Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Basförstärkare / kostnad

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Basförstärkare / kostnad

    Kunde inte hålla mig och gick på den till slut; https://www.thomann.de/se/fender_rumble_100.htm

    Ville egentligen köpa en mycket mindre men det är väl bara ställa ner volymen tänker jag.

    Det finns ingenting som att ha en bra förstärkare som bassist. Det myser i hela kroppen när man vandrar banden. Vad har ni hemma? Jag spelade själv via ljudkortet fram till nu, och det var helt okej, egentligen ett onödigt köp.
    Senast redigerat av tinybox den 2022-05-06 klockan 21:47.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just för bas så är det ingen idé att köpa en svag en. Gitarr kan man få att låta subjektivt fett i vad som helst nästan, men bas kräver verkligen sin watteffekt för att låta så rent, mulligt och kraftigt som det ska i grunden. Bra val.

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja 100W är väl en bra utgångspunkt. Sen kan jag inte rekommendera Boss ODB-3 nog, den låter så jävla mysfint.

    Såg en Traynor 200W röris på vend för typ sex tusen. Sjukt fynd! Men för långt norrut (och bara en topp).

  4. #4
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag kan säga så här mycket, varje dag så ångrar jag mig mindre. Fin låda.

  5. #5
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Spelar bas hemma väldigt sällan nuförtiden, men om jag gör det så sitter jag med den i knät i soffan och spelar utan att ha den inkopplad alls, tycker det funkar jättebra!
    Behöver jag planka låtar till nåt band så kör jag med ljudkort och lurar och tycker det funkar utmärkt också!
    Live och i repan föredrar jag stora förstärkare, ampeg svt med 8x10 låda, upplever att jag tvärtom mot vad man kan tro faktiskt kan dra ner volymen mer på en sådan än på något mindre, då den stora lådan sprider ljudet bättre!
    Jag föredrar ju dock inte att släpa på sådana förstärkare, haha, så vid de få tillfällen då det saknas backline när jag spelar live så har jag en mesa/boogie m3 carbine combo, som jag är väldigt nöjd med! 😊

    Har bara provat den fenderserien som hastigast, men minns det som att de lät bra och att de var fjäderlätta, vilket ju är ett stort plus i kanten när det kommer till basförstärkare! 😀

  6. #6
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Jag fyndade en Acoustic 220-topp med en extremt stor låda, Acoustic 406, för ett tag sedan.
    Vill helst inte ha den hemma eftersom lådan tar upp en stor del av vårt lilla garage, men bandet saknar replokal för tillfället.

    Toppenförstärkare hur som helst och just Acoustic dyker upp till fyndpris titt som tätt.
    Senast redigerat av wws den 2022-05-07 klockan 11:11.

  7. #7
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Köpt hus så jag ska köpa mig en basstärkare att ha hemma. Fokus på bra och snärtig botten vid någorlunda låg volym och ett mer cleant sound då jag gillar att spela slap och rnb med fingrarna. Var åratal sedan jag sist spelade bas med förstärkare i replokal. Lärde mig efter måååånga om och men att en bra låda var a och o. Hade först en Bassman 100 men dåliga/små/feldimensionerade lådor. När jag sen landade i en Superbass 100W helrör och en stooor 4x12a var jag i dunderhimlen!

    Nu har jag span på Gallien Kreuger för ett lite renare sound (hade jag lirat rockenroll fortfarande så hade jag nog gått på Ampeg eller Fender) alternativt Markbass (trots ohyggligt ful)

    Förmodligen 2x10, ej 15”, för att få den där lite mer snabba responsen och snärten
    Senast redigerat av M i Gbg den 2022-05-07 klockan 16:38.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har en gammal Park jag gick med min Westone ST. Låter okej, men jag lajnar oftast ändå, via kompressor och dist.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fan, den är kvar, och det var fem tusen. I och för sig inte vintage Traynor, men den är nog bra ändå. helrör. https://vend.se/614922-traynor-yba200-2

    Tur att man inte har råd.

  10. #10
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    I hemmet kör jag på en Eden 400Watt World Tour med en tillhörande 4x10 med skrika. När vi repar kör jag den plus en 1x15 Peavy på 300w.
    Ska jag spela tyst hemma kör jag genom en Roland JC-55. Är det typ 2x8 på 50 watt? Låter härligt gött med stereochorus och fjäderreverbet.

  11. #11
    Hultberg
    Hultberg är inte uppkopplad
    Hultbergs avatar
    Senior
    Älskar min Fender Bassman TV 12.
    Låter riktigt bra och är grymt snygg.

  12. #12
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Jag köpte en Marshall VBA 400 med tillhörande VBC 4x12 så att det skulle räcka till! Sedan trimmades den ner till 200 w genom att ta bort några rör (någon annan gjorde det) så att den slutrörsdistar lite tidigare.
    Jag är mycket glad att vi bara är hobbymusiker utan spelningar för allt är orimligt tungt att bära.
    Väldigt bra ljud har den tycker jag, och de andra.

  13. #13
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag behöver en kombo pga orsaker. Men jag visste inte att Fender gjorde sånt här ljudgodis i det här formatet och på det lite hårdare ljudet. Har bara kört EBS i seriös anda förut så jag vet inte hur många andra låter. Men det spelar nog väldigt stor roll i hur stora rum och vad du ska ha den till. Har inte ett ont ord att säga om EBS, de väger ett ton (för vad modellen är) men de tränger igenom och hörs. Har kvar att testa denna Fender i ett sånt sammanhang, omöjligt att förstå innan man är ett helt band. Testade en TV12 i replokal men blev inte såld.

  14. #14
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    En stor sak som har nämts i tråden men borde lyftas fram mer är hur lätta dessa Fenderförstärkare är. Jag har en Marshall 1W 50th Anniversary Tube amp med en 10" (om inte lite minre) högtalarelement som väger mer. Det känns som en låda med luft när man lyfter Fendern. Bra att veta för er giggare :-)

    På en annan not så ska jag testa de två tillsammans, en Marshall 1W tube combo med Fender Rumble 100W ute på gården snart. Jag får höra hur de funkar i en riktig situation, inte bara i en replokal eller hemma.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hur kan den vara så lätt? 100w är ju fett liksom. Ser man in i den? Du måste nästan skruva upp och göra lite industrispionage annars

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klass D är lätt. Och så tunt lätt trä, gissar jag.

    Giggare tar väl med topp bara, helst, men man vill nog att saker håller för stryk också om man ska ha med låda. Och, inget slår en go 8x10. Jo, en 8x10 + 2x15, men då ska man väl ha C-körkort...

  17. #17
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

  18. #18
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan den vara så lätt? 100w är ju fett liksom. Ser man in i den? Du måste nästan skruva upp och göra lite industrispionage annars
    Lite för mycket jobb att skruva isär. Men man lär inte hitta en stor järnkärna med spole där inne.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan den vara så lätt? 100w är ju fett liksom. Ser man in i den? Du måste nästan skruva upp och göra lite industrispionage annars
    Det sitter nog en färdigpackad 100W klass d-kloss. Inget att titta på. Typ såhär: https://i.ebayimg.com/images/i/27154...-1/s-l1000.jpg

  20. #20
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Möjligt att det är så Fender jobbar. Även om det inte är så så har de nog något väldigt likt.

    Men det låter kick-ass så jag bryr mig inte.

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klass d är det. Det är inget hemligt liksom. Konstruktionen är ju en gissning men är den lätt lär det ju inte vara särskilt tjockt.

  22. #22
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag tror man kan höra skillnaden också om man skulle köra ett blind test, men som jag sagt, för mitt syfte är Fendern mer än nog kraftfull. Får se när jag tar med den på utomhusspelningen snart, jag kanske ändrar mig.

  23. #23
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blir nog ett köp av Markbass för mig. Ska testa en Rumble i musikaffären först dock.

  24. #24
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    …eller Phil Jones S-77. Aldrig hört talas om tidigare men verkar ge bra botten och snyggt klart ljud vid låg volym.

    Edit: Phil Jones ju! Inte Paul
    Senast redigerat av M i Gbg den 2022-06-09 klockan 22:12.

  25. #25
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fick hem Phil Jones S-77 och den skorrade. Som om den inte pallade all bas min MusicMan levererade. Kanske var nåt element som inte satt fast ordentligt. I vilket fall, pallade inte undersöka det utan skickade tillbaka bums. Var på vippen att köpa en ny Markbass-rigg men fick tag på en beg EBS Reidmar 250W och en Ampeg 2x10 för mindre än halva priset vad en liknande Markbass-rigg skulle kosta. Sjukt nöjd! Cleant och kraftfullt sound. Älskar också att den har svepbar mid så man kan hitta rätt frekvenser att boosta eller skära, och den går både djupt och högt.

Liknande ämnen

  1. Basförstärkare!
    Av vippran i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 14:44
  2. Behöver en ny basförstärkare
    Av Whoomba i forum Stränginstrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 08:50
  3. Basförstärkare
    Av plastocid i forum Stränginstrument
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •