Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Inspelning av hårdvarusynthar

  1. #1
    Levitz
    Levitz är inte uppkopplad
    Levitzs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Inspelning av hårdvarusynthar

    Ni som spelar in hårdvarusynthar, hur jobbar ni? Kör ni ljudkort med massor av ingångar eller ett spår i taget? Känner att det blir svårt med flexibiliteten jämfört med mjukvarusynthar - men det kanske är en del av charmen? Också lite meck att söka upp rätt patch för varje gång man ska göra en ändring. Vänjer man sig? Jag får inte till flowet med hårdvara men jag vill gärna få det!

  2. #2
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har 3 ljudkort sammankopplade med totalt 26 ingångar. Allt inkopplat och kan lätt dra in varje synth/trummis etc som ett "external instrument" i Ableton. Lika smidigt som att dra in ett vsti. Likaså med min externa effekter. Kör aldrig in som audio utan har midispår för varje synth, trummis osv.

    Döper varje spår till patchen som hårdvarusynthen har. I princip samma som med en vsti.
    Slå på synthen, byt till rätt patch, klart.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2021-09-04 klockan 20:23.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En submixer med mutes är din vän, om du enkelt vill expandera dina enskilda syntspår, annars är många kanaler och låg latency såklart enklare för workflow. Förr i tiden hade jag bättre mixerbord/outboard än pluggar och körde allt utom sång i one-take. Nu är det tvärtom.

    Jag tror det är enklare att koppla upp grejerna och känna dig fram. Hur funkar detta, vad kunde vara bättre med denna setup, osv.

  4. #4
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Flexibelt mixerbord (Yamaha 02r) där jag kan tappa ut så många kanaler jag vill till en digitalporta (Zoom Livetrak L-20) för slutmix + master i dator.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag spelar in 24 kanaler till fristående hd-bandare. Mixar sedan ner via analogmixer till ljudkortets stereoingång och resultatet landar i en trött gammal laptop.

  6. #6
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag har ett 8-kanaligt ljudkort som gör att jag kan spela in flera kanaler samtidigt. Det händer dock sällan, utan oftast blir det en kanal åt gången.
    I mitt daw har jag en mall med alla ingångar upplagda så jag enkelt kan välja vilken ingång jag ska spela in för tillfället.
    Syntar, mikar, gitarrer etc går sen via en patchbay in i ljukortets ingångar. Patchbayen använder jag för att kunna routa instrumenten till olika effekter när det behövs.
    Oftast spelar jag in syntarna "för hand", men om det ska vara programmerad sequencer så har jag även ett midi-track i mallen så jag kan skicka ut midi-data till valfri synt.
    Jag spelar in allt som audio.

  7. #7

    Veteran
    Spelar in spår för spår. Mono eller stereo beroende på synt. Men jag lirar hårda syntar live utan MIDI.

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    48 kanaler in i Logic. Alla syntar och trummisar ständigt uppkopplade och alltid aktiva.

    99% av mitt musicerande består av att spela och inte av att spela in. Så i praktiken använder jag nog Logic mest som ett 48-kanalers mixerbord där jag sitter och livespelar.

    Och med "spela" menar jag midiprogrammera i Logic...

  9. #9
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    1 synth i taget men "jobbar" med flera låtar samtidigt så man kan testa om den kan passa på flera oftast blir det kanske 2 totalt då vissa tagningar slängs

    Sen får man rota fram nästa grej och göra om proceduren, jätte osmidigt är det men så gör jag, ibland lyckas man få till det dock typ spela in bastrumma på ett gäng låtar efter varandra

  10. #10
    android
    android är uppkopplad nu
    androids avatar
    Veteran
    Jag har syntharna kopplade till en extern mixer och där kan jag välja vad jag vill skicka till ljudkortet. Spelar in ett spår i taget, oftast mono.
    Man kan styra och spara patchinfo på varje spår i en DAW, så att allt är rätt när man öppnar ett projekt. Om man har synthar med patchminne.

  11. #11
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Tycker inte att jag historiskt fått ut något av att hålla dörrar öppna. Jag spelar in en grej som jag tycker låter bra, i princip alltid via nån hårdvaru-komp, eq, saturation el effekt, och sen bygger vidare. Kopplar on the fly med en tele-piska som hänger. Håller inte reda på patchar heller - för mycket huvudbry för edge caset att man skulle vilja ändra nåt.

    Vid ett gäng låtar som blev en EP höll jag igång midi till absoluta slutet, och tänkte att alla ljud tillsammans bör låta bra, dvs att finjusteringar av samtliga ljud kan ske när man hör hela arret ihop. Det blev inte dåligt, men inte heller direkt bättre än det brukar. Sån anpassning gör jag ändå med mycket mer avgörande skillnader i mixen på slutet.

  12. #12
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag har alla synthar på varsin kanal i mixern så jag kan testa fram ljud som passar ihop. Men jag spelar bara in en synth åt gången eftersom jag bara har stereo in. Jag försöker, på förekommen anledning, alltid ha allt inspelat så jag har total recall om jag säljer en synth i framtiden. Har tyvärr ett gäng gamla låtar som bara finns som färdiginspelade stereospår och inte kan göras något åt.

    Har inga hårdvarueffekter heller längre så allt EQas, komprimeras o effektas i DAW i efterhand.

  13. #13
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Gör på samma sätt som drifter fast med två ljudkort, 16 ingångar och Cubase. Har har en patchbay som jag kan patcha in mina hårdvarueffekter via. Hade mixer i många år men insåg att jag egentligen bara hade den till att summera allt till ljudkortets ingångar. Köpte istället ett par nya ljudkort med fler ingångar och kopplade alla hårdvarusyntar direkt till dem istället och slängde ut mixern.


    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har 3 ljudkort sammankopplade med totalt 26 ingångar. Allt inkopplat och kan lätt dra in varje synth/trummis etc som ett "external instrument" i Ableton. Lika smidigt som att dra in ett vsti. Likaså med min externa effekter. Kör aldrig in som audio utan har midispår för varje synth, trummis osv.

    Döper varje spår till patchen som hårdvarusynthen har. I princip samma som med en vsti.
    Slå på synthen, byt till rätt patch, klart.

  14. #14
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Kör allt via mixer till stereospår på en zoom H2N. Får ta beslut om mix direkt. Klipper sen upp mina långa jam till lite kortare grejer i datorn och fixar lite eq och sånt i efterhand men inte så mycket. Sen är det bara att ge ut

    Sparar sällan några inställningar men vissa ljud sparas om det är bra och det går att spara på maskinen. Ibland spelar jag in alla ljud separat och deras små slingor separat så att jag teoretiskt skulle kunna återskapa
    Senast redigerat av erko den 2021-09-05 klockan 18:44.

  15. #15
    Levitz
    Levitz är inte uppkopplad
    Levitzs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad intressant att läsa alla svar! Det finns ju uppenbarligen många sätt. Håller med om att det är något visst med att behålla en livetagning ojusterad, några av de spår jag är mest nöjd med innehåller sånt. Har levt länge i vst-världen men känner att alla möjligheter kan verka begränsade, så som det är med mycket!

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kör sällan daisy-chainad multisyntsekvensjam-stilen, men gör jag det så blir det in i ett mixerbord och sen inspelning i dator på två kanaler. Några till hade varit kul såklart, men inget som jag lägger pengarna på att skaffa.

    Men nästan alltid kopplar jag in och skruvar till det som behövs för stunden. Det är så strömlinjeformat det kan bli efter mångårig vana.

  17. #17
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Lite sen på kulan men jag kör 4 in 8 ut (2 mono + 1 stereo in, 4 stereo ut, för headphones). Ska koppla in mer då jag får 24/24 men det är av andra orsaker än behov.

  18. #18
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alla synthar på varsin kanal i mixern så jag kan testa fram ljud som passar ihop. Men jag spelar bara in en synth åt gången eftersom jag bara har stereo in. Jag försöker, på förekommen anledning, alltid ha allt inspelat så jag har total recall om jag säljer en synth i framtiden. Har tyvärr ett gäng gamla låtar som bara finns som färdiginspelade stereospår och inte kan göras något åt.

    Har inga hårdvarueffekter heller längre så allt EQas, komprimeras o effektas i DAW i efterhand.
    Det här beskriver min inspelningssetup bokstav för bokstav Jag gillar verkligen arbetssättet.

    Multitracking är skönt, det är som ljud-tapas. Små inspelningar i taget som tillsammans blir något större. Att ha allt ljud inspelat och på samma plats så det långt i efterhand kan klippas och skäras i.

    MIDI-studio med flerspårsbandare och stora arrangemang som livemixas och liknande låter som min värsta mardröm. Otroligt överväldigande.

  19. #19
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Stor mixer med 8 in / ut till datorn. Spelar inte in midi men ableton får midi clock och då blir det enkelt att flytta omkring delar senare. Kör externa midi seq och instrument utan midi mest.

  20. #20
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Här har det blivit både/och.

    Dels har jag alla syntar in i ljudkort och så in i sparata kanaler i Cubase.
    Men två av kanalerna på ljudkortet matas av en extern analog mixer där jag skyfflar in allt modulärt och DFAM. Den delen av studion kan jag även köra helt utan Cubase och ljudkort om jag vill.

    Känner att jag har en väldigt flexibel lösning där jag inte behöver tänka så mycket på teknik utan kan fokusera på musikskapande.

  21. #21
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Drömmer då och då om att ha alla syntar på egna kanaler in i DAW, men lirar mer än jag spelar in och helst då ihopkopplat via analog mixer.
    Senaste 15 åren är det nog bara en enda låt jag arrat helt via MIDI och sedan kört in, synt för synt.
    Alltså blir det ändå så att analoga mixern bussar en eller två kanaler till ljudkortet, spelar in något som är ett embryo som byggs vidare på.
    (De övriga ingångarna på ljudkortet (åtta totalt) går till mickar till från trumset, lajnad bas eller gitarr eller nåt.)

  22. #22
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Glöm det om du är hw-guy/gal. Det är ju som nämnts i stort sett aldrig man spelar in alla samtidigt ändå. Så han en extern mixer med 8 bussar så klarar du dig med ett billigt 8-input-ljudkort. Alternativet, som jag kör nu, bemöda mig med det oerhört stora jobbet att ibland dra ut en sladd för att koppla in en ny.

  23. #23
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har all audio inkopplat hela tiden via 4 apollo UAD interface o några adat-converters (ca 70 ingångar). Använder UAD console som mixer.
    Midimässigt körs allt från Cirklon. Som i sin tur är kopplat ihop via audioclockstyrning på en SyncGen2 till datorn/logic. Men den delen används bara NÄR jag ska tracka på riktigt (dvs när det är dags för sång). Annars är det mest jamning som pågår m alla syntar o trummaskiner

  24. #24
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har all audio inkopplat hela tiden via 4 apollo UAD interface o några adat-converters (ca 70 ingångar). Använder UAD console som mixer.
    Midimässigt körs allt från Cirklon. Som i sin tur är kopplat ihop via audioclockstyrning på en SyncGen2 till datorn/logic. Men den delen används bara NÄR jag ska tracka på riktigt (dvs när det är dags för sång). Annars är det mest jamning som pågår m alla syntar o trummaskiner
    Jag gissar att du inte kan spela upp allting samtidigt som du spelar in via plugins, samma som du då använder för live recording och monitoring.

  25. #25
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gissar att du inte kan spela upp allting samtidigt som du spelar in via plugins, samma som du då använder för live recording och monitoring.
    Nu hänger jag inte med på vad du menar
    Jag har ingen midi i datorn

  26. #26
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Jag gör inga multitrack-inspelningar när jag kör hårdvara - har mer och mer gått tillbaka till HW (full circle?). Hela låten ligger alltid live på mixerbordet/-borden, med alla instrument, FX etc, utom de gånger jag har sång eller annat "akustiskt" inspelat i DAW'en (som då även redan är mjukvaru-FX'at), och in i mixern för den "analoga touchen". Därefter går stereotappningen från mixern via mina "mastringsprylar" in i datorn. Väl i datorn så använder jag enbart en mjukvarulimiter + filter/eq för att trycka upp ljudet några decibel samt filtrera botten - runt 25Hz. Det kan bli en hel del ominspelningar emellanåt innan jag är nöjd.

  27. #27
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Patch bay med alla syntar normalade till separata ingångar till ljudkort, midi från datorn, och mjukvarueffekter på spåren. Jag brukar ha rätt mkt effekter på varje spår, så ibland mappar jag vissa grejer till en controller, så skönt att kunna göra ljuddesign på det sättet.

    Men ganska ofta blir det också att jag tar fram det jag behöver, spelar in live, vidare till nästa spår. Fan va jag älskar patch bay. Himla intressant tråd.

    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ljud-tapas
    Korrekt terminologi!

  28. #28
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 patchbayer är för oss som vill patcha _och_ ha ordning i racket. Som en mindre rörig variant av modularmusiker.

  29. #29
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 patchbayer är för oss som vill patcha _och_ ha ordning i racket. Som en mindre rörig variant av modularmusiker.
    Plus 1. När jag började använda patchbayen var det mest för att slippa in på baksidan av ljudkortet vid eventuella om- och inkopplingar. Sen fick jag ju sas routingmöjligheterna (med t ex effekter) på köpet.

  30. #30
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Jag har tidigare kopplat in allt jag har på mixerborde(n) och sedan spelat in ett stereospår i Wavelab.
    Jammat fram och spelat in. Klippt ut en bit av jamet som låter bra, färdigt.
    Inget annat sparat, ny session har inneburit en hel del från scratch. Elektronburkar autosparar, men annars sparar jag sällan patchar.

    Nu med kraftfullare dator är det Overbridge på Rytm, Digitone och Heat.
    Separata spår från dem plus 8 valfria källor via ADAT.

    Blir lite mer möjligheter till efterarbete såsom EQ och eventuellt om-arrarat, justering av nivåer eller helt sonika ta bort element som i efterhand inte funkar.

    Nu vill jag ha ett ljudkort med mer ingångar än Babyfacet har...

  31. #31
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu hänger jag inte med på vad du menar
    Jag har ingen midi i datorn
    Aha, missförstånd :-)

Liknande ämnen

  1. mjukvarusynthar som motsvarar hårdvarusynthar
    Av cyberpunx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-01-29, 01:40
  2. Hårdvarusynthar med VST-stöd
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 22:10
  3. Det bästa med hårdvarusynthar...
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 12:19
  4. Sampla av hårdvarusynthar
    Av krank i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 13:22
  5. Hur spelar ni in hårdvarusynthar?
    Av svenH i forum Inspelning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •