Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Intervju med BURG - Jouni Ollila

  1. #1
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran

    Intervju med BURG - Jouni Ollila

    https://soundcloud.com/svensk-hushallssynth/11-intervju-jouni-ollila

    Här kommer en till intervju för hugade - denna gång med BURG, eller Jouni Ollila som det står i passet, att kalla honom vid alla hans projekt-alias skulle ta på tok för mycket plats Mycket synthnörderi som vanligt men en hel del om att spela live, anekdoter från scenen i Asien, lite musikfilosofi och en hel del annat som vi lyckades klämma in på dryga halvannan timme. Kändes som vi kunde pratat minst lika länge till. Och vem vet, kanske kanske gör vi det nån gång

    Mitt i avsnittet hörs också premiären på ett samarbete mellan Jouni och mig som tog sin början en stekhet sommardag för nästan 21 år sen nu, stay tuned för en fortsättning på det framåt höstkanten.

    Tack till Jouni för att du tog dig tid, tack för alla skratt och tack för uppmuntran och tips - det finns mycket att lära av dig!

    Tack också ni som lyssnar och står ut med att jag inte orkar lägga upp på Spotify Här är en RSS-länk du kan stoppa in i din poddspelare https://feeds.soundcloud.com/users/s...761/sounds.rss

  2. #2
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Underbart! Uppskattar verkligen dina avsnitt

  3. #3
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Haha, där kom den!

  4. #4
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack Val! Blir så glad av att få veta att folk lyssnar!

    Hehe ja det visste du ju Juno Blev precis så bra som du trodde

  5. #5
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Här ska lyssnas! BURG for moderator!

  6. #6
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här ska lyssnas! BURG for moderator!
    +1

  7. #7
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Härlig intervju! Malaysia och Pouppee Fabrikk och grejer

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härlig intervju! Malaysia och Pouppee Fabrikk och grejer
    a k a "den korte med gitarren" i den något fanatiska EBM-svängen för 30 år sedan.

  9. #9
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack alla för att ni lyssnar! Och kommenterar!

  10. #10
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Fantastisk intervju. Några härliga avslöjanden som att "stryph" bott i Karlskoga och att Burg älskar Volca Keys (fast det visste jag redan)

  11. #11
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Oh, det här ser jag fram emot att lyssna på!

  12. #12
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Stort tack Stryph för en mycket rolig och engagerande intervju/snack/häng samt till alla hurrarop här, det var sjukt roligt att snacka synt
    Senast redigerat av BURG den 2022-05-05 klockan 22:52.

  13. #13
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Vilket gött häng, poddens bästa stämning hittills?

  14. #14
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Galet kul att snacka med dig BURG, tack för dina insikter och din tid!

    Tack alla som lyssnar Att min Karlskogahärkomst inte varit uppenbar förut tar jag som ... öh ... bekräftelse på att jag är en social kameleont och byter dialekt lite beroende på vem jag pratar med Antar att mer av hemmatonerna kom fram nu!

  15. #15
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Galet kul att snacka med dig BURG, tack för dina insikter och din tid!

    Tack alla som lyssnar Att min Karlskogahärkomst inte varit uppenbar förut tar jag som ... öh ... bekräftelse på att jag är en social kameleont och byter dialekt lite beroende på vem jag pratar med Antar att mer av hemmatonerna kom fram nu!
    Synd att "alla" Karlskoga/Degerfors-syntare flyttat härifrån. Hade varit roligt med något slags jammande. Är väl typ enbart Bing och jag kvar som även är på 99:an, å han är ju omöjlig att samarbeta med (eller är det kanske tvärtom!?!)

  16. #16
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jaså du är också från trakterna? Kul!

  17. #17
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kul och intressant avsnitt. Gillade också den avslappnade och familjära nivån på samtalet.

  18. #18
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hörde fan inte vad du sa den där perfekta synthen för bakgrundsglitter hette, Jouni?

  19. #19
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Lyssnade igår, ett bra avsnitt som vanligt.

    Ser att jag i samlingen har MZ412-coldmeat-cdn med den starka titeln Burning the Temple of God. (Trodde nog det var, eller låter mer som en Burzum ...)

  20. #20
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörde fan inte vad du sa den där perfekta synthen för bakgrundsglitter hette, Jouni?
    Norand Mono tror jag att det var va, köpte den nyligen. en LFO och en Envelope på varje ratt som är modulerbar, helt jävla stört flexibel. Har kört den hårt just nu som FM synt som morphas, med preset switching ... inte tingel tangelglitter i en exakt bemärkelse, men typ den kan flyta på i bakgrunden och bara göra sitt liksom. Sen kan den ju massa annat såklart x0x style.

  21. #21
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd att "alla" Karlskoga/Degerfors-syntare flyttat härifrån. Hade varit roligt med något slags jammande. Är väl typ enbart Bing och jag kvar som även är på 99:an, å han är ju omöjlig att samarbeta med (eller är det kanske tvärtom!?!)
    Gött att du har boforsflaggan kvar i topp, se till att förvalta det elektroniska arvet... kanoner och EBM liksom, kan det bli hårdare?

  22. #22
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här ska lyssnas! BURG for moderator!
    NÄJ !! hahaha

  23. #23
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket gött häng, poddens bästa stämning hittills?
    tackar, det var skitskojs o snacka med Niklas... glömde nog tom bort ett tag att vi spelade in, det bara blev ett hemmasnack typ

  24. #24
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Va ända in i HELVETE! Är BURG Pouppee Fabrikk-Jouni?! Shit va nice, fy fan vad jag lyssnade på Portent och drop bombs under högstadieåren första halvan av 90-talet.

    Ska lyssna så snart jag får ett lugnt tillfälle. Ball!

  25. #25
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Mycket trevlig lyssning! Tack stryph och Burg!

  26. #26
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va ända in i HELVETE! Är BURG Pouppee Fabrikk-Jouni?! Shit va nice, fy fan vad jag lyssnade på Portent och drop bombs under högstadieåren första halvan av 90-talet.

    Ska lyssna så snart jag får ett lugnt tillfälle. Ball!
    Hahaha, japp så är det! EBM für alle !

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket trevlig lyssning! Tack stryph och Burg!
    Tack själv för lyssning!!

  27. #27
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Terima kasih!
    Kul att höra avsnittet, bra tugg.

    Arbetade en kort sväng i Malaysia år 2000, grymt land som expat, uppskattade KL mycket.
    Förstår att du blev kvar ett tag BURG!

  28. #28
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Terima kasih!
    Sama sama!

    Absolut ! KL var/är helt magiskt, saknar det som fan... men ja du vet, livet går vidare. Har många polare där, så blir nog ett gäng resor framgent nu när pandemin börjar släppa även där.

  29. #29
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack så mycket för att ni lyssnar och kommenterar allihopa, det betyder jättemycket att få veta att det uppskattas!

  30. #30
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fick äntligen tid att lyssna, men det blir svårare och svårare att få plats med dessa avsnitt i schemat, 1:40 tangerar nog min gräns är jag rädd. Men med det sagt (gnällt) var det mycket trevligt synt-tjôt att ha i lurarna en onsdagseftermiddag. Tack för det!

  31. #31
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick äntligen tid att lyssna, men det blir svårare och svårare att få plats med dessa avsnitt i schemat, 1:40 tangerar nog min gräns är jag rädd. Men med det sagt (gnällt) var det mycket trevligt synt-tjôt att ha i lurarna en onsdagseftermiddag. Tack för det!
    tack som fan, kul att det gillades... vi hade sjukt roligt med tjötandet

  32. #32
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tack som fan, kul att det gillades... vi hade sjukt roligt med tjötandet
    Haha, fattar att det var svårklippt sjukt kul att få krypa under skinnet på dig och alla dina alias. Jättefint avsnitt. Min "negativa" kommentar var enbart riktad till stryph som en konstruktiv feedback att det inte blir lättare att få lyssnare om man går från 50 minuter till 1:40 per avsnitt.

    Hur trevliga de än är, så kräver ju 1:40 ganska mycket mer intresse och engagemang av lyssnaren. Det vad var jag menade.

    Avsnittet i övrigt var grymt, det var bara längdaspekten jag gnällde på.

  33. #33
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Alltså jag tar till mig av kritiken, tror du nämnt det någon gång förut Lackan och även någon mer. Faktum är att jag har funderat en hel del på det. Men så är det så olika, en del avsnitt blir långa, andra korta. En del är långa när man spelat in men när man klippt bort tanketystnader och hummanden är de inte så långa längre. Det är liksom knepigt att veta när man ska bryta under en inspelning för att hålla nere längden. Känner det vore trist att bryta ett bra flow för att sen få ett för kort avsnitt när allt är friserat och fint. Har också funderat på att bryta av avsnitten i flera delar och släppa olika tider men det känns helt fel.

    Jag tänker mycket på kvalitet, att om jag ber om någons uppmärksamhet i över en timme ska ju inte den personen behöva känna efteråt att det var en bortslösad timme. Samtidigt får jag ju gå till mig själv lite och tänka på hur jag konsumerar lyssning. Och då känner jag att jag hellre har ett långt avsnitt med mycket som är intressant som jag får lyssna på i omgångar för att komma igenom än ett där inte allt kom med.

    Med det sagt så kommer nästa avsnitt bli lite kortare. Men det efter det kan nog bli en smula längre igen

    Återigen, tack för att ni lyssnar och tar er tid att kommentera! Både positivt och förbättringsförslag (ser inte Lackans åsikt som något negativt alls) är välkommet, det är ju svårt att jobba i vakuum liksom.

  34. #34
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Tack för ett mycket bra och intressant avsnitt, stryph och BURG! Grym syntbas! Visste inte att du gjorde så mycket olika musik, BURG! Sköna kreativa inspirationsinslag!

    Ferger studios var jag själv i någon gång på 80-talet. De hade en Linn LM-1. Grymt att få testa en sådan. Extremt fett ljud.

  35. #35
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samtidigt får jag ju gå till mig själv lite och tänka på hur jag konsumerar lyssning. Och då känner jag att jag hellre har ett långt avsnitt med mycket som är intressant som jag får lyssna på i omgångar för att komma igenom än ett där inte allt kom med.
    Ja så är det. De som har ett (för) short attention span etc får helt enkelt trycka på pausknappen. (Tycker själv absolut inte att något avsnitt har varit för långt, snarare tvärtom. )

  36. #36
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker mycket på kvalitet, att om jag ber om någons uppmärksamhet i över en timme ska ju inte den personen behöva känna efteråt att det var en bortslösad timme.
    Nej, kvaliten är absolut inte en issue - den är mycket hög och alla avsnitt är överlag intressanta.

    För mig är det bara problemet att hitta plats i livspusslet för att få så mycket sammanhängande tid. Men så är jag en extremt ovan podd-lysnare också, ska erkännas. Så ta min kommentar med mycket salt.

    Och det är väl ingen kritik egentligen heller, utan mer kanske ett tips ur marknadsföringsperspektiv.

  37. #37
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Ljudboksapparna har ju en hastighetsjustering, tror att även Spotify har det på sina poddar.
    BURG skulle säkert låta väldigt underhållande i tre gånger hastigheten.

  38. #38
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Supernajs avsnitt!

  39. #39
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Intressant intervju med Jouni som jag minns som den coolaste syntaren på Bergslagsskolan 1988.

    Jag tycker inte att avsnittet var för långt.

  40. #40
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag tycker det är suveränt att du tar ut svängarna, stryph. Redan Tage Danielsson irriterade sig på "snuttifieringen" och utvecklingen har knappast blivit bättre sedan hans tid. Det finns folk som kämpar emot. Dan Carlins "Hardcore History" har avsnitt som är uppemot 5-6 timmar långa och jag älskar det. Man får ju pausa, spola fram och tillbaka, men det är som godisar som varar läääänge. Svensk Hushållssynth är en bastion i kampen mot klickhysterin.

    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag tar till mig av kritiken, tror du nämnt det någon gång förut Lackan och även någon mer. Faktum är att jag har funderat en hel del på det. Men så är det så olika, en del avsnitt blir långa, andra korta. En del är långa när man spelat in men när man klippt bort tanketystnader och hummanden är de inte så långa längre. Det är liksom knepigt att veta när man ska bryta under en inspelning för att hålla nere längden. Känner det vore trist att bryta ett bra flow för att sen få ett för kort avsnitt när allt är friserat och fint. Har också funderat på att bryta av avsnitten i flera delar och släppa olika tider men det känns helt fel.

    Jag tänker mycket på kvalitet, att om jag ber om någons uppmärksamhet i över en timme ska ju inte den personen behöva känna efteråt att det var en bortslösad timme. Samtidigt får jag ju gå till mig själv lite och tänka på hur jag konsumerar lyssning. Och då känner jag att jag hellre har ett långt avsnitt med mycket som är intressant som jag får lyssna på i omgångar för att komma igenom än ett där inte allt kom med.

    Med det sagt så kommer nästa avsnitt bli lite kortare. Men det efter det kan nog bli en smula längre igen

    Återigen, tack för att ni lyssnar och tar er tid att kommentera! Både positivt och förbättringsförslag (ser inte Lackans åsikt som något negativt alls) är välkommet, det är ju svårt att jobba i vakuum liksom.

  41. #41
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svensk Hushållssynth är en bastion i kampen mot klickhysterin.
    Jag ger mig, jag är ett offer för min samtid. Lyssna på sawtooth och inte på mig, stryph!

  42. #42
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Haha tack alla Fina ni är!

  43. #43
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant intervju med Jouni som jag minns som den coolaste syntaren på Bergslagsskolan 1988.

    Jag tycker inte att avsnittet var för långt.
    Haha, numera gubbsyntare.. så långt ifrån cool en kan komma

  44. #44
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lyssnat ikapp här också - kul att höra morfar dra blandade anekdoter från sina resor över de sju haven!

  45. #45
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .. resor över de sju haven!
    Kul tackar! Det enda som saknas är att se Sister Ray på TV ...

Liknande ämnen

  1. Intervju med Mr Gore
    Av Demokid i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 13:56
  2. Intervju med Elektron
    Av gazt i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 12:29
  3. Intervju med Autechre
    Av jgb i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 22:53
  4. Intervju med Propellerhead
    Av Martin Pettersson i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 03:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •