Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: IGS Audio?

  1. #1
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran

    IGS Audio?

    Verkar var riktigt duktiga på att släppa 500-moduler.
    Är det bra shit? Top notch eller mid notch…

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar var riktigt duktiga på att släppa 500-moduler.
    Är det bra shit? Top notch eller mid notch…
    Jag har inte testat någon av deras senare byggen, men min erfarenhet av deras hårdvara har varit "ganska positiv"! Helt OK ljud.. som i att de då lät bättre än det mesta i sin prisklass, men de hade lite småproblem med kvalitet. Min TubeCore behövde kalibreras om ganska så regelbundet för att kunna användas i arbetet. Min gissning (delvis baserat på vad andra skrivit om deras hårdvara de senaste åren) är att de fått upp kvaliteten ytterligare en bit.

    Så, baserat på min erfarenhet och vad jag hört på senare tid: Prisvärd övre mid-notch!

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ahh, tackar.
    Men om man rent krasst siktar på top notch.
    Vad gäller då.
    API, AMS-NEVE, SSL?
    Jag har kört Wes Audio mycket i 500 serien och de låter absolut kanonbra, eventuellt lite för cleant i deras EQ, och underbart med total recall, men tänkte väl bredda paletten lite mer. Har även några Rupert Neve Design moduler och ett par till på väg in. Elysia Xfilter tycker jag är för blurrig i interfacet och riktigt ful utseendemässigt. Men behåller ändå...låter helt ok.
    API tycker jag också är ruskigt fula, men låter det sjukt bra kanske man måste tänka om. Rupert Neve Design är som små konstverk.

  4. #4
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    IGS marknadspositionering har väl varit att använda klassiska designer, komponentval och inte minst med roliga extrafunktioner till ett svårslaget pris. Dessutom är de tillgängliga och lätta att ha och göra med.

    Top notch inom vad, egentligen? Är det produktionsgrjejer eller mix och mastering? Byggkvalitét? Kombinationen av detta? Elysia är helt klart tip top notch. AMS Neve tycker jag kan vara lite överprisat. Daking bygger bra solida prylar. Tube-tech duger. Chandler duger också (och är fina att titta på ). Skulle nog hellre köpa chandler än neve om det var den karaktären som eftersöktes.

    Looptrotter bygger också med rejäl kvalitet. Monster är helt klart en kul mojäng. Någonting måste ha funnits i vattnet i Polen!? (Looptrotter, IGS, bettermaker m.fl)

    Empirical Labs är också rejäla.

    Som du märker uppskattar jag ordentliga kretskort med bra komponentval

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Borde man inte lägga till Trident A-Range till listan på top notch?

  6. #6
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Kul input!
    Sedan en till fundering jag har...
    Rupert Neve designs "skryter" ju om deras 72 volts topologi i deras mastering buss processor, MBP extern fristående burk alltså. Ju mer volt desto bättre ljud...den burken drar 100Watt...det är sjukt mycket för en compressor...
    Men...det får ju följdfrågor om att 500-serien då egentligen kan leverera top notch överhuvudtaget...
    Speciellt om man gasar på riktigt mycket, typ mastering, när stereomixen skall pressas upp i volym, då är man ju i farozonen där 500 specarna maxar ut på 21dBu. Motsvarande SSL Bus-kompressor i deras X-rack har ju 24dbu tex.

  7. #7
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Vi har fan glömt SPL. Skamligt!

  8. #8
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Och nej, jag skulle inte säga att 500-serien, på pappret/spec-mässigt, når till masteringsstadiet. Fast.....jag kan inte komma ifrån att finns det någon 500-låda du vill använda ska du självfallet göra det. Men det fattar ju du

    Pressa det sista görs ju, i alla fall enligt mig, bäst i datorn. Jag når aldrig de moderna nivåerna om jag bara jobbar med analoga grejor. Men så vill jag inte heller trycka svinhett in i AD'n

  9. #9

    Veteran
    Har provat IGS men bara rack. Deras SSL buskompressor lät fetare i botten än SSLs egna. (A/B testade) Bra eller dåligt? Fett var det iallafall!

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi har fan glömt SPL. Skamligt!


    120V! Rent och fint. Mycket headroom. Jag är väldigt nöjd med min nya SPL-kedja.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    120V! Rent och fint. Mycket headroom. Jag är väldigt nöjd med min nya SPL-kedja.
    500-series??

    Förmodligen inte va? Headroom är precis vad jag funderar på att det saknas med 500-moduler. Enstaka instrument fungerar fint.

    Ett annan grej… Heritage Audio…snubben tror att han reinkarnerat som Rupert Neve och tar priser med brand-höjd…alltså lika eller dyrare än AMS-Neve, RND?
    Det är sjukt…men verkar fungera…klontillverkare som visar vart skåpet skall stå…inga köp från mig dock. Jag är för mycket brand-sucker för det

  12. #12
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Heritages nya Symph tycker jag verkar kul. Egentligen borde man köra mer m/s.

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    500-series??
    Nänä, jag kör med deras nya masteringburkar, så det är främst dem jag har koll på. DMC, Hermes, Gemini, PQ och Iron (jag har däremot skippat deras passiva EQ och DAC från den serien). Om de har några 500-moduler så är det inget jag har koll på. De har däremot ett eget format som liknar API500, men den hårdvaran vet jag inte mycket om.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett annan grej… Heritage Audio…snubben tror att han reinkarnerat som Rupert Neve och tar priser med brand-höjd…alltså lika eller dyrare än AMS-Neve, RND?
    Till skillnad från RND och AMS-Neve så klonar Heritage Audio äldre Neve-hårdvara. Helt annan grej.

  15. #15
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Jag vill ha en Iron igen (stirrar på volantiz)

Liknande ämnen

  1. IGS Audio Springtime Reverb
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •