Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 147

Ämne: Allmän tråd om att spela trummor

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Allmän tråd om att spela trummor

    Ja, det finns ju (väl) ingen. Inte mkt aktivitet i subforumet, mest trummisar som har det-tråden (bra tråd) men där platsar väl inte vi amatörer :-)

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Igår spelade jag in trummor i en kompis låt. Långsamt rockig/doomig i tretakt (polska). Så jävla kul. Ju längre vi höll på desto enklare spelade jag, det blev också roligare. Innan spelade jag lite tramsiga fills och wxtraslag. Det blev lite sånt på slutet, sån medveten otajthet i det mkt sänkta tempot. Men ja fan vad kul. Har knappt spelat trummor på typ femton år.

    Däremot inte så kul: slår hyfsat konsekvent baksidan av vänster trumpinne i övre innanlåret när jag spelar hårda kantslag. Och hårda kantslag spelar jag nästan jämt. Har stora fina blåmärken där idag. Hade fått skaffa någon sorts skydd där om jag hade spelat mycket.
    Kan för övrigt rekommendera klättertejp på blåsor och sånt. Har lite klen hud, och i fredags gick det hål på lillfingrets trampdyna på höger hand. Tejpen räddade mig och lossnar inte för något.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot inte så kul: slår hyfsat konsekvent baksidan av vänster trumpinne i övre innanlåret när jag spelar hårda kantslag. Och hårda kantslag spelar jag nästan jämt. Har stora fina blåmärken där idag. Hade fått skaffa någon sorts skydd där om jag hade spelat mycket.
    Kan för övrigt rekommendera klättertejp på blåsor och sånt. Har lite klen hud, och i fredags gick det hål på lillfingrets trampdyna på höger hand. Tejpen räddade mig och lossnar inte för något.
    ...när jag började - monteringshandskar i tunt läder från Classe och ett par riktigt lätta träningsskor, typ (men inte begränsat till) sådana för bilracing, boxning etc. När det gäller att "slå på sig själv" med virvel och/eller hihat - en idé kan vara att justera höjden på trumma/hat. I stridslarmet är det lätt att man inte upptäcker skador innan de redan uppkommit...

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Måste skaffa vettig hihat till kommande säsongen. Min startone-skit vänder sig utochin när man pressar den. Priset man får betala för att man kör den billigaste möjliga. Men idag fick jag en halv, mer seriös, hatt av Moeldin så det är på god väg

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...när jag började - monteringshandskar i tunt läder från Classe och ett par riktigt lätta träningsskor, typ (men inte begränsat till) sådana för bilracing, boxning etc. När det gäller att "slå på sig själv" med virvel och/eller hihat - en idé kan vara att justera höjden på trumma/hat. I stridslarmet är det lätt att man inte upptäcker skador innan de redan uppkommit...
    Handskar verkar läbbigt. Och jag spelar barfota.

    Visst kan man ändra höjden, men det här var inställt för tunga kantslag med avslappnad handled liksom. Perfekt. Och komfort i spelandet slår smärta efteråt :-D

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste skaffa vettig hihat till kommande säsongen. Min startone-skit vänder sig utochin när man pressar den. Priset man får betala för att man kör den billigaste möjliga. Men idag fick jag en halv, mer seriös, hatt av Moeldin så det är på god väg
    Känns igen!

    Min är ultrasämst, men så ingick den med nå't skit jag köpt en gång. Tror det var ett Ddrum-kit annodazumal. Resten är sålt. Den här bankar jag skiten ur när andan faller på.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har ett par fina 13" Zildjan-lock jag köpte här på 99an för 10 år sedan ca, dock tjocka, feta och "o-krispiga" i tonen. Kör Gen-16-hats nu som behöver EQ:as ordentligt för att få rätt "ton".

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Handskar verkar läbbigt. Och jag spelar barfota.

    Visst kan man ändra höjden, men det här var inställt för tunga kantslag med avslappnad handled liksom. Perfekt. Och komfort i spelandet slår smärta efteråt :-D
    To each his own Därför jag kör tunna monteringshandskar som blir som ett "second skin" samt ultralätta skor som skyddar tillräckligt.

  8. #8
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Kul med en trumtråd!
    Spelade trummor way back och hade ett digitalt set sist, som jag sålde pga platsbrist.
    Hade ett rätt stort set med Zildjian/Sabian AAX som jag sålde av innan dess och därmed startade mitt syntsamlande för 12 år sedan
    Senast redigerat av musicman den 2022-03-06 klockan 22:29.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett par fina 13" Zildjan-lock jag köpte här på 99an för 10 år sedan ca, dock tjocka, feta och "o-krispiga" i tonen. Kör Gen-16-hats nu som behöver EQ:as ordentligt för att få rätt "ton".



    To each his own Därför jag kör tunna monteringshandskar som blir som ett "second skin" samt ultralätta skor som skyddar tillräckligt.
    Tejp på blåsorna är ju grymt (innan)

  10. #10
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Spelar nog lika mycket trummor som synt, drumless tracks på Youtube gör det hela kul på kammaren.
    Har ett Pearl EXR med Tama Swingstar virvel (den som någon lämnade i en replokal för länge sedan) kompletterat med Meindl classics custom cymbaler och china från Thomann, nöjd med ljudet nu har varit lite prylsport över det hela, som med syntar.
    (Har returpunktat två andra kit, finns ingen marknad.
    Även ett nedpackat Rolle TD-6, går inte att sälja för mer än kaffepengar.)

    Men spela trummor är så kul! Föredrar Dire Straits, Tom Petty och U2.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har också börjat spela trummor på äldre dar...
    När jag spelade i strumplästen fick jag blåmärken ovanpå foten för pedalklubban slog tillbaka...
    Nu kör jag med Birkenstock-tofflor
    Det är faktiskt inte så jäkla svårt som det ser ut...gäller att man smaskar på rejält på virveln på 2 och 4 så inte spökslagen blir nästan lika höga i volym...!
    Sedan har Pro Tools gamla fina Beat Detective som enkelt kan kvantisera mitt spelande

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har gett ungarna och mig själv en padcontrol och en rejäl fotpedal att leka med när man känner för det. Det och en emu workstation som triggermodul räcker alldeles utmärkt för att stilla behovet.
    Har dock upptäckt ett märkligt fenomen. Padcontrol dödar kickens trigger om jag spelar ett annat ljud samtidigt på en pad. Hoppas det är en firmwaregrej, annars får jag få ut tummen och göra klar min PTX8 med RX5USB-kort och egna samplingar. (Nån som kan göra nåt enkelt exakt CNC-snitt i aluminiumfront?)

    Hursomhelst kidsen älskar att banka på trummor. Högt ska det va också.

  13. #13
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Hursomhelst kidsen älskar att banka på trummor. Högt ska det va också.
    Kul för dig! Min ungar gillar bara att banka på trummorna när jag försöker spela synt i lugn och ro och digitaltrummorna var kul en vecka
    Besvikelsen är total över dagens ungdom!


  14. #14
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har just köpt radhus. Sutteräng med allrum/gillestuga i nedre, inre rummet. Skulle så gärna vilja kunna ha ett trumset där men vet inte om jag vågar. Hade gärna byggt nåt litet bås med tunga väggar och podie för att dämpa lite. Nån med erfarenheter kring att spela akustiska trummor trots grannar? Digitala trummor lockar inte, vill ju att de ska kännas i kroppen, men gör gärna vad jag kan för att ta ner volymen.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...kör digitalt och skaffa en sådan där feedback-stol!

  16. #16
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har spelat nästan hela livet, fast väldigt från och till.
    Bitvis har jag övat upp chopsen ganska bra men sedan har jag intresserat mig för annat och så har jag tappat det igen.
    Senaste formtoppen var för 8 år sedan, då hade jag spelat regelbundet flera gånger i veckan i tre år. Nu har jag knappt spelat sedan dess, men håller på att ta upp det igen.
    Älskar att spela trummor. Glömmer bort allt annat och kan sitta hur länge som helst.

    Jag skulle gärna gå ihop med några andra här och peppa varandra lite att öva och sätta upp små personliga utmaningar osv. Någon som skulle vara på det?

  17. #17
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot inte så kul: slår hyfsat konsekvent baksidan av vänster trumpinne i övre innanlåret när jag spelar hårda kantslag. Och hårda kantslag spelar jag nästan jämt. Har stora fina blåmärken där idag. Hade fått skaffa någon sorts skydd där om jag hade spelat mycket.
    Kan för övrigt rekommendera klättertejp på blåsor och sånt. Har lite klen hud, och i fredags gick det hål på lillfingrets trampdyna på höger hand. Tejpen räddade mig och lossnar inte för något.
    Låter som att du skulle ändra sittposition och höjd på virveltrumman lite det låter som att du har virveln för djupt mellan låren, kanske också lite för nära kroppen?

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag som spelar mina egna trummor helt utan att anse mig vara trummis på något sätt som kan jämföras med en riktig trummis, råder till det klassiska K.I.S.S. = Keep It Simple Stupid. Det har hänt "några" gånger att jag känner "fan det här går ju bra" för jag har hamnat in the pocket i ett fint groove, så jag tillåter mig ett fill. Skulle inte gjort. Kommer inte ens tillbaka till groovet Men håller jag mig bara till det jag börjat med kan jag komma undan med nåt som låter riktigt bra.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Möjligt. Jag har egentligen knappt spelat på typ femton år, så har inte trimmat in mitt favorit-sätt att sitta. Och med delad replokal är det jobbigt att ändra jämt.

    Men, apropå ditt andra meddelande, så är det roligt att grundförmågan att spela trummor bra fanns kvar. Mycket är såklart lite ovant och mer övning hade nog gjort stor skillnad, men kunde spela in så det lär bra. Och det är ju FÖRBANNAT kul att spela trummor! Egentligen roligare med gitarr, men det roliga med gitarr är ju att man också kan spela saker man har skrivit och uttrycka sig. Trummor blir ju mest komp, fyrtakt är ändå fyrtakt. Men bra och viktigt för det.

  20. #20
    henning
    henning är inte uppkopplad
    hennings avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har just köpt radhus. Sutteräng med allrum/gillestuga i nedre, inre rummet. Skulle så gärna vilja kunna ha ett trumset där men vet inte om jag vågar. Hade gärna byggt nåt litet bås med tunga väggar och podie för att dämpa lite. Nån med erfarenheter kring att spela akustiska trummor trots grannar? Digitala trummor lockar inte, vill ju att de ska kännas i kroppen, men gör gärna vad jag kan för att ta ner volymen.
    Jag bor i radhus och slog till på ett vanligt trumset och placerade i källaren. Kittade upp det med Remo Silentstroke samt Zildjan LV Series – helt ok som övningsset. Verkligen inte samma känsla som riktiga trummor men definitivt bättre än digitaltrummor.

    Och ja, det är verkligen tyst – grannarna har inte hört något alls. Pianot däremot verkar gå igenom väggarna.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har säkert skrivit det tidigare i tråden, men för mig är rak 4/4 det allra svåraste. Brutet jazzsväng, div. reggaebeats, 7/8, 11/8, 13/8 har jag alla betydligt lättare för. Men en kvick klassisk rockfyra får jag fan sällan till. Kräver såklart massor av träning.

    Riktigt piano går genom väggar japp. Det är väl den rena tyngden som gör kontakten med husmaterial väldigt tight och resonant. Att ställa det på gummifötter kan nog hjälpa en bit.

  22. #22
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Man blir aldrig tillräckligt bra på trummor för att man ska komma över behovet av att öva på en enkel ullabella

  23. #23
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Vi bor i gavelkedjehus (med det är radhus rent praktiskt). Har musikrummet med trumset längst bort från grannen, i källaren. Betong är bra på att stävja spridning av icke basljud, så med stängd dörr tycker jag det funkar bra (vad grannarna tycker vet jag inte).
    Köpte lite meshskinn och Thomanns tysta cymbaler, men det var inte så kul, så de är borta nu.

  24. #24
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag bor i lägenhet och övar med övningsplatta hemma och sen hyr jag in mig i utrustad replokal. Tar med cymbaler och virvel. Funkar bra men hade helst bott så att jag kunde ha trummor hemma

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Finns det ens NÅN baskagge som låter som baskagge ska utan att man har en gammal kudde eller liknande dämpgrej i den? Både mitt och sonens kit lät ju som ett bowlingklot i ett trapphus utan. Det är med dämpkudden i man trimmar in sitt feta basklipp. Eller låter proffskit bra utan? Eller har de andra smarta dämpsystem?

  26. #26
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det ens NÅN baskagge som låter som baskagge ska utan att man har en gammal kudde eller liknande dämpgrej i den? Både mitt och sonens kit lät ju som ett bowlingklot i ett trapphus utan. Det är med dämpkudden i man trimmar in sitt feta basklipp. Eller låter proffskit bra utan? Eller har de andra smarta dämpsystem?
    Vet inte, men alltid kört med kudde, matta och dylikt.

  27. #27
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det ens NÅN baskagge som låter som baskagge ska utan att man har en gammal kudde eller liknande dämpgrej i den? Både mitt och sonens kit lät ju som ett bowlingklot i ett trapphus utan. Det är med dämpkudden i man trimmar in sitt feta basklipp. Eller låter proffskit bra utan? Eller har de andra smarta dämpsystem?
    Om man inte dämpar den så måste man stämma upp den för att den ska låta bra, men då får man det där jazzljudet och det passar inte till allt. Det är ju egentligen bara en puka som ligger ner. Så för att få ett kort ljud så behöver man dämpa rätt mkt.
    Om man stämmer ned för djupt för trumman utan att dämpa så låter det dåligt oavsett hur lyxig trumma man har.
    Kvalitén på skinnen spelar väldigt mkt roll när man kör utan dämpning också.

  28. #28
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    av alla trummisar jag träffat på under alla år som då inte är jazztrummisar så tror jag alla har haft nån form av kudde eller
    skummadrass eller något i sin baskagge för att få ljudet dom vill ha.

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Där ser man. Ja man vill ju inte att det ska låta BONGNGNGNGNGNG om baskaggen, och det gör det ju inte heller på nån gammal jazz jag nånsin hört (=massor) så de hade säkert kuddar i de med. Och man vill såklart ha det så basigt som möjligt. Men jag har för mig att jag sett trumset med en skruvbar dämpgrej som spänns upp på insidan. Men det kanske mest gäller hängpukor?

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja. Lite gammeldags med såna skruvar. Fanns på setet jag spelade in på (snygga akryltrummor, typ mörkgrå, med remo pinstripes). Fett. Och en sån ludwig supraphonic, 24” crashig ride från Turkish. Nice doomset

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där ser man. Ja man vill ju inte att det ska låta BONGNGNGNGNGNG om baskaggen, och det gör det ju inte heller på nån gammal jazz jag nånsin hört (=massor) så de hade säkert kuddar i de med.?
    https://youtu.be/AJ2Tij1JnHY?t=1234

  32. #32
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra klipp!

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Intressant, och det där låter bra på sitt sätt. Bättre än mina lägstaprisskinn på alla sätt Men inte låter all jazz sådär inte.

    Drar till med mina tre favoriter

    Inte här

    https://youtu.be/DWh7BkzRqXc

    Eller t.ex. här (jävlar vilket lyx-klipp va? )

    https://youtu.be/Nu1teeixmpw

    Det låter ju inte 909-torrt men nåt har de nog i kaggen.

  34. #34
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av LesslieHammond Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    av alla trummisar jag träffat på under alla år som då inte är jazztrummisar så tror jag alla har haft nån form av kudde eller
    skummadrass eller något i sin baskagge för att få ljudet dom vill ha.
    Jo men det beror ju också lite på vilken typ av musik du spelar.
    Själv spelade jag i metalband tidigare.
    Vud livespelningar fanns ingen dämpning i baskaggen. fanns tillfällen då även trumskinnet mot publiken var borttaget.
    Däremot vid inspelning i studio är nog dämpning i bastrumman mer regel än undantag. Nu när jag har hemstudio är den dämpad.
    Vill verkligen poängtera att man inte behöver köpa dyra mickar mm för att få kanonljud i "riktiga" trummor vid inspelning. Själv köpte jag en box med 6 mickar hos Gear 4 music. kostade ca:3500 kr. Jag la däremot ca en veckas fritid på att placera mickarna rätt mm. De anslöts till (en lika billig) Behringer mixer, där man även kan justera in ljudet. Är riktigt nöjd med ljudet. Ska lägga ut min kommande låt om några veckor (Grandpas Illusion "Endless Infinity") på Spotify och här, så kan ni avgöra hur ni tycker det låter.Btw, har redan låtar där och vill tillägga att i några låtar använder jag inte riktiga trummor, utan syntetiska slag. Det är inte alltid trummor platsar i en låt..
    Vill tillägga att jag är "gubbe" i sammanhanget 65 år.
    Jag använder Audacity som mitt inspelningsprogram. Bland vissa anses det väl "lite off" men jag är totalt "off" när jag läser vissa trådar här..haha.. alla dessa förkortningar mm är rena hyroglyfer för mej. Men jag tänker som så att vid mina tidiga inspelningar i studio fanns baea rullband och det funkade ju det också..
    Senast redigerat av Rivstart den 2022-04-16 klockan 12:25.

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bakskinnet (eller frontskinnet kanske är bättre benämnt ) har jag lite svårt att förstå på baskaggen. Brukar ju kallas för resonansskinnet på trummorna, men sällan vill man ju ha nån resonans på kaggen. Det är säkerligen en kvalitetsgrej också, men på mitt skit-kit jag har i studion lät det bara florp-fladder om det, så jag har jag klippt det till en ring, innanför vilken jag har spänt fast kartong med två smarta hål i. Det låter riktigt bra inspelat, med micken på rätt ställe.

  36. #36
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jo med fantasi och lite tålamod går det att få till riktigt bra trumljud. Det är bara att testa sej fram.

  37. #37
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo med fantasi och lite tålamod går det att få till riktigt bra trumljud. Det är bara att testa sej fram.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220413_135958.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	3,02 MB 
Id:	106281
    Senast redigerat av Rivstart den 2022-04-16 klockan 13:51. Anledning: samma bild 2 ggr

  38. #38
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220413_140114.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	3,48 MB 
Id:	106283
    Senast redigerat av Rivstart den 2022-04-16 klockan 13:59. Anledning: samma bild 2 ggr

  39. #39
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den "otekniske" gjorde sitt bästa för att lägga upp några bilder på trummorna och mixern i min studio..
    Från mixern går 2 kablar in i en Focusrite 4o4 och vidare in i datorn.
    Ett tips jag vill ge till de som använder Focusrite som jag, använd AIR. Det blir verkligen skillnad.

  40. #40
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220413_140114.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	3,48 MB 
Id:	106283
    Såg genomtänkt och snyggt ut.

  41. #41
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg genomtänkt och snyggt ut.
    Tack.

  42. #42
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Du kör alltså multimickat till mixern, sen stereo till datorn? Det ska jag prova. Har också bara 2 in. Men jag funderar på om inte kaggen ändå ska få ha ena kanalen för sig själv. Hur gör du?

  43. #43
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,
    Jag har 6 mickar från trumsetet in i mixern.
    Där har jag ställt in alla mickar individuellt.
    Och testat så att det funkar, speciellt volymmäsigt när jag spelar. Märkte att det är lätt att det kan komma för mycket ljud från andra trummor/cymbaler ommman placerar mickarna fel. Där får man testa sej fram.
    I mixern kan jag sedan justera ljudet i trummorna, hur de ska ligga i stereoljudet och även lägga på någon effekt typ eko om jag vill ha det.
    Allt går ut i 2 kanaler till Focusriten. Därifrån in i datorn.
    Fördelen som jag tycker är bra, är att du får stora möjligheter att styra trummornas styrka .
    Det finns säkert massa andra ideer om trummickning, men jag tycker det funkar bra på detta vis.

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220413_140114.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	3,48 MB 
Id:	106283
    Eftersom du får mycket reflexer och resonanser i utrymmet, är det något som du tar hänsyn till när du placerar mikarna - tänker speciellt på overhead - eller fokuserar du på att närmicka?

  45. #45
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    När jag först testade placering så hade jag micken för golvpukorna uppe vid övre skinnen. Märkte att det lät "bullrigt". Satte den då mellan golvpukorna i höjd med underskinnen. Blev mycket bättre. Samma placering för de två mellanpukorna, och de två mindre pukorna Micken för virveln sitter mitt under ca 5 cm från skinnet.
    Bastrumsmicken i bastrumman ca 3 cm från skinnet.
    Använder endast 2 kondensatormick. En som overhead (se bilden) samt en precis under hi haten ca 3 cm, då jag tycker de funkar bäst mot cymbaler.

    Finns en bra video på Youtube där Simon Philips förklarar mickning av trummor väldigt bra. Jag såg den innan jag skulle placera mickarna.

    https://youtu.be/xwsvdSVSgSo
    Senast redigerat av Rivstart den 2022-04-18 klockan 22:46.

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag först testade placering så hade jag micken för golvpukorna uppe vid övre skinnen. Märkte att det lät "bullrigt". Satte den då mellan golvpukorna i höjd med underskinnen. Blev mycket bättre. Samma placering för de två mellanpukorna, de två mindre pukorna Micken för virveln sitter mitt under ca 5 cm från skinnet.
    Bastrumsmicken i bastrumman ca 3 cm från skinnet.
    Använder endast 2 kondensatormick. En som overhead (se bilden) samt en precis under hi haten ca 3 cm, då jag tycker de funkar bäst mot cymbaler.
    Intressant lösning! Mixar du in läck för att fånga övriga cymbaler? Jag menar för att få ett stereoperspektiv på dem i mixen?

  47. #47
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Intressant absolut. Måste krävts en hel del testande förstår jag, med det feta kittet SJälv kör jag med minimalt set, har varken skills eller utrymme för nåt fetare. Min standardmickning hittills är en på kaggen, en på rätt ställe över "resten". Det funkar oftast bra, men inte sällan är det virveln som får lida. Hihat hörs hur man än gör typ. Ska testa, när jag kommer igång nu efter vintern, med att låta kaggen fortsätta få ha en egen kanal, och mixa virvelmick + överhäng på den andra kanalen. Tror det kan lyfta lite. Vi får se

  48. #48
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    https://youtu.be/jsxfcgGb4QM

    rätt ball en-mick-teknik.

  49. #49
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant absolut. Måste krävts en hel del testande förstår jag, med det feta kittet SJälv kör jag med minimalt set, har varken skills eller utrymme för nåt fetare. Min standardmickning hittills är en på kaggen, en på rätt ställe över "resten". Det funkar oftast bra, men inte sällan är det virveln som får lida. Hihat hörs hur man än gör typ. Ska testa, när jag kommer igång nu efter vintern, med att låta kaggen fortsätta få ha en egen kanal, och mixa virvelmick + överhäng på den andra kanalen. Tror det kan lyfta lite. Vi får se
    Om jag bara hade kickmik och överhäng hade jag åtm haft stereo överhäng i XY eller ORTF, men du får bättre tydlighet med mik på snaren också, så 4 kanaler totalt. En SM57 är aldrig fel.
    Sen kan man laborera med att fasvända snaren mot överhänget och se om den låter sig försvinna ur överhängskanalerna för exklusivitet, men det kan lika gärna bli knas-fas.

  50. #50
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har fått bra resultat med en enkel övermick, inte direkt som generellt överhäng utan placerad i en "perfekt" zon mellan det som ska höras. Gör ofta en kopia av det spåret, där jag klipper fram pukslagen och ger de en egen separat EQ och kompressor. Det blir förvånansvärt bra och definerat faktiskt. Har det hellre så och får med för lite än för mycket på den enstaka kanalen.

    Men en mixer mellan med virvel och ÖH som man testat fram och begrundat, kan säkert bara bli bättre. Tänker min vanliga standarkondningsmick över, och en klassisk "trög" dynamisk nära virveln. Just stereo är inte så viktigt. Min allmänna erfarenhet av att ha testat olika metoder på olika set på olika ställen genom åren är att bäst blir det med så få mickar som möjligt, eller med så många som möjligt. Alla kompromisser däremellan brukar bara ge problem.

  51. #51
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av henning Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bor i radhus och slog till på ett vanligt trumset och placerade i källaren. Kittade upp det med Remo Silentstroke samt Zildjan LV Series – helt ok som övningsset. Verkligen inte samma känsla som riktiga trummor men definitivt bättre än digitaltrummor.

    Och ja, det är verkligen tyst – grannarna har inte hört något alls. Pianot däremot verkar gå igenom väggarna.
    Åh, vilka bra tips! Skönt att det finns hopp

  52. #52
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag gissar att du menar "övrigt" ljud från cymbaler som kommer in i de andra mickarna?
    Det är inget större problem, då det inte är mycket.
    I min stereobild lägger jag dem som de är placerade i trumsetet, alltså hi-hat längst till höger osv. med mer fokus centralt på virvel och i synnerhet baskaggen.

  53. #53
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nu har jag uppdaterat mitt lägstapris-kit med betydligt bättre hihat och virvel, som jag bytt till mig från deleted user kan man säga, och det känns fan som om jag spelar bättre. Lite kanske för att jag slipper sitta och oroa mig för att hihatlocket ska vända sig utochin som förut

    Men ljud-tweaking på trumset är intressant. Millimetersmå flyttningar av tejp och dämp hit och dit gör tusen kronors ljudskillnad Jag stör mig som fan på om det "piper" om hihat, om ni förstår vad jag menar. Löst applicerade tejpbitar på motsatta sidor vid klockan löste faktiskt det missljudet den här gången.

    Hur ska man tänka med underskinnet på trummor? Vad påverkas om man spänner/slappar?

  54. #54
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ska man tänka med underskinnet på trummor? Vad påverkas om man spänner/slappar?
    Om du spänner upp resonansskinnet så förkortas sustain. Sen kan du ju också skapa en sorts pitch-envelope med förhållandet mellan slagskinn och underskinn. Högre pitch/hårdare spänt slagskinn och lägre pitch/mindre spänt resonansskinn skapar ju t ex en sjunkande pitchkurva.

  55. #55
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Intressant!

  56. #56
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag uppdaterat mitt lägstapris-kit med betydligt bättre hihat och virvel,
    Kul, vad blev det?

  57. #57
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lite av varje som deleted user ville bli av med

  58. #58
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Varit på den lokala musikaffären nu och sonderat terrängen med lite hjälp. Riktigt glad att det finns små kit med kagge på ty 16-18" och pukor därefter. Behöver inget Bonham-sound utan är glad för ett litet jazz-kit. typ 7-8k för ett sådant och de där Zildjan-cymbalerna lät ju toppen, typ 4k för ett sånt set. Plus sånt där mesh-skinn som man kan trä på ovanpå trummans sarg och lite stativ. ca 15k totalt, plus-minus några k. Känner mig riktigt pepp på att äntligen kunna få spela trummor hemma!

  59. #59
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Igår spelade jag in trummor i en kompis låt. Långsamt rockig/doomig i tretakt (polska). Så jävla kul. Ju längre vi höll på desto enklare spelade jag, det blev också roligare. Innan spelade jag lite tramsiga fills och wxtraslag. Det blev lite sånt på slutet, sån medveten otajthet i det mkt sänkta tempot. Men ja fan vad kul. Har knappt spelat trummor på typ femton år.

    Däremot inte så kul: slår hyfsat konsekvent baksidan av vänster trumpinne i övre innanlåret när jag spelar hårda kantslag. Och hårda kantslag spelar jag nästan jämt. Har stora fina blåmärken där idag. Hade fått skaffa någon sorts skydd där om jag hade spelat mycket.
    Kan för övrigt rekommendera klättertejp på blåsor och sånt. Har lite klen hud, och i fredags gick det hål på lillfingrets trampdyna på höger hand. Tejpen räddade mig och lossnar inte för något.
    https://uvuvuv.bandcamp.com/album/uv-atuan-split

    här är låten jag spelade på. Nöjd! Inget klick, inga klipp, en tagning live med gitarr och sång (som sen kastades bort, men vi liksom spelade ihop, KUL).

  60. #60
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Köpte ett Yamaha Hip Kit, 20” grund kagge och 10” + 13” pukor. Silentstroke skinn och Zildjan L80. Kan spela hemma i radhusets källare nu utan problem. Saknar snärten i virvel och pukorna har nästan ingen ton alls. Men duger gott för att öva upp chopsen. När vi bott in oss lite och/eller grannarna åker på semester så sätter jag på de riktiga skinnen för att få ett ordentligt sound. Med lite tur kan jag spela hyggligt då också

    Men viktigast av allt: det är sjukt kul att sätta sig en stund vid ett akustiskt trumset lite då och då under dagen och bara leka/öva. Har nyss kopplat upp mixer, högtalare och synthar så igår startade jag en basgång på Voyagern och la trummor till det. Slutade bara för att jag inser att familjen nog inte pallar att det mullrar samma takt bas om och om igen. Själv hade jag kunnat sitta där i timmar, om tid fanns.

    Tack igen @henning för tipset!

Liknande ämnen

  1. Spela in trummor
    Av seb i forum Slagverk
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 21:49
  2. Spela trummor, Rookie frågor !
    Av Firechild i forum Slagverk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 15:33
  3. Lokal att spela trummor och larma i?
    Av Antimon i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 18:35
  4. Spela midisignaler utan att spela över?
    Av outshape i forum Ableton
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 17:15
  5. Spela in trummor med få mikrofoner ?
    Av Lofi i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •