Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Arturia MatrixBrute - domen fem år senare?

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Arturia MatrixBrute - domen fem år senare?

    Ni som använt en Matrixbrute en längre tid, så ni hunnit lära känna den ordentligt - vad är ert omdöme? Fantastisk eller fiasko? Störande buggar som aldrig tycks fixas? Glappande knappar och rattar? Eller skulle ni köpa en igen, för fullpris, utan att blinka?

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hårdvaran inga problem hons mig. Några buggar har jag inte heller. Det enda störande är att det fortfarande inte finns något intelligent sätt att döpa patcharna på (det går i editorn med viss ansträngning) - men namnen syns ändå knappt på miniskärmen så det spelar egentligen kvitta.

    Jag köpte min ny fast beggad till förmånligt pris. Jag skulle inte betala fullpris för den - mest för att den är dyr.

    Den har, ljudmässigt, vuxit på mig under åren. Jag tycker fortfarande den är märkligt tunn i ljudet/oscillatorerna dock - men det handlar bara om min egen smak.

    edit: det enda hårdvaruaber som min har är att den är lite "bzzt" i på/av-knappen.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på det mesta. Bra och stabil hårdvara. Efter mjukvaruuppdateringen försvann glitch- och biljud.

    Jag har använt alla extra features för lite för att utvärdera fullt ut, men jag gillar sound och UI. Matrisen är överskådlig och intuitiv.

    Jag köpte min på 4soundrea för 16. Det är den enda fabriksnya synt jag har kvar hemma. Bra smäll för stålarna idag också. Jag skulle mycket väl kunnat handla en igen.

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det låter ju bra! Inga saker ni retar er på heller, utöver det där med att döpa patcherna? Typ att "men varför i allsin dar går inte den där parametern till elva", "hur är en människa skapt som designar en modmatris där man inte får routa x till y" eller nåt liknande?

    Tunn i ljudet låter förstås mindre bra. Trist om man upptäcker att man tycker detsamma när man väl kommer hem med besten. Det är ju omöjligt att beskriva ljud, men, tjaa, kan du försöka beskriva det lite mer Amon? Eller nån annan för den delen, om fler håller med.

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Alltså - det är kanske bara jag i HELA världen som tycker så. Men det är så mycket OMPH i Moogarna som står jämte den så man tänker att en synt med oscillatorer som har sex inbördes kontroller med ultrasaw, metalizer och vad det nu är skulle kunna låta MER

    Men den kan absolut låta fett också, så det är inte så att den inte kan det. Och den får en väldigt skön overdrive/dist om man leder ut signalen och sedan in i externa in igen.

    I övrigt har jag inte stört mig på några begränsningar egentligen. En liten detalj - som är en defekt på de flesta syntar - är att alla patchpunkterna där bak saknar märkning på panelens framsida. Man måste alltså luta sig över synten för att försöka se vilket hål som är vilket. Det i sin tur är nästan omöjligt att se utan att stå bakom synten - där texten dessutom ändå är tryckt från två olika håll, vilket är lite besynnerligt.

    Editorn var imponerande smärtfri. Installera och kör - ljusår bättre än exempelvis KORGs debacle med egna midirutiner som inte funkar osv.

    Extra plus för modulationshjulen i aluminium. Perfekt balanserad vikt för att få lite motstånd i rörelsen och slippa känslan av billig plast (Matriarch) eller gummi som blivit kleggigt (Sub 37)

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Hade faktiskt tänkt att fråga om din fetmareferens var Moog. Ja, vill man ha Moog-fläsk så får man nog köpa Moog. Eller en klon.

    Det där med kontakterna bak är ju bra märkligt! Vet inte hur många gånger man fått böka på diverse krångliga sätt för att försöka hitta rätt... Man får väl ha en sexig spegelvägg bakom manickerna.

  7. #7
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Köpte min tidigt, men uppgraderade till en Polybrute för ett år sedan. Vad jag minns, så var Matrixbrute råare och lite mer otyglad.
    Tre VCO;er med egna vågformer och oktaver ger mer övertoner. Analogt delay tillför också mörkare klanger, med en egen karaktär.Edit: intern överstyrning är väl också tydligt på Matrixbrute?
    Senast redigerat av jocks1 den 2022-01-02 klockan 14:13.

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Polybrute ja, jag borde väl kolla in den också. Men nu är det mest mono som jag har i tankarna.

    Synd att Matrixen är så stor bara. Närmaste konkurrent just nu är väl kanske Pro 3 och den är ju betydligt kompaktare. Men Matrixen verkar onekligen mer intuitiv, farbror Dave gömmer alltid så mycket i menyer. Och varför man sätter in tre filter men bara tillåter ett i taget fattar jag inte. Där vinner ju Matrixen stort. Hm...

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Matrixen är ju närmast en modularsynt i patchkabellöst format. Men ja, stor och tung är den. Man man måste älska en fet och vinklingsbar panel.

    Jag håller f ö med amon om hjulen. Även klavven passar mina tankar om hur klaviaturspel ska kännas under fingertopparna.

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polybrute ja, jag borde väl kolla in den också. Men nu är det mest mono som jag har i tankarna.

    Synd att Matrixen är så stor bara. Närmaste konkurrent just nu är väl kanske Pro 3 och den är ju betydligt kompaktare. Men Matrixen verkar onekligen mer intuitiv, farbror Dave gömmer alltid så mycket i menyer. Och varför man sätter in tre filter men bara tillåter ett i taget fattar jag inte. Där vinner ju Matrixen stort. Hm...
    En synt värd namnet skall vara stor

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Matrixen är ju närmast en modularsynt i patchkabellöst format.
    Absolut, det är det som lockar mig. Men det kan man faktiskt säga om Pro 3:an också, den har en mod matris med 32 "slots" för egna modulationer (plus fem fasta), 46 källor och 88 destinationer och de 32 slotsen kan vara aktiva samtidigt. Jag tror faktiskt det kan vara mer än Matrixen klarar? Det är ganska enkelt att sätta upp routingen dessutom. Men vill man se vad som redan är uppsatt i matrisen så måste man skrolla i menysystemet. Där vinner ju Matrixen lätt.

    Man man måste älska en fet och vinklingsbar panel.
    Det är jättetrevligt! Och tar jättestor plats... Bred är den också. Men fin.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En synt värd namnet skall vara stor
    Det gäller tyvärr även syntrummet...

  12. #12
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har en Matrixbrute Noir som eventuellt ska säljas, bara att höra av dig om du landar i att du vill ge en ett försök

  13. #13
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Matrixbrute Noir som eventuellt ska säljas, bara att höra av dig om du landar i att du vill ge en ett försök
    Tack, men ack! Jag vill ju inte ha black... Lutar hursomhelst just denna minut mer åt en Matriarch. En färgglad. Men pengarna trillar inte in på minst ett par månader, så jag hinner säkert ändra mig några gånger.

  14. #14
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag har en sedan några år tillbaka, kan inte ge en uppfattning om den då jag aldrig testat den, ser fin ut dock.

  15. #15
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en sedan några år tillbaka, kan inte ge en uppfattning om den då jag aldrig testat den, ser fin ut dock.
    Verkligen?
    Du har en ny synt som du aldrig ens provspelat?
    Det är delar av mig som inte får detta att gå ihop, men jag begriper att dt säker finns ett solitt skäl till detta.

    Men vilket?!

  16. #16
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen?
    Du har en ny synt som du aldrig ens provspelat?
    Det är delar av mig som inte får detta att gå ihop, men jag begriper att dt säker finns ett solitt skäl till detta.

    Men vilket?!
    Brist på tid. Jag har ett hoper synthar som jag aldrig använt. Hela mitt Eurorack har aldrig kopplats in, tex. Med ca ett hundratal synthar, samplers och trummaskiner blir det lätt för många. Delvis pga samlande av musikprylar. Jag gör det mesta in the box, kryddar sedan med några väl valda hårdvaruprylar. Men jag ska sälja av en del prylar nu, de tar för mcyket plats.

  17. #17
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ganska kul på metalliska/industriella ljud och kan dista på ett skönt sätt, men helt kass på traditionella "analoga" ljud. Allt som sagts om tunt ljud stämmer 100%. Min vintage Oddy fullständigt dödar den med bara en enda osc aktiv. Jag sålde min efter 6 mån, ville verkligen gilla den men klickade aldrig med grundljudet. Snygg och välbyggd är den dock.

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av villeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska kul på metalliska/industriella ljud och kan dista på ett skönt sätt, men helt kass på traditionella "analoga" ljud. Allt som sagts om tunt ljud stämmer 100%. Min vintage Oddy fullständigt dödar den med bara en enda osc aktiv. Jag sålde min efter 6 mån, ville verkligen gilla den men klickade aldrig med grundljudet. Snygg och välbyggd är den dock.
    Såpass?

    Metalliska och industriella ljud är nog det jag är minst intresserad av.

    Jag förväntar mig inte Moog-fetma och inte heller det "liv" som man får med en gammal vintagesynth som har lite instabilitet med oscillatordrift etc. Men bra moderna analogljud hade jag absolut förväntat mig.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såpass?

    Metalliska och industriella ljud är nog det jag är minst intresserad av.

    Jag förväntar mig inte Moog-fetma och inte heller det "liv" som man får med en gammal vintagesynth som har lite instabilitet med oscillatordrift etc. Men bra moderna analogljud hade jag absolut förväntat mig.
    Jag håller inte med villeman, och då har jag en gammal whiteface att jämföra med.

    Meeeeeeeen, med det sagt... man ska inte maxa i alla led. Det är bättre att hålla igen lite och höja volymen, använda filtren kreativt osv. Samma fenomen gäller på en annan "nyanalog", Alesis Andromeda. Den låter apa när man maxar hela signalkedjan. Det är samma på Arturias grejer. MiniBrute är likadan f ö.

  20. #20
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag skall inflika här att när jag numera tänker "Matrixbrute" tänker jag inte metall främst utan skeva lite "franska" ljud. Den har en helt egen palett och blir värdefull av den anledningen - den låter inte som andra syntar, vilket är kanon. Oavsett så är den såklart så kompetent att man kan få ur den mycket av det man behöver.

  21. #21
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller inte med villeman, och då har jag en gammal whiteface att jämföra med.

    Meeeeeeeen, med det sagt... man ska inte maxa i alla led. Det är bättre att hålla igen lite och höja volymen, använda filtren kreativt osv. Samma fenomen gäller på en annan "nyanalog", Alesis Andromeda. Den låter apa när man maxar hela signalkedjan. Det är samma på Arturias grejer. MiniBrute är likadan f ö.
    Agree to disagree Enkla saker som en fyrkant med PWM på oddyn jmf med samma på MB:n var enorm skillnad enl mig. Det var lite som att jämföra en plugg med analogt...Håller helt med om gain-staging på MB:n, man bör inte dra upp mer än kl 14 om man vill att det ska låta cleant.

    Det är nog hela grejen med "nyanalog" som inte passar min smak riktigt, speciellt om vi pratar polysyntar. Med det sagt köpte jag precis en Midimini V30, låter som en dröm och passar min smak som en handske...

  22. #22
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skall inflika här att när jag numera tänker "Matrixbrute" tänker jag inte metall främst utan skeva lite "franska" ljud. Den har en helt egen palett och blir värdefull av den anledningen - den låter inte som andra syntar, vilket är kanon. Oavsett så är den såklart så kompetent att man kan få ur den mycket av det man behöver.
    Håller med, den har sitt egna sound som kan komplettera andra klassiska syntar på ett bra sätt. Den ersätter dock inte en Pro-One eller MM på något sätt (om man nu förväntar sig ett tjockt "analogt" sound).

  23. #23
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Jag funderar till och från på en matrixbrute, men jag undrar om det är någon skillnad på orginalet och noir när det gäller rattar och knappar?

    Orginalet verkar ju ha gummerad yta (som på sikt kan lösa upp sig och bli kladdig) på rattar och knappar, men har man bytt ut dessa på noir-versionen?

Liknande ämnen

  1. Arturia MatrixBrute
    Av Katzenjammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 865
    Senaste inlägg: 2020-05-15, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •