Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Idag är jag en artist!

  1. #1
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran

    Idag är jag en artist!

    Oftast när jag (som 20Hz) postar musik här så gör jag det under Egen musik, men idag så tillåter jag mig att kalla mig för artist när jag nu till sist släpper mitt nya album Aether.
    En del av låtarna har ni kunna höra här under åren men nu är allt putsat och färdigt
    Sedan är det värt att nämnas att plattan är en riktig 99-fest då det är ett gäng här på forumet som har varit med och bidragit med sina begåvningar till att lyfta plattan till nya höjder:

    Deadbeat, sång
    rili, gitarrer
    roya, buchla
    massive, låtskriveri, syntar och programmering
    stryph, mix och master
    stenerlov, premix
    Steelberry, premix

    Plattan finns på Bandcamp och alla större streamingtjänster.

    Bandcamp: https://20hz.bandcamp.com/album/aether

    Senast redigerat av eangman den 2021-10-28 klockan 22:59.

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jävligt bra sound! Putsat!

  3. #3
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Nu är jag visserligen lite partisk men efter att ha spenderat x antal timmar med de här låtarna kan jag intyga att de håller för minst en genomlyssning Faktum är att jag tycker man hittar mer och mer i dem ju mer man lyssnar, det här är bland det bästa jag hört från en "amatörmusiker"!

    Idag är du verkligen en artist eangman!

  4. #4
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Stort grattis till artisteri och släpp, skall lyssna i lugn och ro så fort tillfälle ges.

  5. #5
    deadbeats avatar
    Veteran
    Soundet är så helgjutet och snyggproddat så jag blir fan avundsjuk!
    Ett grymt bra album som det var riktigt fint att få vara med på!

  6. #6
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Wow. Verkligen snyggt och välproducerat album eangman! Det hörs att Du har lagt ner väldigt mycket tid på detta

    Subjektiv feedback (lite tankar som slog mig när jag lyssnade).
    I princip så känns alla spåren för korta. Dom instrumentala låtarna är så pass bra i mina öron att dom gärna hade fått vara dubbelt så långa. Som det är nu så slutar dom lite snopet och hastigt. Här är i princip låtar till 2 album tycker jag. Även om låtarna med Deadbeat hör till mina favoriter, så blir dom lite malplacerade på ett album av denna typ. Dom hade lika gärna kunnat släppas som singlar utan anknytning till albumet imo. Dom 2 sista spåren kändes liiiite som fillers.

  7. #7
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Riktigt bra! Utmärkt att ha i bakgrunden när jag jobbar så länge jag hoppar över allt med sång. :-D

  8. #8
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tack så mycket! Efter att ha lyssnat på låtarna 1000 ggr så har man ingen aning om det låter bra eller inte

    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävligt bra sound! Putsat!

  9. #9
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tack själv för all din tid du lagt ner på mix och master och för att du stod ut med alla mina mikrokorrigeringar

    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag visserligen lite partisk men efter att ha spenderat x antal timmar med de här låtarna kan jag intyga att de håller för minst en genomlyssning Faktum är att jag tycker man hittar mer och mer i dem ju mer man lyssnar, det här är bland det bästa jag hört från en "amatörmusiker"!

    Idag är du verkligen en artist eangman!

  10. #10
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tack själv för att du ville vara med och förgylla min skiva! Det får vi göra om

    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundet är så helgjutet och snyggproddat så jag blir fan avundsjuk!
    Ett grymt bra album som det var riktigt fint att få vara med på!

  11. #11
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tack för din feedback Kloon! Intressant är att du lite sätter fingret på två saker som jag själv funderade mycket på under processen. Låtarnas längd och att de kanske spretade lite för mycket stilmässigt. Men till sist så bestämde jag mig för att ha albumet som det är. Tanken var att det egentligen skulle vara ett soundtrack och därför lät jag en del låtar vara rätt korta om jag kände att det passade och att jag tillät dem att vara lite olika. Samtidigt la jag ner rätt mycket tid på att försöka få samma feeling och sound på låtarna för att få det att bli en helhet. Men jag tar det som något positivt att du vill ha längre låtar. Det hade varit värre om du sagt att du ville att de skulle vara kortare

    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow. Verkligen snyggt och välproducerat album eangman! Det hörs att Du har lagt ner väldigt mycket tid på detta

    Subjektiv feedback (lite tankar som slog mig när jag lyssnade).
    I princip så känns alla spåren för korta. Dom instrumentala låtarna är så pass bra i mina öron att dom gärna hade fått vara dubbelt så långa. Som det är nu så slutar dom lite snopet och hastigt. Här är i princip låtar till 2 album tycker jag. Även om låtarna med Deadbeat hör till mina favoriter, så blir dom lite malplacerade på ett album av denna typ. Dom hade lika gärna kunnat släppas som singlar utan anknytning till albumet imo. Dom 2 sista spåren kändes liiiite som fillers.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    stort grattis till dig E för att du lyckats med detta. Jag vet HUR jkla svårt det är att klara av att pussla ihop livet för att kunna få ut ett kreativt projekt (mig tog det 7 år). O när det sen blir så här JKLA bra så är det extra skönt. Tack för musiken E

  13. #13
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Det låter fantastiskt bra det här Erik ! Grattis!
    Ska lyssna via stereon när jag kommer hem.

  14. #14
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Den är fin. Bäst är det med ambient och singeln Hear me ... inte så förtjust i gitarrer.

  15. #15
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tack så mycket för dina glada tillrop Val! Ja det är svårt att ro sådana här projekt ända in i hamn och är väldigt glad att jag nu äntligen kan lämna de här låtarna bakom mig Ja, förutom att spela dem live då

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    stort grattis till dig E för att du lyckats med detta. Jag vet HUR jkla svårt det är att klara av att pussla ihop livet för att kunna få ut ett kreativt projekt (mig tog det 7 år). O när det sen blir så här JKLA bra så är det extra skönt. Tack för musiken E

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är du verkligen!

    Riktigt fin musik detta! Kompositioner, arr, spelande, mix... Redan det där första fade-in-ackordet fick mig nyfiken och det blev att jag sträck-lyssnade mig igenom hela albumet! Två gånger dessutom! Det lätt spretiga intrycket med sång mixat med instrumentalt är en av faktorerna som gör det hela än mer intressant. Gillar också speciellt den "impressionistiska" stilen med klanger som tillåts att utvecklas tillsammans med lugna reflektiva teman i kombination med det renodlat ambienta! Helheten av detta tilltalar mig väldigt mycket!

    Kommentarer - Håller med om synpunkterna ovan att styckena är för korta. Kanske kunde de fått utvecklats en bit till, alternativt delvis vävts ihop med varandra till längre mer variationsrika delar. Ett annat sätt är att "pådyvla" lyssnaren ett sammanhang för de olika styckena - ett tema! Typ en modern version av Bo Hansons "Sagan om ringen", som också består av ett antal korta stycken kopplade till böckerna. Med detta sagt känns albumet ändå väl sammanhållet - OM jag tänker det som ett konceptalbum

    Bottom line - Det här hade jag själv velat skapa...

  17. #17
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tusen tack för de snälla orden! Hoppas att plattan förgyller din kväll

    Citat Ursprungligen postat av abod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter fantastiskt bra det här Erik ! Grattis!
    Ska lyssna via stereon när jag kommer hem.

  18. #18
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Ja det är väl egentligen mest en ambient platta om än med lite mer filmiskt anslag, Du får trösta dig med att det faktiskt bara är "riktiga" gitarrer på två låtar Tack!

    Citat Ursprungligen postat av massive Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är fin. Bäst är det med ambient och singeln Hear me ... inte så förtjust i gitarrer.

  19. #19
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tack så jättemycket för att du tagit dig tid att lyssna igenom plattan och också att du kommer med feedback. Det där med längden på låtarna är väl något jag skall ta med mig i fortsättningen. Tror att det är så att jag tröttnar för fort på det jag komponerar och känner att nu får det räcka Jag borde nog lite mer på att det jag gör håller för lite längre kompositioner. Jag har faktiskt haft ett ganska klart koncept när jag satte ihop plattan. Att det skall vara som ett soundtrack till en påhittad postapokalyptisk roadmovie där jag faktiskt till och med filade lite på en tänkt handling. Pretentiöst javisst, men det hjälpte mig faktiskt rätt mycket att fokusera under de olika faserna av plattans tillkommelse. Tack igen!

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är du verkligen!

    Riktigt fin musik detta! Kompositioner, arr, spelande, mix... Redan det där första fade-in-ackordet fick mig nyfiken och det blev att jag sträck-lyssnade mig igenom hela albumet! Två gånger dessutom! Det lätt spretiga intrycket med sång mixat med instrumentalt är en av faktorerna som gör det hela än mer intressant. Gillar också speciellt den "impressionistiska" stilen med klanger som tillåts att utvecklas tillsammans med lugna reflektiva teman i kombination med det renodlat ambienta! Helheten av detta tilltalar mig väldigt mycket!

    Kommentarer - Håller med om synpunkterna ovan att styckena är för korta. Kanske kunde de fått utvecklats en bit till, alternativt delvis vävts ihop med varandra till längre mer variationsrika delar. Ett annat sätt är att "pådyvla" lyssnaren ett sammanhang för de olika styckena - ett tema! Typ en modern version av Bo Hansons "Sagan om ringen", som också består av ett antal korta stycken kopplade till böckerna. Med detta sagt känns albumet ändå väl sammanhållet - OM jag tänker det som ett konceptalbum

    Bottom line - Det här hade jag själv velat skapa...

  20. #20
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Väldigt fint! Fastnade hårt för "Frequencies" när den gjorde gästspel i julkalendern, "enkel" med så otroligt snygg och lite grynig ljudbild i kombination med alla dynamikförändringar. Så långt jag hört av resten så håller det också väldigt fin kvalitet och ljudbild. Jag stör mig inte på ifall det är lite spretigt med gitarr på vissa låtar, eller sång på vissa, särskilt inte som ett "soundtrack"-koncept. Stör mig inte på låtlängd heller. Pseudo-citerar mush, att de flesta lyssnar inte ens klart på de korta låtarna, så varför dra ut på det. Håll det kort och intressant.

    Med det sagt, vissa av låtarna kunde varit längre.

    (Nu jäklar ska den få gå ett varv i flac-spelaren för extra bättre ljudbild! =) )

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Grymt fint eangman!

  22. #22
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tack så mycker för dina uppmuntrande ord. Och att du till och med kommer ihåg låtar jag postade för år sedan är helt mindblowing Hoppas att den låter bra i flac också

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt fint! Fastnade hårt för "Frequencies" när den gjorde gästspel i julkalendern, "enkel" med så otroligt snygg och lite grynig ljudbild i kombination med alla dynamikförändringar. Så långt jag hört av resten så håller det också väldigt fin kvalitet och ljudbild. Jag stör mig inte på ifall det är lite spretigt med gitarr på vissa låtar, eller sång på vissa, särskilt inte som ett "soundtrack"-koncept. Stör mig inte på låtlängd heller. Pseudo-citerar mush, att de flesta lyssnar inte ens klart på de korta låtarna, så varför dra ut på det. Håll det kort och intressant.

    Med det sagt, vissa av låtarna kunde varit längre.

    (Nu jäklar ska den få gå ett varv i flac-spelaren för extra bättre ljudbild! =) )

  23. #23
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tusen tack! Även om jag gör musik för mig själv i första hand så vill man ju innerst inne att andra skall gilla det också

    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt fint eangman!

  24. #24
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Blev pinsamt nog påmind av massive att en av låtarna på min platta (King of Infinite Space) faktiskt är baserad på en låtskiss vi arbetade på tillsammans för ett antal år sedan. Uppenbarligen så håller jag på att bli senil och trodde det var ett av mina egna gamla alster jag dammade av... Men ära den som äras bör givetvis och jag är tacksam för att massive lät mig ha med låten på skivan.

  25. #25
    70Norr
    70Norr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Grattis, det låter ju skitbra! Vi är alla artister i livet, men inte så här musikaliska. Grymma produktioner! Har du gjort alting själv? Skrivit, spelat, mixat, master, eller va är din specialitet?

  26. #26
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... baserad på en låtskiss vi arbetade på tillsammans för ett antal år sedan.

    Ja usch, där har jag också varit. Hade gjort klart en låt med sångerska och allt, när en kompis sådär i förbigående frågade om det inte var den låten som han och jag påbörjade en gång för länge sedan. Inget surt eller hard feelings eller så, bara en liten stillsam undran. Fan vad dålig jag kände mig, trodde det var min från början till slut


    Nåväl, bara en parantes såsom jag pushar ditt fina album!

  27. #27
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Tack så mycket för dina glada hejarrop
    Mjaaaa förutom låten King of Infinite Space (som massive har minst 50% låtskriveriinput i) så är det mina egna låtar och jag som producerat. Men det är stryph som förnämligt står för mix och master. Jag står för det mesta spelandet men sedan är det så att alla som gästar på skivan har bidragit med sina bitar. Jag brukar ge folk fria händer t.ex när det gäller sångmelodier och text eller exakt hur gitarren skall skall spela. Jag tycker det blir roligare och bättre om mina snälla gästmusikanter får utrymme att kreativt bidra med sina förmågor. Skall jag säga att något är min specialitet så är det nog ljuddesign och arrangemang

    Citat Ursprungligen postat av 70Norr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis, det låter ju skitbra! Vi är alla artister i livet, men inte så här musikaliska. Grymma produktioner! Har du gjort alting själv? Skrivit, spelat, mixat, master, eller va är din specialitet?

  28. #28
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Sjukt pinsamt är det och klantigt också. Jag behöver uppenbarligen hålla bättre ordning på mina projekt då mitt minne uppenbarligen inte är att lita på...

    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja usch, där har jag också varit. Hade gjort klart en låt med sångerska och allt, när en kompis sådär i förbigående frågade om det inte var den låten som han och jag påbörjade en gång för länge sedan. Inget surt eller hard feelings eller så, bara en liten stillsam undran. Fan vad dålig jag kände mig, trodde det var min från början till slut [/I]

    Nåväl, bara en parantes såsom jag pushar ditt fina album!

Liknande ämnen

  1. Mokira (jag) - Cliphop 20 år idag!
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-11-04, 13:24
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2019-03-15, 10:18
  3. Idag ska jag göra musik.
    Av Robotruck i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-01-04, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •