Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Studio One tappar MIDI I/F

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Studio One tappar MIDI I/F

    Jag bär på något skumt virus, så måste det vara, det finns ingen som lyckas ha så mycket när det kommer till musikskapande med dator som jag. Bara så ni vet, tycker lite synd om mig själv, all kreativitet dödas.

    Hursomhelst, öppnade en låt jag började på för några veckor sedan, utan att ändra något eller ens använt grejerna, efter tryck på stop en eller två gånger så tappar Studio One bort midiinterfejset (ESI M4U), har testat att ta bort och bara lägga till en port, bytt USB-port och kabel, ryckt allt inkopplat till intefacet.
    Skapat ett helt blankt projekt, med bara ett MIDI-spår, samma knas.
    Räcker med att byta midikanal så skiter det sig.
    Senaste version installerad.

    Och det bästa av allt, i Ableton funkar det utmärkt.

    Tips och idéer? Bara vända mig till Presonus support?

  2. #2
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag antar att du lekt runt med alla andra prefs i Audio setup? Man vet ju aldrig vad för tokigheter som kan hända.

    Plug-in Nap
    Low latency monitoring
    Dropout protection
    m.fl...

    EDIT: Ser att du hade samma problem 2014 Mtc tänkte jag också på.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att du lekt runt med alla andra prefs i Audio setup? Man vet ju aldrig vad för tokigheter som kan hända.

    Plug-in Nap
    Low latency monitoring
    Dropout protection
    m.fl...

    EDIT: Ser att du hade samma problem 2014 Mtc tänkte jag också på.
    Haha, det är så man hittar sina gamla trådar, skapa en ny om samma sak cirka åtta år senare.
    Dags att pensionera interfacet, eller mig själv kanske.

    Provade att köra MIDI via Focusrite 18i20, verkar funka. Så kanske inte fel ute om jag tänker att ESI-burken får spader av för många start/stop, men funkar ju med Ableton, men kanske den ena eller andra skickar all notes off eller nåt.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, det är så man hittar sina gamla trådar, skapa en ny om samma sak cirka åtta år senare.
    Dags att pensionera interfacet, eller mig själv kanske.

    Provade att köra MIDI via Focusrite 18i20, verkar funka. Så kanske inte fel ute om jag tänker att ESI-burken får spader av för många start/stop, men funkar ju med Ableton, men kanske den ena eller andra skickar all notes off eller nåt.
    Testa att stänga av alla former av MIDI-klocka och MTC. Det kanske överbelastar interfacet.
    Det skall man alltid göra för övrigt oavsett interface annars blir midi:t otight.
    Klockimpulserna trängs i samma linjära enfiliga led som midi-noterna.

  5. #5
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa att stänga av alla former av MIDI-klocka och MTC. Det kanske överbelastar interfacet.
    Det skall man alltid göra för övrigt oavsett interface annars blir midi:t otight.
    Klockimpulserna trängs i samma linjära enfiliga led som midi-noterna.
    Allt var avstängt (haft strul med klocka tidigare japp), och provade dessutom att ta bort allt och bara lägga till en port, ett midispår, en not, ändå krasch.
    Men måste nog vara interfacet som är paj, för varken dator eller DAW anser sig ha tappat anslutningen, utan bara interfacet som slutar skicka ut.

  6. #6
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Men alltså vad i hvete!

    Samma problem med USB-MIDI direkt in i Kurre, några stop/start så kommer inget MIDI till Kurre, reconnect så funkar det, till några stop/start igen. Inget annat inkopplat via USB, utom tangentbord och mus. Ljudkort bortkopplat också.

    Fattar inte. Måste ju vara Studio One, men hittar ingen annan som har liknande problem och min ticket har de inte svarat på.

    Jag känner mig utvald, har aldrig haft en setup som funkat! Varken audio eller MIDI, trots 6-7 olika datorer, 4-5 ljudkort, olika MIDI-interface och olika DAW.
    Så jävla less på skiten! Borde hämta släggan och slå ihjäl apparatfanskapen och aldrig ens försöka spela en ton igen.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jo, de hade svarat, måste tydligen logga in, ingen avisering via mail.
    Men standardsvar om kolla senaste drivrutiner, setup korrekt o.s.v.

    Upptäckte nu att S1 fortfarande tar emot MIDI även när det slutat skickas ut, måste ju innebära att problemet är i S1? Men då finns det ingenting jag kan göra? Kör ju senaste version.

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    OK! Jag får väl skämmas då! En omstart av datorn (och någon lurpassande Windows update) så verkar det funka.

    Felsökning steg 0
    Have you tried turning it on and off again...

    Men det förklarar inte varför Ableton snurrade på bra och varför MIDI ut via 18i20 funkade, men inte Kurre eller ESI.

    Nåväl, nu går jag ut och gräver i rabatten istället, sedan är det grillning och kväll och musik gjord innan sommarsemestern igen.

    Bara lite bitter.

Liknande ämnen

  1. Noob MIDI export i FL Studio 12
    Av koppeti i forum Övriga DAW
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-27, 00:43
  2. Windows? tappar bort MIDI I/F
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 18:49
  3. Cubase tappar MIDI
    Av NON i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 12:40
  4. FL Studio 7 Demo - MIDI problem
    Av Synapskollaps i forum Övriga DAW
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 14:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •