Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kasser DAFM Genesis och Opera Rotas, DIY FM synt/trummaskin med YM2612 / OPL2-chip!

  1. #1
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Kasser DAFM Genesis och Opera Rotas, DIY FM synt/trummaskin med YM2612 / OPL2-chip!

    Tjo!

    Viss uppdatering!

    Hade nyligen en MegaFM som jag dyrkade, det brutalt crunchiga fm-ljudet var att dö för! Men, plånboken sa stopp.

    Sedan tänkte jag köpa en Kasser DAFM Genesis, med samma chip, DIY och färdig fanns, men den hann ta slut.

    Sedan var planen att bygga en egen som hette MegaMidi och den hade allt dock bara en skärm. Men jag hade tur och jag fick efter bara en veckas väntan hugg på Tindie.

    Jag fick i veckan också hugg på en Opera Rotas, en riktigt spännande FM-trumsynt OPL2-baserad, polyfonisk (med extra modul) och har potential både som synt och trummaskin!

    Har fått lägga runt 200 USD styck för de konfigurationer jag valt, men jag tycker de kan vara värda det. Richard Devine gick loss på en Opera nyligen, och det finns gott om spännande ljudklipp på den om man letar! Detsamma med DAFM Genesis.

    Här är genesis som färdigbyggd: https://www.tindie.com/products/kass...ac_prod_search

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-11-08T11_57_02.273Z-DSC_1019.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	354,9 KB 
Id:	106807

    Jag köpte dock DIY.

    Opera Rotas färdigbyggd finns här: https://www.tindie.com/products/jc20...lly-assembled/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2022-01-07T11_22_58.210Z-MAIN.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	939,7 KB 
Id:	106808

    Som en FM-nörd så har jag stora förväntningar på dessa! De låter inte som andra maskiner jag har lyssnat på, ett väldigt speciellt sound.

    Någon mer som kollat in dessa? De är helt klart värda att kollas upp!
    Senast redigerat av defalut den 2022-05-27 klockan 15:45.

  2. #2
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Bump! Ändringar! Dessa två har jag köpt, eller liknande som DIY versioner. Vore intressant med en diskussion gällande YM2612 och OPL2 jmf med "vanlig" FM t.ex.?

  3. #3
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Läste bl.a. att nu när Twisted Electrons MegaFM har en oviss framtid till mötes så är Opera Rotas den närmaste ljudmässigt, den kan låta minst lika galet men ändå annorlunda så det ska bli väldigt spännande att använda den. Den är dock DIY så det behövs lite tlc för att få till en färdig maskin. Men framförallt s är det mest en sjyst case som saknas, och att man behöver byta ut tryckknapparna till några som sticker upplite mer än de som finns i BOM.

    Får se! Min är på väg som sagt..

  4. #4
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Ser spännande ut! Speciellt Opera Rotas, Men känner mig tyvärr alltid lite skeptisk till saker utan ett case

  5. #5
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser spännande ut! Speciellt Opera Rotas, Men känner mig tyvärr alltid lite skeptisk till saker utan ett case
    Jo, jag har en god bekant.. eller två egentligen, från forumet, som hjälpt mig med många custom-byggen och är superduktiga, så det är minsta problemet.
    Behöver bara öka höjden på knappraden längst ner på Rotas egentligen och sedan passa in den i en riktigt trevlig silvergrå plast vi haft innan, och också passa in det med antingen sifams soft touch eller några andra knobs, minns inte om de var endless encoders men tror det!

    Sedan har jag lyckats få tag i en MegaFM också idag, min egen som jag fått köpa tillbaka Så sedan på DAFM kommer jag väl bygga en customlåda till den med eftersom den är lite rolig konfig, kanske blir bra med fyra skärmar? DIY version är lite större och mer rektangulär än den färdiga, tycker jag det ser ut som. Men det blir kul att greja lådor till de också

  6. #6
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Unpacking!

    Fick äntligen leverans; eller ja, de kom för ett par dagar sedan men jag har varit sjuk så har inte orkat hämta ut något.
    Men nu så! Från vänster till höger; Opera Rotas, det kit som innehåller Poly-modulen och sedan är det en till modul som kort och gott heter "Drum".. Vet inte om de är ömsesidigt uteslutande, det går inte att se på modulen vilken som är vilken, så jag rörde ihop de och ny vet jag inte vilken jag satte på plats!
    Jag får läsa på lite. På bilden syns också OPL2-kortet som beställdes separat.

    Det sitter några färdiglödda MCU, hade löst det men det kändes som att det var värt att få de på plats. Det som saknas att löda fast är 16 knappar, 16 pottar, clock out, midi in, display samt två kondensatorer så inte så mycket!

    På höger sida - Kasser DAFM Genesis DIY, med YM2612-chippet. Detta är ett komplett kit vad jag minns, man får skaffa knobs men det skall vara komplett i övrigt. Kommer nog bygga detta först och sätta igång redan idag får att få instant gratification.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220527_130709_2.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	733,8 KB 
Id:	106982

  7. #7
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Touchdown! Permítanme presentar: Kasser DAFM Genesis (DIY version) - YM2612!

    Funkar bra, en del att läsa på så klart, plus att jag har lite störningar i ut-porten.. men den funkade direkt för övrigt!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220527_153041_2.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	607,3 KB 
Id:	106988

    Nu måste jag testa mig fram och kolla vad jag ska ha för låda osv, prova allt man kan göra, läsa forumtrådar, manualen osv, ladda in ljud etc.. Jo just, bygga CTRLR-pluggen i BitWig också, då ska det bli lite enklare att bygga ljud.
    Senast redigerat av defalut den 2022-05-27 klockan 21:14.

  8. #8
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har lekt lite, fått igång så jag kan spara och ladda patches på sd-kortet och allt verkar funka. Bruset jag hade är borta, var nog något jordfel - försvann när jag gav DAFM ström direkt från dator-usb istället.

    Är nöjd! Det är väldigt mycket FM för pengarna, eftersom man har 4 eller 6 delars multitimbralitet, och 4 eller 6 rösters poly.. Sedan är den inte så finkänslig, väldigt lite menydyk för det finns inte så mycket man kan göra - men det ska bli spännande att få in den med en editor och börja skruva på allvar.
    Det är en ren och rå FM-synt med en opolerad men trevlig känsla.. Gullig, men fortfarande trevligt rå och oborstad. Hells angels i frack, typ..

    En kul grej är den på kretskortet tryckta en-oktavs keyboard man kan knappa på om man vill testa något ljud och inte har klaviatur att tillgå! Trodde det bara var en ploj, men den funkar faktiskt.

  9. #9
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Av en ren slump så fick jag labbat lite med den mulitimbtrala delen hos maskinen, och det var ett lyft måste jag säga.
    Att få så mycket, för den spottstyver som den kostat mig, är löjligt!

    Min plan är att bygga ihop en editor med start idag. Sedan läsa på och lära mig hur man mappar upp midikanalerna korrekt. Har inte greppat förklaringen riktigt i det minimala häftet man får med.
    När jag får ordning på det ska jag ta en session där bara DAFM Genesis och Machinedrum får bli vänner och leka ihop. Detta tror jag blir en klockren combo!

  10. #10
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Trevligt att följa det här lilla FM-projektet!

  11. #11
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt att följa det här lilla FM-projektet!


    Det är givande!

    Att kunna gå loss med 6 parter är inte alls dumt, synd bara att man inte kan kör olika effekter å¨olika ljud, men man får spela in de och processa i efterhand. Det är sjukt mkt valuta för pengarna iaf, så långt.
    Nu ska jag kika på att få ordning på Rotas, och lådor till grejerna..

    Har fått hem min MegaFM också nu. Svårt att säga vad jag ska behålla faktiskt!

    Här är DAFM i arbete, har fått kläm på hur jag skall spara och arbeta med de olika ljuden nu..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220602_200114.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	754,5 KB 
Id:	107070

  12. #12
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu händer det grejer! Min GENESIS har slutat ge ljud ifrån sig, felsökning pågår. Ingen orsak!

    Däremot har jag sparkat igång Opera Rotas! Det var lite svårt att utan instruktioner och de som fanns är felaktiga, men till slut fick jag den att ta emot midi-noter så det går att programmera rytmer. Och den låter VÄLDIGT speciellt! Tror den blir ett grymt komplement till det jag har; tyvärr behöver jag lägga på en noisegate tror jag för den har lite missljud.. men jag kan leva med det, så bra är den. Återkommer med demo.

  13. #13
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Ok, genesis åker tillbaka till Kasser på felsökning, den ville inte spela boll.. Men Opera Rotas fungerar fint! När jag har bägge igång igen så ska jag kika på att få fram någon lösning för att montera de i varsitt case, både för estetik och skydd.

    Rotas låter riktigt kul som komplement till vanliga trummaskinerna! Har ännu inte testat den som synt, men jag har ju också "poly"-kortet som jag kan byta ut mot "drum"-kortet vid behov, och då har jag en polyfonisk fm-synt att leka med istället. Så vi får se vad den är bäst på.

  14. #14
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu är Kasser DAFM Genesis fixad och i toppskick, på väg tillbaka från Spanien, så när den kommer tillbaka ska jag styra upp någon form av case till bägge tänkte jag.

    Min ROTAS har fått en lätt pimpning med knobs, ser ut så här nu:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	O-ROTAS.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	279,2 KB 
Id:	107523

  15. #15
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu funkar både DAFM och ROTAS perfekt! Riktigt roliga maskiner, synd jag ett överflöd så de är till salu.

    Håller på att snickra ihop enklare chassi. Till de, mest som skydd, men whatever works...

  16. #16
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu har jag fixat och donat lite med paneler till bägge maskinerna, och laborerat lite med ljud etc. Bägge låter riktigt spännande och jag är nöjd över att ha upptäckt FM med OPL2 och YM2612 eftersom det är en helt annan karaktär än jag är van vid.

    Senaste uppdateringen; har målat några lager (pensel, pga slö) och lagt på plexiglasskydd ovanpå displayerna, samt ett litet gallerskydd ovanpå den ena huvudmodulen på Kasser-maskinen. Rotas slipper det eftersom an då och då vill byta modul och använda antingen trumsynten eller polyrotas (den polyfoniska synten).

    Första iterationen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220805_104211_2.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	905,6 KB 
Id:	107988

    Andra iterationen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220811_220009.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	1,20 MB 
Id:	107989

Liknande ämnen

  1. Twisted Electrons MegaFM och Kasser DAFM Genesis med YM2612 / YM3438
    Av defalut i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-05-07, 07:41
  2. dsp-G1 chip/plugg synt support
    Av janost i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-14, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •