig” jämfört med OP-1?
    Iofs fick jag en med knasig orange encoder så är nu inne i garantisvängen.
    Har haft OP-1 sedan innan och den har återfått mitt intresse för den nu när jag skaffade usb mini till usb c-kabel och kan länka dem.

  16. #76
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Testad i MM

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1076.png 
Visningar:	14 
Storlek:	2,77 MB 
Id:	114856

    Nu är mitt test av OP 1 Field ute i senaste mm, som nu är gratis, www.musikermagasinet.se

  17. #77
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Man måste verkligen älska arbetsflödet på denna för att motivera priset.

  18. #78
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Gick in på tillverkarens sida för att se om det gick att läsa in sig på vad den kan göra och kände omedelbart att jag blev väldigt less på hur de beskriver "vad" detta är. Antar att det ligger "helt rätt i tiden" att kasta sig med mumbo-jumbo som de gör här. Vad är detta för en manick egentligen? Jag blev inte mycket klokare efter att ha läst deras 'informativa' genomgång (* ironi *):



    ALL NEW LOW PROFILE ALUMINUM BODY (Okej)
    HIGH RESOLUTION FLUSH DISPLAY ("Flush display". Tog ni bort Flux-capacitorn? Vad i hela fridens är en "flush display"?)
    INTERNAL FM ANTENNA FOR BOTH RX AND TX (Okej, man kan sända piratradio?)
    EIGHT SWAPPABLE TAPES FOR RECORDING (Que? 8 spårs inspelning? Vad med "tapes" här?)
    FOUR DIFFERENT TAPE STYLES (Vad menas? Kvartstum? Någon annan storlek?)
    ALL NEW DRUM KIT PACKS (Ok, bra)
    NEW REVERB EFFECT: MOTHER (Tog ni bort Sister? Vad för typ av reverb åsyftas?)
    NEW SYNTH ENGINE: DIMENSION (Okej)
    NEW SPEAKER WITH PASSIVE RADIATOR (Huh? Kommer det ljud ur den eller inte?)
    MFI - IPHONE USB MIDI AND AUDIO CONNECTIVITY (Funkar inte på Android mao?)
    BATTERY LIFE INCREASED TO 24H (Okej. Även om jag byter mellan olika tapestorlekar och typer enligt ovan och maxar Mother 24/7??)
    SLIMMER AND SLEEKER PROFILE (Ja, det sa ni i princip i första punkten...)
    NEW COLOR SCHEME (Okej. Ljusare ton av orange på vissa rattar...)
    DUAL VELCRO® BACK FASTENERS (Okej. Men satt föregångaren fast med endast en?)
    TWENTY NEW PRESET SYNTH PATCHES (Okej)
    ZOOMED IN SAMPLE EDITING (Okej)
    BLUETOOTH LOW ENERGY FOR WIRELESS MIDI (Okej)
    PRO QUALITY 32-BIT AUDIO THROUGHOUT THE SIGNAL CHAIN (Okej)
    STEREO MIXDOWN FROM SYNTH AND DRUM TO STEREO TAPE TRACKS (Alright. Funkar det även på 1/4 eller bara 2 eller 3 tum?)
    STEREO DRUM SAMPLER ENGINE (Okej)
    IMPROVED DRUM ENVELOPE FOR BETTER TRANSIENT CONTROL (Okej)
    DRUM SAMPLE STACKING (Okej)
    STEREO AUDIO INPUT PROCESSING (Okej)
    IMPROVED TAPE LOOPING (eh? kan 1/4 tums bandet spelas upp snabbare och/eller långsammare?)
    STEREO SYNTH SAMPLER ENGINE (det få vi hoppas då trummor tydligen funkar i stereo enligt ovan)
    OVER 160 MINUTES OF SAMPLE STORAGE (på högsta frekvens/bitdjup? Får bitdjup/frekvens att ändra? Hur funkar det isf på lägsta bitdjup/frekvens?)
    4-POLE AUDIO JACK FOR HEADSET MIC SUPPORT (Okej)
    CONFIGURABLE MIDI FILTERING (Okej)
    NEW VOLUME SETTING PER PATCH (Okej. Något den delar med 99% av alla instrument men visst - den förtjänar en egen punkt...)
    AFTERBURNER GROUND LOOP NOISE SUPPRESSOR (eeh? Hur många mach kan den nå vertikalt 10 sekunder efter start?)
    BUILT-IN USER GUIDE (toppen, det hade vi på windows 3.0 också och nu även här. Det känns tryggt)
    DUAL BLE ANTENNAS FOR STABLE WIRELESS PERFORMANCE (okej)
    NEW AND IMPROVED BUILT-IN MICROPHONE (okej)
    ADDED ENCODER CLICK FUNCTIONALITY (okej)
    TAPE NAME EDITOR (finns utrymme för att anteckna på utsidan av "ALL NEW LOW PROFILE ALUMINUM BODY"? Kanske baksidan?)
    NEW EXTERNAL VELOCITY LFO (okej, det är nog jättebra)
    NEW RANGE OF CUSTOM ACCESSORIES (Skulle gärna vilja ha en ny kaftan med en ficka (säkrad med velcro...) så passar denna. Finns det?)
    UP TO 500 USER PATCHES (toppen)
    ADJUSTABLE PITCH BEND RANGE (funkar det lika bra som det gör på en Juno-106 som även den är ställbar?)
    AUTOMATIC HEADPHONE IMPEDANCE ADJUSTMENT (okej)

    <här fortsätter en lång räcka av plattityder och varm luft att strömma ur och jag tog en paus bara för att plocka ut några guldkorn...>

    INCREASED TOMBOLA SIMULATION ACCURACY (Ja, kan man vinna en stor låda med Snickers, eller?)

    <sen fortsätter det i samma stil. Herregud...>


    Efter att ha plågit mig igenom denna... konstinstallation??.... så har jag fortfarande inte fått svar på frågan:

    Hur många rösters polyfoni?

  19. #79
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Texten du kopierat och kommenterat är sjukt enkel att förstå om man har använt orginal op1. Och den är skriven ur det perspektivet, just med fokus på vad de har förbättrat. Nu är inte OP1 en synth i klassisk bemärkning, men mer en portabel hemstudio, som har ett helt annat tänk än typ allt annat på marknaden. Den gamla hade 4 rösters polyfoni, men eftersom man konstant spelar in på "tape" så känns det konstigt nog inte som en begränsning.

  20. #80
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Alltså, njae... gick in på version 1 här - https://teenage.engineering/products/op-1/original - för att se om jag kunde läsa mig till röstantalet, men icke.

    Däremot kan jag läsa en hel del om "DNA synthesis" och ~"unika IDn" för att inte tala on G-force. Vidare kan jag se att där finns ett antal, vad som ser ut som, 3d-printade plastmojänger som tillbehör.

    Men som sagt, dåligt med hårda fakta. Men mycket luft i likhet med uppföljarens beskrivning. Uppenbarligen inte en manick för mig :-D

  21. #81
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Både OG och Field har 6 röster!

  22. #82
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Som mush säger så är nog texten främst för de som har koll på OG. Jag har båda och det är en avsevärd skillnad på dem.
    Sen är det definitivt inte nåt för alla syntare. Jag använder mina för att skissa i soffan, ta med på resa eller uppleva ”happy accidents”. Arbetssättet är _annorlunda_ och jag vet folk som hatar det. Jag med ibland.

  23. #83
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HIGH RESOLUTION FLUSH DISPLAY ("Flush display". Tog ni bort Flux-capacitorn? Vad i hela fridens är en "flush display"?)
    "Flush" är engelska och betyder att den ligger jämt och inte sticker ut typ. Det är inte ens en teknisk term utan ett helt vanligt vardags-ord.

  24. #84
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Flush" är engelska och betyder att den ligger jämt och inte sticker ut typ. Det är inte ens en teknisk term utan ett helt vanligt vardags-ord.
    Jotack jag vet vad som åsyftas. Men vad är nytt och häftigt med det. En J2 har en "flush display", likaså 8P. Hur är detta ett argument?

    Märk väl - jag reagerar inte på instrumentet som sådant här, det kan mycket väl vara väldigt bra. Deras marknadsfolk däremot.... helt annan story.

  25. #85
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter att ha plågit mig igenom denna... konstinstallation??.... så har jag fortfarande inte fått svar på frågan:

    Hur många rösters polyfoni?
    Ta VOI:en ner till Teenage showroom och lira lite skön lufthockey med utvecklarna så kan de säkert svara på dina frågor efter att ni gått igenom en tre-fyra glas mikrocraftkonjak och någons snurriga resonemang kring hur han stävjar sin bostadslånränteångest med chatgpt och ett egenutvecklat skript han kallar chatkbt.

  26. #86
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta VOI:en ner till Teenage showroom och lira lite skön lufthockey med utvecklarna så kan de säkert svara på dina frågor efter att ni gått igenom en tre-fyra glas mikrocraftkonjak och någons snurriga resonemang kring hur han stävjar sin bostadslånränteångest med chatgpt och ett egenutvecklat skript han kallar chatkbt.

  27. #87
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Kostar 14 995 SEK på Scandinavian Photo just nu. nästan 10 000 billigare än hos Thomann.

  28. #88
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kostar 14 995 SEK på Scandinavian Photo just nu. nästan 10 000 billigare än hos Thomann.
    Satan! Jag som försöker sälja min.

  29. #89
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Satan! Jag som försöker sälja min.
    Kööööööp!

  30. #90
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Fet uppdatering med bitcrushereffekt och merge drop så nu kan man lyfta 4 spår och lägg tillbaka 1.
    https://youtu.be/UbSAUYS8nIY

  31. #91
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  32. #92
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Krisp GUI design i vanlig ordning med TE. Ljudet med, bit-krispigt.

  33. #93
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Lyckades på lite märkliga vägar bli med en Field igen. Det är verkligen helt otroligt hur kompetent den är tillsammans med TX-6. Sakta lämnar jag datorn avslagen och bara har TX-6 som interface in i OP-1F, spelar in allt som vanligt, fast direkt in på "band". Love it.

  34. #94
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyckades på lite märkliga vägar bli med en Field igen. Det är verkligen helt otroligt hur kompetent den är tillsammans med TX-6. Sakta lämnar jag datorn avslagen och bara har TX-6 som interface in i OP-1F, spelar in allt som vanligt, fast direkt in på "band". Love it.
    Kul. Spelar du även in sång då Wik?

  35. #95
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul. Spelar du även in sång då Wik?
    Jajjemän! Video kommer

  36. #96
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jajjemän! Video kommer
    Intressant. Du får gärna förklara HUR stupen ser ut för att OP1-F, TX-6 & mic ska funka ihop

  37. #97
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Du får gärna förklara HUR stupen ser ut för att OP1-F, TX-6 & mic ska funka ihop
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2616.JPG 
Visningar:	27 
Storlek:	2,42 MB 
Id:	118324
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2617.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	1,65 MB 
Id:	118325
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2618.JPG 
Visningar:	10 
Storlek:	1,70 MB 
Id:	118326
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2619.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	4,19 MB 
Id:	118327

    Såhär kör jag, alltså TX-6 via USB, sen är studion inkopplad i TX-6. Sen är det bara recca loss.

    Mikrofonen kräver sin egen preamp eftersom TX-6 inte har någon egen. Därför spelar jag in sång med Zoom H1. Men tids nog lär det väl dyka upp en CM-15 :P

Liknande ämnen

  1. KOMA Field Kit FX
    Av Hugo Hasslo i forum Nyheter
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2018-07-01, 06:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •