Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Lutar åt liten Linux laptop - vad tänka på?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Lutar åt liten Linux laptop - vad tänka på?

    Jag tänkte i vår ta mig en omgång med Linux ur ljudsynpunkt, inte ur ett produktionsperspektiv utan snarare i ett programmerings & systemperspektiv.
    Jag har aldrig kört Linux men har lite sådär lagom kunskaper om Unix så jag börjar inte på ruta 0.

    Jag vill inte satsa så mycket pengar och har inte tänkt mig någon maffig maskin, hellre en liten billig sak, och det bör vara en laptop. Men det finns ju en del fällor i PC-laptopvärlden och jag har extremt dåligt koll på PC.

    - Finns det något datormärke som är extra populärt för musik på Linux?
    - Vilken Linuxdistribution brukar vara vanligast i ljud/musiksammanhang?
    - Även om jag inte skall producera musik lär jag behöva några ljudrelaterade program för att kunna hantera ljudfiler till experimenterande. Några bra tips på populär ljudeditor samt något lite sequencer/dawartat kanske?
    - Andra tips, bra startpunkter och så?
    - Varningar, typiska fällor?

    Sedan en lite klurig fråga från en som aldrig kört Linux. Hur ser relationen mellan en typisk "PC" (alltså Windowsdator) vs. Rawsberry Pi ut egentligen? Är saker överförbara mellan systemen? Eller är det som två helt olika system.

    Jag noterar att det finns en tråd som heter https://www.99musik.se/showthread.ph...ighlight=linux men den skall jag väl akta mig för?

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har provat lite REasberry PI och man ska veta att dom är egentligen till för lite experimenterande och lite allt möjligt och tanken är ju att dom ska vara billiga. Kanske inte världens katastrof om en går sönder för att man råkat ställa den lite dumt om man byggt ett bevattningssystem i växthuset och den fått kondens och går sönder.

    Dom är lite billigare med bekostnad på prestanda. Jag har kollat på film ett tag men fick alltid någon kant runt på min tv. Det var något lurt där och en väldans massa pill på ett system jag har noll koll på. Någon annan kanske hade fixat det på en sekund, vem vet det? Men för mig var det aldrig smidigt. Det kanske är det för någon som kan Linux.

    Jag håller på lite med Ubuntu nu på en liten NUC men på Vm machine.

    Att surfa med Firefox går direkt utan något problem. Fick greja hastigt med någon codec för att se film men nu kör jag det mesta.

    Kör den som en virtuell maskin och ha kul, det kan du göra med en gång ! Så lär du dig en till grej med en gång (Ops stängd för underhåll)
    https://www.virtualbox.org
    https://ubuntu.com/#download

    Virtuella maskiner kurs.
    https://www.youtube.com/watch?v=wX75Z-4MEoM

  3. #3
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag skulle nog satsa på en bättre begagnad Thinkpad eller liknande. Senaste av allt är inte alltid en fördel då det kan ta ett tag innan drivrutiner finns mm. Dell och Lenovo säljer vissa modeller med GNU/Linux, och det kan ju ge en liten känsla av trygghet i att det finns någon slags stöd. Men googla alltid den exakta modellbeteckningen och linux först.

    Distribution är inte av jättestor betydelse. De flesta baserade på Debian eller Redhat ger dig tillgång till en stor flora färdigpaketerad programvara. Det finns vissa distributioner som är avsedda för musikproduktion, såsom Ubuntu Studio, men det är inte mycket mer än vilken dist som helst med en kärna konfigurerad för låg latens och en uppsättning förinstallerade program.

    Gällande ljudredigeringsprogram är det första som dyker upp i huvudet Audacity.

    Och vad det gäller Raspberry Pi så är det som bekant en ARM-baserad dator. Ett program kompilerat för Intel fungerar inte på den och vice versa. Program med öppen källkod är dock väldigt portabla mellan de båda arkitekturerna, så det mesta i den fria världen går att köra på båda. Dock är en Raspberry Pi, även den snabbaste modellen, mycket seg i förhållande till en medioker laptop.

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Reaper och Audacity finns båda på Linux. Finns ju många fler men dessa känns som säkra kort - så du borde inte sakna nått. Reaper har generös fullfunktions demo.

  5. #5
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Man bör nog lära sig systemt lite för då blir det mycket lättare att fixa saker.

    Kan själv inget och är lat men vill lära mig Terminal.

  6. #6
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Terminalen är ju objektivt sett det enklaste och enhetligaste UI som finns. Du skriver ett programnamn följt av eventuella parametrar och trycker enter.

    Kvällens övning för den oinvigde: Fnurla ut hur du navigerar till en katalog där du har några filer, exempelvis Nedladdningar från webbläsaren. Lista filerna med kommandot ls. Hitta därefter med googles hjälp rätt parametrar för att 1) visa fildetaljer såsom datum och filstorlek mm, 2) sortera dem i datumordning, 3) vänd på sorteringen så att nyast kommer sist (och överkurs: lista bara de tre nyaste filerna)

  7. #7
    för ljud och multimedia i allmänhet rekommenderar jag varmt Ubuntu Studio. Kommer med massor av supermysiga syntar och ardour färdigkonfat och installerat. Det mesta ljudrelaterat går via Jack vilket kan vara lite klurigt att styra upp själv. UbuStu har en grej som heter Studio Kontroll som ger dig väldigt bra översikt av det. Gränssnittet är dessutom KDE nu för tiden i UbuStu, vilket är som MacOS på steroider och customiserbart.

    Som johey säger är arkitekturen annorlunda mellan arm och amd64. Men om du skapar ett projekt i ett program kompilerat för ena, kan du jobba vidare med det i samma program kompilerat för det andra. Båda har pakethanterare, så det är ganska sällan nagot saknas.

    Är inte jätte bra pa PC spec, men undvik exotiska memory-turbo-booster grunkor. Ddt har hänt mig att en ny dator har något helt nytt wifi-chip som inte hunnits bäddas in i kernel. Så man får kompilera själv. Sen tar det 3 månader och någon mysig själ har fixat till det.

    Tänk bra batteri, mysigt format och standard grejer. 2nd hand är verkligen aktuellt i linux (och för miljön) gärna en burk du kan byta batteri på då om det nu är laptopburk.. typ som ThinkPad

    Lycka till!

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja det är verkligen jätteenkelt när jag förstår allt med det och kan alla kommandon i DOS

  9. #9
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Du menar köpt det som är vanligast förekommande så är det större chans att stöd finns.

    Jo har inte AMD ganska bra Stöd för Linux och linux stödjer AMD läste jag någonstans.

  10. #10

    Veteran
    Har bara ett råd. Du kommer att behöva ha mycket tålamod, speciellt om du installerar på en laptop.

  11. #11
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Modellear: Det går inte på en kväll att lära sig alla kommandon, men min övning ovan är en bra start och du lär dig ganska mycket om ett av de viktigaste kommandona i systemet - ls. Gör du dessutom överkursen lär du dig ett till kommando samt får testa på att koppla ihop kommandon med en såkallad pipe. Rudimentära grejer att börja med, som en spark i röven eller på pungen, beroende på hur man ser det.

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...

    Och vad det gäller Raspberry Pi så är det som bekant en ARM-baserad dator. Ett program kompilerat för Intel fungerar inte på den och vice versa. Program med öppen källkod är dock väldigt portabla mellan de båda arkitekturerna, så det mesta i den fria världen går att köra på båda. Dock är en Raspberry Pi, även den snabbaste modellen, mycket seg i förhållande till en medioker laptop.
    Just det, Rasberry är ju ARM. Viktigt skillnad där.

    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reaper och Audacity finns båda på Linux. Finns ju många fler men dessa känns som säkra kort - så du borde inte sakna nått. Reaper har generös fullfunktions demo.
    Två bra defaultprogram och Ubuntu studio låter ju som en smart idé.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modellear: Det går inte på en kväll att lära sig alla kommandon, men min övning ovan är en bra start och du lär dig ganska mycket om ett av de viktigaste kommandona i systemet - ls. Gör du dessutom överkursen lär du dig ett till kommando samt får testa på att koppla ihop kommandon med en såkallad pipe. Rudimentära grejer att börja med, som en spark i röven eller på pungen, beroende på hur man ser det.
    hint: man ls
    Fast jag har alltid tyckt att de där man-sidorna är hopplöst svåra att läsa, oftast enklare att bara internetsöka.
    Grejen med Terminal är ju att när man håller på mycket och intensivt går det väldigt fort, men om man skall göra något då och då och inte typ växt upp med det så blir det många stopp i flödet och en fuskfil.txt med viktiga kommandon för stunden... I vart fall för mig när jag höll på med Unix.

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har bara ett råd. Du kommer att behöva ha mycket tålamod, speciellt om du installerar på en laptop.
    Vad är det i Latopfallet som ställer till det? Jag tänkte mig något enkelt USB-ljudkort. Har t.ex. ett Mackie Onyx men kan tänka mig att bara skaffa något asbilligt om det behövs nyare grejer.

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modellear: Det går inte på en kväll att lära sig alla kommandon, men min övning ovan är en bra start och du lär dig ganska mycket om ett av de viktigaste kommandona i systemet - ls. Gör du dessutom överkursen lär du dig ett till kommando samt får testa på att koppla ihop kommandon med en såkallad pipe. Rudimentära grejer att börja med, som en spark i röven eller på pungen, beroende på hur man ser det.
    Tycker du ska ha ett stort tack, det är vara det att jag inte gillar när folk säger att något är lätt.

    drloop säger det... En skvätt tålamod. är rätt säker på att man bara skrämmer iväg folk och jag är en av dem åren bakåt. Har installerat ett par gånger men mest lekt runt några timmar för att sen inte vara särskilt intresserad på tre-fem år. Säg inte att det är lätt när det inte är lätt.


    Har alltid känt att man måste ha tillräcklig anledning om man ska lägga x antal timmar för att lära sig ett system och den anledning har inte funnits förns nu (läs Win11 ). Men det är ju knappast någon panik, det är många år innan man måste överge 10 och den dagen så får man väl ha en portion med 11 för vissa program som inte fungerar på Linux.

    Men nu när anledningen är här så har man en anledning, vi får ta det lite i lugn och ro bitvis och har år på oss att lära oss på djupet på riktigt en gång för alla.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det i Latopfallet som ställer till det? Jag tänkte mig något enkelt USB-ljudkort. Har t.ex. ett Mackie Onyx men kan tänka mig att bara skaffa något asbilligt om det behövs nyare grejer.
    såna 2in1 med pekskärm kan vara jobbiga. i övrigt tror jag kommentaren kommer från en 15 år gammal erfarenhet, eller otur. Du kan ju också skippa att installera och köra direkt från ett bootable USB minne. Bra sätt att testa utan att ändra på disken. Så om inget funkar kan du fortfarande använda din ångerrätt i butiken.

  17. #17
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar köpt det som är vanligast förekommande så är det större chans att stöd finns.

    Jo har inte AMD ganska bra Stöd för Linux och linux stödjer AMD läste jag någonstans.
    AMD har bra stöd i Linux när det kommer till grafikkort, när det kommer till processor är det hugget som stucket även om jag själv föredrar AMD. Intel har generellt väldigt bra out of the box stöd när det kommer till saker som wifi/bluetooth. Jag tycker som andra att det kan vara en bra idé att titta på en bättre begagnad Lenovo X1 Carbon eller liknande. Skulle tagit det vilken dag som helst framför valfri ny Asus/Acer eller motsvarande i samma prisklass.

    Utöver det behöver du hjälp med något så fråga, jag ställer gärna upp med lite hålla-handen-support så långt jag kan vid behov.

  18. #18
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Sen vill jag varmt rekommendera pipewire för att hantera ljud på Linux (istället för pulseaudio och/eller jack/jack2). Det är väldigt nytt men har fungerat otroligt bra för mig hitintills.

  19. #19
    fast ifs, det kan var lite kruxigt med bios på vissa maskiner. inget laptop specifikt, det är det här med secure-boot och UEFI. Första gången kan det lätt bli att man får testa sig fram några gånger, vilket absolut kan vara lite jobbigt för tålamodet.

    Tålamod är i regel ett bra råd med det mesta data om experimentation är målet. För Linux är inte "köp-och-play" kommer nog inte vara på ett bra tag till. Vet dock att Dell gör maskiner som kommer direkt med ubuntu. XPS serien har jag för mig... Skitbra maskiner, men ganska dyra.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av splump Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen vill jag varmt rekommendera pipewire för att hantera ljud på Linux (istället för pulseaudio och/eller jack/jack2). Det är väldigt nytt men har fungerat otroligt bra för mig hitintills.
    kul! jag har inte testat ännu! men hör bara gott om det!

  20. #20

    Veteran
    Ja kanske har jag haft otur. Det är efter jag installerat och försökt få musik att funka som de verkliga utmaningarna börjar.

  21. #21
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja kanske har jag haft otur. Det är efter jag installerat och försökt få musik att funka som de verkliga utmaningarna börjar.
    Hur menar du få musik att fungera? Att komma igång med och att få en DAW att fungera väl kan väl vara ganska utmanande oavsett plattform, men visst kan det väl också vara svårt på Linux. Samma verktyg finns ju inte till att börja med. Man är förpassad till vad som finns, Reaper/Ardour/Bitwig. Skulle inte ge mig på att köra Ableton eller något annat via Wine. Vill man köra Linux någorlunda smärtfritt är det nog en bra utgångspunkt att försöka lära sig och använda de verktyg som är lämpade för det.

  22. #22

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av splump Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du få musik att fungera? Att komma igång med och att få en DAW att fungera väl kan väl vara ganska utmanande oavsett plattform, men visst kan det väl också vara svårt på Linux. Samma verktyg finns ju inte till att börja med. Man är förpassad till vad som finns, Reaper/Ardour/Bitwig. Skulle inte ge mig på att köra Ableton eller något annat via Wine. Vill man köra Linux någorlunda smärtfritt är det nog en bra utgångspunkt att försöka lära sig och använda de verktyg som är lämpade för det.
    Jag skall bara ge ett exempel. Latency, riktigt svårt att få ned till vettiga nivåer. Säkert beroende på ljudkort. Personligen är jag helt enkelt inte förmögen att få det att funka.
    Senast redigerat av drloop den 2021-11-19 klockan 07:26.

  23. #23
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skall bara ge ett exempel. Latency, riktigt svårt att få ned till vettiga nivåer. Säkert beroende på ljudkort. Personligen är jag helt enkelt inte förmögen att få det att funka.
    Bästa latencyn jag haft någonsin tror jag att jag fick med jack2 som backend för ljud på Linux. Nu ersatt med pipewire, men jag är inte beroende av dator riktigt längre för den musikhobby:n jag har kvar så jag har inte bemödat mig testa det speciellt hårt. Men visst, det gäller att man vet lite vad man behöver göra.

  24. #24
    jag har 4ms som latency. High-end FireWire ljudkort från glada 00-talet ifs. Finns inga drivrutiner för WindosX till det, men det är plug'n'play på linux med FFADO.

    Jag har ifs aldrig behövt konfa själv eftersom det är fixat och klart för alla classcompliant USB ljudkort + FireWire i UbuntuStudio

  25. #25
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Av programvara för ljud är det framför allt audacity för enkel redigering och ardour som daw av de som distribueras, annars är hydrogen rätt användbart som trummaskin när man kommer underfund med den. Det finns några fler som rosegarden, milkytracker och qtractor, men jag har knappt alls använt dem.

    Jag vet att många kör linux (eller någon av de mer exotiska unix-varianterna) på raspberry pi och har dem till internetserver för väldigt enkla sidor (smol web) eller kör videoloopar för installationer osv. Filer kan ju alltid överföras mellan olika system, och vid behov kompileras för det aktuella systemet.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vill man ha bara sequenser så borde ju Seq24 vara en fullträff om det är på det sättet man vill jobba.
    https://filter24.org/seq24/shots.html

  27. #27

    Veteran
    Kan varmt rekommendera Tracktion Waveform för Linux. Grym på Mac/Windows…

  28. #28
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    waveform såg ju riktigt trevligt ut,

  29. #29
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Återkom gärna senare, kommer nog ge mig in på samma spår men till en början köra på det jag har.

    Edit : Jag menar återkom med hur det gått.
    Senast redigerat av Modellear den 2021-11-20 klockan 00:11.

  30. #30
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man ha bara sequenser så borde ju Seq24 vara en fullträff om det är på det sättet man vill jobba.
    https://filter24.org/seq24/shots.html
    Seq24 är dock inte uppdaterad sen 2010. Det finns en modernare spinoff på den, som lovar gott, men jag har dock inte testat den. Sequencer64

  31. #31
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av splump Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen vill jag varmt rekommendera pipewire för att hantera ljud på Linux (istället för pulseaudio och/eller jack/jack2). Det är väldigt nytt men har fungerat otroligt bra för mig hitintills.
    +1 på detta! Latencyn blir något högre men det är värt det tycker jag.

  32. #32
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag rekommenderar också en laptop som är beprövad vad gäller Linux. Typ ThinkPad (Lenovo har ju dessutom officiell Linux-support på vissa modeller sedan något år).
    Jag har en ThinkPad P1 Gen 3 som jag är supernöjd med. Kör Arch med Gnome och allt funkar bra. Använder i huvudsak Bitwig, Reaper och SuperCollider och har ett RME UCX II.
    Hade en Razer Blade 15” (2018) förut som också funkade bra. Men där var det mer att tweaka.
    En kompis kör Ubuntu Studio på en Dell XPS. Verkar rulla fint också.

  33. #33
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Aha ytterligare en gång till får man bekräftat att det är Lenovo som gäller när man ska köra Linux. Även bra på annat med.

    Köpt två Asus (lång tid mellan) och bägge har haft jätteproblem med drivrutiner för tangentbord och den där styrplattan under Windows så aldrig mer ASUS.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Jag har ifs aldrig behövt konfa själv eftersom det är fixat och klart för alla classcompliant USB ljudkort + FireWire i UbuntuStudio
    Det låter ju bra för mitt Onyx som också är class compliant. Bra start.
    Jag kommer inte behöva konfa så mycket DAWs, skall mest ha det för att lära mix Linux och ljud mer systemnära.
    Men det blir i vår.
    Ute i god tid.

  35. #35
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det blev en Lenovo ThinkPad T460s (Intel Core i5 (6th Gen) Processor, 256 GB SSD) - beggad - knappast någon brottardator. Tänkte först köpa mycket modernare och kraftfullare men jag kände att jag inte vill satsa för mycket, detta är mest för att lära.

    Egentligen har jag ingen aning om vad jag beställt, men det är ju så man måste börja...

  36. #36
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Man kan ju göra dualbot också.

    Då är det enkelt om man av någon anledning vill göra något som bara går att göra på Windows.

  37. #37
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ett år har gått och det blev inget av ljudprogrammering i Linux för mig...

    Jag hade lite koll på Unix sedan tidigare och det var kul att lära sig lite mer om Linux men i och med att jag redan hade mycket på plats på min Mac så kändes det som väldigt mycket jobb för väldigt lite utdelning att verkligen satsa på Linuxdatorn för avancerade ljudgrejer.

    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju göra dualbot också.

    Då är det enkelt om man av någon anledning vill göra något som bara går att göra på Windows.
    Ja, så blev det. Jag kör dualboot och det är kanske det bästa med detta datorinköp för en Mac-människa som jag. Jag behöver en Windows-PC för ett fåtal musikprogram och Linux kan vara bra att ha då och då. Nu fick jag plats med allt i samma burk så jag slipper ha en massa hårdvara som bara ligger och skräpar 95% av tiden. Så bra tips!

    Däremot är det lögn i helvete att få denna dualboot att funka som jag vill. Hur man än gör startar den alltid i Windows om man inte stoppar bootprocessen i rätt ögonblick. Det går inte - som på Mac - att välja startenhet och sedan sköter systemet resten...

  38. #38
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har tänkt att jag ska ta reda på hur man gör för att ändra. Har samma problem.

    Jag är för lat och håller på med annat hela tiden

  39. #39
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Då tipsar vi varandra här om vi kommer på något.
    Jag kollade på flera instruktionssidor kring detta men inget funkade...

  40. #40
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Däremot är det lögn i helvete att få denna dualboot att funka som jag vill. Hur man än gör startar den alltid i Windows om man inte stoppar bootprocessen i rätt ögonblick. Det går inte - som på Mac - att välja startenhet och sedan sköter systemet resten...

    Om windows installeras efter linux på datorn så raderar ju den oftast GRUB. Om det är GRUB som slinker iväg och bootar windows för fort går detta att konfigurera (/etc/default/grub på debian distros) och tex ändra timeout eller vilken partition etc. update-grub skriver sedan denna konfiguration till MBR eller UEFI

  41. #41
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sheepresearch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om windows installeras efter linux på datorn så raderar ju den oftast GRUB. Om det är GRUB som slinker iväg och bootar windows för fort går detta att konfigurera (/etc/default/grub på debian distros) och tex ändra timeout eller vilken partition etc. update-grub skriver sedan denna konfiguration till MBR eller UEFI
    Var ett tag sedan jag gjorde detta, men det är Ubuntu och det var, såvitt jag minns, Windows installerat redan när jag fick datorn. Jag får kolla upp GRUB... någon gång.

  42. #42
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    bör stämma då vad jag läst : man rekomederar exakt detta för att det ska vara smidigast och påstås vara lätt då att ta bort om man ångrar installationen.

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har 4ms som latency. High-end FireWire ljudkort från glada 00-talet ifs. Finns inga drivrutiner för WindosX till det, men det är plug'n'play på linux med FFADO.

    Jag har ifs aldrig behövt konfa själv eftersom det är fixat och klart för alla classcompliant USB ljudkort + FireWire i UbuntuStudio
    Har en PC med Ubuntu på som jag skriver detta från just nu, funkar jäkligt bra och känns som vilken Mac som helst tycker jag. Men om jag skulle våga mig på att testa något musikprogram vad ska man testa du som vet? Jag använder denna laptop mest för surf och kanske det excellenta gamla 3D blocks. Skulle även vara kul med emulatorer av Atari ST Amiga och Sinclair-datorer bara för att - vad kan man kolla upp då tycker ni? Men övrigt gällande linux som att det skulle vara komplext osv nejdå, man behöver inte gå den vägen utan kan använda det som en vanlig 2023-dator med GUI.

  44. #44
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag rekommenderar Ardour som jag själv kör på Linux Mint. Det kan vara enklare att använda exempelvis Ubuntu Studio som är optimerat för ljud och som installerar bl.a. Ardour och ett stort antal pluggar. Ardour används även av Harrison Consoles i deras kommersiella version som heter Harrison Mixbus.
    På min studioPC kör jag också dual boot pga. Omnisphere eftersom Spectrasonics inte låter mig sälja den vidare. Allting annat kör jag på Linux mint liksom min hustru som kör Linux Mint på en Macbook Pro eftersom den inte får köra senaste OSX. Vi har även en Nextcloud server som körs påLinux Mint.

  45. #45

    Veteran

    https://youtu.be/q9HYm6_e66c

    Kört Tracktion sedan 2005 på Mac och PC, grymt och gratis.

    Testat Ardour, förvisso ett tag sedan men Ardour känns inte lika ball Som Tracktion Waveform

    Eller kör Reaper, det är grymt kompetent.

    På Linux kör ovan. Yeah!

  46. #46
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Ardour har nyligen introducerat inledningen till en Clip view liknande den i Ableton Live. Den har en bra bit kvar till motsvarande funktionalitet men är redan användbar till bakgrunder och liknande. Ardour är open source vilket inte Waveform är om jag fattar det hela rätt. Jag körde Waveform en del på den tiden det hette Tracktion och tycker nog att Ardour är en bra bit vassare..... men vi tycker alla olika.

  47. #47
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...

    Kört Tracktion sedan 2005 på Mac och PC, grymt och gratis.

    Testat Ardour, förvisso ett tag sedan men Ardour känns inte lika ball Som Tracktion Waveform

    Eller kör Reaper, det är grymt kompetent.

    På Linux kör ovan. Yeah!
    Coolt, jag körde Tracktion ett tag där runt 2005 men av någon anledning som jag glömt gick jag tillbaka till Logic.
    Men det var mycket jag gillade med Tracktion.
    Om jag fattat rätt/minns rätt finns hela sequencermotorn (inte det fullständiga programmet med GUI alltså) som Tracktion använder som open source vilket är rätt coolt. Om man hade tid så...

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-05-27, 15:33
  2. Köpa MacBook. Vad tänka på?
    Av nordbeck i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-01-06, 11:22
  3. Linux-laptop med PureData-tråden
    Av GOAB i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 08:56
  4. Laptopköp - Vad tänka på?
    Av nickenicke i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 19:01
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •