Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Synthar via patch bay och kompressor.

  1. #1
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior

    Synthar via patch bay och kompressor.

    Kamrater,

    Jag har en Behringer Neutron, och en Fat Man Fat 2.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4653.jpeg 
Visningar:	28 
Storlek:	2,55 MB 
Id:	106562

    Jag tänker mig att skaffa någon synth till i racket, utan att nödvändigtvis behöva skaffa en kompressor till, så då vore det kanske enklare med en enkel patch bay i racket, för att slippa hålla koppla in och ut line in i min Fat Man Fat 2 om jag vill köra via kompressorn. Annars kan jag patcha direkt till ljudkortet också (Focusrite Clarett 4pre TB).

    Hur löser ni sådant?

    Jag upptäckte att instrument input i Fat 2 inte kopplar ur lineingången på baksidan när jag kopplar in basen eller guran, men om line in- eller XLR-kabeln sitter i utan att vara kopplad till något lär den väl inte bidra med något oönskat ljud, eller?

    Sedan undrar jag hur man för över bilder till 99 utan att få dem på sniskan eller upp och ner i preview. Denna är tagen med iPhone och importerad till Bilder.app på macen, och sedan exporterad till disk.

    Vänligen, Ylan

  2. #2
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Jag hade nog skaffat en liten Mackie mixer ist, och lagt compressor på ALT-bussen eller som inset på kanalen.

  3. #3
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Jag vet inte om jag behöver en mixer egentligen.

    Jag vill ha alla kanaler separat in på tejp (Ok, hårddisk). Jag har 4 mikrofonförstärkare på ljudkortet och 1 på min Fat Man 2. I nuläget kommer jag inte att behöva fler.

    Vad skulle mixern ge mig?

    Jag har en enkel Alto L-8 som jag knappt använder.

    Vänligen, Robert

  4. #4
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte om jag behöver en mixer egentligen.

    Jag vill ha alla kanaler separat in på tejp (Ok, hårddisk). Jag har 4 mikrofonförstärkare på ljudkortet och 1 på min Fat Man 2. I nuläget kommer jag inte att behöva fler.

    Vad skulle mixern ge mig?

    Jag har en enkel Alto L-8 som jag knappt använder.

    Vänligen, Robert
    Om du redan har en mixer skulle jag använda den istället för att köpa en patchbay. Nu har jag aldrig använt en Alto mixer, så vet inte hur pass avancerade "routing" möjligheter den erbjuder, men det går säkert att hitta på något skoj.

    Hade jag varit du så hade jag provat:
    Synt 1 => Mixer input 1
    Synt 2 => Mixer input 2
    (jag utgår här ifrån att de första kanalerna är mono)
    Mixerns main out L => compressorn => Ljudkortet
    Mixerns main out R => Ljudkortet

    På detta vissa använder du pan-ratten för att välja vilken synth du vill skicka till compressorn. Pan 100% L går hela signalen genom compressorn. Pan 100% R går ljudet rakt in i ljudkortet. Allt där i mellan ger "parallell compression".

    Sen skulle man kunna tänka sig att lägga compressorn på aux och dra in den i mixern igen för ännu mer flexibilitet, men då borde den vara pre-fader.
    Senast redigerat av uc.t den 2022-05-03 klockan 09:29.

Liknande ämnen

  1. Patch bay - koppling. Hjälp önskas!
    Av Marcus75 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-10-29, 03:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •